Status
Stängd för vidare inlägg.
Just nu mår jag bra. Värmen och lugnet sliprar.
Den varmaste av känslor. Så oemotståndlig.
Packar och tänker.
Stannar upp. Funderar.
Varför blev det så här?
Finns inga svar. Och det är kanske inte svar jag söker.
Kanske vill jag bara få leva

Medicinen har jag tagit. Och skrev till honom. Tänkte ringa först men orkar inte. Risken är att jag inte får sagt det jag måste.

Och till andra:
Nej det syns inte på mig så mycket. Luktar kanske ibland men det är typ allt om jag dricker ”måttligt”
Jag tänker att det spelar egentligen ingen roll om din partner tycker det syns eller inte, det är ju fortfarande ett stort problem i ditt liv att du smyger med drickandet och är lite stolt över det. Smygandet och de små lögnerna påverkar relationer oftast mer än själva drickandet, så det är i alla lägen bättre att du berättar att du dricker/druckit än att det skarvas på sanningen.

Sen kan jag tycka att du nog kan behöva erkänna för dig själv att det här är mycket värre än vad du vill få det att verka som men du är inte där än. Vad gäller kostnaden för behandlingshem kan det vara bra att ställa den engångskostnaden mot vad beroendet kostar dig idag, alltså hela ditt liv med relationer, jobb, framtidsdrömmar m.m.

Medicinen har jag tagit. Och skrev till honom. Tänkte ringa först men orkar inte. Risken är att jag inte får sagt det jag måste.

Och till andra:
Nej det syns inte på mig så mycket. Luktar kanske ibland men det är typ allt om jag dricker ”måttligt”
Nja. Din partner ser inte eller vill inte se. Om/vad andra ser vet du inget om. Så akta dig för att tro att det går bra för det märks inte, nästa person du möter märker kanske. Och gissningsvis har din partner sett dig påverkad i en väldigt hög omfattning, jmf med någon du möter mer sällan? Dvs andra kan märka betydligt lättare

Jag blir bekymrad över hur uppenbart belåten du är att det inte märks och hur viktigt det är för dig att kunna dricka utan att din omgivning märker...

En liten spin off angående det här med att märka.

En person i min absoluta närhet hade alkoholproblem tidigare. På nivån dricka vin ur mugg och ljuga om innehållet, dricka vin från morgonen, gömma flaskor/BiB osv osv osv. Jag märkte alltid från första glaset om det druckits.

I alla fall så vid ett tillfälle arbetade personen hemifrån och hur det nu var så vid 15tiden på eftermiddagen var personen såpass berusad att denne sluddrade märkbart och hade svårt hålla en röd tråd samt orientera sig i tid och rum. Personen förnekade att denne druckit utan hävdade att hen var nykter.

Under dagen hade personen haft telefonkontakt med både arbetskollegor, chefer, kunder och även några av sina anhöriga. SAMTLIGA dessa hade reagerat på att personen "lät berusad". INGEN av dessa (förutom jag) sa någonting till personen själv varken förr eller senare. Tre av dem oberoende ringde dock mig och berättade att de upplevt xxx som berusad och ville jag skulle veta det (dvs försökte putta ansvaret att ordna saken på mig, men det är en annan sak)

Jag ringde tom personens chef och berättade att personen varit berusad på arbetstid och att personen behövde hjälp (vilket ag har ansvar att erbjuda). Chefen berättade då att hen reagerat på hur personen låtit .och skulle givetvis ta tag i det hela. Vilket chefen aldrig gjorde. Det berördes aldrig med ett ord.

Så, bedöm inte vad som märks eller inte märks på omgivningens reaktioner eller vad de säger. Folk är otroligt obekväma och ofta fega

Det är precis det här jag menar att oavsett hur jag gör eller skriver så gör jag fel.
Jag gör fel om jag inte berättar att jag druckit men gör även fel när jag berättar för då ”biktar jag mig” 🙄

Jag mår inte alls bra av medicinen. Den tar musten ur mig. Känner av hjärtat mer. Det är som att det dunkar mer intensivt i förhållande till aktivitet.
Sen det här förbaskade illamåendet.
Ja ja jag är iaf nykter och ska på möte idag också.

