Jullovs schema, i stallet.!!

Cinderella90

Trådstartare
Nu är det såhär att jag har hästen uppstallad i ett kollektivt stall, o det betyder ju att alla ska hjälpa till tillsamans.
Fast riktigt så tycker nog inte alla !.

* Det är jag som har en häst, en annan tjej på 22 har en ponny och en häst, en annan tjej ha 2 hästar. o sen en tjej som är i min ålder har en ponny, fast hon går på plönninge och är bara hemma vissa helger o lov. *
Vi har räknat ut att i vanliga fall på vårat schema ska man ha 3pass/häst, så jag ska bara ha 3 pass. o dem andra ska ju ha 6pass.
O på lovet så gör vi upp annat schema, fö att mathilda komer hem. O efetrsom jag avr borta knappt en månad med min häst o sen kom tillbaka har en viss person i stallet satt upp ett "schema" som man själv skriver upp sig på när man kan, o sen finns det ju massa tomma pass som folk skiter i. altså vi som har 1 häst tar lika mkt som dem som har 2 hästar, rättvist?
** Hur gör ni med passen på loven över jul/nyår? **

Sv: Jullovs schema, i stallet.!!

jag och morsan har våra hästar i ett kollektivt stall också och hos oss har vi inga fasta antal pass...vi träffas en gång varannan vecka och skriver in preliminära fodringar där vi kan...sen byter vi med varandra om någon fodring inte passar en och så under veckors gång...vilket betyder att vissa veckor har jag 2 fodringar/vecka och vissa veckor har jag 7fodringar/vecka...
nu över jul och nyår har jag tagit massa "svåra" fodringar som morgon den 25e och 26e och morgon den 1a januari och kväll idag den 31a..man får helt enkelt offra sig ibland för de 4 benta...någon måste ju offra sig och komma och fodra den 1a när man egentligen vill ligga hemma bakis hehe..:p

Jo visst klart man får offra sej för sina hästar. klart man ska !.
Men det känns alltid så tråkigt att jag o tjejen som har ponnyn ¨får ta mer än vad dem som har 2 hästar får göra. Bryr mej inet så mkt om just vilka dagar, ska ju ändå till stallet.
Vi har fasta, lr klart man kan byta ngn gång. Men vi har fasta bara för att vissa har fler hästar än andra, o då är det ju mer rättvist att dem tar dubbelt så mkt. o sen har den ena tjejen som har en ponny + häst en som sköter ehnnes ponny ibland. iaf hon som äger dme har fått barn o kommer o säjjer att jag tar bara lunch jagkan inte leda hästarna. men jag emnar vad är det för stil!?. har man häst så har man.! visst att vi kan hjälpas i högst en vecka. men inte mer, men enligt henne är det ok.!

Nu har jag iofs ett eget stall, men har tidigare stått i ett privatstall med då 4 hästar. Jag hade hand om 2 (ej mina då, det var stallägarens som inte tog några pass) och två tjejer med en häst var. Vi hade 3 pass per dag; morgon/lunch ihop, middag och kväll så alla tog ett pass var. Oftast tog ena tjejen morgon och vi två andra delade på middag och kväll, men om inte någon kunde ta något pass så försökte vi fixa det genom att byta och ibland tog någon mer än ett pass per dag om det behövdes. Vi hade ett schema där man fick skriva upp själv och det funkade bra hos oss, även om man fick "dåliga" fodringar ibland.

Senast ändrad:

ok, har märkt att i "vårt" stall funkar det inte att ha schema där man skriver upp sig så, för då skriver ngn upp sig på typ jätte lite pass o skiter sen i o se om det är nån som fyllt i alla pass. Som i förrgår hade ingen skrivit upp sej på morgonen som var igår, näe då fick självklart mathilda ta det, jag fick ta både lunch o kväll. o idag fick mathilda ta morgon igen.
o ingen hade skrivit upp sej på kvällen den 31;e , ingen hade nämt att dem skulle bort heller. så dfö skulle vi köra sist i stallet som vi har på vardagarna, altså ej fodring lr insläpp innan 18;00. Men iaf så ringd eena tjeen som var sist, till tilda o hon ringde mej sen, o sa nu är hästarna inne, o klockan var halv 3 på dagen :eek: menar hallå. ! fattar om dem kommer in lite tidigare men inte vid halv 3, så inne stog dem. o ja ot ilda fick ta fodringen nu ikväll. ja is tort sett så funkar det. altså ingen kolalr om det står uppskrivet att nån ska ta ut lr in dem, så i slutändan blir d jag eller mathilda.

