Julafton!!

S

saffran2

Någon mer som har problem med julfirandet? Min sambo vägrar att dela upp så man firar varannat åt med hans släkt och varannat år med min! Jag vill ju lixom fira jul med min släkt också. man ska ju inte behöva dela på sig, så man firar på varsit håll! hur brukar ni göra? tycker jag helt fel som tycker det är det mest "normala" att man delar upp det så med varannat år?:confused:

Sv: Julafton!!

Vi har gjort så att vi firar jul här hemma och de som vill komma är varmt välkomna men vi tänker inte flänga runt. Nu har det löst sig ganska så bra de sista åren mest för att svägerskan med familj bor nära, så antingen har de kommit hit på en fm fika på julafton och delat julklappar eller så har vi kommit dit. I fjol gjorde de en riktig julfrukost med gröt och allt som hör till.

Sen har min mamma och min syster kommit till oss några dagar före jul och stannat till juldagen. Än så länge tycker inte syrran att hon behöver fira jul med sin sambo, de har sina andra jultraditioner och ingen av dem vill fira med den andras familj i dagsläget. Men som hon själv säger, den dag de får barn kommer de att förändra sina traditioner och då kommer i säkert att få lov att fundera oxå.

Men en bra regel som svägerskan har stiftat i våran familj är att små barn inte ska behöva åka runt på julafton! Första året när vi hade Elin så hade jag även min gudmor och mormor kvar i livet så då kom de hit och åt julmat med oss och på kvällen åkte vi ändå med elin till svägerskan, men det handlar om 2 min biltur på en byväg så det kändes ganska så lugnt ändå.

Lite ego faktiskt, fungerar ju denna jul i och med att ni inte fått er bäbis än ( att ni firar på varsitt ställe )

Men nästa år har ni ju ett barn att tänka på också och då tycker jag man får sätta barnet i första rum..

För oss är det viktigt att båda mormor/morfar & farmor/farfar får dela julen med barnen så antingen firar vi varannat år eller så gör vi som snurrfia, firar jul hemma hos oss så får dom som vill fira med oss komma hem till oss.

vi har faktiskt omedvetet haft en jul med min mamma och en med min svärmor (där även min pappa firade). I år firar vi hemma. De som vill är välkomna. Vi har bekanta som trots barn delar på sig på jul, barnet åker alltid med mamman till hennes släkt, det tycker jag nästan är skruvat. De föräldrarna vägrar tydligen fira ifrån sin släkt och har starka traditioner. Jag har svårt att sätta mig i det, att vara så ego, man kan ju köra en dag per ställe eller ett år per ställe eller skapa egna traditioner hemma? Tycker det är viktigt att prioritera barnen och tänka vart dom får det roligast!

Jag tycker det är bäst att man delar upp och kör varannat år. Så har jag och sambon gjort, sen har vi träffat den andra släkten dagen efter eller några dagar senare. Bor de nära så skulle man ju kunna ta första delen på julen hos ena och andra delen hos andra. Men att bara fira med ena släkten är ju inte rättvist :crazy:, varför går han inte med på att köra varannat år då?:confused:

Varför vill han inte köra varannat år? Det är väl så det flesta gör eller så gör ni som att ni firar hemma så får alla komma till er så det blir rättvisst. Om han inte vill så ja vad ska man göra. Då får ni väl vara på varsitt håll. Här hemma kör vi var tredje år. För mina föräldrar är skilda så jag vill inte åka runt till alla på julafton så tar vi en familj åt gången. Det fungerar för oss. Men detta året ska vi faktiskt stanna hemma.

Mvh

Det bästa vore ju om han kunde gå med på att fira jul vartannat år hos era familjer. Som ngn annan sa, iår går det ju, men nästa blir ju annorlunda.
Så som sagt, varannat år är skitbra. Ta upp det med han, få han att fundera lite på hur nästa år kommer se ut, med barnet å allt.
Bor era släkter nära varandra? Det skulle ju fungera att vara första halvan av julafon på ena stället, och sedan andra halvan på andra stället. Men då är det ju bra om det är nära. Att flänga runt på julafton är ingen höjdare.

