Journalförande hovslagare?

Sv: Journalförande hovslagare?

Den stora skillnaden är dock att nu är reglerna ändrade igen JBV insåg att det inte gick att genomföra och har därför som du kan läsa i tråden backat tillbaka ett stort steg och det blir nu inget krav på godkänd hovslagare på någon annan sjukdom eller skada än på epizooti och zoonos sjukdom. Så nu är det ingen tvekan längre när de gäller biten med ej godkänd får lov att sko skadade/sjuka hästar utom då vid ovanstående två sjukdomsgrupper (pga smittspridning).

Tackochlov :)

Något som verkar ha försvunnit helt i den här diskussionen är att det i lagtexten står:

Om du tillhör den här gruppen omfattas du av ett behandlingsförbud.. ..Enligt behandlingsförbudet får du inte
*behandla djur som kan misstänkas ha en epizooti eller zoonos
*utföra operativa ingrepp, ge injektioner eller utföra behandlingar som kan orsaka ett lidande som inte är obetydligt
*behandla djur som har fått lugnande, är sövda eller har injucerats med lokalbedövningsmedel.

Formuleringen "lidande som inte är obetydligt" borde ju vara relativt snäv eftersom mycket lite lidande borde kunna anses som obetydligt och att det räcker med att behandlingen kan orsaka detta lidande innebär ju att det gäller även i de fall då hästen inte utsätts för ett "lidande som inte är obetydligt"...

Jag tycker själv att denna formulering är problematisk för det blir en krock mellan teori och praktik där en icke godkänd hovslagare teoretiskt (om man läser som det står i lagen) inte får verka t.ex. en fånghäst eftersom det borde anses som en "behandling som kan orsaka ett lidande som inte är obetydligt", men i praktiken kan en icke godkänd hovslagare göra detsamma så länge som personen i fråga inte orsakar lidande eftersom det är enda sättet att bevisa att behandlingen verkligen kan orsaka ett lidande (som inte är obetydligt…).

Helt klart är i alla fall att det är något som borde diskuteras mer på berörda myndigheter...

*kl*

Idag var en av jordbruksverket godkänd hovslagare ute o skodde min häst. En helt vanlig frisk-skoning. Denne hovslagare fångskodde min häst förra sommaren. När jag fick fakturan var där uppsatt en post på 40,- för journalföring.

Jag har inga invändningar mot det men blev lite överraskad. Känns bra att hovis har koll.

Liknande trådar

Gnägg Hej alla IC-folk där ute! 👋🌹 Jag har blivit med Irish Cob 🤗 Har köpt ett stoföl som flyttar hem till mig i oktober efter avvänjning 😃...
Svar
3
· Visningar
829
Ridning Hej allihopa! 😊 Jag är ny här och skulle gärna vilja höra era tankar om något jag funderat mycket på. Jag är relativt ny på det här med...
2
Svar
22
· Visningar
1 974
Senast: Kajsalisa
·
Hästmänniskan Har ju haft lite otur i olika lägen med hur vissa människor beter sig i stallet, och är nog blivit lite ärrad av det (inten nuvarande...
4 5 6
Svar
109
· Visningar
8 037
Senast: tara
·
R
  • Artikel Artikel
Dagbok Jag har ingen aning om jag ihuvud taget får skriva en ny dagboks tråd men den blir väl bort tagen annars då an tar jag 🙃 Jag kommer...
2 3
Svar
47
· Visningar
4 424

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

• Akvarietråden V
  • Annonsera mera hundar 2
  • Kattbilder #10

Hästrelaterat