Journalförande hovslagare?

Sv: Journalförande hovslagare?

Och det var ju än mer informativt att läsa igenom dina länkar då jordbruksverket där tom har tagit ställning till att tömning av akut hovböld nere i kötthoven är något de räknar som ett "godkänt" undantag och får utföras även av icke godkänd om denna sedan kontaktar en godkänd för fortsatt eftervård.

I 4 kap 2 § lag (2009:302) om verksamhet inom djurens hälso- och sjukvård finns ett
undantag som ger möjlighet för någon som inte tillhör djurhälsopersonalen att utföra
brådskande åtgärder som vidtas i syfte att rädda djurets liv eller att lindra dess
lidande. Jordbruksverket anser att en akut hovböld kan göra undantagsregeln tillämplig
vilket innebär att tömningen av den akuta hovbölden kan utföras av en hovslagare som
saknar godkännande.
Därefter ska en godkänd hovslagare kontaktas för fortsatt
behandling.

Jag köper vad som står i lagen, men JBV själva skriver att en hovslagare som ej är godkänd kan få öppna en akut hovböld endast i undantagsfall om ingen annan kan göra det i skälig tid med hänvisning till djurskydd.
JBV verkar tolka det som om att öppna en hovböld är ett operativt ingrepp även om den inte går in i kötthoven.

Operativt ingrepp är ett vedertaget ord som har en tydlig definition och det är att du skär i levande vävnad, sulan är ingen levande vävnad.

Håller fullständigt med dig!! Jag har läst och kan inte annat än förstå som du. Reglerna säger ju bara att godkänd hovslagare måste föra journal - och får a)behandla hästar med vissa allvarliga sjukdomar, b)göra operativa ingrepp och c)behandla drogade hästar.

En icke "godkänd" (dvs av Jordbruksverket - man kan vara utbildad ändå) får inte göra det ovanstående (och måste följaktligen inte föra journal heller, men kan det om de vill). Däremot får de sko och verka och ta upp hovbölder hur mycket de vill ;)

Ehhh nej det bevisar verkligen inte att jag har fel eftersom den hänvisar till behandlingsförbud exakt efter samma kriterier som som jag kopierade från lagen innan. Nu får du nog läsa länkarna noga en gång till.

Det finns inget att ta fel på vad som gäller klarare än vad det står i lagen kan det knappast bli. Det finns inte med ett ord reglerat någonting annat vad gäller skador eller sjukdomar än epizooti och zoonos precis som det även gör i dina länkar.

I det här stycket redogörs precis det du har skrivit om ja, MEN en hovslagare godkänd av JBV är en djurhälsopersonal och får därför arbeta med ovanstående. Läs och begrunda.

Som godkänd hovslagare är du undantagen från
behandlingsförbudet. Du måste ändå känna till vad det innebär, så
att du inte av misstag uppmanar någon att göra något som bryter
mot det. Personer som arbetar yrkesmässigt inom djurens hälso och sjukvård utan att tillhöra djurhälsopersonalen får inte behandla
djur som misstänks ha en epizooti eller zoonos, inte utföra
operativa ingrepp eller en behandling som kan medföra ett lidande
som inte är obetydligt. De får heller inte behandla djur som har fått
lugnande/är sövda eller har injicerats med lokalbedövningsmedel.

Här skriver man om vilka som omfattas och anses som djurhälsopersonal, notera gärna det som står längre ner.

Personer som är yrkesverksamma inom djurens hälso- och
sjukvård och som har legitimation som veterinär eller
djursjukskötare, eller godkännande för arbete inom djurens hälso och sjukvård, som godkänd hovslagare, godkänd leg.
sjuksköterska, godkänd leg. sjukgymnast eller godkänd leg.
tandläkare. Legitimation och godkännande ska vara utfärdat av
Jordbruksverket.

Och det var ju än mer informativt att läsa igenom dina länkar då jordbruksverket där tom har tagit ställning till att tömning av akut hovböld nere i kötthoven är något de räknar som ett "godkänt" undantag och får utföras även av icke godkänd om denna sedan kontaktar en godkänd för fortsatt eftervård.

I 4 kap 2 § lag (2009:302) om verksamhet inom djurens hälso- och sjukvård finns ett
undantag som ger möjlighet för någon som inte tillhör djurhälsopersonalen att utföra
brådskande åtgärder som vidtas i syfte att rädda djurets liv eller att lindra dess
lidande. Jordbruksverket anser att en akut hovböld kan göra undantagsregeln tillämplig
vilket innebär att tömningen av den akuta hovbölden kan utföras av en hovslagare som
saknar godkännande.
Därefter ska en godkänd hovslagare kontaktas för fortsatt
behandling.

Kan dom ja, i det akuta skedet och där efter ska en godkänd hovis ta över alternativt veterinär. Fast det var ju inte där diskussionen förelåg.

Det är ju precis det vi säger! Om min häst har tex kvarka och ska skos måste hovslagaren vara godkänd av JBV - eller om den måste drogas - eller om den ska opereras (tex har jag varit med om att pålagring på hovbenet behandlas av hovslagare).

I alla andra fall behöver inte hovslagaren vara godkänd av JBV. Att vara godkänd av dem är inte samma sak som att vara utbildad. Däremot säger lagtexterna ingenting om skillnaden mellan en utbildad (icke av JBF godkänd) och en helt outbildad hovslagare. Dessa likställs i detta hänseende!

Ehhh har ni varmt idag så att du fått värmeslag eller är det bara tillfällig förvirring ?

Du citerar detta och vill att jag skall läsa och begrunda........

mot det. Personer som arbetar yrkesmässigt inom djurens hälso och sjukvård utan att tillhöra djurhälsopersonalen får inte behandla

Men det är ju precis detta som skrivits om och om igen i tråden.

* får inte behandla djur som misstänks ha en epizooti eller zoonos
* inte utföra operativa ingrepp eller en behandling som kan medföra ett lidande
som inte är obetydligt.
*De får heller inte behandla djur som har fått

Vad är det du inte får ihop ?

Fast om det här är all information som finns nu så har den ändrats. För inte alls länge sedan fanns en LÅNG uppräkning av skador/sjukdomar (bl.a fång och hovfrakturer) som inte fick skötas av icke-godkänd hovslagare. Men regler har ju en förmåga att ändras hela tiden...

Du har helt rätt liksom gylle och så här är det..

Den tidigare informationen från JBV är ändrad av två anledningar.

1. Den tidigare "tolkningen" va utformad av jbv:s jurister och enbart med tanke på att ingen hovis skulle kunna bli anmäld för felbehandling. En så kallat juridiskt vattentät lagtolkning.

2. Man insåg snabbt det omöjliga utifrån behandlingar på alla skadade hästar då antalet godkänna hovslagare inte ens för dagen täcker upp 10% av efterfrågan.

Jag vet att SHF även under förra året varit i direkta förhandlingar med JBV för att få en annorlunda juridisk lagtolkning eftersom det i annat fall skulle leda till att många hovisar skulle bli "arbetslösa".

Som flera noterat så är rekommendationen från JBV ändrad och avsevärt "förminskad" avseende förbud.

MEN vi ska ha i minnet att om en icke godkänd hovis utför arbete som personen saknar kompetens för, tillika dokument på godkänd behörighet och allt går fel så får hovisen stå sitt kast vilket leder till åtal och rättslig påföljd.

Hästägaren riskerar även om hästen är försäkrad att ersättning från försäkringsbolaget uteblir eftersom det inte kan styrkas att behörig yrkesutövare varit anlitat.

P.S. Ett operativt ingrepp är när det berör levande vävnad.

Ehhh har ni varmt idag så att du fått värmeslag eller är det bara tillfällig förvirring ?

Du citerar detta och vill att jag skall läsa och begrunda........

Men det är ju precis detta som skrivits om och om igen i tråden.

* får inte behandla djur som misstänks ha en epizooti eller zoonos
* inte utföra operativa ingrepp eller en behandling som kan medföra ett lidande
som inte är obetydligt.
*De får heller inte behandla djur som har fått

Vad är det du inte får ihop ?

Jag får ihop det utmärkt, men du läser tydligen bara det du vill läsa.

En godkänd hovis räknas som djurhälsopersonal och får därför behandla även dessa hästar.

Pratade med en Adrian på JBV igår och han sa att det stämmer inte att det blir en lag 2014! Utan precis som ni säger så är det dom godkända hovisarna som har skyldighet att för journal.
Och en ikke godkänd får ej göra operativa ingrepp som vållar lidande. Och där sa han att lagen kan tolkas olika ex; en hovböld som blir öppnad ger ofast mindre lidande än om den får vara kvar. Och det räknas som ett operativt ingrepp.
Tack för alla svar!:)

Däremot får de sko och verka och ta upp hovbölder hur mycket de vill ;)

Så länge "dom" inte verkar in i levande vävnad så får dom göra det akuta ingreppet, däremot får dom inte behandla eftervården.

Verkar dom in i levande vävnad så är det ett lagbrott och leder det senare till onödigt lidande så riskerar dom att bli åtalade för djurplågeri.

Vägrar däremot en icke godkänd hovis att verka upp en akut hovböld så riskerar dom att bli åtalade för att utsätta det enskilda djuret för onödigt lidande.

Ja lätt är det inte och det lättaste borde väl vara att ansöka om att bli godkänd hovis mendet verkar många ggr "falla" på så enkla grepp att vederbörande inte ens kan genom dokumentation styrka sin behörighet.

Sorgligt att vissa verkar ha så låg yrkesmoral och ett så nonchalant beteende mot främst sina kunders hästar.

Jag får ihop det utmärkt, men du läser tydligen bara det du vill läsa.

En godkänd hovis räknas som djurhälsopersonal och får därför behandla även dessa hästar.

Nu behöver jag en smiley som sliter mitt hår. Gå och drick lite vatten du kanske har vätskebrist.....

Det är ju detta jag har hävdat genom hela tråden som du citerar.

Det är BARA dessa punkter en icke godkänd inte får göra. Och nu börjar du plötsligt påstå att jag hävdat att det inte behövs en godkänd för just dessa punkter...................

Det som du hävdade från början var att det gällde alla sjukdomar och skador och jag har med envishet hävdat hela tiden att det bara är epizooti och zoonoser som är berörda sjukdomar. Och nu plötsligt börjar du hävda att jag säger att det inte gäller dessa :crazy:

Nej sorry! Det var ett dåligt exempel (men nog har kvarka och A2 åtminstone tidigare på stenåldern ;)tillhört kategorin?) Ok - byt ut mot rabies då =) vilket iofs inte är så vanligt..

Nu behöver jag en smiley som sliter mitt hår. Gå och drick lite vatten du kanske har vätskebrist.....

Man kan inte lugga en flintskallig;)

Å du verkar vara lika otrevlig som alltid,, gå å ta en kall dusch i stället och börja fundera på varför just skånes länsstyrelse leder skyhögt i ligan om flest vanvårdsfall och djurförbud.

Det är ju lite mer omfattande än så, en ICKE godkänd får endast sko friska hästar när övergångsregeln upphör 2014. Det innebär ju att alla hästar under veterinärvård anses som icke friska, oavsett åkomma egentligen. Och även därefter om sviter av åkomman kvarstår, te x pålagringar.

Det här anser jag är viktigt.
Fortfarande är Vet. i samma liga som läkare o djurhälsopersonal möjligen som en syrra.'
Godkänd hovslagareDu som är godkänd hovslagare arbetar på friska och sjuka hästar. Du får utföra operativa ingrepp och utföra behandlingar på djur som har fått lugnande, i samarbete med veterinär.