Det är precis det här jag menar att oavsett hur jag gör eller skriver så gör jag fel.
Jag gör fel om jag inte berättar att jag druckit men gör även fel när jag berättar för då ”biktar jag mig” 🙄
Kan det vara bättre att du och partnern kommer överens om hur ni vill göra kring det hela och hålla buke utanför? Det är trots allt er relation och ni som ska förhålla er till varandra och ditt alkoholberoende.

Edit: Sen finns det egentligen inget rätt eller fel i det hela, däremot vad som känns okej för er båda. Och det är nog viktigare att ni hittar ett bra sätt att kommunicera kring alltihop än vad människor på internet tycker.

Förstår att det är svårt, och att det känns så. Vidhåller dock att jag tror att det är osunt att din partner fått vara ganska ensam om att "vårda" vilket inte gynnar någon av er. Menar alltså inte som i att du per automatik skulle fått mer vård om du frågat om det, för jag vet att det inte är så lätt. Men att kunna prata mer fler personer om det, så det inte blir ett så stort ansvar på en person. :)

Jag mår inte alls bra av medicinen. Den tar musten ur mig. Känner av hjärtat mer. Det är som att det dunkar mer intensivt i förhållande till aktivitet.
Sen det här förbaskade illamåendet.
Ja ja jag är iaf nykter och ska på möte idag också.
Är det en känd biverkning av medicinen? Vad säger vården om det? Och kan det inte vara så att det snarare är en reaktion som har samband med abstinens och ångest? Eller känner du av samma sak när du varit nykter en längre period och tagit medicinen?

Jag vet inte. Eller jo det vet jag. Vill må bra nykter.
Men hur vill du göra med berättandet? Vill du själv berätta då du har druckit eller vill du smyga? Om du känner att du alltid gör fel (för andra) hur du än gör, så kan du väl bestämma dig för att göra som du vill och stå för det. Du gör inte din resa för oss.
Som någon föreslog så kan det ju också vara bra att du och din partner kommer överens om hur ni vill ha det. Klart ni båda vill ha det lugnt och trevligt, men...

Han är utanför. Det är jag som skriver här. Han vet inget om det.
Alltså, jag menade att vi på buke kanske inte bör ta del av ert förhållande vad gäller hur ni väljer att och vad ni väljer att kommunicera med varandra. Tänker särskilt som att det väcker en hel del diskussioner/känslor hos andra som gör att du sen känner att du gör fel hur du än gör.

Vi vet ju faktiskt inte alls vad han tycker och tänker kring om att du berättar om dina återfall och egentligen är det dumt att spekulera i hur han kan uppleva det hela. Då är det bättre att du och han är överens om hur ni kommunicerar kring det på ett okej sätt och att ni två håller er till det oavsett vad andra tycker.

Men hur vill du göra med berättandet? Vill du själv berätta då du har druckit eller vill du smyga? Om du känner att du alltid gör fel (för andra) hur du än gör, så kan du väl bestämma dig för att göra som du vill och stå för det. Du gör inte din resa för oss.
Som någon föreslog så kan det ju också vara bra att du och din partner kommer överens om hur ni vill ha det. Klart ni båda vill ha det lugnt och trevligt, men...
Jag ville inte berätta det tog emot massor. Därför jag skrev när han var borta på jobb. Nu vet han iaf. Oavsett vad han visste eller inte visste innan.

Status
Stängd för vidare inlägg.

Liknande trådar

R
  • Artikel Artikel
Dagbok Jag har ingen aning om jag ihuvud taget får skriva en ny dagboks tråd men den blir väl bort tagen annars då an tar jag 🙃 Jag kommer...
2 3
Svar
47
· Visningar
4 047
R
  • Låst
  • Artikel Artikel
Dagbok An tagligen så tycker nån att jag inte borde skriva en dagbok "bara för att skriva av mig". Men det är ju fritt att inte läsa och jag...
Svar
6
· Visningar
1 998
Senast: Raderad medlem 149524
·
R
  • Artikel Artikel
Dagbok Dethär är värt en ny dagboks tråd tycker jag. För att idag har det hänt en väldigt stor sak som är att jag har blivit häst ägare idag...
2
Svar
30
· Visningar
2 700
Senast: Rosett
·
  • Artikel Artikel
Dagbok ..... Ungefär april-juni är de månader som jag tycker det känns bra på jobbet. Jag tror att det beror på att dagarna då börjar bli...
Svar
0
· Visningar
369
Senast: Takire
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

• Vinterridbyxor
  • Hästen har ingen respekt för bommar