Jullovs schema, i stallet.!!

Sv: Jullovs schema, i stallet.!!

ja jag önskade att allt funkar som det skule hos oss, men det gör det inte :crazy: . O som du sa om reglerna, vi har faktiskt ett papper som sitter på anslagstavlan, inplastad där det står klart o tydligt vilka REGLER som gäller.

Jo jag hade utsläppet idg o hade tänkt låt busen vila idag så jag fixade allt på morgonen o tänkte inte åka dit mer. Men sen var aj nyfken om någon skrivit upp sej på morgonen imon, för annars vet jag ju inte om dem kommer ut. så jag o syrran åkte dit, träffade mathilda o sen hon som rider ponnyn som ena äger. O såg sen vid höpåsarn att där bara var 1 höpåse, fast jag skulle ha 2:eek: undrade vafasen mitt hö var. såg även att hon som ä medryttaren o sköter ponnyn pluss hästen, hon hade bara oxå 1påse var till dem hästarna. frågade henne vfö det var så!:

Jo det hade kommit en typ "gubbe" o bara gått rakt in i stallet, tagit min höpåse plus 2 v "hennes" o gett till 2 hästar som står i stallet/hagen. Ha äger inte dem hästarna utan det gör en annan "tjej". (hon får inte ens ha hästar). sen bara stack han därifrån utan ett knysst, även om medryttaren försökt prat o säja vad gör du!? det är vårt hö.!
Snacka om att jag o syrran var sura:mad:

Direkt när jag kom hem ringde jag stallägaren, hon svarade. ska se om medryttaren får tag på tjejen som äger dem hästarna om gubben gav hö till. o prata med henne ikväll, imorrn ska jag ringa stallägaren igen o "rappotera". O sen sa det vara möte på söndag med ALLA.!! inkl stallägren..

Vi har relativt klara regler i vårt stall. Vi har stallmöten varje månad och gör upp nytt schema men vad gör man med en människa som säjer " ni måste förstå att jag jobbar heltid och måste få träffa mina kompisar på lördagarna och kan då inte ta söndags morgon el lördags kvällar.......det är orimligt att jag ska ha 2 pass samma dag".....osv
Hm vi är fler i stallet som jobbar heltid och aldrig kan gå ut så ofta, inte änns e ggr/månad för vi lägger vår tid och våra pengar på hästarna.

TYVÄRR så tog vår stallägare förgivet att man som hästägare ser till sin häst varje dag och ansvarade för att det blir mockat och hästen har mat och vatten så hon skrev inte in det i kontraktet. TYVÄRR har vi upptäckt så är det inget att ta förgivet om man har 40 åringar i stallet.

okeej. ja, i vårt stall är det blandat, ungdomar som går i skolan o sen sådana som jobar heltid. o gravid. ja allt typ.
sen har vi varit dåliga med stallmöten, för man tänker men vi ringer varandra istället o så, emn det blir så mkt bättre med möten!:

o gissa vad syrran ringde o sa till mig vid halv 10 nu!?.

Jo, hon som är gravid o har 2 hästar. hon tänker flytta nu på söndag med hingsten, ponnyn åker på tisdag. så nu står man där:eek: o jag går ju liksom i skolan :S o syran har ju en bebis med, d blir lite svårt o ha med henne o fixa med utsläpp o så.. mamma o pappa jobbar. :S o nu säjjer ni kanske har ni inte kontrakt !.
saken är den att vi har inte det i detta stall.
det negativa med det är att så som hon gör ni bara sticker med hästen, annars funkar allt med att ha utan kontrakt för oss iaf. för hon kommer ALLTID att hyra ut, för samma pris osv.
O så sa hon som ska flyta te syrra såhär; jag har skitit i d här me stallet nu för jag ska ändå flytta.!!
fy f*n vad sur man blir.

Skrivet kontrakt eller ej så har man ALLTID 1mån uppsägning enligt lag eftersom ett muntligt avtal finns och inte är direkt svårt att bevisa i detta fall.

Dags att ha ett stallmöte kanske?

Håller med! Min sambo och jag har en hästgård på landet och några av mina vänner hyr in sina hästar hos oss. Självklart tar jag också fodringar och in och utsläpp. Jag har ju också två hästar!! Tar så gott som alla utsläpp och så delar vi på lunch och insläpp. Stallmöten är jättebra att ha! Det har vi en gång i månaden och gör upp dagar!

Vi har haft folk i stallet som minsann inte vågar hantera min stora häst (han är 154 cm hög och snäll) och därmed inte ska ha utsläpp/insläpp. Vi har haft folk som minsann har så långt att åka att de inte kan ta morgnar...osv...osv...men ställ inte hästen i ett stall där man förväntas göra detta då!

sedan när är 154 stort(om han inte ärduktigt musklad och bred)? dessutom är det ju de stora hästarna som är snälla medans shettisarna får ryck och kan bli farliga..

ja, om man gör upp och så som ni hade gjort. Att medryttaren ej behövde ta pass. då är ju allt lungt.
Men hos oss är inget uppgjort alls.
Hon som har 1ponny+häst har en medryttare tipp ponnyn. O då har hon sagt till henne att du behöver inte ta ngr pass eftersom du har egen häst i ett annat stall. MEn hallå!=? så kan hon inte säga.
Isf måste ju ägaren ta passen, vilket hon inte gör.

Jo luncherna tar hon, men inte ngt mer. Ingen som skrivit upp sej på morgonen imon, ja dte blir kul o se vem som tar ut dem.

vad jobbigt.. men hur många är ni i stallet??

vi är 5 st som har häst där. + medryttaren, stallägarens dotter och de tre tjejerna som sköter där.. (en av skötarna hjälper till och har lunch och middag ibland)

jag förstår situationen att ägaren ska ta de passen som medryttaren inte tar.. och det får men ju se till att göra då också..

(ta ut era egna hästar och lämna hennes inne..) :devil:
fast det är nog ingen bra idé

Vissa sätter tyvärr i system att skita i att skriva upp sig på pass då de vet att andra är så ansvarsfulla att de alltid tar de "tomma" passen. Mkt tråkig attityd att inte ta sina pass för att man planerar att flytta men hon lär knappast vara välkommen tillbaka....
När jag läser det här så är jag så glad att jag har lösdrift numera.

INTE RÄTTVIST.

Vi hade också kollektivt (lösdrift) och de som hade 3 hästar fick ta sina 9-12 fodringar i månaden medan vi andra tog 3-4. Man får ta ansvar för varje häst - har man fler blir det mer jobb.

Jag ruckade aldrig på den regeln (var ansvarig för lösdriften). Ingen ska behöva ta någon annans jobb mot sin vilja. Sen hjälptes man ju åt ibland och "betalade tillbaka" när det gick. Det var ju ett samarbete. :)

sedan när är 154 stort(om han inte ärduktigt musklad och bred)? dessutom är det ju de stora hästarna som är snälla medans shettisarna får ryck och kan bli farliga..

Beror på vad man har för referensramar :p. Jag tycker han är lagom för mig, men att han är av det mindre slaget i hästvärlden.

Min häst är enda stora hästen i stallet och därmed störst med sin fantastiska 154 cm (normalbred SWB-valack), syrrans D-ponny är näst störst med sina 146, så han har också varit "stor och lite läskig" för vissa. Resten är isisar runt 135 cm.

Då är ändå våra snälla och enkla att hantera, man kan utan problem ta båda i en hand och leda. Fast vi har haft en del diskussioner under åren om hantering av isisar kontra "vanliga" hästar. Där tydligen isisar automatiskt är enkla och alla andra mer eller mindre monster.

Idag har vi dock måste jag tillägga ett mycket bra gäng i stallet. Där alla tar sina pass utan att klaga, ingen klagar på hästarna, alla hästar är enkla att hantera och det mesta bara flyter på.

Vissa sätter tyvärr i system att skita i att skriva upp sig på pass då de vet att andra är så ansvarsfulla att de alltid tar de "tomma" passen. Mkt tråkig attityd att inte ta sina pass för att man planerar att flytta men hon lär knappast vara välkommen tillbaka....
När jag läser det här så är jag så glad att jag har lösdrift numera.

Jag har aldrig förstått hur man får systemet med att man skriver upp sig och har huggsexa om fodringarna att fungera. Det bygger ju i så fall på att alla som står i stallet är mogna, ansvarsfulla och hänsynstagande. Och hur många såna har man träffat på under sin hästkarriär? Om inte annat finns det ju alltid något rötägg i varje stall som inte fungerar.

Fasta fodringar tycker jag är bäst. Då vet alla vilka fodringar de har och ingen kan smita undan.

Jag har aldrig förstått hur man får systemet med att man skriver upp sig och har huggsexa om fodringarna att fungera. Det bygger ju i så fall på att alla som står i stallet är mogna, ansvarsfulla och hänsynstagande. Och hur många såna har man träffat på under sin hästkarriär? Om inte annat finns det ju alltid något rötägg i varje stall som inte fungerar.

Fasta fodringar tycker jag är bäst. Då vet alla vilka fodringar de har och ingen kan smita undan.

Vi fyller i våra pass själva ett par veckor i förväg.

Vi har alltid en person i stallet som ansvarar för att alla pass blir ifyllda. Därmed inte sagt att den personen skall ta det som blir över. Utan hon ansvarar för att folk gör den kvot av pass de är skylldiga att ta. Och att passen är jämnt fördelat. Att inte en person alltid tar samma dagar osv.. Finns det tomma luckor är det alltid någon som har för lite pass ifyllt och den skylldige skrivs upp automatiskt. Den ansvarande personen byts ut varje månad och alla har koll på vem som är och vilka skylldigheter man har. Gör man inte det man ska så finns det alltid någon som "sparkar" på en. Detta har fungerat bra, och alla gör vad som förväntas.

Även om det finns en och annan lathög som vill glida på andras arbete så tas möjligheten till att smita bort. Fyller man inte i sina pass själv så gör någon annan det :smirk:

Kollektivstall bygger ju på att dela på arbetet....

Det var ju faktiskt smart. Och förmodligen är någon slags kontrollperson en förutsättning för att det ska fungera i det flesta stall. Problemet brukar väl vara att hitta någon som vill vara det bara, men att varva vad en bra idé.

mm visst är det smart. Ingen har något val ... Och alla inhyrda måste nån gång ha ansvaret ... Även ansvaret fördelas altså hos oss på kollektivet..

Och om den som har ansvaret inte gör sitt jobb så "sparkar" alltid någon som vill ha ordning på ansvarspersonen ...

Inte roligt att behöva stå ensam utpekad som ikke ansvarstagande:o:angel:

Det är 6 boxplatser.
Jag har 1häst.
Marie som är gravid har 2 stycken, (det är hon som har medryttare)
Sen den andra tjejen har 2 hästar,
o tilda har 1ponny.

ja ibland förstår man iinte varför vissa har hästar, när dem inte tar ansvar. för bara för att man har den i annat stall så betyder det ju inte att man bara kan skita i allt.
I vårt stall som det enda vi hjälps åt med ät in-utsläpp o fodringar. så man mockar alltid själv, fixar mat o vatten, ja allt som hör till.
ja på söndag försvinner 2års hingsten, o på tisdag ponnyn.
mathilda åker te skolan igen på söndag.

jag tror jag "dör":crazy:
Nä men asså jag skrev i tidigare inlägg att veronika (stallägaren) aldrig skulle "slänga" ut alla o lägga ner.
För det är ju något som hon sagt, o jag har alltid trott på henne. visst att det kan hända saker så man blir tvungen att göra det men idag så ringde stallägaren o efetr samtalet ser jag ut såhär :cry:

Alla har januari på sej att fixa ny stallplats :S
knappt en månad på sej att fixa ny, o här är d hur svårt som helst att fixa ny eftersom hylte är så litet. o många hyr inte ut eller så är d fullt.
hade inte den ena tjejen kommit in från början så tror jag inte det hade blivit såhär. för stallägaren kollade aldig upp henne riktigt o efter hon lovade henne kom d fram vem hon var och hur hon var..
så nu har man ganska mkt PANIK :eek:

Sv: Jullovs schema, // panik

Trist att vissa ska förstöra för alla!!

Men nu måste jag komma dragande med lagar igen. Det är fortfarnde en månads uppsägning som gäller dvs. eftersom hon sa det först nu räknas det från månadsskiftet. Det betyder att ni faktiskt har platsen till sista februari. I ett sådant här läge tycker jag nog att du ska kunna kräva det oxå. Kan hänvisa i lagboken om du vill...

Liknande trådar

Hästmänniskan Jag behöver hjälp! Det är en lång text men om någon orkar läsa och ge mig lite stöttning så skulle det uppskattas enormt! För er...
2
Svar
28
· Visningar
3 037
Senast: Lavinia
·
Hästmänniskan Jag är så ställd över något som har hänt att jag ville höra om någon annan har varit med om något liknande. Bytte stall i augusti, till...
Svar
7
· Visningar
3 699
Senast: Lhas
·
Ridning Jag hyr en ponny som jag rider och sköter 4-5 dagar i veckan. Har stor frihet och får lägga upp ganska fritt. Ponnyn är äldre men...
Svar
18
· Visningar
3 845
Senast: Cambrie
·
Hästmänniskan Hej! Då jag inte hittat någon som verkat skriva om något liknande tänkte jag höra här om detta låter rimligt. Jag ska till våren börja...
Svar
4
· Visningar
1 287

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

• Tvättstugedrama
Tillbaka