Juverinflammation vid fölning

Skaune

Trådstartare
Vad jag har förståt så händer det sällan på häst och om det förekommer är det oftast vid avvänjning.

Nu har det dock inträffat att mitt maidensto som fölade i helgen visade sig ha detta.

Veterinär tillkallades, prov togs och penincilin sattes in. Råmjölk hämtades från ett närbeläget stuteri och gavs till den lilla. Mjölkproduktionen kom igång senare under dagen. Fölet har hela tiden varit mycket piggt och har ätit ordentligt.

Nu är frågan: Har någon annan varit med om detta? Vad har ni får erfarenheter?

Sv: Juverinflammation vid fölning

Jag har inga erfarenheter men jag blev nyfiken, har aldrig hört om detta på häst tidigare.
Det är relativt vanligt bland får och har en tacka en gång fått det tar man henne
ur avel, dels för att hon inte kan föda upp lammen och dels för att det sägs vara ärftligt.
En gång juverinflammation alltid juverinflammation.

Men hur fungerar det på häst, tar man ett sådant sto ur avel pga risken att det
återkommer och ev. ärftlighet?

Sorry nu rånade jag din tråd lite utan att bidra med något :o

Ja det har vi.

Natascha fick mastit strax före fölning. Juvret värdelöst för fölet men hade sån tur att en till fölade samtidigt så jag hämtade råmjölk från henne och gav Nataschas unge. Under tiden så mjölkade jag ur Natascha..stackaren.

Vi fick behandla med antibiotika och det hela fixade till sig.

Natascha hade mastiten som en förbannelse då hon fick sådana återkommande ofta.

Så här såg hon ut dagen innan hon fölade.
Som två stenhårda tegelstenar. Kunde knappt gå. Hög temp osv.
Inget drömläge precis i anslutning till fölning nä..:crazy:

nataschamastit1.jpg

Men ärftligt har det inte varit.
Diamanten hade aldrig mastit. Hon var en dotter till Natascha.
AM

Vet inte om jag hör hemma i denna tråd, men jag har haft flertalet juverinflammationer på mitt sto som hittills aldrig har fölat.
Hon har alltså fått detta elände ändå. Mellan det hon var fyra tills hon var tio så fick hon det varje år. Sista gången så fick hon dessutom en penicillinchock, och fick avsluta behandlingen. Detta resulterade i att ena ljuverhalvan aldrig blev normal igen, tänk dig kronisk lymfangit fast i juvret.
Veterinären kliade sig många gånger i huvudet över hur hon kunde få detta, troligen var det proteinet i gräset som satte igång det, det hände alltid i maj månad. På senare år har jag varit noga och börjat beta henne för hand någon timme varje dag då de första gröna stråna kommit upp, idag har vi betat i 45 minuter. På detta sett har jag inte haft någon inflammation i juvret de senaste tre åren. Ta i trä, vet inte om det är att jag vant henne vid gräset sakta som gjort saken, jag är i vart fall glad för varje år vi slipper eländet.

/B

Ok, så det kan bli återkommande. Fick hon det vid varje fölning?

Hur var det vid avvänjning. Då det normalt sätt är vanligare. Fick stoet det då också?

Råmjölk hämtade vi så det fick fölet.

Kollade ni stoets mjölkkvallité sedan efter behandling och då det hade fixat till sig något?

Jag är helt novis på detta med fölning så det är ju "bra" att stoet får en ovanlig åkomma.

Senast ändrad:

Natascha hade bra råmjölk då hon hade ett juver som var ok.
Men på höstarna vid avskiljning fick hon mastit. Spelade ingen roll hur vi gjorde, mastiten kom ändå.

Och sen även före fölning. Och givetvis kasserad råmjölk.

Juvret består av fyra delar och varje spene har ju två hål.

Råmjölkskvaliten vid den friska delen var "skaplig" men vi tankade ungen ändå utifrån.

Ett år fick jag t.o.m. hämta råmjölk från annat stuteri då min reserv var slut.

Men så fick vi, via en kobonde tag på ett medel som heter Juverlen.
(som inte kan användas vid fölning för då går inte ungen fram och diar)

Sedan dess har vi inte haft problem. Nu är Natascha gåendes på dom gröna ängarna så hon slipper problemet ändå.

AM

Liknande trådar

Ekonomi & Juridik Hej! Någon som var lite koll på hur jag kan gå tillväga i min situation. Långt inlägg men tyvärr nödvändigt för att förklara hela...
2 3
Svar
57
· Visningar
11 646
Hästvård Tänkte höra mig för lite om erfarenheter här. Ska prata med veterinär imorn igen eftersom det inte är akut men det finns alltid folk på...
Svar
0
· Visningar
1 155
Senast: maria_b
·
K
Avel Ett av mina ston har varit ovanligt rund under senvintern. Magen har fortsatt växa och på senare tid även juvret. Nu har hon mycket...
Svar
5
· Visningar
1 447
Senast: Katinkas 2
·
Avel Hej. Tänkte höra med er som har lite mer erfarenhet inom just avel och betäckning. Jag lämnade in mitt sto i onsdags förra vecka och...
2 3
Svar
50
· Visningar
6 449
Senast: lil-sis
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Tillbaka