Journalförande hovslagare?

Sv: Journalförande hovslagare?

En sak som klinikhovslagaren borde ha nämnt, hästar under veterinär behandling är de som ska skos av en JBV godkända hovslagare just pga journalföring. Om det inte vore så är hans tjänster på kliniken överflödiga.;)

För övrigt varför skulle en klinikhovslagare vara överflödig för att han inte är den enda som får sko häst under behandling, klinikhovslagare har väl ändå funnits på de flesta stora kliniker under alla tider långt långt innan det var något snack om godkännande av hovslagare.
Hovar har ju aldrig varit veterinärernas starkaste bit så naturligtvis behövs en hovslagare på en klinik för att kunna erbjuda korrekt hjälp även om det är hovproblem.

Hade en mkt intressant diskussion med en klinikhivslagare för ett tag sedan ang hur felaktigt det där med godkända hovslagare har tolkats och spridits som en sanning.
Var tvungen att gå in och kolla lagtexten själv när jag kom hem och banne mig om inte mkt av det som hävdats totalt saknar något stöd i lagen.
De enda begränsningar som finns för ej godkänd hovslagare är som det står i behörighetslagen.

"Om du tillhör den här gruppen omfattas du av ett behandlingsförbud som begränsar vad personer som arbetar yrkesmässigt inom djurens hälso- och sjukvård men inte är legitimerade eller godkända får göra. Enligt behandlingsförbudet får du inte
*behandla djur som kan misstänkas ha en epizooti eller zoonos
*utföra operativa ingrepp, ge injektioner eller utföra behandlingar som kan orsaka ett lidande som inte är obetydligt
*behandla djur som har fått lugnande, är sövda eller har injucerats med lokalbedövningsmedel.

Det är alltså enbart epizooti och zoonos som avses vad gäller sjuka resp friska hästar.

För de som inte känner till vilka sjukdomar detta rör sig om så kommer här en tydlig text från länsstyrelsen.

Epizootisjukdomar är allvarliga smittsamma sjukdomar som normalt inte förekommer i Sverige. Det finns ett 40-tal epizootisjukdomar, till exempel mul- och klövsjuka, svinpest och galna-ko-sjukan.
Zoonoser kallas de smittsamma sjukdomar som kan smitta både djur och människor. Exempel på zoonoser är salmonella och fågelinfluensan.

Definition på ett operativt ingrepp är att man skär i levande vävnad = kötthoven vad gäller tex hovar, alltså är det att börja gräva djupt in i kötthoven efter hovbölder som är förbjudet men att öppna upp en i sulan som är det vanligaste får de alltså fortfarande göra bara de låter bli att gräva ner i kötthoven. Där finns tom en lättnad att tom operativa ingrepp får göras om det är brådskande och görs för att minska djurets lidande.

Tänk vad ett litet feltolkat "friska" i en förklarande beskrivning kan få felaktig innebörd.

Så den stora skillnaden är helt enkelt att en icke godkänd inte får jobba på drogade hästar och får inte gräva nere i kötthoven. Får hästen mul och klövsjuka eller salmonella får inte heller en ej godkänd utföra jobbet.

Nu förstår jag bättre varför så få hovslagare har brytt sig om detta godkännande de slipper de bökiga hästarna som behöver drogas och för övrigt är det inte mkt begränsningar för dem, har ju låtit helt annorlunda när vissa har snackat om det.
Tack för att den infon:)

Det är som du säger- att skrönor lätt skapas. Tack!

Samma sak med hur "hovglasyret" ställde till hovvården under många många år .

I så fall informerar JBV och kliniker fel.

JBV har informationen klart och tydligt på sin hemsida det finns liksom inga gråzoner alls bara att gå rakt in i lagtexten och läsa innantill. Att sen vissa har gjort grova feltolkningar av vad som står svart på vitt det kan man ju fråga sig hur det kan ha fått sådan spridning.

