Juridik kring skilsmässa

Jag menar att han ordnat allting färdigt för sig att flytta och sedan släpper bomben om att han ska flytta. Vilket verkar orättvist.

(Jag hade en bekant vars man, skaffade lägenhet, flyttade över tillsammansvarandet till exklusivt den andra partnern och tog sitt pick och pack och drog och lämnade en lapp. Det är så väldigt osympatiskt och förljuget att låtsas att allting är ok, ordna för sig allting i hemlighet under månader och sedan bara sticka och lämna den andra i panik.

Jag hade en annan bekant som alltid såg till att ha etablerat ett nytt fast förhållande sedan månader innan hon lämnade den sambo hon hade. Dvs kunna gå över från förhållande till förhållande utan en glitch mellan.)

Att du har vänner som uppför sig udda tycker jag inte kan dras som ursäkt för att utgå från att parten i den här relationen är ett svin.

Vill man lämna, kan jag tycka att det är bättre att göra det snabbt än att dra ut på det och hur många har inte slängt ut en otrogen partner på studs? Är det inte bättre att ordna ett annat boende då?

Han har villkorat, helt själv, utan att säga någonting, att huset hon bor i ska säljas inom tre månader.

Väl medveten om att hon kanske inte kommer lyckas skaffa någonstans att bo på den tiden.

Hur vet du allt detta? Det visste ju inte ens TS vän innan hon började gräva i det. Och var kommer tre månader från? Det handlar ju inte om ett villkor för försäljningen utan om ett villkor FÖR HANS LÅN. HANS lån.

Nu handlar det om att komma överens om att sälja hus utan att fråga en av parterna som bor i det eller utnyttja det faktum att någon vet lite om någonting till att lura denne, som det lät i ditt inlägg. Dvs den som sköter ekonomin vet så mycket att hen kan utnyttja det till fullo som fördelar i en bodelning. Det är inte ok att försöka krama ur och få ut så mycket som möjligt från sina medmänniskor.

Vi måste läsa olika trådar, eller så har du information som inte framkommer här.

Var står det att mannen försöker utnyttja partnern?

Att du har vänner som uppför sig udda tycker jag inte kan dras som ursäkt för att utgå från att parten i den här relationen är ett svin.

Vill man lämna, kan jag tycka att det är bättre att göra det snabbt än att dra ut på det och hur många har inte slängt ut en otrogen partner på studs? Är det inte bättre att ordna ett annat boende då?
Nej, jag kan inte tycka det är ok att ljuga och säga "jag älskar dig" i tre månader medan man letar bostad.

Och varför kallar du det för att bete sig udda när du sedan säger att det är ett bra sätt att göra det på? För det är ju precis det de gjort, skaffat ny, bostad och dragit. Dvs det sätt du tycker är bättre.

Nej, jag kan inte tycka det är ok att ljuga och säga "jag älskar dig" i tre månader medan man letar bostad.

Och varför kallar du det för att bete sig udda när du sedan säger att det är ett bra sätt att göra det på? För det är ju precis det de gjort, skaffat ny, bostad och dragit. Dvs det sätt du tycker är bättre.

Hur vet du att han har gjort det? Det kanske varit tre månader utan ett enda "jag älskar dig". Var läste du det?

Vi måste läsa olika trådar, eller så har du information som inte framkommer här.

Var står det att mannen försöker utnyttja partnern?
Det var någon annan som hade gjort ett inlägg om att en part i ett förhållande hade hand om alla lån och all ekonomi, den andra ville inte lära sig och att detta la upp fint för att partner ett sedan skulle kunna göra slut till sin fördel.

Sedan insåg jag att hon kanske inte menade så som det lät utan bara menade att partnern måste lära sig fort när de flyttade isär. Och det är väl självklart att man får lära sig själv fort utan hjälp. Men inte självklart att man utnyttjar övertaget för att göra sig en bra deal gentemot en svagare part.

Det var någon annan som hade gjort ett inlägg om att en part i ett förhållande hade hand om alla lån och all ekonomi, den andra ville inte lära sig och att detta la upp fint för att partner ett sedan skulle kunna göra slut till sin fördel.

Sedan insåg jag att hon kanske inte menade så som det lät utan bara menade att partnern måste lära sig fort när de flyttade isär. Och det är väl självklart att man får lära sig själv fort utan hjälp. Men inte självklart att man utnyttjar övertaget för att göra sig en bra deal gentemot en svagare part.

Ja, vi läser uppenbarligen olika trådar. Jag tolkade det inlägget som att man inte kan tvinga någon att vara intresserad eller lära sig något, hur mycket man än försöker.

Ja, vi läser uppenbarligen olika trådar. Jag tolkade det inlägget som att man inte kan tvinga någon att vara intresserad eller lära sig något, hur mycket man än försöker.
Jo men om det var så så hade ju det i sig inget med ursprungsinlägget att göra. Iom att ursprungsinlägget handlade om att prata enskilt med bank om gemensam egendom utan att försöka få någon intresserad av att prata om det först.

Jag tycker nog det är oerhört fult och ganska obegripligt. Att ordna för sig själv så man landar mjukt på annans bekostnad. Man kan ju lägga någons sadel i en lerpöl också för att kliva på och inte blöta skorna, men är det bra?

Men vaddå på annans bekostnad?

1. Separationen är ett faktum.
2. Den gemensamma bostaden ska säljas. Helst så fort som möjligt enligt ene parten.
Ganska rimligt.
Ett halvår är en rimlig tid att hitta annan bostad. För de allra flesta.

Inte jättesnyggt agerat, men kanske ganska praktiskt eftersom båda parter slipper trampa på varandra i ett gemensamt boende, innan någon av dem hittar en ny bostad.

Hade du tyckt att det varit lika illa om könsrollerna varit de motsatta?

Jo men om det var så så hade ju det i sig inget med ursprungsinlägget att göra. Iom att ursprungsinlägget handlade om att prata enskilt med bank om gemensam egendom utan att försöka få någon intresserad av att prata om det först.

Jag har massor av gånger pratat med banken enskilt om gemensam egendom. Vad skulle vara ett problem i det upplägget menar du? Han har fått ett lån - HANS lån, som är ett överbryggnadslån med villkor. Om huset inte säljs är det möjligt att banken går till HONOM och förhandlar om HANS lån. Det har ju inte med det gemensamma huset att göra.

Vad diskuterar du egentligen? Är det sidospåret eller trådstarten, för jag börjar bli förvirrad vad som egentligen är vad.

Till alla:
Jag VET ju inte exakt hur deras lånesituation ser ut. Det jag vet är att hon säger sig ha sett (på nätet eller nåt, vet faktiskt inte) att deras huslån plötsligt steg, och då har hon fått info om att han tagit nån sorts överbryggningslån och att huset ska säljas inom 3-6 månader. Min vän står ju såklart helt handfallen och vet inte i vilken ände hon ska börja. Det är inte helt lätt att kommunicera med honom heller, för han har plötsligt bytt telefonnummer (som hon visserligen snokat reda på, men ändå...).

Jag är jättetacksam för alla era råd och input, för nu ska jag be henne att först prata med banken och sen ta kontakt med en gratis juristrådgivning. Tusen tack:bow:

Så du menar att om han misslyckas med vad han försöker göra så betyder det att han handlat rättframt och trevligt? Vi vet ju vad han försöker göra, det är själva intentionen som är elak.

Nej, jag vet inte "vad han försöker göra".
Jag vet att mannen varit otrogen.
Jag vet att det beslutats om en separation.
Jag vet att mannen skaffat lån till ny bostad.

Jag vet inte vem som bestämde att det skulle separeras.
Antingen var det mannen som bestämde det, eller så var det kvinnan som blev jättearg, ledsen och besviken när otroheten kom fram i dagen och sparkade ut honom. Jag vet inte vilket av alternativen som gäller i den här situationen.

Hur vet du att han har gjort det? Det kanske varit tre månader utan ett enda "jag älskar dig". Var läste du det?
Det var utanför tråden ett svar på att @Lovisaleonora svarade på ett annat inlägg om att det var smart att ha bostad klar innan man gjorde slut. Samtidigt som hon sa att mina bekanta som gjort så var udda.

Ok, nej det är möjligt att mannen faktiskt kom överens om lånet efter att han flyttat ut. Vilket är betydligt bättre men inte så bra att han inte sa någonting. Bättre att skicka ett ilsket sms, nu säljer vi lägenheten snabbt!

Och det är vad som hänt? Han har skickat ett ilsket SMS med den texten? Du verkar VÄLDIGT insatt.

För vad vi vet kan HON ha slängt ut HONOM, han har hittat ett annat boende snabbt (lånat till) och sedan meddelat att det är ett överbryggnadslån som gör att hans intresse är att sälja huset snabbt (bra för bägge parter som jag ser det)

Men vaddå på annans bekostnad?

1. Separationen är ett faktum.
2. Den gemensamma bostaden ska säljas. Helst så fort som möjligt enligt ene parten.
Ganska rimligt.
Ett halvår är en rimlig tid att hitta annan bostad. För de allra flesta.

Inte jättesnyggt agerat, men kanske ganska praktiskt eftersom båda parter slipper trampa på varandra i ett gemensamt boende, innan någon av dem hittar en ny bostad.

Hade du tyckt att det varit lika illa om könsrollerna varit de motsatta?
Absolut! Har sett båda. Emotionellt är en förberedd på den andres bekostnad.

Liknande trådar

Juridik & Ekonomi Jag vet inte vad jag vill med tråden men,, jag behöver lämna. Jag har koll på alla bostadsköer, privata hyresvärdar och blocket bostad...
3 4 5
Svar
88
· Visningar
14 645
Äldre Nu är goda råd kanske inte så dyra men kärringen är förbannad. Lång historia kort. Jag och exman bygger hus på min släktgård -97. Åren...
6 7 8
Svar
151
· Visningar
25 476
Senast: Korven
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

• Akvarietråden V
  • ”Hund” 2005-2010