Sambon o jag har inga barn än, vi har varit ihop i många år, men firar fortfarande jul på varsit håll. När det "värsta" är över på de båda ställena så på kvällen åker ngn utav oss till den andres familj, turas om med det, så det brukar bli vartannat år om ingen utav oss ska jobba/jobbar osv.
Vi har redan sagt att den dagen det finns barn med i bilden så kommer det bli vartannat år hos våra familjer, och funkar det, så kommer vi göra som nu, att vi åker till den andres familj och myser där en stund på kvällen.

Jag är uppväxt med en jul hemma. Alla har kommit hem till oss och varit där hela dagen, sambon har haft det på samma vis. Inget flängande och åkande till massa ställen iunder julafton, så det är väldigt skönt att vi haft det så lika.

Firar du aldrig jul på julafton med din familj alls ?

Näe, eller jo efter 12-slaget där på natten då... Men vad spelar det för roll egentligen? Jag har ju gjort det 22 år av mitt liv, i sambons släkt finns det massa barn - inte i våran. Lite mer speciellt för dom o fira på rätta dagen och jag vill vara med min sambo :)

Jag är en av dem som vägrar fira jul utan mina föräldrar (och ett gäng släktingar som vi alltid firar med) medan min sambo inte har någon speciell julfirartradition alls. Jag har i detta förhållande (och även tidigare) gjort helt klart att julafton firar jag hos mina föräldrar, sambon (och hans föräldrar) är hjärtligt välkommna men jag firar ingen annanstans utan då får vi istället sammanstråla sent på kvällen.

Vi gör alltså så på julafton att vi (jag, sambo och barn) åker förbi hans föräldrar på väg till mina föräldrar och hälsar god jul.

I år ville hans föräldrar följa med till mina föräldrar så det ska bli roligt att även de får vara med på barnens julafton!

Nu är det så att jag är ensambarn medan min sambo har två syskon (som hans föräldrar brukar fira med vartannat år). Jag tycker inte det på något sätt är självklart att mina föräldrar ska fira utan något barn bara för att man traditionsenligt "ska" fira varannan jul hos varderas föräldrar.

Julafton är för mig betydligt viktigare än vad det är för min sambo, därför har jag veto där. I andra frågor är det min sambos åsikt och inställning som väger tyngre än min eftersom den frågan är mer viktig för honom.

Hursomhelst så kommer vi antagligen att köra julafton hemma hos oss om ett år eller två då mina föräldrar säljer mitt barndomshem. Och då är självklart alla välkomna.

Så jag tycker nog att ni ska köra delad julafton i år såvida det inte känns viktigare för dig att fira med sambon istället för familjen.
Kanske det senare kan lösa sig genom att ni har julafton hemma med både din och hans släkt?

Någon mer som har problem med julfirandet? Min sambo vägrar att dela upp så man firar varannat åt med hans släkt och varannat år med min! Jag vill ju lixom fira jul med min släkt också. man ska ju inte behöva dela på sig, så man firar på varsit håll! hur brukar ni göra? tycker jag helt fel som tycker det är det mest "normala" att man delar upp det så med varannat år?:confused:

Normala o normala, man kan ju faktiskt fira två dagar :) Typ julafton + juldagen. Om det är möjligt! Annars får man väl dela på sig alternativt dra hem alla till sig själv! :idea: :D

Det är NI som är familjen nu! :idea:
Låt dem som vill fira med er komma till er!

Här firar vu jul hemma hos oss, av det enkla skälet att julafton nog är den absolut svåraste dagen på året att hitta en hästvakt till... Inte särskilt många kan tänka sig att åka iväg en julafton för att ta in och fodra någon annans hästar.
Min mamma brukar komma hit och fira med oss. Makens föräldrar har varit inbjudna varje år men inte kommit - bland annat för att gammelfarfar varit ensam och sjuk. Nu är det i stället svärmor som är sjuk (alzheimers) så de lär inte komma i år heller. Men det är deras val.

Vi har löst det så att vi firar på båda ställena men på olika dagar. Förra året var vi hos mina föräldrar på julafton och hos sambons på juldagen. Detta året firar vi lillejulafton hos mina föräldrar och julafton hos sambons.

Det viktigaste för mig är att få fira med min familj och att barnen får fira med sina farföräldrar. Vilka dagar det blir spelar inte så stor roll.

Jag tycker att vi hittat en bra lösning och jag är glad för att alla inblandade är nöjda så att julen kan bli så mysig som jag tycker den ska vara! :)

/Timsetim

Jag tycker det är bäst att man delar upp och kör varannat år. Så har jag och sambon gjort, sen har vi träffat den andra släkten dagen efter eller några dagar senare. Bor de nära så skulle man ju kunna ta första delen på julen hos ena och andra delen hos andra. Men att bara fira med ena släkten är ju inte rättvist :crazy:, varför går han inte med på att köra varannat år då?:confused:

ja du, för han är van att alltid fira med sin familj.. han har väl ingen direkt bra annledning..

jag vill inte fara runt på massa ställen på julafton när man har barn. jag tycker man firar julafton på ett ställe.. sen kan jag gärna tänka mig att fira lite hos den andra familjen dagen innan lr dagen efter.. detta året blir det så att vi åker upp till min släkt, men sambon ville åka hem sen.. så vet inte hur länge han har tänkt att stanna.. eftersom att vi inte ska vara hos min släkt förens 15.00 på julafton så tyckte jag att vi kunde åka till hans familj innan det.. men det gick han inte med på...så nu får vi ta två bilar till min släkt. bara för att han MÅSTE hem till sin familj.. jag hoppas han ändrar sig till nästa jul då vi har en liten bebis..

Nu när vi fått barn är det vartannat år som gäller. Det blir samma år som kusinerna också kommer så vi alla blir samlande (på hans sida) Men där vi inte firar julafton blir det istället nyår. Så min sambos föräldrar blir ensamma på jul och så kommer alla till dem på nyår istället och sen tvärtom nästa år. Våra familjer bor väldigt långt bort så det är inte aktuellt för dem att följa med.

Tidigare firade vi på dagen med sambons familj och på kvällen med min. Sen åkte vi tillbaka till sambons familj sent och delade ut julklapparna *puuh*

Men iår har vi Tuva och vi har sagt att vi inte vill flänga omkring, speciellt inte med en trött bebis på kvällen.
Så iår ska alla komma till min mamma. :) Dvs sambons familj också. Så nästa år kan jag tänka mig att alla kanske är hos sambons familj. Om vi inte hittat ett hus tills dess, då får alla komma till oss istället. :D

Min man har hitills alltid firat jul med sin familj och jag har oftast varit med mig. Det har inte varit några problem. Däremot är det, nu när vi fått barn, så funkar inte det ocha det har jag gjort klart hför honom. Min man skulle gärna fortsätta vara med sin familj, men så ego får han inte lov att vara när vi fått barn. Vi kommer fira halva julen hos min mamma och halva hos hans föräldrar. Jag sade helt sonika att barnet är där jag är (jag ammar) och sedan gör mannen som han vill. Vara med barnet och mig eller inte.

Näe, eller jo efter 12-slaget där på natten då... Men vad spelar det för roll egentligen? Jag har ju gjort det 22 år av mitt liv, i sambons släkt finns det massa barn - inte i våran. Lite mer speciellt för dom o fira på rätta dagen och jag vill vara med min sambo :)

Ja alltså det var inget illa menat med min frågeställning :)

För mig spelar det roll, men om ni inte firar så speciellt i din familj så är det kanske annorlunda och då spelar ju dagen D mindre roll kanske ...

Liknande trådar

Övr. Barn Jag vet att vi pratade om det här för ett år sedan, och vi har fortfarande inte skaffat någon hemstädning. Det är av flera skäl men en...
2 3
Svar
40
· Visningar
3 449
Senast: Blyger
·
Övr. Barn Hej på er alla kloka! Förlåt för ett långt inlägg men jag har verkligen ett behov av råd och tips. Jag har sen en tid tillbaka...
2
Svar
26
· Visningar
3 965
Senast: Anonymisten
·
Övr. Barn Ett barn i dotterns förskolegrupp försöker tvinga henne att konstant leka med henne. Gör inte dottern det så blir det andra barnet...
2
Svar
26
· Visningar
2 917
Senast: Mirre
·
Övr. Barn Nu börjas det, tjatet om att åka och bada med kompisar. 🙈 Sonen är 11 år, fyller 12 i december. Varit/är sen i motoriken och väldigt...
2
Svar
36
· Visningar
2 914
Senast: Thaliaste
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar