Kaka till vegan

lady_vip

Trådstartare
Vi har födelsedag idag på jobbet så jag har beställt en moussetårta till fikat i eftermiddag. Men nu slog det mig att en nyanställd är vegan, varenda litet bakverk jag kommer på innehåller ägg eller någon typ av mjölkprodukt...

Finns det något?

Sv: Kaka till vegan

Det är oftast inte så svårt att baka till en vegan, jag gjorde en sats brysselkex igår med mjölkfritt margarin (och med grön färg på pärlsockret istället för röd…). Småkakor är ju oftast bara smör i som är animaliskt, det är ju lätt att byta ut. Muffins och liknande är heller ingen konst att göra. Men nu kanske du vill köpa nåt färdigt?
Jag fick för ett tag sedan bråttom-baka en vegansk kladdkaka då en vegan kom på spontanbesök, men utan något mjölkfritt margarin hemma. Det blev en kladdkaka på olja, mjöl, socker, kakao och sirap. Jag föredrar kanske ”riktig” kladdkaka, men den gick absolut att äta :)

Ett vettigt konditori borde väl iofs kunna skaka fram något som passar även veganer/mjölkallergiker..?

Jag hinner tyvärr inte baka nåt själv, så jag får nog utmana konditoriet och hoppas. Mjölk, ägg, smör och gelatin är ju uteslutet, är det något jag har missat?

Honung är kanske bra att undvika också.
Om du inte lyckas hitta något roligare så är i alla fall Delicatobollar (de med kokos på) veganska!

Röd hushållsfärg/karamellfärg är inte vegansk (de jag hittat iaf). Så röda bakverk går kanske bort :)

Och mint hade ett bra förslag med Delicatobollar!

Vad bra att det löste sig :)
Omtänksamt av dig att tänka på henne. Som vegetarian har man ofta kommit till tillställningar och folk kommer på, "Just det, du är ju vegetarian! Eh... Du kanske kan skrapa av räkorna på smörgåstårtan?"
Eller, också förekommande, "Kan du ta med något själv att äta tror du?" :cautious:

Därför lägger jag själv vikt vid att erbjuda min vegan-svåger likvärdigt käk som oss andra när han kommer på besök, jag vet så väl att det uppskattas.

Ett helt normalbra konditori ska kunna fixa veganfika, är inte ett dugg svårt egentligen.

Chokladbollar gjorda på mjölkfritt maragrin
Pannacotta gjord på sojagrädde och agaragar
Smulpajer på mjölkfritt margarin
Kanelbullar på sojamjölk och mjölkfritt margarin
Osv...

Vad bra att det löste sig :)
Omtänksamt av dig att tänka på henne. Som vegetarian har man ofta kommit till tillställningar och folk kommer på, "Just det, du är ju vegetarian! Eh... Du kanske kan skrapa av räkorna på smörgåstårtan?"
Eller, också förekommande, "Kan du ta med något själv att äta tror du?" :cautious:

Därför lägger jag själv vikt vid att erbjuda min vegan-svåger likvärdigt käk som oss andra när han kommer på besök, jag vet så väl att det uppskattas.

Jag försöker alltid fixa och komma ihåg. Jag har några medarbetare som är vegeterianer också, en enda gång har jag glömt meddela när jag bara hade en av dem med mig och jag skämdes som en hund när hon faktiskt tog bort skinkbiten från frallan och käkade enbart osten. Så nä, jag försöker anpassa:D Självklart även privat!

Fruktansvärt att inte ens kunna anpassa till någon som är vegeterian, det är ju inte ens svårt.

Tja man kan ju alltid servera frukt till alla.

Nån sorts fruktsallad...kanske.

Problemet i min egen bekantskapskrets är att där finns folk som äter allt, folk som har diverse allergier, folk som av olika skäl går på div specialdieter ( pga religion, hälsa och etik).

Så om mer än en 6-7 stycken ska träffas är det nästan omöjligt att tillaga nåt att bjuda på som funkar till alla- mer än möjligen ett glas vatten.

Det är inte helt lätt att hålla sig upp to date med en multitud specialdieter. Vi brukar lösa det med knytkalas, Och på varje rätt sätter man en liten skylt med allt vad rätten innehåller. Och så undviker alla det som ger svåra allergier tex inga nötter etc. Det brukar bli så att det då i alla fall blir några saker som alla kan smaka på.