Det menar du inte.. Har försökt ha ett stallmöte ngr gånger, kanske inte försökt få till det fullt ut.
Men nu sa stallägaren te mej att jag ska bara ringa henne om jag tyckte vi skulle ha det och när. ! för stallägaren är ju inte heller så glad i att vissa personer gör som dem gör.
(stallägaren har inga hästar själv, utan bor kanske 300m bort från strallet.).

Tycker det låter somde tär dags att ha ett stallmöte och diskutera igenom reglerna.

På ett stall utanför Stockholm där jag hade en medryttarhäst när jag pluggade i Stockholm en vinter var det delvis kollektivstall. Kallhyran var ca 2000 kr men kunde reduceras om man tog pass i stallet. Olika stor reducering beroende på vilket pass det var. Schemat lades en gång varje halvår och de pass som inte blev fyllda av övriga tog stallägaren själv. Behövde någon byta bort ett pass så gick det nästan alltid att ordna genom att skriva meddelande på anslagstavlan. Hur det löstes över jul och nyår kommer jag inte ihåg.

Det systemet upplevde jag som ett väl fungerande.

En ekonoimsk kompensation från de som över tid inte tar sin andel av passen till dem som tar passen istället borde vara självklart i ert läge. Se till att få igenom

Låter som att dem flesta får sina scheman o allt att funka. Är så tråkigt att vara stallet när det är samma visa varje dag.

Har försökt ringa stallägaren för att hon ska ringa dem eller fixa möte, men hon är nog borta o kommer hem imorgon. Som idag så kom jag till stallet runt halv 3, pratade med tilda o så. hon fick ta lunchen för ingen hade skrivit upp sej. o sen så har ingen skrivit upp sej på morgonen imorgon heller. :mad: förstår inte riktigt hur folk tänker. jag o tilda kommer bli tvugna o at morgonen imorn.
Vi har sådan god lust att bara ta ut våra, okej att vi ger dem kraften inne(deras hästar) o släpper ut våra. så dem ska fatta ..oo, blir så iriterad. !!! hoppas ja får tag på stallägaren snart !

Jag står i ett kollektiv stall och vi har ett tomt schema vi sätter upp och sedan har vi stallmöte då o då och bestämmer hur många fodringar man ska ha per vecka och häst. Alla försöker vara shyssta o bland lätta och jobbiga fodringar.
Tycker verkligen det är dags för er att ha stallmöte och sätta ner foten o säga ifrån, ni ska inte behöva ta alla jobbiga fodringar:mad:
i alla stall jag har stått så har det varit att om man har två hästar så tar man pass för två, alltså om man ska ha 4 pass/vecka så har man 8 om man har två.
Sen tycker jag att man ska känna efter sitt eget samvete också, jag som var borta över både jul o nyår har plockat på mig några extra fodringar o nån extra morgon...

Som jag skrivit innan så försöker jag få till ett stallmöte. dem andra verkar skita i det. (inte tjejen som har ponnyn)
Som su skrev att om man har 2 hästar så tar man 8pass om det är 4pass/häst. så har vi oxå. eller vissa följer inte det nu när man skriver upp sej själv.
Vi har 3pass/häst. Helt ok för mig om jag tar ngn mer men inte helatiden. Det knepiga är att i vanliga fall, när det ej är lov så har vi färdigt schema. O då ska jag ta 3pass, o dem andra 2 6pass eftersom dem har 2 hästar. <Hon som har ponnyn är ju bara hemma ibland men dem tar 1 lunch/vecka ändå. O nu när hon kommer hem är vi 1 person mer, o ändå blir det så att man får ta mer än man annars brukar.
Ja imorgon är det "allvarligt" snack med dem andra kan jag lova.!

Kanske det är dags att var och en tar hand om sin egen häst. Du kan kanske samarbeta med den eller de som sköter sig. Det kan ju kännas konstigt i början om inte alla kommer in eller ut samtidigt men hästarna vänjer sig ganska snabbt vid detta.;)

Vi är sju hästägare i vårt stall. Vi fodrar tre gånger om dagen. I normala fall har vi fasta pass under veckorna som vi kommer överens om på stallmöte, 2 pass var. Sen har vi fredag kväll t o m söndag kväll på helgschema som vi rullar, så att man får lite varierande pass på helgen. Alltså totalt 3 pass per vecka och häst.