Det finns ingen annan ny lag som styr förutom behörighetslagen läs den själv noggrant i sin helhet så inser du att det som spridits är fullkomligt felaktigt. Finns inget lagstöd alls för någon annan begränsning än epizooti eller zoonos och det är ju tydligt att detta är pga att det krävs kunskap om smittspridning för att ha med sådana djur att göra.
Det finns inte en endaste rad eller ord i lagen som gör någon som helst begränsning vad gäller andra sjukdomar eller skador.

Gå in och läs lagen som sagt i sin helhet och återkom sedan om du hittar någonting.

Detta är ju verkligen ett grovt exempel på hur tokig information kan bli vid feltolkningar.

Fast om det här är all information som finns nu så har den ändrats. För inte alls länge sedan fanns en LÅNG uppräkning av skador/sjukdomar (bl.a fång och hovfrakturer) som inte fick skötas av icke-godkänd hovslagare. Men regler har ju en förmåga att ändras hela tiden...

Det är ganska besynnerligt dock att både min ordinarie hovslagare samt J-godkände hovslagaren som fångskodde min häst var helt övertygade om att den ordinarie, ej J-godkände inte ens fick peta på min häst utan veterinärs närvaro. Båda hovslagarna är medlemmar i SHF.

Fast om det här är all information som finns nu så har den ändrats. För inte alls länge sedan fanns en LÅNG uppräkning av skador/sjukdomar (bl.a fång och hovfrakturer) som inte fick skötas av icke-godkänd hovslagare. Men regler har ju en förmåga att ändras hela tiden...

Eller så har de tidigare haft en egenkomponerad lista men insett att det ju inte finns lagstöd för den. Jag har faktiskt inte varit inne och läst så noga innan utan mest snappat vad som skrivits och snackats.

För faktum är att i behörighetslagen finns inget som helst stöd för några andra diagnoser än epizooti och zoonoser. Och behörighetslagen är ju den enda nya lag i detta sammanhang.

Senast ändrad:

Jag läste just nu och det är som gylle skriver, om det ändrats vet jag inte

Men alltså..tiden kan ju inte bli så förfärligt mycket dyrare.
Man lär sig hur man snabbt skriver journal med tiden. Jag skriver journal om varenda kund på mitt jobb. Så fort de köpt något, vi ordinerat något, de har problem, om jag beställt något som ska hämtas ut senare, om de remitterats vidare eller om undersökning gjorts. Det tar ca 4-5 minuter per kund, beroende på vad som journalförs. Och då handlar det om linser och glasögon.

De flesta journalprogram har "snabbkoder" och "snabbtexter" för att underlätta, när man väl lärt sig dessa så går det snabbt att skriva journal. Så tidsmässigt tror jag inte det blir bekymmer när hovis väl får in det till rutin. :)

Nej jag ringde JBV direkt för att få ett förtydligande, och det var vid den sista diskussionen i samma ämne. Jag ser att coari har hänvisat dit, och jag håller med ring och kolla själv eftersom jag vet att JBV hade en stor genomgång av detta med berörda när reglerna infördes.

Nej jag ringde JBV direkt för att få ett förtydligande, och det var vid den sista diskussionen i samma ämne. Jag ser att coari har hänvisat dit, och jag håller med ring och kolla själv eftersom jag vet att JBV hade en stor genomgång av detta med berörda när reglerna infördes.

Det är lagen som gäller och inget annat, det spelar ingen som helst roll om någon på JBV har gjort en felaktig tolkning och säger att det är så, det finns inget lagstöd alls för något sådant. Lagen säger svart på vitt att den enda begränsning vad gäller sjukdom/skada är epizooti sjukdomar och zoonoser ingenting annat.

Om det nu är som vissa säger att det tidigare fanns en lista som nu är bortplockad så är det ju väldigt uppenbart att de har upptäckt att de gjort något galet som saknar stöd i lagen och därför backat genom att plocka bort listan igen. Är väl en liknande felaktighet som det som skedde med den felaktiga översättningen av duplicat till kopia när det gäller hästpassen.

Någon har tolkat friska hästar till att gälla alla sjukdomar o skador istället för vad lagen i själva verket klart sätter för gränser.

För övrigt så väcktes mitt intresse för vad det verkligen stod i lagen som sagt av en diskussion med en klinikhovslagare som var den som talade om hur felaktigt det spridits om vad som egentligen gäller något som han fått information om från någon informationskanal antingen för hovslagare eller veterinärer (vet inte vilket).

Det är ganska besynnerligt dock att både min ordinarie hovslagare samt J-godkände hovslagaren som fångskodde min häst var helt övertygade om att den ordinarie, ej J-godkände inte ens fick peta på min häst utan veterinärs närvaro. Båda hovslagarna är medlemmar i SHF.

Fick inte peta på den för vem då? Är det din häst är det väl helt upp dig till dig vem som gör vad. Det enda problemet skulle väl vara ev försäkrings giltighet.

Då har de fel, visa dem texten Gylle citerade.

Då tror jag faktiskt att även försäkringsbolaget, i varje fall ett också har fel. Och sedan ansvarig på JBV som också har gått ut med fel info till berörda parter, att de har gjort en som Gylle kallar lag på ett felaktigt sätt. De har helt enkelt inte kunna göra en lag som folk fattar.

http://www.jordbruksverket.se/amnes...d/hovslagare.4.510b667f12d3729f91d800085.html

Eftersom en godkänd hovis tillhör djurhälsopersonal, så står precis vad de får och inte får göra här. Här framgår det tydligt att Gylle faktiskt har fel.;)

http://www.jordbruksverket.se/downl...6538/Vägledning+godkänd+hovslagare+201202.pdf

Till skillnad mot den som inte har ansökt som JBV godkända hovis.

http://www.jordbruksverket.se/downl...328193696897/Vägledning+hovslagare+201202.pdf

http://www.jordbruksverket.se/amnes...d/hovslagare.4.510b667f12d3729f91d800085.html

Eftersom en godkänd hovis tillhör djurhälsopersonal, så står precis vad de får och inte får göra här. Här framgår det tydligt att Gylle faktiskt har fel.;)

http://www.jordbruksverket.se/downl...6538/Vägledning+godkänd+hovslagare+201202.pdf

Till skillnad mot den som inte har ansökt som JBV godkända hovis.

http://www.jordbruksverket.se/downl...328193696897/Vägledning+hovslagare+201202.pdf

Ehhh nej det bevisar verkligen inte att jag har fel eftersom den hänvisar till behandlingsförbud exakt efter samma kriterier som som jag kopierade från lagen innan. Nu får du nog läsa länkarna noga en gång till.

Det finns inget att ta fel på vad som gäller klarare än vad det står i lagen kan det knappast bli. Det finns inte med ett ord reglerat någonting annat vad gäller skador eller sjukdomar än epizooti och zoonos precis som det även gör i dina länkar.

Jag köper vad som står i lagen, men JBV själva skriver att en hovslagare som ej är godkänd kan få öppna en akut hovböld endast i undantagsfall om ingen annan kan göra det i skälig tid med hänvisning till djurskydd.
JBV verkar tolka det som om att öppna en hovböld är ett operativt ingrepp även om den inte går in i kötthoven.

Liknande trådar

Gnägg Hej alla IC-folk där ute! 👋🌹 Jag har blivit med Irish Cob 🤗 Har köpt ett stoföl som flyttar hem till mig i oktober efter avvänjning 😃...
Svar
3
· Visningar
829
Ridning Hej allihopa! 😊 Jag är ny här och skulle gärna vilja höra era tankar om något jag funderat mycket på. Jag är relativt ny på det här med...
2
Svar
22
· Visningar
1 978
Senast: Kajsalisa
·
Hästmänniskan Har ju haft lite otur i olika lägen med hur vissa människor beter sig i stallet, och är nog blivit lite ärrad av det (inten nuvarande...
4 5 6
Svar
109
· Visningar
8 042
Senast: tara
·
R
  • Artikel Artikel
Dagbok Jag har ingen aning om jag ihuvud taget får skriva en ny dagboks tråd men den blir väl bort tagen annars då an tar jag 🙃 Jag kommer...
2 3
Svar
47
· Visningar
4 424

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Tillbaka