Fast så enkelt är det tyvärr inte. Skit i advokaterna och sköt det själv, du fixar det eftersom du har bevisen. En stämningsansökan kostar inte många hundralappar och det är det värt. Då går du raka vägen till domstol utan att passera polisen, för polisen har inte så mycket att göra i ett sådant här fall, mer än de sakerna som inte hörde till fastigheten är borta. Jag tror tyvärr inte att polisen kommer att göra så mycket åt sakerna eftersom straffvärdet är väldigt lågt för egenmäktigt förfarande. Det är inte ekonomiskt försvarsbart för staten att driva det målet mot ditt ex och därför kommer fallet att läggas ner av en eller annan anledning. Det problemet har du inte när du stämmer honom.
Men för att bespara mig domstol så hade jag mer eller mindre bara meddelat karln att om inte fastighetstillbehören är tillbaka på sin plats innan ett visst datum så kommer du stämma honom. Be honom läsa jordabalkens kapitel 2 och så kan han få återkomma om han tror att han kommer att vinna i domstol.
Sen är ju frågan om du är helt säker på att det är han som tagit grejerna. Kan det vara någon annan? För drar du honom till domstol och det inte finns några bevis för att det är han som tagit grejerna kan det ju vara svårt att övertyga rätten om att det är han. Att han var hyresgäst och hade ansvaret för fastigheten är sant, men hävdar han att det var inbrott och de tog element och toastolar så finns det inte så mycket att göra mer än att kräva det på hans hemförsäkring, om han hade någon.