Under jul/nyår delade vi upp de sju pass vi ansåg obekvämast så att alla fick ett pass var. Sen hade alla sina ordinarie pass (med lite bytande så att alla fortfarande hade tre pass de veckorna).

I år fungerade detta helt smärtfritt, men jag vet år när vi i princip varit på väg att slå ihjäl varandra...ofta är det när det helt plötsligt är typ tre stycken som ska åka bort. Jag har lite svårt att se att vi som är kvar ska vara tvungna att ta alla pass då. Det får de lösa själva tycker.

svar till ni 2 som skrev sist..
Ett tag tog jag/familjen hand om "busen" själv, det varade inte så länge eftersom den här personen i fråga ringde en dag skällde som f*n, o sen när man berättat hur d låg till ja då kom ursäkten.

Vårat vanliga schema var som följande såhär;
Måndag-fredag, så ärdet uppsatt personer på morgon och lunch, o på kvällarna gäller det den som är sist i stallet.
Lördag-söndag är det uppsatt, morgon, middaag o kväll.
3pass/häst.
Det har funkat helt ok, tills vi nu märkt att ena tjejen inte rider nått alls längre. o andra har fått barn, o mathilda är ju bara hemma vissa helger/lov. Altså är d bara jag som rider, o jag har ju inte lust o ta alla kvällar. Så nu satte vi upp nytt schema som ska gälla from den 7/1. o då är det uppsatt på alla kvällar med. så jag får bara 4pass eftersom jag har 1häst.
Idag när vi hämtade lite hö, så kollade jag sen på schemat som gäller nu under lovet, om någon av dem 2 personerna skrivit upp sig på ngt mer. Jo, det hade dem, men alla passen som var kvar är ju deras. Fast dem har inte skrivit upp sej på alla. Hon som fått barn säjjer att hon abra kan ta luncher så hon stog bara på luncherna. ja, fårse om ja får tag på nån av dem, lr om tilda fått det.. :S

det stallet jag står i funkar det ganska bra.. jag står i ett privat stall där alla hjälps åt ändå.. vi har ett schema som man skriver i när man kan ta och så, det löser sig väldigt bra. alla tar ungefär lika mkt..

Jag har en häst, det finns två till som har vars en häst, sen finns det en som har en häst och en liten shettis också stallägaren som har tre hästar, varav en är hennes dotter.

stallägaren har klagat ganska mycket nu på en av tjejerna som har en häst att hon inte har tagit lika mycket som oss andra..
konstigt! hon har ju jobbat hela lovet (så hennes medryttare har tagit hand om hästen och hon har blivit lovad av alla i stallet att hon inte ska ta några pass)! medans alla andra har varigt lediga.. men när vi jobbar/går i skolan så är hon ledig ca. 3-4 dagar i veckan och tar fler pass då istället så det jämnar ut sig..

Hon som fått barn säjjer att hon abra kan ta luncher så hon stog bara på luncherna. ja, fårse om ja får tag på nån av dem, lr om tilda fått det.. :S

Sånt här irriterar jag mig på något otroligt faktiskt. Såvida man inte kommit överens om med alla som står i stallet att det är ok förstås, och att man t ex erbjuder sig att fodra mer morgnar eller något sen. Jag ser stora problem i när andra vill att jag ska ta ansvar för deras liv.

Om man inte kan ta de fodringar som krävs för att stå i ett kollektiv, då får man antingen flytta sin häst till ett stall med helinackordering, betala någon i stallet där man står för servicen eller inse att man inte har tid att ha häst alls.

Vi har haft folk i stallet som minsann inte vågar hantera min stora häst (han är 154 cm hög och snäll) och därmed inte ska ha utsläpp/insläpp. Vi har haft folk som minsann har så långt att åka att de inte kan ta morgnar...osv...osv...men ställ inte hästen i ett stall där man förväntas göra detta då!

