Jag är väldigt förtjust i den här fudgen, fast jag brukar byta ut lingonen mot frysta hallon. Går att äta nästan hur många som helst.
http://www.ica.se/recept/lingonfudge-652220/
http://www.ica.se/recept/lingonfudge-652220/
Follow along with the video below to see how to install our site as a web app on your home screen.
OBS: This feature may not be available in some browsers.
Det känns spontant att inget av det du har hemma kan likställas med den syrliga sötma som clementinen har. Ingefära känns för skarpt. Kanske vanilj?Snabb hjälp hörni!
Jag ska göra min drömrulltårta med saffran och brukar alltid smaksätta smörkrämen med clementin - men nu har jag ingen clementin hemma.
Däremot har jag ingefära (färsk och pulver), kanel, kardemumma, vanilj (stång och pulver) och lite annat. Ingen frukt dock. VAD ska jag smaksätta med? Eller hålla den neutral?
Det känns spontant att inget av det du har hemma kan likställas med den syrliga sötma som clementinen har. Ingefära känns för skarpt. Kanske vanilj?
Ha i lite och smaka innan du gör hela satsen?Jag tror också vanilj kan bli bäst. Kanske med liiiite kardemumma i också?
(Ja, det är en stor fråga som avhandlas här, haha!)
Jag tror också vanilj kan bli bäst. Kanske med liiiite kardemumma i också?
(Ja, det är en stor fråga som avhandlas här, haha!)
Men ÅH; det måste provas.Pepparkakskulor i choklad.
Köp (eller gör, för all del) pepparkaksdeg och choklad. Rulla små kulor av degen som sedan rullas eller doppas i smält choklad. DET ÄR SÅ SJUKT GOTT!
Här kommer mina lata julgodisar:
Chokladbräck av olika slag
(med polka, lakrits eller smörkolakarameller)
Smält choklad av det slag du föredrar, blanda i krossat godis (vilka hårda karameller som helst går bra, bara att mortla!), häll/smeta ut i tunnt lager på folie/bakplåtspapper, strössla över mer krossat godis, låt stelna. Jag brukar stelna det i frysen. Bryt bitar. Ät.
Samma koncept fungerar om du vill göra chokladbitar, bara att skeda ner chokladen i isformar i stället. Blandar du i lite jordnötssmör eller nutella i den smälta chokladen blir det fantastiskt och underbart och lite lenare. Mmmm... *dreggel*
OBS!
Gör ni Rocky road i juletid är det obligatorisk att göra det på juleskum i stället för marshmallows
Mozartrulle
Köp ett block nougat, en (eller mer) rulle marsipan (grön med päronsmak = ) och den choklad du föredrar.
Skär en stav av nougat, rulla den rund. Platta ut marsipanen och rulla in staven så att den är täckt av marsipan. Doppa/rulla i smält choklad, pynta med nåt om du vill (typ krossade hasselnötter), låt chokladen stelna. Skär i skivor. Alla blir imponerade men ingen blir smal
Vill du använda ugnen?
I så fall:
Drömrulltårta med saffran (i stället för kakao) och apelsinsmörkräm. Det är så gott!!
Mitt trumfkort:
Pepparkakskulor i choklad.
Köp (eller gör, för all del) pepparkaksdeg och choklad. Rulla små kulor av degen som sedan rullas eller doppas i smält choklad. DET ÄR SÅ SJUKT GOTT!
DEn där pepparkaksgrejen lät ju vansinnigt gott!! stelnar man chokladen i frysen sen då? och så är det bara deg i mitten?
En till fråga, doppar du dem med typ tandpetare i smält choklad?Precis så!
Det gäller att göra dem ganska små, mina är typ som kikärtor i storlek.
Jag stelnade dem i kylen sist, inga bekymmer
Tips!
Låt degen bli rumsvarm, så är den lätt att rulla kulor av. Kyl kulorna innan de rullas i choklad, så håller de formen bättre.
En till fråga, doppar du dem med typ tandpetare i smält choklad?
Snabb hjälp hörni!
Jag ska göra min drömrulltårta med saffran och brukar alltid smaksätta smörkrämen med clementin - men nu har jag ingen clementin hemma.
Däremot har jag ingefära (färsk och pulver), kanel, kardemumma, vanilj (stång och pulver) och lite annat. Ingen frukt dock. VAD ska jag smaksätta med? Eller hålla den neutral?