Follow along with the video below to see how to install our site as a web app on your home screen.
OBS: This feature may not be available in some browsers.
.
Men ju fler jag pratar med ju mer inser jag att folk har attityden att man måste se om sitt egna hus innan man börjar pröjsa för andra. Det är inget vi emot dem!! Det är ingen som hatar invandrare och som är rasist. Det är normala människor som tycker att de tänkt till och köper argumenten om att ifall vi inte kan ta hand om oss själva så kan vi heller inte ta hand om andra. Och jag börjar känna att det nog stämmer rätt så bra faktiskt när man börjar kolla på skola, vården, hemlösa, etc, etc, etc.
På föreläsningen jag var på sa de också att 50 000 personer utvandrar från Sverige varje år. Det pratades det inte så mycket om.
...
Så människor ljuger i anonyma undersökningar för att de ska förefalla vara goda människor? Det låter ju fantastiskt ologiskt.
Så en extra uska till farmors äldreboende är mer värt än att rädda en flyende flyktingfamilj från fattigdom, förtryck och krig? När går gränsen för när det inte längre är uppfyllt i din värld? Finns den ens?
Nja, moderater, snarare? 0,5 % fd sossar, 0,7% fd moderater.
islamofobi
Jag bara ställde frågan om vart gränsen gick. Jag ber om ursäkt för att jag missuppfattade från vilken vinkel du framställde meningen utifrån. Jag tycker att det, precis som du, är intressanta frågeställningar.
/.../
Jag känner mig inte trygg bland folk med vanföreställningar, vare sig det är en trollkarl på korslagda pinnar, ett monster i garderoben eller staten är ute efter oss. Speciellt om de inte äter sin medicin.
Fine, jag har väl tusen fobier då.
Så en extra uska till farmors äldreboende är mer värt än att rädda en flyende flyktingfamilj från fattigdom, förtryck och krig? När går gränsen för när det inte längre är uppfyllt i din värld? Finns den ens?
Varför ska farmor få det sämre för att andra ska få det bättre?
Frågan är väl fel ställd. Jag skulle vilja ändra den till : Varför ska farmor som på sin ålders höst inte får den vård som skulle behövas? Hon har ju slitit och släpat och betalat sin skatt, trots knappa förhållanden i årtionden. Om hon behöver en uska eller två så är det väl vår förbannade skyldighet att se till att hon får det.
Varför ska farmor få det sämre för att andra ska få det bättre?
Däri ligger frågan.
Varför ska man överhuvudtaget ställa just dessa 2 enskilda frågor mot varandra? Varför inte ställa bolagsskattesänkningen mot utgiften för poliser i förorten?
Det är rätt enkelt. Bolagsskattesänkningen är nödvändig för att förhindra att internationella företag, som jobbar mot en global värld, ska välja att stanna med sina pengar i Sverige. Flyttar de så kan du ju bli utan jobb. Hemska tanke ,så vem ska då betala in skatten till farmor?
Och om vi ändå väljer den konstiga inriktningen:
Hur bra ska farmor behöva ha det innan man väljer att satsa nästa lilla peng på att rädda den somaliska familjen undan förtrycket?
Jag tycker absolut att farmor ska få sin uska. Frågan är varför man ska ställa farmor mot just flyktingar? Det är en klassiker, att ställa svaga grupper mot varandra.