Jullovsaktiviteter

cactuspower

Trådstartare
på ridklubben, har ni några förslag?
Efter ett populärt höslovsläger vill deltagarna (11 st) gärna ha aktiviteter på jullovet också. Men vad ska man hitta på?

Själv ser jag gärna aktiviteter som man inte behöver vara mer än en person att hålla i, eftersom det är ruskigt svårt att få folk engagerade till att ta tag i aktiviteter. På lägret fick jag ju dra hela lasset själv, och det var alltså jag och inte klubben som arrangerade
det.

Tycker själv det vore bra om klubben kunde komma igång med aktiviteter så att folk engagerar sig mera så att folk får upp ögonen mer för vad det går att hitta på. Så har ni några förslag på saker?
Dela gärna med er! :)

Sv: Jullovsaktiviteter

om det finns snö... Tolka! :love:

Min gamla ridklubb hade tårttävling också för massa år sen... Mycket poppis, Man anmäler sig och är kanske två och två och bakar en tårta var. Sen är det några domare som bedömer både utseende och smak, innan det blir allmän tårtfrossa... :D (kvällen fortsatte sedan med övernattning och spökhistorier)

Ska se om vi kan tolka, har dock knappt varit med om tolking själv förut men vet att tolksele ska finnas. Sedan får man väll försöka ta någon häst som de anser lämplig, vet i alla fall en shettis som är inkörd och som tycker att det är superkul att bli körd.

Sen har vi ett par imp. som ska vara inkörda, men vi vet ju inte om de är det eller inte.. Ev. kanske man kan fråga om hjälp med just tolkningen av någon som verkligen kan tolka!

Tårttävling lät som en jättekul grej! Tack för tipset!!

Rykttävling är nog aldrig fel vill jag minnas och är det 11 pers så borde du klara det ensam. Ut och kör med några i taget, kanske med släde? Vet inte hur gamla kidsen är, men är de lite äldre kanske de tycker det är roligt att lära sig att visa häst vid hand oc hur man ställer upp dem, kanske efter rykttävlingen? Sen är ju gymkhana kul men då bör du ha medhjälpare.

Myskväll med övernattning!! Ha rykttävlingen i början på kvällen när de kommer, gör en spökrunda medan ungarna ryktar. Sen får de gå spökrundan!! Sen blir det lite mat (korv med bröd eller nåt annat enkelt) Under middagen går du igenom vinnarna i rykttävligen!! Eller så tar du spökrundan efter maten.

Sen kan de ta fram sina gigantiska godispåsar och titta på film tills de kollapsar av trötthet på sina liggunderlag!!

Kanske lite mycket att göra själv iofs, men jätteuppskattat brukar det vara!! Har själv vart både deltagare och ledare i mina dagar!! :bump:

Eller varför inte bara en vanlig filmkväll med nån hästrelaterad film!!

Eller en liten gymkhana!! Eller det kanske ni hade på lägret? Men iofs om det var uppskattat så kör en lite favorit i repris på den!! Över huvud taget; tänk igenom vad som var mest uppskattat på lägret och kör det igen, som enskild aktivitet!! :idea:

Senast ändrad:

Rykttävling ska nog ha en tror jag. Ang. körning så har jag för lite erfarenhet för det tyvärr. Annars hade det varit skoj!

Spökkvällar och liknande är kul och väldigt uppskattat! Tyvärr är det nog lite väl kallt för det nu på jullovet, både för ungarna som ska ut i skogen och inte minst för spökena.

Det blir nog även lite kallt för att man ska kunna genomföra en övernattning, när vi hade övernattning nu sist så sov vi uppe på läktaren (alltså rummet vi har där uppe på, som det finns element i).
Det funkade ju fint, men vid kallare än så - är det nog ingen vidare värst bra idé...

Filmkväll är också svårt att arrangera då såväl TV som video kolappsat. Var förra vintern och troligtvis var det för att det var för kallt där uppe i rummet då.

Vi ska dock ha Tacokväll hemma hos mig nu på lördag, för alla skötare (åldern ligger väl på ca 11-17 tror jag). Ska även hyra någon film tills dess med.

