Jul på Ridskolan (Ulvlek)

Status
Stängd för vidare inlägg.
hemlig röstar på Niyama. Jag menar, svamprisotto :cautious: . Vem har det på julbordet?
Nä, känns väldigt skumt i mina ögon (och framförallt så här tidigt i leken då det inte finns så mycket att gå på :angel: ).
Tänker att det kan vara en ledarvarg som vill visa sig för lyan.

Tillägg som jag glömde få med först: Alla andra har valt saker som känns mer juliga, därav min tro att det är nån som vill sticka ut. Och den enda i denna leken som kan vilja det är ledarvargen.

Jag tyckte det var en bra teori! :up: Tills jag läste @Niyama s svar. :laugh: Lite väl magstarkt att hon skulle velat bli ledarvarg, så hon valde risotto redan innan... :rofl:

Jag tyckte det var en bra teori! :up: Tills jag läste @Niyama s svar. :laugh: Lite väl magstarkt att hon skulle velat bli ledarvarg, så hon valde risotto redan innan... :rofl:

Tja, jag tycker iofs att det är en kul roll :laugh:

Om jag ska ha ännu fler invändningar så är det att jag inte ätit julmat någon gång sen jag började vara ensam på julen, så jag tänkte inte ens på att det inte räknades som julmat.

Jag har läst igenom leken nu och det jag reagerar mest på är @hemlig som påpekar att @Niyama s val av svamprisotto är oerhört misstänkt. Även om hon och flera andra skrev om sin favoriträtt på jul redan innan rollutdelningen. Därav att man inte kan utläsa något av det.

Nej det känns misstänksamt.

Ferrari röstar på Hemlig
För att hon lägger en röst på Niyama på grund av att svamprisotto inte är så julig. Och att det skulle vara ett sätt att visa sig för lyan, redan innan rollerna blivit utdelade. Antingen innebär det att @Niyama Har Gått Och Blivit synsk. Eller så är det Hemlig som är ledarvargen och genom sin röst försöker visa sig för lyan.

@Snurrfian Ja, jag vet att det inte är den starkaste rösten jag producerat i lekarna, men jag kände att jag ville inte rösta på de få som varit aktiva enbart pga att de varit aktiva, och då fanns inte så mycket mer att gå på. Däremot är jag tillbaka nu och redo att ändra min röst så snart jag hittar något misstänkt. Om folk börjar skriva, känns väldigt skralt med aktivitet här fast det är rätt nära till dl? Bara en dryg timme.

Eller så är det Hemlig som är ledarvargen och genom sin röst försöker visa sig för lyan.

Intressant teori! Att rösta utifrån detta vore ju ett utmärkt sätt att hinta. Å andra sidan, kanske för utmärkt, eftersom det är span på ledarulven just nu?

Intressant teori! Att rösta utifrån detta vore ju ett utmärkt sätt att hinta. Å andra sidan, kanske för utmärkt, eftersom det är span på ledarulven just nu?

Fast det är väl flera som pratat om ledarvargen? Så jag vet inte om just @hemlig utmärkt sig där? Blir ju alltid snack när det är en roll utanför lyan, men denna känner ju faktiskt till lyan och kan "hinta" direkt till en lyamedlem för att fånga uppmärksamhet.

Mammas röstar på Snurrfian för att snurrfian inte dykt upp fast hon sa att hon skulle det. Känns som en kopia av cirkus röst från förra leken? Vad det säger om Mammas vet jag inte riktigt...

Det var ungefär det jag kunde hitta eftersom jag helst inte röstar på de som är aktiva när enbart ett fåtal varit det. Och eftersom jag inte hann innan jag åkte hemifrån stod jag i möteslokalen och skrev från mobilen, och det var det jag kom ihåg hade hänt från andra än typ Ferrari och Habina. :)

Är detta en långsökt hint om att vilja höra till en lya?

cirkus röstar på mammas
för att hon kanske vill tillhöra en lya och att hennes frågor helt enkelt är ett sätt att visa sig för ulvalyan

Svar på frågan: Nej. :p

Mammas verkar mån om att påpeka att hon inte äter kött - längre... Kan här gömma sig en ulv som vill verka god? Lite som den där hajen Bruce i Hitta Nemo. Som var "botad" från kött(fisk)ätande men en sniff av blod från ett sår så var han tillbaka i rovdjursmodet igen.

Näe, jag gillar inte kött så risken för återfall är minimal. :p

....Gjorde jag det igen nu? ;)

Fast det är väl flera som pratat om ledarvargen? Så jag vet inte om just @hemlig utmärkt sig där? Blir ju alltid snack när det är en roll utanför lyan, men denna känner ju faktiskt till lyan och kan "hinta" direkt till en lyamedlem för att fånga uppmärksamhet.

Givetvis. Jag har också blivit beskylld för att vilja tillhöra lyan genom saker jag skrivit, så det är säkert inte unikt. Men generellt sett är det inte jättesmidigt att hinta när en är ledarulv tycker jag. Eller jag har iaf inte lyckats få ut några fördelar av det när jag varit i den sitsen. Kanske jag som är kass på hintar. :p

Goda roller:
Ridskolans stallansvarige är mycket bekymrad över ryktena om sabotage och ränner ständigt runt i stallet för att förhindra eventuellt fuffens. Men man kan ju inte vara överallt samtidigt tyvärr. (Ängel)

Ridskolechefen är skarpsynt och drar in folk på förhör på sitt kontor för att komma till botten med sabotaget. Dock har hon väldigt mycket att göra, så efter första gången tar hon hjälp av andra med förhören (Givmild siare, siar natt 1 och väljer därefter vem som får sia, ej samma två nätter i rad)

Ridskolans administratör har på sitt kontor tillgång till stallets övervakningskameror, men är inte så teknisk av sig. Första gången lyckas hon se vad som händer, men sen verkar det ha blivit glapp i sladdarna och hon måste ta hjälp av någon annan för att tyda flimret på skärmarna. (Lösmynt spion, får full spioninfo natt 1, dräller därefter till vald spelare, en lottad rad till lyan och behåller en lottad rad själv. Får inte drälla till samma två nätter i rad)

Privatryttaren är såklart extra rädd om sin egen häst när det ryktas om sabotage i stallet. Första gången är hon på plats och lyckas förhindra sabotaget, men hon har inte samma tur vid det andra försöket. (Välsignad, överlever ett käk)

**Åskådarläktaren**
Kan man inte längre vara med och tävla eller ränna runt i stallet och leta pokal så kan man sitta på åskådarläktaren. Som vi alla vet är läktarryttare bäst på det mesta och kommer gärna med goda råd. (Spöklya, får varje natt bestämma vilken person en deltagare ska rösta på i nästkommande lynch. Ej samma två nätter i rad. Personen som blir förtrollad får inte hinta om att den blivit förtrollad, utan måste hitta på en teori till varför den lägger rösten som den gör.)

Ordföranden i grannridklubbens ungdomssektion är förorättad. Varför skulle bara Ridskolans medlemmar få vara med och tävla? Om hon hade fått vara med själv så skulle hon minsann vunnit den där fina Pokalen! Nu har hon istället gömt den och försöker hindra Ridskolans folk från att hitta den. Och om skötarna försöker sabba för henne så ska de allt få! Hon skvallrar på en av dem innan hon inser att de också försöker sabotera tävlingen och istället börjar samarbeta med dem. (Ledarvarg, känner till ulvarna men de känner inte till ledarvargen. Om ledarvargen käkas dör en av ulvarna och ledarvargen hamnar i lyan som en fullvärdig ulv.)

Lite tankar om leken som sådan, och de svårigheter jag ser förutom att vi har några spelare med som bevisligen kunnat lura mig helt tidigare.
En del rollvariationer, kul men lite huvudbry. Om man tänker att i regel onda ca en tredjedel skulle det vara 8+4.
Dock är det flera osäkra variabler inbakat i rollerna som skulle kunna tippa över lätt åt något håll, vissa lite lättare åt onda.

Siaren är ju ingen "riktig" siare utom dag ett och skulle kunna lägga siorna till onda i god tro och där tappar vi isf en av de stora "standardfördelarna" goda brukar ha. (Se min förra lek hur tufft brevbäraren hade det.) Å andra sidan så visst, onda letar främst efter siaren+ängeln om de kan och det har de ju inte samma nytta av när siaren inte är en siare efter dag ett- typ. Men ängeln kan de snoka reda på. Så tycker nog man får anse denna roll som en större risk än fördel om inte siaren har tur och prickar en ond dag ett- eller möjligen en god som hen kan ge första gåvosian till. Sen blir det svårare.

Samma gäller eg för spionen som möjligen kan ställa till med mer trubbel än nytta om det läcks fel.

Ledarvargen har vi ju haft lite varianter på men är således en ond utanför lyan men som å andra sidan tydligen kliver in i lyan och kan käka om alla andra onda är dödade.

Ytterligare- vilket gör det mest knivigt av allt enligt mig- är då de tvingade rösterna som spöklyan ordnar med. Jag tycker sånt gör lekar svårare eftersom dels onda kan diskret låtsas vara tvingade när de röstar ut en god (högt spel iofs) och framförallt för att det är jäkligt svårt att värdera folks röster när de kanske inte är äkta.

Hmm hmm. Well summa summarum tycker jag allt över 4 onda vore risk för rejäl övertippning åt fördel onda så jag antar det kan ligga på det antalet, även om det inte ändrar ngt i mitt spel förrän det kan bli risk för avgörande lynch. Men rollistan gör det som sagt till en knivig lek. Kan bli mkt förvirring här för min del känner jag men ska göra mitt bästa :)

Noterar att de röster som kommit hittills verkar vara klassiska DL-1-röster. Säger mig inte så mkt än.

Jag är här i leken :)
har varit upptagen med jobb och ... kärlek ...:o innan idag
Jag tycker att av det jag läst igenom så är det typiska första dags grejer mest som blir på tapeten
Grejen är ju om alla är goda som griper efter halmstrån för att få till en röst? Eller om det är onda som gör dito?
ska läsa igenom igen (jag har skummat leken via mobilen hittills )

(Spöklya, får varje natt bestämma vilken person en deltagare ska rösta på i nästkommande lynch. Ej samma två nätter i rad. Personen som blir förtrollad får inte hinta om att den blivit förtrollad, utan måste hitta på en teori till varför den lägger rösten som den gör.)
Fråga - de får alltså ingen som helst info eller så förutom det de själva vet genom sina roller, och vad de gissar sig till genom att läsa leken?
Måste de förtrolla någon eller kan de välja att avstå?

Mammas verkar mån om att påpeka att hon inte äter kött - längre... Kan här gömma sig en ulv som vill verka god? Lite som den där hajen Bruce i Hitta Nemo. Som var "botad" från kött(fisk)ätande men en sniff av blod från ett sår så var han tillbaka i rovdjursmodet igen.
Då borde väl jag vara värst, som äter fisk och skaldjur men inte andra djur. :angel:

Fråga - de får alltså ingen som helst info eller så förutom det de själva vet genom sina roller, och vad de gissar sig till genom att läsa leken?
Måste de förtrolla någon eller kan de välja att avstå?
De får ingen extrainfo och de måste trolla någon.
Knivigt i början men efterhand får de ju mer roller med info i sin lya :)

Status
Stängd för vidare inlägg.

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka