Jultråd 2018

Vi har två julstjärnor hemma kvar från förra året men de är rätt ynkliga som tappat en hel del blad så de är inte så fina. Kanske får köpa nya ändå :cautious: de har åtminstone nyttjats under resten av året :p

Jag är så sugen på en sån gammaldags adventsstjärna som mamma och pappa hade när jag var liten. Pappas gick sönder för några år sedan och jag försökte hitta en likadan då men gick bet, och nu vill jag ju ha en själv! Får nog bli lite mer second hand spanande. Köpte ett gäng tomtar i måndags på pingstkyrkans second hand :love:

Jag är så sugen på en sån gammaldags adventsstjärna som mamma och pappa hade när jag var liten. Pappas gick sönder för några år sedan och jag försökte hitta en likadan då men gick bet, och nu vill jag ju ha en själv! Får nog bli lite mer second hand spanande. Köpte ett gäng tomtar i måndags på pingstkyrkans second hand :love:

Jag gillar också att gå på secondhand och kolla efter lite mer gammaldags julsaker och ibland kan hitta fina fynd som inte är så gamla också. Har bland annat köpt en komplett glöggservis för 50 kronor.

Tänkte på att vi ska dra ner på elkonsumtion och spara el, ledlampor mm hur mycket drar el brummare?

Ett enkelt räkneexempel:
1 liter bensin innehåller 10 kWh och tar ca 1-2 kWh att tillverka. Ingen transport inräknad.

En elbil drar 1-2 kWh per mil.

Det tycker jag oftast missas när man diskuterar för/nackdelar med elbilar. Att de just är så mycket energieffektivare/mil än en förbränningsmotor.

Att ha mina 3 ljusstakar utan LED tända dygnet runt i 4 månader kostar typ 170 kr (3 W×(7 st + 7 st + 5 st)= 170 kWh). Vintertid drar min elbil 8 kWh mindre per mil än min dragbil jag har enbart när jag kör hästen (tillsammans med två familjer till). Jag kör till jobb o stall 6.8 mil/dag i snitt och på drygt 3 dagar har jag alltså inte slösat (tycker inte man kan säga tjänat in om saker man trots allt spenderar för att man kan) bort 4 månaders tända ljusstakar vad gäller energiförbrukning.

Ja jag älskar att räkna men förbehåller mig för ev fel mitt i matlagningshasten, tyckte det lät jäkligt snabbt men det är ju också rätt stor skillnad på 2 och 8 kWh per mil :laugh:

Det borde jag ju ha, bor precis utanför Lund :laugh: Det är verkligen inte mitt gebit bara så noll koll. Har liksom köpt mina första växter på Plantagen i år och efter mycket ångest till slut pregat ner i en blomlåda mycker stolt över mig själv. Jag har haft hyacinter i sin plastförpackning på en tallrik innan om julen och det har varit enda växten per år :o
Då blir det ju perfekt börja utöka med julblommor :D Häruppe är Plantagen okej men många pratar om att Blomsterlandet är bättre ifall du har det nära också.

Ett enkelt räkneexempel:
1 liter bensin innehåller 10 kWh och tar ca 1-2 kWh att tillverka. Ingen transport inräknad.

En elbil drar 1-2 kWh per mil.

Det tycker jag oftast missas när man diskuterar för/nackdelar med elbilar. Att de just är så mycket energieffektivare/mil än en förbränningsmotor.

Att ha mina 3 ljusstakar utan LED tända dygnet runt i 4 månader kostar typ 170 kr (3 W×(7 st + 7 st + 5 st)= 170 kWh). Vintertid drar min elbil 8 kWh mindre per mil än min dragbil jag har enbart när jag kör hästen (tillsammans med två familjer till). Jag kör till jobb o stall 6.8 mil/dag i snitt och på drygt 3 dagar har jag alltså inte slösat (tycker inte man kan säga tjänat in om saker man trots allt spenderar för att man kan) bort 4 månaders tända ljusstakar vad gäller energiförbrukning.

Ja jag älskar att räkna men förbehåller mig för ev fel mitt i matlagningshasten, tyckte det lät jäkligt snabbt men det är ju också rätt stor skillnad på 2 och 8 kWh per mil :laugh:

Tack😃
Tänker på hur elen produceras. Men man kan ju välja på elavtalet.
Men mycket trevligt med räkne exempel jag förstod.

Tack😃
Tänker på hur elen produceras. Men man kan ju välja på elavtalet.
Men mycket trevligt med räkne exempel jag förstod.

Ah, ja på jobbet har vi förnyelsebar el medan hemma kan jag inte välja elavtal så tror inte det är förnyelsebar. Tankar så mycket jag kan på jobbet därav. Och som jag skrev så tycker jag ofta man missar just det att en elmotor är mycket mindre energikrävande än en förbränningsmotor bara utan att ens tänka på hur elen är framställd :)

Vet inte om detta ska in här eller i hiss/diss-tråden.
Jag har provat Wasas skumtomteläsk. Fin rosa färg men smakade mer diskmedel än tomte. Måste nog köpa julmust nästa gång jag är på affären istället 😊

Liknande trådar

Tjatter Mitten på november redan och så vitt jag kan se har ingen startat årets jultråd än :crazy:!! Så ja här kommer den! Snön lyser med sin...
6 7 8
Svar
141
· Visningar
7 304
Senast: Tilly_85
·
Hemmet Uttag och strömbrytare som passar till 1900-talshus? I huset är det just nu väldigt blandat med gammalt från gissningsvis 60-talet...
Svar
14
· Visningar
573
Senast: Praefatio
·
Gnägg I mina efterforskningar till min bok ramlade jag på den här filmen från 1929 från armens rid- och körskola. Kanske finns det fler här...
Svar
9
· Visningar
1 203
Tjatter Har en del kläder, väldigt mycket är skänkt till återvinning. Men har en del som jag velat sälja billigt, velat ha någon krona tillbaks...
Svar
3
· Visningar
313
Senast: DarkInNight
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka