Julklappar till andras barn

mian1

Trådstartare
Vad har ni för julklappstraditioner? Hur många och för hur mycket köper ni till andras barn, typ syskonbarn osv. ? Köper ni för en speciell summa per barn eller per familj? Och hur mycket? Vem bestämmer summan?

På min makes sida av familjen köper vi till 1 styvsyskonbarn och 2 syskonbarn. Köper för 300:-/barn och får tillbaka till vårt barn för ungefär 600:- Denna julen har vi 2 barn så det jämnar väl ut sig. Har ingen speciell summa per barn, men det brukar bli ca 300:-
Till min sida har vi 2 syskonbarn, 1 per familj. Där ligger summan per familj och den är oftast, enligt mig, allt för låg. I år blir det väl nya direktiv eftersom vi har dubbelt så många barn som mina syskon.

Sv: Julklappar till andras barn

Hur mycket jag köper för beror på vad jag hittar som jag vill köpa, och hur mycket pengar jag har. Hittills har jag köpt till guddottern och systersonen, och det brukar landa på 200-300 per barn. Guddottern har fått dyrare saker ett par gånger, förra året fick hon ärva mina dopsmycken och när vi flyttade från gården så fick hon min synt. Någon annan jul blev det mycket billigare, då hade vi hittat en Brio-järnväg för ett par tior på loppis. Det var så mycket delar till den att den räckte till en födelsedag också! :banana:

Nu ingår en kompis barn också i presentkretsen, och där går det prima med smågrejer eller begagnat. Skönt, eftersom jag går på studentbudget. Systersonen och guddottern kommer troligen att få lite roliga grunkor från den lokala motsvarigheten till Buttericks (änligen är de tillräckligt stora för detta). Jag har vissa förhoppningar att få ihop en del kul för 100-150 kronor/barn.

Vi ger till min sambos systers barn eftersom de är de enda barnen i vår familj. Kompisars barn är tveksamt om jag kommer ge till när de kommer eftersom jag tycker julklappar är en familjegrej. Kostnaden ligger på 2-300 kr per barn eller 6-900 för allihop för de kan ju variera per barn.
Man kan ju säga att jag inte ser fram emot när mina bröder får en tre stycken var....det blir dyrt:eek:

jag lägger nog max 100 kr barn på mina syskonbarn. de är 2 st och har så mkt leksaker och sånt. de är 2 och 4 år. Jag tycker det känns onödigt att ge dem nåt för 3-400 när de blir precis lika glada för ngt billigt. I år får vi se om de blir ens så mkt med tanke på att jag är mammaledig och fattig ;)

nu har varken min man eller jag några syskonbarn eller egna barn ännu, dock påväg bäda två ;) men till kusinbarnen till min man (2 st) köpte vi en varsin mysig filt i rosa o lila med riktiga flickmotiv på som de ska få i julklapp i år, de är 1,5 och 3 år gamla.

Jag köper det jag har lust med till min brors barn. Jag har ingen rättviseprincip vad det gäller summan, jag försöker att hitta något om ungarna tycker om och har nytta av.

Vi köper för ca 150 kr/barn till sonens kusiner och det är väl ungefär vad han får tillbaka från dem. Det blir ju inte på öret när såklart, men ungefär. Vi (och våra resp familjer) har valt att lägga mer på barnens födelsedagar istället. Sonen har tre kusiner på sin pappas sida och tre på min, i olika åldrar.

Jag har ingen bestämd summa jag handlar för utan jag köper sådant jag tror barnen kommer gilla och som kostar "rimligt mycket". Det handlar om några hundralappar per julklapp.

Jag skulle önska att presenterna kunde ligga kring 100-lappen för släkt/kompisbarnen men rätt som det är skenar någon iväg och köper något riktigt dyrt och då köper man givetvis tillbaka i samma prisklass.

det är bara min systrar som har barn än så länge.
Jag och sambon lägger ca 300:-/barn och de är nu fyra stycken!

När sambons bröder får barn lär det nog bli samma ungefär.:laugh:

har inte läst övriga svar än, men...

Makens syster har två döttrar och vi har gemensamt kommit fram till att vi köper för ungefär 100 kr/barn.
Får väl göra nån liknande deal med brorsan, nu när han också fått barn.

