Ju mer politik jag pratar med människor....

Sv: Ju mer politik jag pratar med människor....

Jag vet flera som röstar på dem, beror sannolikt på var i landet man bor...
 
Sv: Ju mer politik jag pratar med människor....

Just den frasen "Ta hand om våra egna först" belyser till fullo hur många SD sympatisörer ser på flyktingpolitiken. Alltså att det finns inte pengar att hjälpa flyktingar för så många svenskar behöver hjälpen före...

För mig är vi alla människor, och jag hjälper lika gärna en person i Kina som Indien, Tyskland och Sverige.
 
Sv: Ju mer politik jag pratar med människor....

.

Men ju fler jag pratar med ju mer inser jag att folk har attityden att man måste se om sitt egna hus innan man börjar pröjsa för andra. Det är inget vi emot dem!! Det är ingen som hatar invandrare och som är rasist. Det är normala människor som tycker att de tänkt till och köper argumenten om att ifall vi inte kan ta hand om oss själva så kan vi heller inte ta hand om andra. Och jag börjar känna att det nog stämmer rätt så bra faktiskt när man börjar kolla på skola, vården, hemlösa, etc, etc, etc.

Tror du har en viktig poäng här. Det jag uppfattat (förutom brölande rötägg man mest ser lägger anonyma kommentarer på typ aftonbladet) är att det ofta kokar ner till just det här, att man inte är emot invandrare som sådana men att man vill att pengar främst ska gå till den egna befolkningen, oavsett om det gäller fler lärare till stora klasser eller en extra uska till farmors äldreboende. Jag själv är inte sympatisör av SD av flera anledningar men av de som börjat luta mer åt det hållet (inga arga unga män..) tycker jag den biten är mer framträdande.

Och kan nån ge f-n i att ropa rasist så fort en diskussion ska tas om invandring vore det väl fint, för DET om något gör ju att SD känns som det enda partiet som vågar ta i frågorna. Synd att de gör det så kasst bara.


På föreläsningen jag var på sa de också att 50 000 personer utvandrar från Sverige varje år. Det pratades det inte så mycket om.
...


Fast hur relevant är den biten, är det ofta just invandrare som flyttar ut igen menar du? :confused: Jag vet många som flyttat utomlands men då har det varit pensionärer eller välutbildade som flyttat för solig ålderns höst respektive jobbmöjligheter/bättre lön etc på annat håll. Från min födelseort har ganska många blivit norrmän tex.
 
Sv: Ju mer politik jag pratar med människor....

Så människor ljuger i anonyma undersökningar för att de ska förefalla vara goda människor? Det låter ju fantastiskt ologiskt.

Jag tror mer det handlar om att det finns en hel del som har svårt att dra logiska slutsatser om konsekvenserna av sina resonemang och därför väldigt lätt motsäger sig själva om man lyssnar på dem mer än 3 minuter i stöten....
 
Sv: Ju mer politik jag pratar med människor....

Så en extra uska till farmors äldreboende är mer värt än att rädda en flyende flyktingfamilj från fattigdom, förtryck och krig? När går gränsen för när det inte längre är uppfyllt i din värld? Finns den ens?
 
Sv: Ju mer politik jag pratar med människor....

Så en extra uska till farmors äldreboende är mer värt än att rädda en flyende flyktingfamilj från fattigdom, förtryck och krig? När går gränsen för när det inte längre är uppfyllt i din värld? Finns den ens?

Kan du läsa om hela mitt inlägg en gång till innan du kastar skit helt utan grund?? Eller är det ordförståelsen som haltar? Du framstår ju verkligen som en typisk rasistskrikande låtsasdebattör, en sådan som vill få alla till lill-Hitler oavsett vad de säger eller skriver.

Jag skrev om de jag hört tala eller sett skriva om sina åsikter som verkar positiva mot SD. Jag poängterade också att JAG inte sympatiserar med dem och att jag anser deras invandrarpolitik vara "kass". Jag vet inte om det är värt att lägga möda på att förtydliga men jag gör det, denna gång.
 
Sv: Ju mer politik jag pratar med människor....

Nja, moderater, snarare? 0,5 % fd sossar, 0,7% fd moderater.

Inte bara landsbygdsfolk...

I Malmö är det då mer än 0.5% f.d. sossar. Stora gamla S-områden har idag 15% SD-väljare. Många av dessa områden ligger granne med invandrartäta stadsdelar. Almgården vid Herrgården (en del av Rosengård), Lindeborg vid Holma...Många har skolor som fått ta in elever från invandrarområdena.

http://www.sydsvenskan.se/malmo/operation-vinna-tillbaka-almgarden/

http://www.sydsvenskan.se/malmo/stoltheten-och-arvet/

http://www.malmo.se/download/18.3964bd3611d8d4a5d1c800010998/138.Lindeborg+rev.+081119.pdf

Eftersom min dotters närmaste högstadieskola där vi bodde tidigare var just Lindeborg så har jag hört en del föräldrar snacka på föräldramöten och annat innan hon bytte skola (av helt andra skäl). Dock är det väldigt blandat och lika många lågutbildade tycker det är trevligt med invandring. Jag tror det är värre i just Almgården som jag länkar till ovan för där är fattigdomen större. I Lindeborg har det mest varit det där med sammanslaget elevunderlag med slagsmål som följd. I övrigt är Lindeborg fullt av danskar och andra pendlare i bostadsrätter eftersom det ligger nära bron. Många fina radhus och hyfsade familjeinkomster också även om det är typisk medelklass. Almgården är mer av ett hyreskomplex med sociala problem bland etniska svenskar.
 
Sv: Ju mer politik jag pratar med människor....

Jag bara ställde frågan om vart gränsen gick. Jag ber om ursäkt för att jag missuppfattade från vilken vinkel du framställde meningen utifrån. Jag tycker att det, precis som du, är intressanta frågeställningar.
 
Sv: Ju mer politik jag pratar med människor....

Det där är faktiskt en bra aspekt som sällan tas upp. När invandrarmotståndarna säger att vi först måste ta hand om våra egna - var går gränsen för när man är omhändertagen? För i jämförelse med många andra platser på vårt klot så skulle man nog kunna säga att våra medborgare är omhändertagna redan. Och det med god marginal.

Om vi däremot lägger ribban för omhändertagen vid Shangri-La så är det en bit kvar.
 
Sv: Ju mer politik jag pratar med människor....

Jag tror inte invandringen i sig är egentligen det största problemet utan att SD m fl klumpar ihop invandrarna med dålig integrering och utanförskap för de som föds här? De gäng som kastar sten på polisen och härjar i diverse köpcentra tror jag är födda här och per definition inte invandrare.
 
Sv: Ju mer politik jag pratar med människor....


Alltså det här är ett jävlarns skitord. Det är inte en fobi om det finns en anledning till att känna oro. Jag är mycket varlig bland kristna också, är jag kristofob då eller? Inte klokt.

Jag känner mig inte trygg bland folk med vanföreställningar, vare sig det är en trollkarl på korslagda pinnar, ett monster i garderoben eller staten är ute efter oss. Speciellt om de inte äter sin medicin.
Fine, jag har väl tusen fobier då.
 
Sv: Ju mer politik jag pratar med människor....

Jag bara ställde frågan om vart gränsen gick. Jag ber om ursäkt för att jag missuppfattade från vilken vinkel du framställde meningen utifrån. Jag tycker att det, precis som du, är intressanta frågeställningar.

Ber om ursäkt för mitt surkärring-svar, jag har feber och stubinen är lite för kort :o
 
Sv: Ju mer politik jag pratar med människor....

/.../

Jag känner mig inte trygg bland folk med vanföreställningar, vare sig det är en trollkarl på korslagda pinnar, ett monster i garderoben eller staten är ute efter oss. Speciellt om de inte äter sin medicin.
Fine, jag har väl tusen fobier då.

Det här är faktiskt en annan intressant aspekt.. Om någon tror rakt av på Bibeln/Koranen/whatever gammal bok så är den religiös, möjligen då ortodox. Men om nån tror på en inte lika utbredd tro, då är man halvknäpp- tänker på Tom Cruise m fl som skrivs lite nedlåtande om pga scientologin. Inte för jag tycker deras tro är särskilt fötterna-på-jorden, men en gubbe som går på vatten och återuppstår? Är det vettigare än aliens? Vet inte riktigt.
Sen har vi nästa steg och det blir nån som tror på nån religion som den hittat på själv eller med några få andra, den kan ju mkt väl stämplas som psykiskt inte riktigt frisk. Är då skillnaden bara hur många som tror som avgör om man är gudfruktig eller psykotisk?