På en klinik har ju Vet. där koll på hovisens kompetens. den som remitterar

Det är ju lite mer omfattande än så, en ICKE godkänd får endast sko friska hästar när övergångsregeln upphör 2014. Det innebär ju att alla hästar under veterinärvård anses som icke friska, oavsett åkomma egentligen. Och även därefter om sviter av åkomman kvarstår, te x pålagringar.

Men snälla skall vi börja om tråden igen :cautious:

När skall du förstå att det inte är så utan de 3 punkter som tagits upp är de ENDA tillfällen hovslagaren behöver vara godkänd. Med friska menas ENDAST friska från epizooti sjukdom och zoonoser. Inga andra sjukdomar eller skador omfattas av lagen om godkänd hovslagare.

Nu fick vi förklaringen av Coari till att detta enorma vad det verkade som misstag i informationen har kunnat ske, man har helt enkelt backat nästan helt från alla sina krav igen och därför återstår nu endast dessa tre punkter.

För övrigt så att ni vet när ni måste jaga godkänd hovis vad gäller sjukdomar (om det nu verkligen är aktuellt med en hovis om hästen drabbas av detta) så är här SVAs lista över epizootier. Bara två som är specifika hästsjukdomar Afrikansk Hästpest och Virus encefallit men även några som typ rabies odyl som inte är artspecifika.

Afrikansk hästpest
Afrikansk svinpest
Aujeszkys sjukdom
Aviär influensa (Fågelinfluensa)
Bluetongue
Boskapspest
Brucellos
CBPP (elakartad lungsjuka hos nötkreatur)
Fågelinfluensa (Aviär influensa)
Får- och getkoppor
Infektiös bovin rhinotracheit/infectiös pustulär
vulvovaginit (IBR/IPV)
Infektiös hematopoietisk nekros (IHN)
Infektiös laxanemi (Infectious salmon anemia)/
ILA (ISA)
Infektiös pankreasnekros (IPN)
Klassisk svinpest
Lumpy skin disease
Mjältbrand
Mul- och klövsjuka
Newcastlesjuka
Paratuberkulos
Peste des petits ruminants
Porcine Reproductive and Respiratory Syndrome (PRRS)
Rabies
Rift Valley Fever
Spring viraemia of carp (SVC)
Swine Vesicular Disease (SVD)
Transmissibla Spongiforma Encefalopatier (TSE) och prioner
Tuberkulos
Vesikulär stomatit
Virusencefalit hos häst
Viral hemorrhagisk septikemi (VHS)

Zoonoser är vad jag kan hitta bara två från häst och där kan det iofs vara lite vanligare förekommande för där hittar man nämligen Ringorm och Salmonella som ju har lite större sannolikhet att drabbas av än de ovanstående extremt ovanliga sjukdomarna.

Liknande trådar

Gnägg Hej alla IC-folk där ute! 👋🌹 Jag har blivit med Irish Cob 🤗 Har köpt ett stoföl som flyttar hem till mig i oktober efter avvänjning 😃...
Svar
3
· Visningar
829
Ridning Hej allihopa! 😊 Jag är ny här och skulle gärna vilja höra era tankar om något jag funderat mycket på. Jag är relativt ny på det här med...
2
Svar
22
· Visningar
1 974
Senast: Kajsalisa
·
Hästmänniskan Har ju haft lite otur i olika lägen med hur vissa människor beter sig i stallet, och är nog blivit lite ärrad av det (inten nuvarande...
4 5 6
Svar
109
· Visningar
8 037
Senast: tara
·
R
  • Artikel Artikel
Dagbok Jag har ingen aning om jag ihuvud taget får skriva en ny dagboks tråd men den blir väl bort tagen annars då an tar jag 🙃 Jag kommer...
2 3
Svar
47
· Visningar
4 424

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

• Akvarietråden V
  • Annonsera mera hundar 2
  • Kattbilder #10

Hästrelaterat