Det lustiga är att förutom allergikerna så händer det att folk plötsligt smakar en pytteliten bit på nåt som de i normalfallet inte skulle smaka för att de blir nyfikna på nåt relativt exotiskt bland rätterna. Som vegetarianen som smakade en ytte pyttebit av en myskanka vi hade tillagat och hade med på en föreningsjulfest. För ankan var kläckt och uppförd här på gården, och slaktad enbart pga ett skadat öga. Typ extremt bortskämd anka alltså. Och jag själv har smakat på saker som jag inte vanligtvis vill äta och därmed har jag kommit på att SPENAT är jättegott om det är i en paj...

Senast ändrad:

Självklart blev hon glad över chokladbollen, att nån tänkte på henne!

Jag kan förstås inte snacka för ALLA veganer, men vågar ändå påstå att de flesta av oss är inte speciellt kräsna, och vi förväntar oss inte att få något avancerat som är helt likvärdigt det alla andra får, utan blir nöjda bara någon alls tänker på oss. Det är vårt eget val, så det är ju inte synd om oss som inte äter samma som alla andra.

Råkade höra en konversation där någon suckade och beklagade sig och tyckte det var skitjobbigt att det skulle komma en på hennes bröllop som var vegan. Synd att det ska vara så tycker jag. Bättre då att säga att man är lite osäker och be om förslag.

Själv brukar jag föreslå tofuglass eller sorbet när det vankas tårta, eventuellt med bär till så blir det extra gott. Eller delicatobollar som någon här nämnde, eller kanelbullar ur frysdisken (de flesta märken är veganska). Tycker själv det är svårt att få till en bra vegantårta, medan andra saker, som paj, småkakor, chokladbiskvier, är lika lätt att göra veganska som oveganska.

*kl*

Jag hade en klasskompis på universitetet som var vegan. När jag skulle fixa fika till vår studiegrupp en gång gjorde jag kokostoppar (såna där med kokosflingor, socker, smör och ägg) och bytte ut smöret mot mjölkfritt dito och ägget mot lite kokt potatis. Vart superbra och märktes ingen som helst skillnad i varesig smak eller konsistens!

Bra tips, tack :)

Och angående att bli ombedd att ta med egen mat, det har till och med hänt på släkttillställningar i den närmsta (ingifta) släkten... :meh:

Bra tips, tack :)

Och angående att bli ombedd att ta med egen mat, det har till och med hänt på släkttillställningar i den närmsta (ingifta) släkten... :meh:

Man kan ju som värd även fråga den med specialdiet om ett litet urval av recept. Eller tips om länksamlingar på nätet etc. I dagens läge ligger ju recept bara att par knapptryck bort..

Ja, frågar folk berättar jag gärna, jag är inte kräsen heller. Kalaset jag tänker på senast så skulle de beställa smörgåstårta till alla övriga, men det fanns ju ingen vegetarisk. Så då fick jag ta med egen mat....
Jag gjorde en egen liten smörgåstårta, tog i ordentligt dessutom så alla kollade avundsjukt på min :rofl: Kul att visa att det inte var så jävla svårt att göra en fin vegetarisk smörgåstårta :)

Liknande trådar

Relationer Jag skulle vilja bolla lite kring det här med initiativförmåga och känslan som jag har av att alltid vara den som tar initiativ och "tar...
2 3 4
Svar
76
· Visningar
6 413
Juridik & Ekonomi Anonymt nick. Väldigt långt inlägg, då jag delvis behövde skriva ner mina tankar för mig själv också ;) Jag är i 30-års ålder och lever...
2 3
Svar
49
· Visningar
5 135
Relationer Jag såg att min gamla tråd från i våras hade låsts, men jag fick så himla mycket fina och kloka ord av er den gången, så jag gör ett...
7 8 9
Svar
166
· Visningar
24 379
Fordon (Jag skulle vilja döpa tråden: Finns det någon som vill spränga min bil?) Efter att ha haft ett minst sagt vansinnigt frustrerande år i...
2
Svar
30
· Visningar
3 107
Senast: Migo
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

• Uppdateringstråd 30
  • Akvarietråden V