Håller oxå med dej.
Hon som har fått barn, köpte när hon visste at hon blivit gravid en 1års hingst, pluss att hon har ponnyn. visst det är många som hinner med hästar ändå, men efetrsom hennes kille inte är direkt någon hästintresserare så är han nästintill aldrig i stallet o vill hjälpa till. jag tycker hon borde ha i ett helinackoderingsstall. det blir verkeligen kul sen om nu hingsten blir mkt hingstig, inte direkt kul att hantera. fast det har jag redan sagt ifrån att jag tar inte honom när/om han blir mkt hingstig. o stallägaren visste från första börjn inte om att det var en hingst hon hämtat hem. o hon har inte sagt att hon fått barn heller. så stallägaren har fått veta allt genom oss. Ja nu efter lovet då det vanliga schemat ska gälla, jag undrar hur hon fixar morgon/kväll. Eftersom ingen annan kommer att ta det åt henne. ja idag blir d att jaga stallägaren,,

ja, om man gör upp och så som ni hade gjort. Att medryttaren ej behövde ta pass. då är ju allt lungt.
Men hos oss är inget uppgjort alls.
Hon som har 1ponny+häst har en medryttare tipp ponnyn. O då har hon sagt till henne att du behöver inte ta ngr pass eftersom du har egen häst i ett annat stall. MEn hallå!=? så kan hon inte säga.
Isf måste ju ägaren ta passen, vilket hon inte gör.

Jo luncherna tar hon, men inte ngt mer. Ingen som skrivit upp sej på morgonen imon, ja dte blir kul o se vem som tar ut dem.

Vi försöker att dela dem rättvist men det är inte lätt när vi i stallet har en person som anser att hennes supande ska ha företräde :mad: Att hon sen inte änns åker ut till sin egen häst varje dag heller gr inte stämningen bättre. Den står alltså omockad om ägaren inte känner för att åka ut.:smirk:

Vi andra har delat rättvist på morgon och kvällspassen under jul och nyårshelgen.
Jag som har 6 av 11 hästar har naturligtvis mer pass än de andra. Har en stalltjej som tar pass för en häst samt betalar en annan som tar pass för ytterliggare en häst. Jobbar heltid natt och kan under mina arbetspass inte ta varken morgon lunch el kväll. Har fått lösa mina pass på detta sättet. Då känns det extra hårt att behöva höra från den personen att hon som jobbar dagtid inte kan ta sina pass på helgerna när hon är ledig. Inte heller så kul när man kommer till stallet för att kvällsfodra och upptäcker att man måste göra ordning mat o vatten till en 7e häst när man har sina 6 egna att mocka och fixa till. Vissa borde inte få ha häst, el möjligen ha dem på helinakordering.

Senast ändrad:

Alltså vad glad jag blir när jag läser era problem för vi har verkligen inga problem i stallet. Så här gör vi!

1 häst 2pass/vecka. Då mockar man 5boxar/halva stallet varje pass. Morgonen fixar maten. Ingen lunchar (de har fri tillgång).

Jag som alltså har två hästar har fyra pass. Men jag behöver inte åka ut de andra dagarna (fast det gör jag iaf och rider). För de andra tjejerna tar hand om mina hästar. Fast nu har jag köpt loss ett pass för jag helt enkelt inte hinner.

Vi är 6st exklusiv stallägaren det är tolv av fjorton pass. Sen om någon åker bort är sjuk så ställer vi andra upp för vi vet att om vi blir sjuk åker bort tar någon annan våra pass. Det är ett givande och tagande helt enkelt.

Tycker det låter som att ni andra inte har klara regler om vad som gäller i stallet...

Liknande trådar

Hästmänniskan Jag behöver hjälp! Det är en lång text men om någon orkar läsa och ge mig lite stöttning så skulle det uppskattas enormt! För er...
2
Svar
28
· Visningar
3 037
Senast: Lavinia
·
Hästmänniskan Jag är så ställd över något som har hänt att jag ville höra om någon annan har varit med om något liknande. Bytte stall i augusti, till...
Svar
7
· Visningar
3 699
Senast: Lhas
·
Ridning Jag hyr en ponny som jag rider och sköter 4-5 dagar i veckan. Har stor frihet och får lägga upp ganska fritt. Ponnyn är äldre men...
Svar
18
· Visningar
3 845
Senast: Cambrie
·
Hästmänniskan Hej! Då jag inte hittat någon som verkat skriva om något liknande tänkte jag höra här om detta låter rimligt. Jag ska till våren börja...
Svar
4
· Visningar
1 287

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

• Tvättstugedrama
Tillbaka