Det här borde bannimej hamna i en egen tråd. Sorry OT! :)
 
Sv: Ju mer politik jag pratar med människor....

Så en extra uska till farmors äldreboende är mer värt än att rädda en flyende flyktingfamilj från fattigdom, förtryck och krig? När går gränsen för när det inte längre är uppfyllt i din värld? Finns den ens?

Frågan är väl fel ställd. Jag skulle vilja ändra den till : Varför ska farmor som på sin ålders höst inte får den vård som skulle behövas? Hon har ju slitit och släpat och betalat sin skatt, trots knappa förhållanden i årtionden. Om hon behöver en uska eller två så är det väl vår förbannade skyldighet att se till att hon får det.

Varför ska farmor få det sämre för att andra ska få det bättre?

Däri ligger frågan.
 
Sv: Ju mer politik jag pratar med människor....

Varför ska farmor få det sämre för att andra ska få det bättre?

Varför ska man överhuvudtaget ställa just dessa 2 enskilda frågor mot varandra? Varför inte ställa bolagsskattesänkningen mot utgiften för poliser i förorten?

Och om vi ändå väljer den konstiga inriktningen:
Hur bra ska farmor behöva ha det innan man väljer att satsa nästa lilla peng på att rädda den somaliska familjen undan förtrycket?
 
Sv: Ju mer politik jag pratar med människor....

Frågan är väl fel ställd. Jag skulle vilja ändra den till : Varför ska farmor som på sin ålders höst inte får den vård som skulle behövas? Hon har ju slitit och släpat och betalat sin skatt, trots knappa förhållanden i årtionden. Om hon behöver en uska eller två så är det väl vår förbannade skyldighet att se till att hon får det.

Varför ska farmor få det sämre för att andra ska få det bättre?

Däri ligger frågan.

Jag tycker absolut att farmor ska få sin uska. Frågan är varför man ska ställa farmor mot just flyktingar? Det är en klassiker, att ställa svaga grupper mot varandra.
 
Sv: Ju mer politik jag pratar med människor....

Varför ska man överhuvudtaget ställa just dessa 2 enskilda frågor mot varandra? Varför inte ställa bolagsskattesänkningen mot utgiften för poliser i förorten?

Det är rätt enkelt. Bolagsskattesänkningen är nödvändig för att förhindra att internationella företag, som jobbar mot en global värld, ska välja att stanna med sina pengar i Sverige. Flyttar de så kan du ju bli utan jobb. Hemska tanke ,så vem ska då betala in skatten till farmor?

Och om vi ändå väljer den konstiga inriktningen:
Hur bra ska farmor behöva ha det innan man väljer att satsa nästa lilla peng på att rädda den somaliska familjen undan förtrycket?

Först måste väl ändå finnas pengar att fördela eller hur? Om farmor behöver en uska så är hon väl prioriterad som har slavat i alla år.
 
Sv: Ju mer politik jag pratar med människor....

Jag tycker absolut att farmor ska få sin uska. Frågan är varför man ska ställa farmor mot just flyktingar? Det är en klassiker, att ställa svaga grupper mot varandra.

Så du har en sjö att ösa ur? Bara att trolla fram några miljarder sådär? Lite likt Åsa, om ska trolla fram 7 miljarder till miljön. Vore det inte bättre att satsa lite på farmor först?
 

Liknande trådar

Äldre "Nu pratar SD om judar igen Liljestrand påminner om den växande antisemitismen och frågar om Jomshof anser att det är ett problem att...
Svar
7
· Visningar
1 142
Senast: Sleepy
·
Äldre Behöver nyanserande motargument i debatten. Jag har bekanta som tycker att mycket av det SD förespråkar är bra, så bra att jag bekymrar...
13 14 15
Svar
284
· Visningar
16 018
Senast: aprilmaj
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

  • Guldfasanerna
  • Kattsnack 11 🐈‍⬛🐈
  • Avels fråga

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Tvättstugedrama
Tillbaka
Upp