Jultråd 2018

Varför ser jag framför mig en tillhörande katt hängandes i den? :laugh: Har det hänt någon gång? :)

Nä, faktiskt inte. De ignorerade det båda två. Ljusstakarna hade de inte vält med vilje men de hade nog råkat åka ner av misstag. Men inget klättrande i ljusgardinen. Den uppmuntrar nog inte till det. Den ena katten var lite knäpp (hoppade två meter rakt upp på en dörr från sittande osv) men lät ljusgardinerna och granen vara ifred (men vi hängde ju ingen kulor eller annan dekoration långt ner).

De ljusgardiner vi har är bara 6 sladdar som hänger ner från gardinstången med ett antal LED-lampor i form av stjärnor på varje sladd. Det var totalt ointressant för båda katterna.

@hvala

Lite spinoff så taggar men fråga till flera. Är det fler än jag som väljer bort saker pga svåra att städa/blir onödigt spill att slänga/går inte att återanvända nästa år osv? Funderar på om jag är konstig haha. Tänkte tex ha lite pynt i år (jag har mest ljus och saker som bara byts ut på plats tex dukar, handdukar, tändsticksaskar med julmotiv osv osv) och sätta en ren o några granar i fönstret men rationaliserade direkt bort gullig "snö" för den kommer bli skitig där o behöva slängas efter jul. Funkar ju i en skyddad vas tex eller som mossan jag har i adventsljusstaken som varit samma sedan jag köpte den för 7 år sedan.

Lite samma med glittret vi alltid hade i granen, var sådana tunna tror de kallas lametta. Det sparades från år till år och var värt det böket för det var så fint men sedan har jag fattat det som att många slänger o köper nytt även vanligt glitter varje år?
Gran är det enda som får skräpa och som jag köper (får) ny varje år. Jag vill helst inte göra pepparkakshus för det är slöseri med ätbara saker (det brukar inte vara särskilt mumsigt när det stått framme några månader) men jag kanske gör ett i år för 4-åringens skull.

Jag ogillar att köpa slit-och-släng-växter som massproduceras i energislukande växthus och står så länge de blommar men sen kastas. En del går ju dock att spara och fås att blomma om igen nästa år, om man har tid och plats. Jag påminns nu om att jag har en amaryllis i en rabatt någonstans (oklart) som jag inte tagit rätt på...

Gran är det enda som får skräpa och som jag köper (får) ny varje år. Jag vill helst inte göra pepparkakshus för det är slöseri med ätbara saker (det brukar inte vara särskilt mumsigt när det stått framme några månader) men jag kanske gör ett i år för 4-åringens skull.

Jag ogillar att köpa slit-och-släng-växter som massproduceras i energislukande växthus och står så länge de blommar men sen kastas. En del går ju dock att spara och fås att blomma om igen nästa år, om man har tid och plats. Jag påminns nu om att jag har en amaryllis i en rabatt någonstans (oklart) som jag inte tagit rätt på...

Jag har översomrat min första amaryllis i år :D Det ska bli spännande att se om det blir något med den.

Det är också en last jag har, hyacinter. Men jag har länge varit irriterad på att de är små med få blommor. Vill hellre betala mer o ha några som är fina (och helst luktar mycket).

Någon som har tips?

-Jag köper vissa saker nya varje år och gillar det skarpt.
-Jag tillverkar massor av saker själv. Kransar, julbocken jag haft i ca 20 år.
-Jag skiter i vilken sorts blommor jag köper om jag vill köpa blommor. Tänker inte alls på om det är energikrävande eller på annat sätt miljöovänliga.

Jag tror dock att det i slutänden ändå är mitt återbruk som vinner oavsett hur mycket nytt jag köper.
Om jag tänker efter är de flesta av mina julkulor från första året jag och mannen flyttade ihop......1991. Några av mina glitter och julgransljus är från då också men belysningen vill jag byta till LED och kommer nog göra det.
Har också kvar saker från min mormor. Samma med de sjuarmade stakarna i fönstret. De är nog 15 år gamla.
Problemet med dem är dock att det är så fantastiskt svårt att få tag i rätt lampor på de som gått sönder, tycker jag.

Det är också en last jag har, hyacinter. Men jag har länge varit irriterad på att de är små med få blommor. Vill hellre betala mer o ha några som är fina (och helst luktar mycket).

Någon som har tips?
Har du någon skola med trädgårdselever eller liknande i närheten som har försäljning? Vi har ett naturbruksgymnasium här i västernorrland som har försäljning till jul och vår, finns inga blommor som är så rejäla och fina som deras :love:

Har du någon skola med trädgårdselever eller liknande i närheten som har försäljning? Vi har ett naturbruksgymnasium här i västernorrland som har försäljning till jul och vår, finns inga blommor som är så rejäla och fina som deras :love:

Det borde jag ju ha, bor precis utanför Lund :laugh: Det är verkligen inte mitt gebit bara så noll koll. Har liksom köpt mina första växter på Plantagen i år och efter mycket ångest till slut pregat ner i en blomlåda mycker stolt över mig själv. Jag har haft hyacinter i sin plastförpackning på en tallrik innan om julen och det har varit enda växten per år :o

Kan man få julstjärna att blomma om? Har en som börjar bli riktigt stor (köpt för 5kr efter jul :D) och grenar sig som ett litet träd, men kan man få tillbaka de röda bladen?