Tillägger - våra barn är alla relativt små ännu, de äldsta blir 7 år till våren. Kanske får man lägga mer pengar när de blir äldre? Fast å andra sidan kan de gott lära sig att uppskatta även billigare saker, det ska inte behöva kosta skjortan för att man ska bli glad.

Senast ändrad:

Vi har inga egna barn och bara två syskonbarn på sambons sida, så det är rätt enkelt för oss. Så vi har inga gränser var gäller pengar.
Vi träffar de barnen så sällan så vi brukar kolla med föräldrarna vad de verkligen behöver sen får det kosta vad det vill typ :p Nej men kanske 500kr per barn blir det nog.
Sen köper jag ofta något klädesplagg eller så också, sådana där tråkiga mjuka paket hehe.

Hos oss så köper vi bara julklappar till barnen. Min syster och jag köper inte till varandra och inte till våra föräldrar. De, däremot brukar ändå handla till syster och mig :D fast vi säger att de inte ska det.
Ett år hade jag köpt en ponny till mina barn och lånat upp lite av dem till det. Då fick jag skulden avdragen i julklapp och syrran fick då lika mycket pengar som jag var skyldig. Bästa present jag fått på länge, bort med det dåliga samvetet på ett ögonblick :)
Min syster och jag köper väl till varandras barn för ungefär 300 per barn. Fast det där varierar för det beror på vad man hittar. Och det blir ju inte så rättvist, hon har två barn och jag har tre...
Jag tycker att det är bra att vi vuxna lagt ner handlandet till varandra, det blir dyrt nog ändå när man har tre ungar som börjar komma upp lite i ålder. Det blir ju faktiskt dyrare och dyrare saker de önskar sig.

Jag har tre syskonbarn (och fyra egna) och särbon har två syskonbarn och vi har bestämt att försöka ligga runt 100-lappen till barnen.

Vi fyra syskon och vår mamma har också slutat ge alla varandra julklappar, vi lottar om vem som ska ge vem så alla får en och ger en istället. Sen brukar jag ge svärisarna nåt helt onödigt som t.ex. en slädtur :)

Jag är inte för att köpa för en massa pengar, men för oss är det så svårt att matcha önskelistorna. Man får en önskelista där den billigaste önskningen kostar 400:- och så har någon bestämt att vi ska handla för max 150:- :confused: Man vill ju ändå att mottagaren ska bli glad för presenten.
På makens sida handlar vi för mer pengar, men där har alla barnen många och dyra prylar så där känns de 300 kronorna som en spott i havet.
Svårt!

Vi köper till mina brorsbarn, tre stycken, och till makens brorson. Sedan blir det nog något till grannens två barn också.

Vad och för hur mycket hänger helt på vad de önskar sig, vad man hittar och fram för allt vad ekonomin tillåter.

Ingen får julklappar av mig och har inte fått på säkert 10 år. Jag kräver heller inga julklappar själv....så det jämnar ut sig. I år får dottern + sambon julklappar, men det är dom enda med.

Jag och sambon köper till mina kusinbarn, hur mycket de får fär varierar, vi får veta vad de önskar sig och köper det med pappa. Blir kanske 200 kr för oss och 200 kr för pappa per barn, de är 2.

Liknande trådar

Övr. Barn Som rubriken lyder: vad får ditt/dina barn i julklapp av dig/er i år? Brasklapp: Vill man så får man gärna berätta hur man resonerar...
2 3 4
Svar
71
· Visningar
6 146
Övr. Barn Hej på er alla kloka! Förlåt för ett långt inlägg men jag har verkligen ett behov av råd och tips. Jag har sen en tid tillbaka...
2
Svar
26
· Visningar
3 965
Senast: Anonymisten
·
Juridik & Ekonomi Anonymt nick. Väldigt långt inlägg, då jag delvis behövde skriva ner mina tankar för mig själv också ;) Jag är i 30-års ålder och lever...
2 3
Svar
49
· Visningar
5 287
Juridik & Ekonomi Jag vet inte vad jag vill med tråden men,, jag behöver lämna. Jag har koll på alla bostadsköer, privata hyresvärdar och blocket bostad...
2 3 4
Svar
75
· Visningar
8 603
Senast: Enya
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar