Jordning till aggregat, hur många spett?

Domino_s

Trådstartare
Har ett mindre aggregat...Toro 1500, som jag har jordat med 2 spett (armeringsjärn), men tycker att jag får dålig effekt från det, räcker det med 1 spett kanske?

Tacksam för snabba svar!

Mvh Domino_s

Sv: Jordning till aggregat, hur många spett?

Snarare är det så att du skulle behöva fler jordningspett. De skall stå med 1 meters mellanrum på gärna lite fuktig mark. Köp också riktig jordningskabel.

Sen så får du även titta över tråden om du vill ha bättre effekt. Ligger det på mycket gräs? Hur är tråden skarvad (är det ordentligt gjort eller är det bara knutet)? Osv.

Sen kan det vara så att du har för lång tråd i förhållande till vad aggregatet klarar av.

Såg nu att du hade armeringsjärn som jordspett. Armeringsjärn brukar vara rostiga = sämre effekt. På Granngården så säljs det ordentliga jordspett för 75 kr/st. En investering som är väl värd sina pengar. Spettet skall också vara minst 1 meter långt.

Mvh

Tora

Men hjälper verkligen den fuktiga marken, det måste väl även vara fuktigt där hästen står/ tar i tråden för att det skall bli "bra"?

Riktiga jordspett är givetvis att föredra.

Hej! Jag kan garantera Dig att du har alldeles för lite jordning. Ju bättre jordning, desto bättre funkar aggregatet. Jag har ett Toro Magnum aggregat och har 15!!!!!!!!! Jordspett med minst en meters mellanrum, minst en meter djupa. Jag har mycket bra krut i mitt aggregat och inga rymmarhästar heller:D. Ett tips är att om man tycker att de "riktiga" jordspetten är för dyra kan man köpa rostfri gängstav,ett utmärkt alternativ och desto billigare!:banana:

Senast ändrad av en moderator:

Skall nog införskaffa sådana spett....

Kan nog vara så att det är aggregaret som inte klarar av stängsellängden....

Jag får fram 1000 volt när jag mäter staketet med stakettestaren, det kanske är tillräckligt? Det kommer med jämn ström och med väldigt täta impulser....vi har 3 trådar och alla visar på lika mycket ström....

Vi har röjt ordentligt så inget gräs ligger emot....

//Domino_s

Jag får fram 1000 volt när jag mäter staketet med stakettestaren, det kanske är tillräckligt? Det kommer med jämn ström och med väldigt täta impulser....

1000 volt skrämmer ingen! Du bör ha minst 4000 V för acceptabel funktion. Pulser får inte komma för tätt, en puls per sekund är normalt. Det finns regler för hur tätt pulserna ska komma för att man inte ska få personskador. Det är därför man aldrig ska koppla två aggregat till samma stängsel.

Riktig jordning, trådar/band med lågt elektriskt motstånd, korrekt utförda anslutningar och väl röjt från gräs och buskar.

1000 volt skrämmer ingen! Du bör ha minst 4000 V för acceptabel funktion. Pulser får inte komma för tätt, en puls per sekund är normalt. Det finns regler för hur tätt pulserna ska komma för att man inte ska få personskador. Det är därför man aldrig ska koppla två aggregat till samma stängsel.

Riktig jordning, trådar/band med lågt elektriskt motstånd, korrekt utförda anslutningar och väl röjt från gräs och buskar.

Då blir det nog till att köpa nytt aggregat kan jag tänka, alt. koppla bort den del av hagen som inte används....

Har mellan 3500-5000 volt på mina andra hagar....

Pulserna kommer väl med ca 1-2 sekunders mellanrum fick vi det till idag.

Hagen är välröjd dock har jag slarvat lite med ihopsättningarna av trådarna....:o....Endast knytit, hjälper det att dra på eltejp över skarvarna eller måste jag köpa riktiga kopplingar?

Va så himla längesen jag satte staket....Man glömmer ju hälften....:o

Tack för svaren! :bow:

Mvh Domino_s

Köpa riktiga skarvkopplingar måste du. Där du knutit får du ett spänningsfall + att ledarna till slut kommer brännas av. Sedan ska man kolla hur högt Ohm antal man har i tråden. Tex om tråd har ledare med 10 Ohm/meter så är denna trådens ledningsförmåga 10 gånger sämre än en tråd med en ledningsförmåga på 1 Ohm/meter.
Du kan alltså stängsla 10 gånger så långt med den tråden som är av bättre ledningsförmåga. En hög ledningsförmåga, alltså lågt Ohm/meter-värde garanterar en säker och konstant stark strömpuls längs hela stängslet, även i slutet av tråden.

Senast ändrad:

Köpa riktiga skarvkopplingar måste du. Där du knutit får du ett spänningsfall + att ledarna till slut kommer brännas av. Sedan ska man kolla hur högt Ohm antal man har i tråden. Tex om tråd har ledare med 10 Ohm/meter så är denna trådens ledningsförmåga 10 gånger sämre än en tråd med en ledningsförmåga på 1 Ohm/meter.
Du kan alltså stängsla 10 gånger så långt med den tråden som är av bättre ledningsförmåga. En hög ledningsförmåga, alltså lågt Ohm/meter-värde garanterar en säker och konstant stark strömpuls längs hela stängslet, även i slutet av tråden.

Skarvkopplingar får införskaffas....

Jag har Polarband tror jag den hette på nästan hela staketet....
Den ska vara riktigt bra....Dock har jag vanlig "tunn" rund tråd på undertråden på just denna hagen....(har 3 trådar)....

Ska kolla upp Ohm/meter-värde....

Mvh Domino_s

Senast ändrad:

Men hjälper verkligen den fuktiga marken, det måste väl även vara fuktigt där hästen står/ tar i tråden för att det skall bli "bra"?

Riktiga jordspett är givetvis att föredra.

Ja det gör stor skillnad. Det kan tex bli ingen eller väldigt dålig ström i staketen när det fryser på vinter (alltså när det kommer till jordningspetten).

Mvh

Tora

Senast ändrad:

Aha, du har polarband. Dom ska inte skarvas med skarvklämmor, utan dom ska sys i hop. Dessa band har ju både plus och minus samtidigt i bandet. Om du knyter polarband riskerar du att plus/minus får kontaklt med varandra.

Har inte dom ett speciellt spänne som skall användas vid skarvning?

Mvh

Tora

Jag har Polarband tror jag den hette på nästan hela staketet....
Den ska vara riktigt bra....Dock har jag vanlig "tunn" rund tråd på undertråden på just denna hagen....(har 3 trådar)....
Polarband är säkert en utmärkt produkt (har själv aldrig använt det). Problemet är att det är ganska krångligt om att få till en väl fungerande stängsling om man inte gör allt enligt deras system (skarvar, grindar och inkoppling av aggregat). Det är lätt att man kortsluter plus och minus. Se exempelvis http://www.gilo.se/Polar.htm för tips hur en korrekt installation ska gå till. Ännu svårare är det för "normala" stängselinstallatörer utan elektriskt kunnande är om man börjar blanda Polarband med vanliga stängsel i samma anläggning.

Har man inte speciella förhållanden (extremt torra marker eller problem med jordningen vintertid) så finns ingen anledning att krångla till det med Polarbanden.

Ett jordspett per joul=utfekten på Elagrigatet. En meters mellanrum mella jordspetten. Armeringsjärn funkar inte så bra då dom rostar och då blir det lite emllanrum rostet flagnar av och då blir det dålig jord. Använd galvat jordspett finns att köpa bör var runt mertern ner i marken. Om det är torrt så salta lite runt jodspetten och vattna så leder det bättre. Jorden är mycket viktigt och sedan är det viktigt att stängseltråden/bandet har så LÅGT omtal som möjligt = bra ledningsförmåga. Billiga rep och band har ofta högt omtal och då har man till slut inte någon stöm kvar i tråden. Efter som ledningsförmågan är för dålig. Det är värt att lägga dom extra kronoren på bra stängselmatreal så man vet att man har ett välfungerande stängsel.

Så för att få ett bra fungerande el stängsel skall man ha bra jordning, stängseltråd/band med lågt omtal och inte massa gräs och sly i trådarna. Lycka till!

Du har ju ett utmärkt staket. se till att få till skarvarna som de ska vara . Till polarbandet behövs ingen jordning- som jag har förstått det. men skarvarna måste vara vända åt rätt håll. Plussidan mot plussidan.

Bra sida...TACK!....:bow:

Har idag sett över skarvarna och fått lite ordning på det, och med mer jordning och finare skarvar så har jag nu 3500-4000 volt på staketet....:D *känner mej duktig*

Utom på ena staketet i mellangången....Får jag bara 1000 fortfarande, e nog nåt vajsing där....:mad:

Ska byta ut den tunnare undertråden tänkte jag också....blir det lika på hela staketet....:laugh:

//Domino_s

Du kan inte ha en annan variant på stängsel nertill!

sätt ström bara i polarbandet.

Jag har ett mediokert aggregat o får ut mer än 6000 volt

Det är så vi har just nu....tills jag hinner skaffa hem mer polarband....:laugh:

Vi ska även skaffa hem bättre jordningsspett i e.m.....Så antar jag att effekten kommer öka ännu mer....

Dock kände hästen av elen idag....vi satte på elen just när stackaren nappade gräs emellan trådarna (häst som vet direkt när elen är av) och han fick sej en rejäl smäll stackarn..:(..Men han går inte nära staketet som det är nu iaf....:angel:

Mvh Domino_s

Liknande trådar

Fritid Vilken djungel. Undrar om någon kanske har tips? Blir inte många tältnätter per år men är dags att köpa nytt. Vi är 2-3 vuxna. Tältar...
2
Svar
24
· Visningar
948
Senast: Zpunk
·
Juridik & Ekonomi Jag vet inte vad jag vill med tråden men,, jag behöver lämna. Jag har koll på alla bostadsköer, privata hyresvärdar och blocket bostad...
2 3 4
Svar
75
· Visningar
8 633
Senast: Enya
·
Hästmänniskan Gjorde ett konto här enbart för att få lite svar på saker jag går och klurar på! Jag hoppas att tråden ligger på ett passande forum :)...
Svar
7
· Visningar
1 317
Senast: Zpunk
·
Hundträning (OBS! Långt inlägg) Hej! Jag har en border collie tik på över 1 år som jag har fått lite problem med i vallningen, annan träning och...
2 3
Svar
50
· Visningar
3 791

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

• Tvättstugedrama
Tillbaka