Beroende på budget och mottagare kan man ju hitta en massa som kan bidra med lite välmående utan diverse cheesy budskap och utan att det fokuserar totalt på diagnosen och blir "ryck upp dig". En klassiker är väl att tänka lugnande och rogivande - kan vara allt från en badbomb eller doftljus till en helg på spa typ. Eller biobiljetter, eller en presentkorg med godsaker personen tycker om, något lyxigt té, ett par varma strumpor om hon är frusen...
Men ja, det är mycket från person till person det där. Själv vill jag mest att det ska finnas en tanke bakom. Jag uppskattar helt klart en påse pepparkakskola över cheesy budskap exempelvis, för den som köper pepparkakskolan vet förmodligen att jag älskar pepparkakskola, medan den som kör på cheesy budskap uppenbarligen inte känner mig alls. Min depression (eller sömnstörning, eller Asperger, eller någon annan av mina femtielva diagnoser) vill jag absolut inte ska vara fokus. Även om tanken är god så är jag ju mer än mina diagnoser liksom och även om man vill göra mig glad så hoppas jag ju att man vill det oavsett diagnoser.
Men ja, det är jag det. Alla är såklart inte likadana