Journalförande hovslagare?

Capricorn

Trådstartare
Flytta gärna om tråden ligger fel!

Är det någon mer som hört att det ska bli ny lag januari 2014? Då hovslagarna ska journalföra allt dom gör?
För att försäkringsbolagen skall kunna utesluta fel från hovis vid ev hälta.

Skeptisk till detta jag hört!

Sv: Journalförande hovslagare?

Har ingen aning, men visst vore det bra.

Seriösa hovisar har redan gjort det i ett antal år.

Det vore bra iom att de flesta skor utan att hästägarna är med o kan orimligen komma ihåg tanken de hade vid förra skoningen om de har många kunder.

Det innebär också en form av garanti för hästägaren som står rätt rättslös idag. Den har bevisbördan o hovisens ansvarsförsäkring skyddar endast den som tecknat försäkringen. D v s i princip att den måste medge felbehandling.

Vet. står under JB o kan prickas, men hovisar har inget eget kontrollorgan, utan hästägaren är ytterst ansvarig. Konstig filosofi. som att man själv blir skyldig för att man valt "fel" läkare till barnen.:crazy:

Hovisar behöver inte ens vara medlemmar i SHF.
Ett J är ingen garanti, då man själv söker godkännandet. Lika godtyckligt som när man kunde söka behörighet för lastbilskort, bara ngn intygade att man kört en del. Detta var ngn gång i början av 90-talet o för att inte tala om att man fick MC kort utan att ha suttit på en MC på 70-talet o detta hänger fortfarande med varav gubbar i 60-årsåldern ligger högst i skadestatistiken numera.

Sorry för OT...:o

Min hovslagare nämnde det sist och sa att alla hovslagare var tvungna att gå en kurs där dom lär sig att skriva journaler.

Jättebra att ha journaler om det är något speciellt eller allvarligt som har hänt, men inte för en vanlig verkning. Detta kommer leda till att hovslagarna måste höja priset då dom måste lägga massa tid på onödigt journalskrivande. Helt idiotiskt enligt mig med denna "förbättring".

Dessutom måste passnumret skrivas in och tänk så många hästägare därute som inte har pass till sina hästar. För det är många. Hur ska dom göra? Enligt jordbruksverket var det inget problem då alla hästar ska ha pass, men nu ser verkligen inte ut så. (passdiskussionen behöver vi inte ta, men det är ju så det ser ut.)

Suck, säger jag bara!

Sant!

Visst vore det super om det blir så men det känns ju som att det är en stor sak om det verkligen ska bli en lag.
Och sen är det ju en tidsfråga för våra hovslagare oxå att skriva allt som görs med våra hästars hovar. Känns som det kommer slarvas en del med detta isf.
Hoppas bara det blir något vettigt av det om det nu visar sig vara sant detta:)

Min hovslagare nämnde det sist och sa att alla hovslagare var tvungna att gå en kurs där dom lär sig att skriva journaler.

Jättebra att ha journaler om det är något speciellt eller allvarligt som har hänt, men inte för en vanlig verkning. Detta kommer leda till att hovslagarna måste höja priset då dom måste lägga massa tid på onödigt journalskrivande. Helt idiotiskt enligt mig med denna "förbättring".

Dessutom måste passnumret skrivas in och tänk så många hästägare därute som inte har pass till sina hästar. För det är många. Hur ska dom göra? Enligt jordbruksverket var det inget problem då alla hästar ska ha pass, men nu ser verkligen inte ut så. (passdiskussionen behöver vi inte ta, men det är ju så det ser ut.)

Suck, säger jag bara!

Precis min tanke detta med tiden!!:o

Här finns vad som gäller för hovslagare.
Det innebär tex att hovslagare som inte är godkända inte får verka upp en hovböld.

Min hovslagare för redan journal och det tar varken lång tid eller kostar extra. Det som förs in är vad hon gjort, vilka skor som användes samt ifall det var något utöver det normala. Och allt finns i ett datorprogram med "rullistor" så det är bara att klicka. Hon har även skrivare och möjlighet till fakturabetalning eller kortbetalning i bilen och inget av detta tar särskilt lång tid. Dator har hon i bilen.

Men så ser det ut idag med all rätt. Varför skulle hovisar slippa?

Läkare, poliser eller alla som har ngn form av behandlande arbete ska dokumentera sitt arbete.

För bra standardskoningar behövs inte mkt mer än första skoningen. hovisar som man är rädd om skor ju ofta hela hästarnas liv o därmed behövs väldigt liten dokumentation.

Det finns troligen även en stor anledning till behovet varav man åberopar detta. För både kunder o förs. bolag o inte minst våra hästar.

Jag säger inte att jag tycker det på något sätt är fel!!
Utan jag vet ju bara vad mycket alla hovslagare ikring här har att göra och att det är svårt att få tider så därav min reaktion för att det kommer ta mer tid för dom med varje kund. Men som sagt jag hoppas att det blir något vettigt av detta om det blir en lag av det!

Inte svar på din fråga men hovslagaren som satte fångbeslag på min häst förra sommaren krävde att jag skulle ha med mig passet så att han kunde fylla i alla uppgifter i sin journal.

De hovslagare som är av Jordbruksverkets godkända hovslagare, måste journalföra. De hovslagare som inte har ansökt om att bli JBV godkända omfattas inte av det kravet, men det finns hovisar som gör så ändå.

Min hovis journalför, han är populär och gör ofta jobb åt olika kliniker när det behövs, och det tar ingen tid alls för honom att skriva journal, han ska ju ändå in i sitt system och skriva fakturan? Upplever inte att det på något sätt snor tid, nu har han ju alltid lärling så han kan nog använda tiden när lärlingen tar av skor etc till sådant.

Hade en mkt intressant diskussion med en klinikhivslagare för ett tag sedan ang hur felaktigt det där med godkända hovslagare har tolkats och spridits som en sanning.
Var tvungen att gå in och kolla lagtexten själv när jag kom hem och banne mig om inte mkt av det som hävdats totalt saknar något stöd i lagen.
De enda begränsningar som finns för ej godkänd hovslagare är som det står i behörighetslagen.

"Om du tillhör den här gruppen omfattas du av ett behandlingsförbud som begränsar vad personer som arbetar yrkesmässigt inom djurens hälso- och sjukvård men inte är legitimerade eller godkända får göra. Enligt behandlingsförbudet får du inte
*behandla djur som kan misstänkas ha en epizooti eller zoonos
*utföra operativa ingrepp, ge injektioner eller utföra behandlingar som kan orsaka ett lidande som inte är obetydligt
*behandla djur som har fått lugnande, är sövda eller har injucerats med lokalbedövningsmedel.

Det är alltså enbart epizooti och zoonos som avses vad gäller sjuka resp friska hästar.

För de som inte känner till vilka sjukdomar detta rör sig om så kommer här en tydlig text från länsstyrelsen.

Epizootisjukdomar är allvarliga smittsamma sjukdomar som normalt inte förekommer i Sverige. Det finns ett 40-tal epizootisjukdomar, till exempel mul- och klövsjuka, svinpest och galna-ko-sjukan.
Zoonoser kallas de smittsamma sjukdomar som kan smitta både djur och människor. Exempel på zoonoser är salmonella och fågelinfluensan.

Definition på ett operativt ingrepp är att man skär i levande vävnad = kötthoven vad gäller tex hovar, alltså är det att börja gräva djupt in i kötthoven efter hovbölder som är förbjudet men att öppna upp en i sulan som är det vanligaste får de alltså fortfarande göra bara de låter bli att gräva ner i kötthoven. Där finns tom en lättnad att tom operativa ingrepp får göras om det är brådskande och görs för att minska djurets lidande.

Tänk vad ett litet feltolkat "friska" i en förklarande beskrivning kan få felaktig innebörd.

Så den stora skillnaden är helt enkelt att en icke godkänd inte får jobba på drogade hästar och får inte gräva nere i kötthoven. Får hästen mul och klövsjuka eller salmonella får inte heller en ej godkänd utföra jobbet.

Nu förstår jag bättre varför så få hovslagare har brytt sig om detta godkännande de slipper de bökiga hästarna som behöver drogas och för övrigt är det inte mkt begränsningar för dem, har ju låtit helt annorlunda när vissa har snackat om det.

Flytta gärna om tråden ligger fel!

Är det någon mer som hört att det ska bli ny lag januari 2014? Då hovslagarna ska journalföra allt dom gör?
För att försäkringsbolagen skall kunna utesluta fel från hovis vid ev hälta.

Skeptisk till detta jag hört!

Jag tycker du ska ringa Jordbruksverket och prata med Peter Henningsson på vet. avdelningen så får du exakta uppgifter om vad som gäller och främst kommer att gälla.

Du gör helt rätt i att vara skeptiskt för här verkar någon ha blandat äpplen med päron..

Däremot är det bra om din hovis skriver på kvittot alla typer av avvikelser så du i efterhand om det blir ett försäkringsärende och bolaget kräver in kvitton för att kontrollera skointervaller och ev. avvikelse från normal skoning/orsak till avvikelse. Det framgår ju då oxå på kvittot vem som har utfört arbetet och övriga kontaktuppgifter så dom vid övriga frågor mkt lätt kan kontakta den som utfört arbetet.

Kravet gäller enbart dom av Jordbruksverket godkända hovslagarna och det är inget nytt från 2014 utan har varit så sedan ett par tre år tillbaka.

Har ingen aning, men visst vore det bra.

Rekommenderar även dig att kontakta Peter Henningsson på Jordbruksverket så att du först har fakta och sedan delger korrekta uppgifter i stället för tyvärr allt för ofta helt felaktiga uppgifter som enbart leder till förvirring och ytterligare spekulationer som enbart förvirrar ännu mera..

Rent generellt förstår jag inte varför det är så vanligt att man först spekulerar hej vilt och sprider felaktig information för att sedan be svarande att återkomma med faktauppgifter..

Gör allt lite enklare,, börja med att ta reda på fakta och sedan delge fakta i tråden så blir det inte så mkt spekulationer o/e provokativa inlägg.:)

Jag som tillhör en legitimerad och journalförande yrkesgrupp tycker det vore bra om även hovslagare för någon form av journal. Det behöver ju på intet sätt vara krångligt. Om det inte finns ngt att notera kan man helt enkelt skriva att man genomfört en okomplicerad skoning på en normal och frisk hov. När det är mer komplicerat är det ju super att ha anteckningarna inför nästa besök.

Det kan säkert stämma då min hovslagare sist han var bad om att jag skulle maila namn å nummer osv osv på alla mina hästar.
Det har han aldrig brytt sig om förut.

En sak som klinikhovslagaren borde ha nämnt, hästar under veterinär behandling är de som ska skos av en JBV godkända hovslagare just pga journalföring. Om det inte vore så är hans tjänster på kliniken överflödiga.;)

En sak som klinikhovslagaren borde ha nämnt, hästar under veterinär behandling är de som ska skos av en JBV godkända hovslagare just pga journalföring. Om det inte vore så är hans tjänster på kliniken överflödiga.;)

Nej det är just det som är så felaktigt spritt, du ser själv utdraget direkt från behörighetslagen som jag klistrade in ovan, detta är de enda begränsningar som finns avseende begränsningar för ej godkänd/legitimerad.
Det är denna behörighetslag som gett upphov till godkännandet på hovslagare någon annan ändring i lagen finns inte.
Den enda begränsning som finns ang frisk/sjuk är just vad gäller epizootisjukdomar och zoonoser inga andra begränsningar ang andra sjukdomar/skador har något som helst lagstöd för något krav på godkänd hovslagare eller inte. Allt snack om att det skulle vara ett krav oavsett vilka skador/sjukdomar hästen har kommer med all säkerhet från den kortfattade sammanfattningen där det står att ej godkänd hovslagare får sko friska hästar men går du in i lagen och läser så finner du alltså att de enda sjukdomar det handlar om är ovanstående inte några som helst generella sjukdomar eller skador. Det är inget annat än en feltolkning som gjorts.

Liknande trådar

Gnägg Hej alla IC-folk där ute! 👋🌹 Jag har blivit med Irish Cob 🤗 Har köpt ett stoföl som flyttar hem till mig i oktober efter avvänjning 😃...
Svar
3
· Visningar
829
Ridning Hej allihopa! 😊 Jag är ny här och skulle gärna vilja höra era tankar om något jag funderat mycket på. Jag är relativt ny på det här med...
2
Svar
22
· Visningar
1 974
Senast: Kajsalisa
·
Hästmänniskan Har ju haft lite otur i olika lägen med hur vissa människor beter sig i stallet, och är nog blivit lite ärrad av det (inten nuvarande...
4 5 6
Svar
109
· Visningar
8 037
Senast: tara
·
R
  • Artikel Artikel
Dagbok Jag har ingen aning om jag ihuvud taget får skriva en ny dagboks tråd men den blir väl bort tagen annars då an tar jag 🙃 Jag kommer...
2 3
Svar
47
· Visningar
4 424

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

• Akvarietråden V
  • Annonsera mera hundar 2
  • Kattbilder #10

Hästrelaterat