Käkens vara eller ickevara...

• Trav
  • Trådstartare Trådstartare Montéryttare
  • Startdatum Startdatum
M

Montéryttare

Har det någongång i världshistorien funnist käktvång även i voltstart?

Hamnade i diskussion på gnägg :rofl:

Jag är ju trav-född på -90talet så jag vet inte hur det var innan :D

Sv: Käkens vara eller ickevara...

Ärligt talat så vet jag inte men jag "tror" att man har varit tvungen att ha käk på dom...förr var ju hästarna inga naturtravare direkt :angel: så käklöst var ju inte att tänka på....tror också att man var tvungen att ha dispens för att köra utan isåfall ( nån stackare med ryggsmärtor som blev "tokig" när man skulle käka upp)

Men jag vet att jag var inne på det i mitten på 90 talet med en märr jag hade som aldrig la sig i käken iallafall...min vrånga kusk sa att det inte gick men jag längde käken så den blev "verkningslös"....vET NI VAD IDIOTEN GJORDE?????? han klämde på henne BÄGGE stängerna i första sväng så hon hoppade , hon galopperade aldrig annars....endast för att jag inte skulle ha rätt...:mad:
Detta har han ju aldrig erkänt, men folk såg vad han gjorde och såg ut som frågetecken....

Min mammas exsambo hade ett sto som var väldigt hetsig. Vid ett lopp provade de att köra utan käk på henne vilket inte var något problem. Detta var i slutet på 70-talet och jag var ju inte så gammal då men jag minns att det väckte lite uppståndelse. Någon dispens krävdes i alla fall inte då men hur det varit tidigare vet jag inte.

Nej, det har aldrig funnits något tvång på check. Jag frågade en gammal proffstränare som var aktiv redan på 50-talet. Däremot så var det ovanligt att man körde utan för hästarna på den tiden var inte naturtravare som dagens, och de behövde oftast lite stöd av checken.

Enda kravet på check som funnits genom tiderna i Sverige är vid autostart i monté.

Senast ändrad:

Nej, det har aldrig funnits något tvång på check. Jag frågade en gammal proffstränare som var aktiv redan på 50-talet. Däremot så var det ovanligt att man körde utan för hästarna på den tiden var inte naturtravare som dagens, och de behövde oftast lite stöd av checken.

Enda kravet på check som funnits genom tiderna i Sverige är vid autostart i monté.

Tackar för information! :bow:

Tack för alla svar innan... kul med historia för oss "ungdommar":angel: ;) :D

Så vem hade nu rätt då?

Vem ska jag kalla min travguru? Dig eller älgen?? :D ;)

/Timsetim

Så vem hade nu rätt då?

Vem ska jag kalla min travguru? Dig eller älgen?? :D ;)

/Timsetim

Travguru vill jag absolut inte påstå :o :rofl:

Men som solros skrev så har det inte funnits något TVÅNG... men många föredrog att ha det :p

Så....Jag satsade rätt, när jag satsade pengarna på mig själv :D :rofl: :rofl:

Liknande trådar

Hästhantering Detta är en ganska lång historia och jag kan ha svårt för att vara kort och koncist. 2022 blev mitt halvblod ensam och behövde...
3 4 5
Svar
99
· Visningar
16 162
Senast: Juli0a
·
Avel Nu vet jag att det finns trådar om travarkorsningar redan, men de jag hittade var från typ 2008, och funderar mer specifikt om just mitt...
2 3 4
Svar
65
· Visningar
13 932
Hundhälsa Vi i vår familj har under hösten hamnat i en fasansfull situation, som gjort och gör mig så upprörd och ledsen. Den 20:de september i år...
14 15 16
Svar
311
· Visningar
26 765
Övr. Hund Hej gänget! Jag är förkyld och har för mkt tid och därför passar jag på att ställa en fråga /göra em tråd 🤣. Som några vet så skaffade...
2
Svar
26
· Visningar
4 355

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka