Follow along with the video below to see how to install our site as a web app on your home screen.
OBS: This feature may not be available in some browsers.
Jag får fram 1000 volt när jag mäter staketet med stakettestaren, det kanske är tillräckligt? Det kommer med jämn ström och med väldigt täta impulser....
1000 volt skrämmer ingen! Du bör ha minst 4000 V för acceptabel funktion. Pulser får inte komma för tätt, en puls per sekund är normalt. Det finns regler för hur tätt pulserna ska komma för att man inte ska få personskador. Det är därför man aldrig ska koppla två aggregat till samma stängsel.
Riktig jordning, trådar/band med lågt elektriskt motstånd, korrekt utförda anslutningar och väl röjt från gräs och buskar.
Köpa riktiga skarvkopplingar måste du. Där du knutit får du ett spänningsfall + att ledarna till slut kommer brännas av. Sedan ska man kolla hur högt Ohm antal man har i tråden. Tex om tråd har ledare med 10 Ohm/meter så är denna trådens ledningsförmåga 10 gånger sämre än en tråd med en ledningsförmåga på 1 Ohm/meter.
Du kan alltså stängsla 10 gånger så långt med den tråden som är av bättre ledningsförmåga. En hög ledningsförmåga, alltså lågt Ohm/meter-värde garanterar en säker och konstant stark strömpuls längs hela stängslet, även i slutet av tråden.
Men hjälper verkligen den fuktiga marken, det måste väl även vara fuktigt där hästen står/ tar i tråden för att det skall bli "bra"?
Riktiga jordspett är givetvis att föredra.
Polarband är säkert en utmärkt produkt (har själv aldrig använt det). Problemet är att det är ganska krångligt om att få till en väl fungerande stängsling om man inte gör allt enligt deras system (skarvar, grindar och inkoppling av aggregat). Det är lätt att man kortsluter plus och minus. Se exempelvis http://www.gilo.se/Polar.htm för tips hur en korrekt installation ska gå till. Ännu svårare är det för "normala" stängselinstallatörer utan elektriskt kunnande är om man börjar blanda Polarband med vanliga stängsel i samma anläggning.Jag har Polarband tror jag den hette på nästan hela staketet....
Den ska vara riktigt bra....Dock har jag vanlig "tunn" rund tråd på undertråden på just denna hagen....(har 3 trådar)....