Just nu funderar jag på….Del 2.

Status
Stängd för vidare inlägg.
Det finns ett indiskt mytologiskt monster som om hen blöder skapar en avkomma av varje droppe blod som landar på marken. Verkar som ett ganska orchigt fortplantningssätt tycker jag.
Jaa det kunde funkat kanske. Men de blir ju inte fler i strid. Hmm måste nog undersöka saken.

Hur förökar sig orcher (lord of the Rings)? Det verkar ju finnas oändligt många.
Och finns det alv-bebisar?

Det är lite oklart hur orcer skapades och förökar sig, men de går att "avla".

Alver är extremt monogama och giftasmogna i 50-årsåldern. Alvbarn mognar betydligt fortare än människobarn intellektuellt sett, men fysiskt växer de långsamt. Alver undviker i regel att bilda familj i oroliga tider, så man ser väl inga i själva trilogin om ringen har jag för mig? :confused:

Alver är extremt monogama och giftasmogna i 50-årsåldern. Alvbarn mognar betydligt fortare än människobarn intellektuellt sett, men fysiskt växer de långsamt. Alver undviker i regel att bilda familj i oroliga tider, så man ser väl inga i själva trilogin om ringen har jag för mig? :confused:
Nä, det finns inga alvbarn varken i film eller bok vill jag minnas.

Lagom fundering såhär en måndagskväll. Orchers fortplantning :laugh:

Livet är så mycket klarare nu. Jag är en alv! :idea:

Hur mycket äter egentligen andra människor? På paketet för snabbmakaroner står det att en portion är 1,75 dl. Sagt och gjort, jag tillagar så mycket. Till mig räcker det till två portioner utan problem. Jag är proppmätt nu.
Min sambo äter ohyggliga mängder mat. Hans portioner får inte ens plats på en vanligt tallrik, han använder ofta våra stora skålar som vi har när vi äter popcorn för sina portioner. Är oerhört avis på mängderna han kan äta.

Ja men varför? Det är läskigt.

Det finns garanterat riktig statistik, men det är ju inte långt bort att se att sjukdomar som inte sällan blir sista stöten för äldre och multisjuka frodas i januari. (Tex influensa och vinterkräksjuka.)

Sen är det halt ute, vilket rimligtvis ökar både trafikolyckor och halkolyckor med allvarliga frakturer (och även det kan vara det som blir för mycket för någon som redan är gammal och sjuk).

Dessutom är jul och nyår tiden då vi äter fetare mat än vanligt, sitter mer still än vanligt, och inte sällan har stressat en del. Alltihop är triggers för hjärt/kärlsjukdomar, som jag tror står för ungefär hälften av dödsfallen.

Senast ändrad:
Ja men varför? Det är läskigt.

Tja, nån månad måste väl vara värst och det är januari och december, när vissa dödliga (för redan svaga) sjukdomar grasserar som värst.

Det är ju inte så att överdödligheten i januari är extrem.

1706550711009.png

Döda per dag sorterat på månad för 2015 och 2016.

Det vore läskigare om det var helt lika många som dog i varje månadskategori, som om nån bestämt kvoten i förväg...

Tja, nån månad måste väl vara värst och det är januari och december, när vissa dödliga (för redan svaga) sjukdomar grasserar som värst.

Det är ju inte så att överdödligheten i januari är extrem.

Visa bifogad fil 137887
Döda per dag sorterat på månad för 2015 och 2016.

Det vore läskigare om det var helt lika många som dog i varje månadskategori, som om nån bestämt kvoten i förväg...

Här är det nästan alltid massa skit som händer i januari. Inte ngn särskild orsak. Ngn som förlorat ett barn, ngn som dött av ålder, någon som blivit ihjälklämd av en häst, cancer, hjärtstopp är några dödsfall i år i januari.
Jag tycker att det är läskigt eftersom det är så nästan varje år i januari.

Sitter på hemnet och förfäras över att vi aldrig kommer ha råd att köpa något.

Sedan slog det mig, vi vill ju flytta till varmare breddgrader, är det inte bättre att börja titta på hus/gårdar i typ spanien istället? Men vart finns "hemnet" för spanien. Hm...

Om det är jag som ska säga upp mig eller om arbetsgivaren ska avsluta anställningen nu när jag har beviljats 100% sjukersättning?

Om det är jag som ska säga upp mig eller om arbetsgivaren ska avsluta anställningen nu när jag har beviljats 100% sjukersättning?
Arbetsgivaren kommer att avsluta.
Det är samma rutin som vid pensionering pga. uppnådd ålder. Det görs som en enkel administrativ åtgärd där det inte behövs någon motivering eller kontakt med facket och du saknar möjlighet att motsätta dig avslutet. Men beslutet om sjukersättning måste vinna laga kraft först.

Kolla om det finns försäkringar för dig som arbetstagare som kan göra att du får lite mer än det som FK betalar ut. I vart fall SPV gör det om anställningen varit statlig.

Kan fartyg gå in till hamn när det blåser som det har gjort? Var går gränsen för att det ska gå att angöra en kaj med ett containerfartyg modell jättestort?
Tittade lite på sidan alla fartyg och det är måååånga fartyg på våra hav och jag gissar att en storm kan försena lossning?

Arbetsgivaren kommer att avsluta.
Det är samma rutin som vid pensionering pga. uppnådd ålder. Det görs som en enkel administrativ åtgärd där det inte behövs någon motivering eller kontakt med facket och du saknar möjlighet att motsätta dig avslutet. Men beslutet om sjukersättning måste vinna laga kraft först.

Kolla om det finns försäkringar för dig som arbetstagare som kan göra att du får lite mer än det som FK betalar ut. I vart fall SPV gör det om anställningen varit statlig.
När vinner beslutet laga kraft?

Edit: hittade det själv. Man har 2 månader på sig att överklaga beslutet.

Senast ändrad:
Kan fartyg gå in till hamn när det blåser som det har gjort? Var går gränsen för att det ska gå att angöra en kaj med ett containerfartyg modell jättestort?
Tittade lite på sidan alla fartyg och det är måååånga fartyg på våra hav och jag gissar att en storm kan försena lossning?

Jag tror att fartyg hellre väntar ut stormen ute på öppet hav. Men det är min gissning. Jag vet att det stod när det var storm här nere för nån vecka sen att det var ett kryssningsfartyg som cirkulerat runt Ven för att vänta ut stormen så det anlade senare än planerat i Köpenhamn.

Status
Stängd för vidare inlägg.

Liknande trådar

Tjatter Just nu funderar jag på hur oändligt mycket vi funderar på, så det behövdes en 3e tråd...
39 40 41
Svar
812
· Visningar
28 770
Tjatter Vi fortsätter väl här? 😁 Stör mig på munsår i mungipan och inflammerat tandkött...
86 87 88
Svar
1 746
· Visningar
85 210
Senast: Iamia
·
Kultur Jag låste förra tråden eftersom den var uppe i 2000 inlägg men tänkte att vi kan fortsätta dela med oss av fina bilder här :) Jag börjar...
6 7 8
Svar
153
· Visningar
3 167
Senast: Lilla
·
Tjatter Förut kom vi hem med vår helt nya bil, den är 2 dagar gammal. Då kom en granne springandes och va nyfiken och titta, pratade och va...
2
Svar
32
· Visningar
1 713
Senast: Inte_Ung
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar