Jullovs schema, i stallet.!!

Sv: Jullovs schema, i stallet.!!

ja glömmer av d här me 1månadsuppsägnings tid hela tiden.:P
Men får vi absolut ingen plats, så måste vi få ha där under februari ut.
jag hoppas vi kanske kan få på den ridskolan som vi inte är meddlemar på, men vi lär ju få bli det då. en aning dyrare men finns ju inte så mkt o säjja om det nu.

I vårt stall har vi det så att varje person har alltid ett par bestämda dagar de fodrar. Vi är bara 3 personer iofs, men det funkar skitbra.
T.ex. har jag alltid onsdagar och torsdagar. Alltså vi byter dagar väldigt sällan (typ en gång om året).
På detta sätt slipper man krångliga scheman och man behöver inte skriva upp sej på olika dagar och så.

Trist när det inte funkar i kollektivet!
Tidigare stod min häst i ett kollektivstall. Vi hade tre fodringar per dag som skulle fixas. Luncherna ordnades med hjälp av en lunchhage som hade ett tidsinställt magnetlås på grinden. Funkade oftast ok.
Vi försökte ha fasta fodringar för att underlätta allas planering; en fodring/häst. Hade man mer än en häst= fler fodringar... Visst hände det att man bytte med varandra, men det flöt på rätt bra.
Ni behöver helt klart ha ett stallmöte för att klargöra vad som ska gälla. Det kräver ju lite mer av medlemmarna i ett kollektiv för att allt ska fungera riktigt bra för hela gänget. Hoppas att det löser sig för er.

Tack för svaren.
Vi har i vanliga fall ett bestämt schema som endast ändras om man tex skulle få nytt jobb osv. o det har annars funkat super!. förutom ena tjen som "råkade" glömma att komma te lunchen o sen jobbade när hon skulle släppa ut osv.
Så det var mer loven lr detta lovet som det varit helt kaos, ena tjejen skiter i det för hon ska ändå flytta det var den kommenataren man fick av henne. :S o andra sköter aldrig något annars så. :mad:

Men nu till dagens problem som vi fick idag, o har en månad på oss.
Jo stallägaren säger upp alla, ingen får ha kvar sin häst i stallet mer än januari ut. Jag vet att det är för hon orkar inte med allt tjafs o ja, allt som har uppstått under slutet av året som gick. men detta var endast pga att hon tog in fel tjej, utan att kolla upp vem det var. kollade inte ens efternamn eller riktigt vart hon bodde. så alla prob dök mest upp kring att hon kom in. väldigt tråkigt.
Så nu måste ny stallplats hittas, ganska svårt häromkring.:S
Pluss att nu kan jag inte skaffa en till häst. lär aldrig hitta 2 boxar här. endast om vi får tillgång till ett helt stall som vi kanske skulle få, men det kan dröjja länge.

Hoppas ni fattade ngt utav d ja skrev..blev lite kludrigt.:angel:

Usch vilket jobbigt läge du har hamnat i, är inte ett dugg avundsjuk :crazy: I stallet där vi står har vi ett rullande schema på fyra veckor där vi besämt vid ett stallmöte och om man inte kan någon gång får man byta med någon annan och det gäller även på lov och helgdagar. Luncherna skriver man upp sej på när man kan.

Det är hemskt att försöka hitta en stallplats snabbt, jag vet :crazy: I ett stall jag stod förut var det också en massa bråk, det var många som misskötte sina åtaganden och allt var väldigt rörigt. Stallägaren favoriserade folk och gnällde extremt mycket på alla andra. En dag kom hon ner till stallet när jag och en annan var där och sa att vi hade en månad på oss att flytta... Panik! Som tur var kände min dåvarande medryttare till ett stall där han kunde gå, i alla fall över sommaren på bete. Tack och lov att det inte hände mitt i vintern! Vi hade sån tur att en av de som stod i stallet flyttade till hösten så vi fick boxplats där, var jätteskönt att det ordnade sej, bor i en väldigt hästtät kommun och att hitta stallplatser snabbt här är i stort sett omöjligt :crazy:

Du skulle inte kunna ringa/hälsa på i några stallar där du skulle vilja stå och fråga om de har en plats åt er? Vet att många inte sätter ut annonser om lediga stallplatser... Kan kanske vara värt ett försök i alla fall? :idea:

jag har ringt runt som en tok, syrran med. men i stort sett omöjligt att hitta häromkring. då jag hade annan häst tidigare o letade ny stallplats var jag så glad att jag hittade detta då det fanns massa möjligheter, vinterhagar, massa sommarhagar, paddock med belysning o ja tillfälle att ha mer än 1 häst. nu sprack detta.!

Ringde tränaren som byggt nytt stall för ett tag sedan, hans brossa ska ha ngn verksamhet där. har 38 stallplatser. men precis nu hade gustav tagit dit o fullt ALLA platser. typ värsta sago stallet är d, hehe.. o han visste inget heller.

Men har hört att en ridskola med privatstall o ridhus, just dne som jag slutat att tävla för ska ha 2 boxar lediga. så vi försöker få tag på tjejen som har hand om det, tänk ridhus !!: inget jag har tänkt på innan, hoppas vi hittat ngt iaf !

Jobbigt :crazy: Men det låter i alla fall lovande med ridskolan, och ett ridhus tackar man ju inte nej till :angel::D Väntar och väntar på att ridskolan som ligger femtio meter från mitt stall ska bygga ridhus snart, hon som äger det skulle börja förra våren men det blev inget :( Så nu hoppas jag på att det kommer upp i vår så man kan rida där nästa vinter, får hyra ridskolans paddock nu men den fryser när det är minusgrader ute och går inte att rida i... precis när man behöver den :smirk: Typiskt ;)

Ja i detta stall vi är i nu, fryser paddocken oxå till is o blir hård som sten..

Pratade me syrran som hade pratat me hon som har ahnd om det, o vi aknske får plats där. går ena hästen igenom veterinärsbesiktningen får vi den, som jag fattade det iaf!!. ska ringa henne imon igen,!
ja ridhus hade blivit toppen. så kommer träningen igång snabbare med.. o str paddock finns det med, vet ej måtten men stor är den iaf!. bara det att den andra klubben som "konkurerar" med denna, den ska jag tävla för, haha!:

Men vad skönt att det verkar ordna sej för er i alla fall :banana: Och ridhus... aaaahh :love: Men då har du ju toppläge, du kan spionera på konkurrenterna hela dagarna :devil::D

Usch stackare hoppas att allt löser till slut! :bump:

-Knapplån-
Angående fördelningen av fodringar per häst i inackorderingsstall
Hos oss hade vi 5 boxar dvs 5 hästar
Vi fodrade 3 ggr /dag
morgon=utsläpp (mellan 5.30-7)
Em=intag +mat (16 -tiden)
Kväll=nattning( 20-22)
3 ggr/dag * 7 dgr = 21 "pass"
21/5 =4,2 ggr alltså
1 häst 4 pass /vecka
2 hästar 8 pass osv

+ att den sista dagen var lite löst rullande på oss som stod där

Vi hade schema framme för 1 månad åt gången vilket vi skrev upp oss på när det passade bäst och gick bra att byta om det kom nåt emellan.

Jul & nyår löste sig av sig själv kanske en borta över jul, då tar man mest över nyår osv.

Senast ändrad:

haha ja d blir nog att spionera på dem :devil: vi har "bråkat" en del me dem innan, men bara jag får box o ridhus:love: så bryr jag mej inte om dem, jag behöver ju inte precis springa o krama dem, haha!!
får uppdatera imorrn om ja får reda på om vi får den eller ej.!

i vårt stall turas vi bara om med ut/insläpp så det blir 5st per häst. morgonfodringar ingår i hyran, siste man fodrar kväll (är det väldigt tidigt så får man komma tillbaka igen om man är sist) middagshö bestämmer man inom hagarna.

vi skirver själva upp oss på in och utag och är det ngn som inte kan eller det bara är "skitpass" kvar så står det ganska snart en dräpande komentar om detta på tavlan :D

vi har ganska skiftande jobb på stallet så det brukar alltid ordna sig, alltid ngn som är där på morgon resp kväll

Haha nej bästisar behöver ni ju inte bli ;) Det positiva med att stå på ridskola är väl också att det brukar vara mer 'seriöst' eller vad man ska säga, med stallchefer och så, så att det blir mer ordning och reda.

Ja, du måste uppdatera, jag är nyfiken :D

Vi har 10 hästar i stallet, och sex hästägare.
Vi har gjort så att alla fick säga varsin morgon som de kunde släppa ut ALLA hästar, samt fodra ALLA hästar på.
Vi säger att jag har alla måndagsmornar, då har jag alltid dessa mornar.
Sen har vi likadant för middagsfodringarna och kvälls fodringarna och insläpp på kvällen. alla har en speciell dag för varje uppgift och dagen är alltid densamma.
De dagar som blir över har vi antingen gjort så att de som har två hästar delar på den och tar den var 3 vecka eller så delar alla på den och då blir det ju var 6 lr 10 vecka.
Om man sne inte skulle kunna tillexempel sin middagsfodringsdag om man är bortbjuden till exepel då kan man ringa dom andra och byta och ta deras dag istället.

Detta har funkat bra i vårt stall!

Det hörs inte rättvist nej, m e n - vad är det för kommunikation ni har i stallet egentligen?

Ni är inte så många, ni borde kunna prata ihop er och komma överens tillsammans?

Pappa hyr ut stallplatser här hemma, vi har ett stall med 10 platser, 3 av platserna har vi själva till mammas och mina hästar, resten av platserna hyrs ut och vi som stallägare har ju ett ansvar att se till att allt fungerar.

I vårat stall hjälps alla åt och ingen gnäller, eller ingen tänker ens på, om någon skulle göra lite mer än någon annan en helg eller så, oavsett hur många hästar man har.

Vad säger eran stallägare?

stallägaren står ju för att som hör till stallet, stolpar o sånt, ja allt som behövs i ett stall.
MEN hon har inget med scheman o sånt att göra, lr vad man ska säjja.!
Dom som hyr in sej fixar detta ihop!!!
Så hon har ingen koll.

Ja syrran pratade nyss med hon som har hand om privatstallet där på ridskolan. och det skulle funnits 2 boxar lediga, ena var tagen direkt. o andra kanske blir tagen, fattade först som att om hästen går igenom så kommer den åka o då får vi platsen. men set var såhär:
Går den igenom det är då platsen blir upptagen :S
så vi måste ju fortsätta leta!!
Ringde min gamla hopptränare josefine, men hon hade fullt i stallet.
usch vad jobbigt det här va !

iaf hon som äger dme har fått barn o kommer o säjjer att jag tar bara lunch jagkan inte leda hästarna. men jag emnar vad är det för stil!?. har man häst så har man.!

Är det bara jag som tänker på "tjänster och gentjänster"? I mitt stall hjälps vi åt och om någon har problem med att fixa schemat tar vi andra de passen- så att när jag behöver hjälp så erbjuder de andra sig o.s.v. Solidaritet och kamratskap och sådant tjafs va?

För om jag skulle få barn skulle jag gärna vilja att mina stallkamrater tar hänsyn till det, men jag skulle ju självfallet se till att de får avlastning genom att knuffa in pojkvännen i bilen och tvinga dit honom på fodringar så ofta jag kan :D

Liknande trådar

Hästmänniskan Jag behöver hjälp! Det är en lång text men om någon orkar läsa och ge mig lite stöttning så skulle det uppskattas enormt! För er...
2
Svar
28
· Visningar
3 037
Senast: Lavinia
·
Hästmänniskan Jag är så ställd över något som har hänt att jag ville höra om någon annan har varit med om något liknande. Bytte stall i augusti, till...
Svar
7
· Visningar
3 699
Senast: Lhas
·
Ridning Jag hyr en ponny som jag rider och sköter 4-5 dagar i veckan. Har stor frihet och får lägga upp ganska fritt. Ponnyn är äldre men...
Svar
18
· Visningar
3 845
Senast: Cambrie
·
Hästmänniskan Hej! Då jag inte hittat någon som verkat skriva om något liknande tänkte jag höra här om detta låter rimligt. Jag ska till våren börja...
Svar
4
· Visningar
1 287

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

• Tvättstugedrama
Tillbaka