Gymkhanan var väldigt rolig och uppskattad och vi kommer med all säkerhet att genomföra den igen, dock känns det lite som "fel årstid"
att ha den nu till vintern. Dels är det så kallt så ibland fryser underlaget i ridhuset till och blir ganska kallt och sedan tycker nog föräldrar och syskon att det är lite väl kallt att stå uppe på läktaren och titta på och det var lite det som var grejen sist då när vi hade läger.

Jag får försöka tänka ut något kul vi kan hitta på! Ska även kolla lite mer med barnen vad De vill göra (dock lite dåligt med förslag även från deras sida).

Förövrigt så är ungarna på stora ridskolan oftast 9-13 år och de på ridlekis är oftast runt ca 4-10 år. Skulle vara bra om man kunde ha någon aktivitet där så många som möjligt skulle få en möjlighet att deltaga! Dessutom finns det dåligt med aktiviteter för ungdomar överhuvudtaget här och jag hoppas att man kanske kan få i gång fler ungdomar utifrån att börja prova på och rida om de får höra hur kul vi har det på ridklubben :p ;)

Här är några förslag, bygga käpphästar, häst-tips-promenad, lära sig linda och fläta, rida barbacka, julpynta stallet, och ha julklappsbyte.

Ha stafetttävlingar, inte sådana som ska gå så fort som möjligt utan sådana som det gladaste laget vinner, några stafetter med hästarna och många sm ryttarna/tjejerna får springa själva, tex norskfylla, raptävlingar, äta kex och vissla, känna igen foder i olika burkar, lite slalom med hästarna, hålla i en pinne med morot och försöka få hästen att gå. rida baklänges, hoppa på ett ben runt konor, rulla fram och tillbaka, springa baklänges fram och tillbaka, om hästarna är med på en eller två stafetter är tjejerna nöjda, och resten får de springa själv,
reglerna är - du bestämer reglerna, poängen är godisar, det laget med fläst godisar vinner, och tjjerna får stil poäng, och poäng för vilka som vinner stafetterna. De får minus poäng om de gör något dummt tex sparkar hästen i sidan för att den ska springa el lägger tyglarna på marken. eller om de inte tar hänsyn till varandra.

och det behöver inte vara några (stackars frusna föräldrar) som står och tittar på,,

Ja, det är klart, kylan ställer ju till problem så här års... Det tänkte jag inte på!!

AngelaLs förslag var väldigt bra tycker jag!! Käpphästarna lät kul!!

En tipspromenad med efterföljande rykttävling skulle du ju kunna ordna!!

Hoppas du kommer på nåt bra!! Lycka till!!

Sitsträning, tömkörningskurs, dagridläger, programridning, hopptävling/träning, uteritt, rykttävling, privatlektioner, nybörjarridning, käpphästaktivitet, skötarkurs, kadriljridning, teorikurs, pysseldag (laga täcken, rengöra borstar, smörja läder och annat liknande), hästloppis, kurs i att fotografera hästar, föreläsningar osv osv är det jag kommer på såhär på rak arm!

Hoppas det blir bra!

/ Maris

Tack så jätte mycket för alla goda råd och förslag, nu fick jag gott om inspiration till jullovet! :)

Liknande trådar

Tjatter Välkomna till den nya terminen på Bukefalos universitetet. Under hösten kommer ni få läsa spännande kurser så som “Hårig eller bara...
94 95 96
Svar
1 914
· Visningar
41 241
Senast: Hedinn
·
Övr. Hund Personligen tycker jag att det allmänna debatt-klimatet börjar bli riktigt ruggigt, det har varit det ett tag också. Nu pratar jag...
2 3
Svar
49
· Visningar
7 345
Senast: IngelaH
·
Relationer Jag såg att min gamla tråd från i våras hade låsts, men jag fick så himla mycket fina och kloka ord av er den gången, så jag gör ett...
7 8 9
Svar
166
· Visningar
24 602
Hundavel & Ras Jag funderar ofta på vad nästa hund ska bli för ras. Jag har de senaste åren haft flera dalmatiner och innan dess växte jag upp med...
2 3
Svar
54
· Visningar
5 486
Senast: Miao
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar