Jordning till aggregat, hur många spett?

Sv: Jordning till aggregat, hur många spett?

Ja, där sa du nåt som inte ens jag tänkt på. Polarbanden ska inte jordas med spett eftersom jordningen ligger ute i bandet redan. Dvs det är plus och minus i tråden redan.

Du kan inte ha en annan variant på stängsel nertill!

sätt ström bara i polarbandet.

Jag har ett mediokert aggregat o får ut mer än 6000 volt

Så länge man håller reda på vilka trådar som är jordade och vilka som är strömförande så skall det inte vara något problem med att blanda.

En tumregel är att man skall ha ett jordspett per Joule på aggregatet.

Det kan väl inte vara fel att jorda den tråden som ansluts till jordan på aggregatet?
jorden på aggregatet är minus- aldrig mötas de 2- ingen ström.
Du måste ha två kablar från aggregatet till bandet.
En kabel från pluspolen och en från minuspolen.
Använd strömisolator R40X, för att koppla in strömmen på bandet.
En Strömisolator är egentligen två plattor, som sitter fast i en R8 isolator.

Anslut pluskabeln från aggregatet till den nedre plattan och minuskabeln till den övre plattan.

Marken är alltid minus
Räkna den nedersta plattan som plus för marken är alltid minus.
Nu har du ström i ett band.

Om plus och minus möts någonstans på bandet så fungerar inte stängslet.

jorden på aggregatet är minus- aldrig mötas de 2- ingen ström.

Vad menar du egentligen?

Det är ju aldrig några problem att jorda den tråden som är minus dvs ansluts till aggregatets jorduttag.

Så länge man alltid håller isär plus och minus på staketet så kan man ha vilka olika sorters trådar man vill. Man kan till och med dra en egen ståltråd runt hela stängslet som man jordar var som helst.

Hur menar du då?
Ska den normala tråden jordas via aggregatet till jordspett- ingen ström till polarbandet? Då blir ju även polarbandet jordat eller har du en annan lösning?

Även om du kopplar ihop plussidan med tråden så kommer jordningen från tråden även att jorda bandet.

Senast ändrad:

Hur menar du då?
Ska den normala tråden jordas via aggregatet till jordspett- ingen ström till polarbandet? Då blir ju även polarbandet gjordat eller har du en annan lösning?

Det är ju inga problem att jorda polarbandet. Det man måste tillse är att plus och minus på polarbandet aldrig sammanbinds.

Varför ska man jorda något som redan är jordat ?

Varför ska man jorda något som redan är jordat ?

För att om man jordar så får hästen en stöt om enbart de ledande trådarna rörs vid. Jordar man inte så måste två trådar i bandet röras samtidigt för att få en stöt.

Och blandar man med vanliga trådar i samma staket så måste man jorda aggregatet och då blir polarbandet automatiskt jordat.

men det handlar egentligen bara om potentialskillnader och att hålla rätt på dem.

Du menar- kort o gott- att man KAN jorda polarbandet:confused:

då har man betalt mkt extra för inget:D

Du menar- kort o gott- att man KAN jorda polarbandet:confused:

då har man betalt mkt extra för inget:D

NEJ man har inte betalt extra i onödan. Fördelen med polarbandet är att det fungerar även när jorden är dålig eller obefintlig dvs vid svår torka eller tjäle.

Några av ledarna i polarbandet fungerar som jord helt enkelt.

Liknande trådar

Fritid Vilken djungel. Undrar om någon kanske har tips? Blir inte många tältnätter per år men är dags att köpa nytt. Vi är 2-3 vuxna. Tältar...
2
Svar
24
· Visningar
948
Senast: Zpunk
·
Juridik & Ekonomi Jag vet inte vad jag vill med tråden men,, jag behöver lämna. Jag har koll på alla bostadsköer, privata hyresvärdar och blocket bostad...
2 3 4
Svar
75
· Visningar
8 633
Senast: Enya
·
Hästmänniskan Gjorde ett konto här enbart för att få lite svar på saker jag går och klurar på! Jag hoppas att tråden ligger på ett passande forum :)...
Svar
7
· Visningar
1 317
Senast: Zpunk
·
Hundträning (OBS! Långt inlägg) Hej! Jag har en border collie tik på över 1 år som jag har fått lite problem med i vallningen, annan träning och...
2 3
Svar
50
· Visningar
3 791

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

• Tvättstugedrama
Tillbaka