Spontant vill jag skriva ”varför förstår du inte?”
vilket ju inte bidrar det minsta såklart.
Men. Det är ju jättevanligt bland NPF-are och alla andra som kämpar med att få de egna resurserna att räcka till i vardagen - depression, utbrändhet m.m.. Det som straffas minst socialt sett - den egna hälsan, det egna hemmet - är det man prioriterar bort när man måste prioritera. Särskilt för kvinnor. Om man tex har tre enheter ork lägger man dem på att se acceptabel ut, göra sitt jobb, och vara trevlig. Man har socialt sett inte råd att lägga en enhet på att hålla rent hemma istället för att vara trevlig, eller leva upp till vissa ideal för ens utseende, för det straffas så hårt. Man löser det genom att låta bli att bjuda hem folk. Jag vet VD:ar, kvinnor som presterar högt på jobbet, som har det så i sitt hem. Man låter det nog inte vara så för att man inte tycker det är jobbigt att ha det så omkring sig.
Sen finns det ju andra mentala hälsoproblem som kan göra att man låter hemmet förfalla på olika sätt, mycket är väl rotat i ångestproblematik och undvikandebeteende, men jag är ingen expert.