Juridisk fråga

Sv: Juridisk fråga

Ja men precis. Personen har nu ringt till ägaren och dom säger att dom ska höra sig för hur dom ska gå till väga. Dom vill ju inte lämna bort papperen förrän dom får betalt, men det måste dom göra enligt juristerna! Så gör dom inte det, så kommer juristen skicka ett brev till dom att dom måste lämna papperen.

Huvudsaken för personen som köpt hästen är ju att få papperen, sen kan h*n gå vidare och bara ha roligt med hästen. För det är ju trots allt förmedlaren som gör fel och har förskingrat pengarna och det är säljaren som måste polisanmäla eller gå till kronofogden.

Hade jag vart säljaren i det här läget hade jag kopplat in egen advokat och fortsatt vägra lämna ut papprena... För inte sjutton lämnar man ifrån sej papper eller skriver över ägarskapet innan man fått pengarna... Att som i detta fallet FÖRMEDLAREN sagt att den ska ha pengarna kanske inte stämde. Och då har oavsett om förmedlaren och köparen skrivit kontrakt inte köpt hästen av SÄLJAREN... Vilket ju är ett enligt mej måste för att kunna styrka "köp"... Annars kan ju vem som, som har en häst i sitt stall säga att man är "förmedlare" och sälja vilka hästar som helst...

Naturligtvis ska säljaren kontakta någon för att få hjälp att få sina pengar. Inte tal om annat. Som det skrevs i tråden så ska säljaren reda ut detta med förmedlaren genom handräckning/utmätning eller motsvarande. För det verkar ju som att personen frivilligt inte ger ifrån sig pengarna. Personligen tycker jag att de var smått korkade som lät en person med ekonomiska krav på sig att sköta affären. Det är som sagt svårt att komma åt någon som redan är hos fogden.

Man ska aldrig betala en häst utan att samtidigt få alla korrekta papper i handen, finns de som har påstått att registreringen varit inne för att man ska få pass, men hästen i sig har saknat papper helt. Tyvärr i det här fallet kommer ingen privatpersont kunna tvinga förmedlaren att betala om han inte gör det frivilligt. Måste nog ta hjälp av advokat. Är inget påskrivet och förre ägaren har kvar pappren så äger hon fortfarande hästen. Annars kan ju vem som helst sälja andras hästar, ta betalt och säga att pappren kommer senare.
Jag sålde hästar utomlands nyss. Hur skulle vi ha gjort ist då menar du? Hon hade bara sett hästarna på bild innan.

Hade jag vart säljaren i det här läget hade jag kopplat in egen advokat och fortsatt vägra lämna ut papprena... För inte sjutton lämnar man ifrån sej papper eller skriver över ägarskapet innan man fått pengarna... Att som i detta fallet FÖRMEDLAREN sagt att den ska ha pengarna kanske inte stämde. Och då har oavsett om förmedlaren och köparen skrivit kontrakt inte köpt hästen av SÄLJAREN... Vilket ju är ett enligt mej måste för att kunna styrka "köp"... Annars kan ju vem som, som har en häst i sitt stall säga att man är "förmedlare" och sälja vilka hästar som helst...

Man skall ha en fullmakt.

Bara en fundering, varför väljer man en förmedlare med register hos kronofogden? O varför skulle pengarna ges till förmedlaren? Man kan ju göra banköverföring. En person som redan är hos fogden är väldigt svår att komma åt. Jag skulle personligen inte blanda in en sådan människa.

Ja, men det var ju såklart ingen som visste att förmedlaren varit hos Kronofogden, dessutom är h*n inte det nu längre, utan har betalat av skulderna.
Vissa personer säljer ju genom förmedlare, är nog ganska vanligt till och med, eftersom det var så och står på fakturan att det ska betalas genom en förmedlare (dom har flera hästar ifrån denna ägare på gården) så måste man ju betala så. Säljaren är ju med på dom noterna att det ska gå till så eftersom dom ej har hästarna på sin egen gård.

Nej det är klart dom inte vill lämna ifrån sig papperen, men enligt juristerna har dom ingen som helst rätt att hålla på papperen eftersom dom valt att sälja genom en förmedlare och har gjort med samma förmedlare flera ggr förut utan några problem. Förmedlaren och säljaren har ett avtal emellan sig och det har alltid fungerat bra förut. Det står på fakturan vilken förmedlaren är, samt vilken säljaren är.

Du sålde ju hästen, problemet i tråden ovan var ju att det var köparen som blev lurad. Om du inte var seriös, eller haft en mellanhand dito, som bara tagit emot pengarna för att vare sig lämna ut papper eller skicka hästar så hade ju din köpare haft samma problem som ovan. Hur man gör? Det finns tydligen seriösa företag som håller pengarna tills allt annat är klart.

Liknande trådar

Hästmänniskan Nu startar jag en egen tråd gällande denna diskussionen, men min utgångspunkt är i alla fall följande: Att hålla häst kostar mycket...
6 7 8
Svar
152
· Visningar
13 046
Senast: Fibusen
·
Hästmänniskan Nu ska tilläggas att jag inte är någon av ägarna men jag är berörd ändå eftersom en av personerna är en god vän till mig. En häst ägdes...
2
Svar
38
· Visningar
5 479
Senast: Smedholt
·
Juridik & Ekonomi Anonymt nick. Väldigt långt inlägg, då jag delvis behövde skriva ner mina tankar för mig själv också ;) Jag är i 30-års ålder och lever...
2 3
Svar
49
· Visningar
5 377
Ekonomi & Juridik Hej! Någon som var lite koll på hur jag kan gå tillväga i min situation. Långt inlägg men tyvärr nödvändigt för att förklara hela...
2 3
Svar
57
· Visningar
11 418

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

• Tvättstugedrama
Tillbaka