Det är inte enkelt att få en julstjärna att blomma om. Rekommendationen brukar vara en period med 14 timmars oavbrutet mörker varje natt och ljusa dagar i 6-7 veckor för att få den att blomma om. Och det är inte så himla enkelt att fixa hemma oftast .

@sthu har också en jättestjärna och den har ännu inte blommat igen utan är grön. Och fått lite nyanser av rött på vissa blad. Men jag ger inte upp hoppet utan kanske den väljer att blomma detta år? Eller nästa? Det gör inte så mycket egentligen, tycker den är fin ändå :)

Det är inte enkelt att få en julstjärna att blomma om. Rekommendationen brukar vara en period med 14 timmars oavbrutet mörker varje natt och ljusa dagar i 6-7 veckor för att få den att blomma om. Och det är inte så himla enkelt att fixa hemma oftast .
Aha! Men det låter inte inte helt omöjligt. Har växtlampa. Och sen kan den bo i nått skåp i 14 timmar. 1 1/5 månader då gäller det att börja nu!

Förlåt stämningsdödandet här men vad är det med jul som gör att folk blir så fullständigt shoppingtokiga? Varför handlar så många inlägg i den här tråden om vad folk ska köpa, nytt? Jag vill slå ett slag för återbruk och att pyssla ihop eget julpynt. Det finns otroligt mycket på begagnatmarknaden och varför inte föreslå att byta med vänner? Om ni köper nytt, köp bra miljöval och sånt som ni tror att ni kommer vilja ha länge. Vi har bara ett jordklot, tänk på det :)

Själv har jag beslutat att jag inte ska köpa en enda nyproducerad julgrej i år. Det jag behöver (eller villhöver) ska jag låna eller köpa på Myrorna.
@hvala

Lite spinoff så taggar men fråga till flera. Är det fler än jag som väljer bort saker pga svåra att städa/blir onödigt spill att slänga/går inte att återanvända nästa år osv? Funderar på om jag är konstig haha. Tänkte tex ha lite pynt i år (jag har mest ljus och saker som bara byts ut på plats tex dukar, handdukar, tändsticksaskar med julmotiv osv osv) och sätta en ren o några granar i fönstret men rationaliserade direkt bort gullig "snö" för den kommer bli skitig där o behöva slängas efter jul. Funkar ju i en skyddad vas tex eller som mossan jag har i adventsljusstaken som varit samma sedan jag köpte den för 7 år sedan.

Lite samma med glittret vi alltid hade i granen, var sådana tunna tror de kallas lametta. Det sparades från år till år och var värt det böket för det var så fint men sedan har jag fattat det som att många slänger o köper nytt även vanligt glitter varje år?
Vi har nog väldigt lite pynt, inte bara till jul utan överlag. Ljusstakar eller stjärnor i alla fönster är ett måste. Vi byter ut bordstabletterna till röda under vintern.

Barnen har varsin stor tomte och liknande stora pynt finns det väl en 5st runt om i huset.

Undantaget är julgranen som brukar få lite mer pynt varje år men den har gått från 150cm till över 2m så det behövs. Kulor och glitter återanvänds varje år. Äldsta kulan blir 35 år i år (tradition att man får en kula sov första jul).

Barnen har varsin broderad paketkalender och det kan väl räknas som pynt. Sonens är min gamla med nytt namn på och dotterns är in the making. I kalendrarna är det mestadels strumpor, schampo osv. Alltså saker de ändå skulle få.

Annars är jag kanske lite överdriven med levande ljus 😉

Det borde jag ju ha, bor precis utanför Lund :laugh: Det är verkligen inte mitt gebit bara så noll koll. Har liksom köpt mina första växter på Plantagen i år och efter mycket ångest till slut pregat ner i en blomlåda mycker stolt över mig själv. Jag har haft hyacinter i sin plastförpackning på en tallrik innan om julen och det har varit enda växten per år :o
Hvilan i Burlöv! Syrran läste där för en massa år sen. Kommer dock inte riktigt ihåg om dem sålde julblpmmor eller ej. Men kolla upp det. Jätte fin skola. dem brukar ha (om det är skördefest?) en gång om året då dem säljer en massa som dem odlat på skolan. Jätte trevligt.

Liknande trådar

Tjatter Mitten på november redan och så vitt jag kan se har ingen startat årets jultråd än :crazy:!! Så ja här kommer den! Snön lyser med sin...
6 7 8
Svar
141
· Visningar
7 304
Senast: Tilly_85
·
Hemmet Uttag och strömbrytare som passar till 1900-talshus? I huset är det just nu väldigt blandat med gammalt från gissningsvis 60-talet...
Svar
14
· Visningar
573
Senast: Praefatio
·
Gnägg I mina efterforskningar till min bok ramlade jag på den här filmen från 1929 från armens rid- och körskola. Kanske finns det fler här...
Svar
9
· Visningar
1 203
Tjatter Har en del kläder, väldigt mycket är skänkt till återvinning. Men har en del som jag velat sälja billigt, velat ha någon krona tillbaks...
Svar
3
· Visningar
313
Senast: DarkInNight
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka