Det kan nog handla om dels konflikträdsla och erfarenhet av väldigt dåliga chefer i bagaget. Jag själv hade problem att bära nyckelboxen till bilen efter att jag hade krossat två ryggkotor. Bärandet gick okej, men att sätta fast den i bilen där vinkeln gör att man verkligen måste vara enormt oergonomisk gick helt enkelt inte. Jag fick höra "Vi kan inte göra hur många anpassningar efter dig som helst" när jag bad om att de kunde be en kollega sätta den i min bil i början av sitt pass. För när jag bad om hjälp av kollegorna så var kollegornas attityd pissdålig. I stil med, "Kvinnofolk duger inte till nånting" till att bara vägra hjälpa mig. Ibland framför gruppledaren som inte sa ett ljud om den dåliga attityden.
Och, det var den enda anpassningen jag bad om.
Det här är verkligen något som har följt mig. Jag är livrädd för att säga vad jag tycker till en chef, framförallt i början. Jag låtsas hellre att allt är bra än att säga någonting som kan göra chefen arg. Sen har jag givetvis insett att så kan man inte ha det, både från mitt håll och mot arbetsgivaren. Men, min första instinkt är fortfarande att svara "ja allt är bra, trivs jättebra, allt fungerar" om jag inte är förberedd på att verkligen gå igenom a-ö på arbetsplatsen. Så jag måste verkligen förbereda mig mentalt för att göra det.