Fast jordgubbe är inte ett bär ...Kommer säkert heta Bäret inom ett par månader
Follow along with the video below to see how to install our site as a web app on your home screen.
OBS: This feature may not be available in some browsers.
Fast jordgubbe är inte ett bär ...Kommer säkert heta Bäret inom ett par månader
Läser om nya viner. Blir betagen av den här beskrivningen:
Underbart högaromatisk syrah där lavendel och viol dansar vackert i rökiga morgondimmor. Den soliga adressen märks i den mjuka frukten men balanseras upp av snygga syror.
Och sen totaldipp när de föreslår mat:
Ett vin som kan drickas direkt till smashburgare, bea och klyftpotatis.
Bacon behöver man mycket av. Mvh köpte 1.5 kg ojämna skivor bacon häromdagen.Hur, beroende på hur man säger det,...det är intressant att personer kan säga exakt samma ord men mena helt olika saker
Exempel,
Jag - "här är väldigt mycket bacon, ser på två paket och menar det räcker med ett paket"
Min man, - " varför säger du det som att det är en dålig sak? ...säger samma sak, "Här är väldigt mycket bacon" och ser orimligt glad ut dvs menar vi absolut måste ha två paket
Jag är 40+, det kunde varit mig du beskriver Jag är väldigt dålig på att åldersbestämma folk.Undrar om det är vanligt att äldre personer allmänt har svårt för att se hur gamla andra är, och hur gamla det är rimligt att deras barn/barnbarn är.
Efter att ha varit i köpcentrum med äldre släkting, och pratat om ditt och datt, verkade det här vara ett återkommande ämne.
Först var vi i en hiss tilsammans med en mamma, kanske 25-30 år gammal och hennes baby. Släktingens kommentar då vi kommit ut ur hissen var ojande, den här stackars mamman var enligt henne ju så ung så hon nätt och jämt ens kunde få barn.
Sedan satt vi och drack kaffe, och hon kommenterade de där tanternas kläder där borta. "Tanterna" var tjejer i 20 års åldern.
Efter det blev det tal om en bekant från byn, som är några år äldre än min släkting, båda kring 70, och hon frågade om det inte var så att jag brukade umgås med dennes barnbarn ibland. Nej, jag och dennes son känner däremot varandra, vi är på var sin sida om 50-strecket.
Är det vanligt att ålder blir så här svårgreppbar för folk?
Ja kanske det, jag kom nu ihåg att det med samma släkting tidigare varit tal om en bild jag publicerade på facebook, där hon undrade vem fjortonåringen var som var på bilden tilsammans med mig. Jag förstod ingenting, vilken fjortonåring? Det visade sig vara en bekant som var 55 med rynkor och lite grå hår och allt.Jag är 40+, det kunde varit mig du beskriver Jag är väldigt dålig på att åldersbestämma folk.
Jag tycker det låter intressant att vara så besatt av att kategorisera människor i ålder och sedan dessutom vara så usel på det.Ja kanske det, jag kom nu ihåg att det med samma släkting tidigare varit tal om en bild jag publicerade på facebook, där hon undrade vem fjortonåringen var som var på bilden tilsammans med mig. Jag förstod ingenting, vilken fjortonåring? Det visade sig vara en bekant som var 55 med rynkor och lite grå hår och allt.
Det har vi kanske delvis lärt oss av tidningarna? Så fort de berättar om en person brukar det ju vara "Olle, 72 år" eller "Maja, 13 år". Jag har heller aldrig förstått varför åldern är viktig, förutom om det t.ex. är någon som har utfört en prestation som man inte förväntar sig av en person i den åldern. Till exempel en 95-åring som har jagat bort inbrottstjuvar eller liknande. I annat fall är det väl mindre viktigt om Karin är 27, 37 eller 47 år, tänker jag...Jag tycker det låter intressant att vara så besatt av att kategorisera människor i ålder och sedan dessutom vara så usel på det.
(För mig vore den naturliga frågan att fråga vem som var på bilden utan att gissa ålder i samma andetag…)
Ja, det var precis det som slog mig som märkligt. Varför koncentrera sig så på ålder, om man inte har en aning. Det hade ju tillexempel varit enklare att bara tala om kvinnor och inte tanter.Jag tycker det låter intressant att vara så besatt av att kategorisera människor i ålder och sedan dessutom vara så usel på det.
(För mig vore den naturliga frågan att fråga vem som var på bilden utan att gissa ålder i samma andetag…)
Vaknade och ser markant sämre idag än vad jag gjorde igår. Jättekonstigt! Måste kisa med ögonen nu när jag tittar på skärmen. Så jag funderar på vad detta kan bero på.
Ingen aning, det löste sig iaf. Jag har konstant torra ögon så jag tror inte att just den biten borde ha påverkat så mycket.Torra ögon eller ögoninflammation på gång? Jag får svårare att fokusera blicken om jag är torr.
Kan fartyg gå in till hamn när det blåser som det har gjort? Var går gränsen för att det ska gå att angöra en kaj med ett containerfartyg modell jättestort?
Tittade lite på sidan alla fartyg och det är måååånga fartyg på våra hav och jag gissar att en storm kan försena lossning?
Jag tror att fartyg hellre väntar ut stormen ute på öppet hav. Men det är min gissning. Jag vet att det stod när det var storm här nere för nån vecka sen att det var ett kryssningsfartyg som cirkulerat runt Ven för att vänta ut stormen så det anlade senare än planerat i Köpenhamn.
Det handlar väl ändå om lite mer än bara plus och minus ?Ekonomi. På tvn ger en man tips på hur man ska göra en budget och hur man ska hålla i pengar.
Är folk verkligen så oförmögna att hålla i pengar?
Plus och minus lär man sig ju väldigt tidigt.
Jag pratar alltså inte om pengar som inte finns utan pengar som man prioriterar på ett sådant sätt att man sätter sig i skiten.Det handlar väl ändå om lite mer än bara plus och minus ?
Är folk verkligen så oförmögna att hålla i pengar?
Plus och minus lär man sig ju väldigt tidigt.
Jag är uppväxt med det så just därför blir jag provocerad av när folk gnäller över dålig ekonomi när man har unnat sig en massa saker som inte alls är självklara.Inte för alla som plus är mycket mer än minus och baserat på ovan gissar jag att du aldrig levt nån längre period där minus är mer än plus.
Jag tror nämligen inte att de flesta med svårt att spara eller få pengarna att räcka gör det pga slarv eller att de inte kan räkna utan på att utgifterna är i princip lika mycket eller mer än inkomsten.