Jordbruksfastighet

Alltså avdrag får man alltid göra eftersom jordbruksfastighet alltid klassas som näringsverksamhet. Det är inte lika självklart med momsen.
Vi renoverade ekonomibyggnader och stall för någon miljon.
Arrenderar ut en del mark, men det är ju "växelpengar" i sammanhanget.
Fick ett ifrågasättande av momsen som ett brev på poset, och hade inte räknat med annat.
Men det gick igenom och momsen kom in på kontot. :D
Fick skicka in ett antal fakturor, tror det var de de 5 dyraste/högsta.
Hävdade att en jordbruksfastighet inte har något värde utan ekonomibyggnader. Samt att dessa skulle rasa ihop om inte åtgärder vidtogs.
En av ekonomibyggnaderna ingår i arrendet.

Vi renoverade ekonomibyggnader och stall för någon miljon.
Arrenderar ut en del mark, men det är ju "växelpengar" i sammanhanget.
Fick ett ifrågasättande av momsen som ett brev på poset, och hade inte räknat med annat.
Men det gick igenom och momsen kom in på kontot. :D
Fick skicka in ett antal fakturor, tror det var de de 5 dyraste/högsta.
Hävdade att en jordbruksfastighet inte har något värde utan ekonomibyggnader. Samt att dessa skulle rasa ihop om inte åtgärder vidtogs.
En av ekonomibyggnaderna ingår i arrendet.

Jag tror att bara det faktum att man tar lite betalt för arrendet gör skillnad för SKV. Min medlem lånade ut sina få hektar till grannen och det dög inte. Jag har också ett exempel med en som har ca 100 ha mark varav hälften skog hälften åker. Han fick dra av 50% av momsen.

Jag tror att bara det faktum att man tar lite betalt för arrendet gör skillnad för SKV. Min medlem lånade ut sina få hektar till grannen och det dög inte. Jag har också ett exempel med en som har ca 100 ha mark varav hälften skog hälften åker. Han fick dra av 50% av momsen.
Man kunde ju annars tro att en så stor gård som 100 ha skulle få 100% moms.
Det är mycket man inte vet.
Men får man egentligen låna ut mark?
Då ska man väl skattetekniskt sett betala in skatten på värdet själv?
Om man ska vara petig.

vår gård är jordbruksfastighet och vi har ingen näringsverksamhet på gården. i skattedeklarationen får jag med en "bilaga" näringsverksamhet. men kan välja att ta bort den och skriver i kommentaren att jag inte bedriver näringsverksamhet. inte svårare än så :)

Däremot kan det vara väldigt bra att ha kvar att det är en jordbruksfastighet om ni i framtiden vill bygga tex förråd, eller andra byggnader (undantaget stallbyggnader och ridhus) eftersom på en jordbruksfastighet kan du bygga och behöver bara göra en bygganmälan för byggnader som används i "jordbruket".

och det kan även vara bra om ni tex i framtiden får grannar som klagar på hästhållningen :p

Jag förmodar att mycket beror på rimlighet av vad man försöker göra. Vi äger sedan ett år tillbaks ett litet torp med 2 hektar skog. Det var inga problem för mig att få moms tillbaks, men då var det ju i storleksordningen ca 2000 kr. Jag hade handlat virke till stallet, färg, och liknande.... Alltså inga jättebelopp precis.

Jag förmodar att mycket beror på rimlighet av vad man försöker göra. Vi äger sedan ett år tillbaks ett litet torp med 2 hektar skog. Det var inga problem för mig att få moms tillbaks, men då var det ju i storleksordningen ca 2000 kr. Jag hade handlat virke till stallet, färg, och liknande.... Alltså inga jättebelopp precis.

Blir du slumpmässigt utvald så granskas det säkert på samma villkor. Men antagligen har de något slags system som gör att de som drar av mycket faller ut för granskning i första hand *bara gissar*.

Det kan ju även vara värt att kolla hur det ser ut med EU-stöd osv, innan man bestämmer sig för om man vill försöka koda om eller ej.
För betesmark kan man i vissa fall få betesstöd, t ex för att era hästar håller markerna öppna.
Men var inte det uppe för diskussion för ett tag sen? En travtränare eller något som inte fick något stöd för att hästarna inte räknades som betesdjur? ((Kan ha missuppfattat eller glömt något i detta dock))

Men var inte det uppe för diskussion för ett tag sen? En travtränare eller något som inte fick något stöd för att hästarna inte räknades som betesdjur? ((Kan ha missuppfattat eller glömt något i detta dock))

Du tänker på Robert Bergh, hans fall handlar om att hästarna inte får beta nära vattendraget (stängslet är att betrakta som hinder för allmänheten). Tidigare gick det nötkreatur där och då gick det bra. Har inget med EU-stöd att göra utan strandskyddslagen.

(också mitt jobb - det var jag som initierade fallet...)

Du tänker på Robert Bergh, hans fall handlar om att hästarna inte får beta nära vattendraget (stängslet är att betrakta som hinder för allmänheten). Tidigare gick det nötkreatur där och då gick det bra. Har inget med EU-stöd att göra utan strandskyddslagen.

(också mitt jobb - det var jag som initierade fallet...)
Ahh ja men då så. Jag sa ju att jag ev glömt hälften :rofl::rofl:

Men TS gård är över 5 ha och jag tror att gränsen går där.
Om en gård är för stor så kan man inte taxera om den till villa.
Min gård t.ex. är alldeles för stor för det.

Nu svarade jag på en fråga. Kunde inte läsa hur många ha gården är på trådskaparen frågade om. Så jag svarade på frågan. Det är bara att ringa skatteverket o fråga.

Däremot kan det vara väldigt bra att ha kvar att det är en jordbruksfastighet om ni i framtiden vill bygga tex förråd, eller andra byggnader (undantaget stallbyggnader och ridhus) eftersom på en jordbruksfastighet kan du bygga och behöver bara göra en bygganmälan för byggnader som används i "jordbruket".
Man kan ju bygga ett stall för får eller något och sedan efter något år byta inriktning till häst :)

Blir du slumpmässigt utvald så granskas det säkert på samma villkor. Men antagligen har de något slags system som gör att de som drar av mycket faller ut för granskning i första hand *bara gissar*.
Förmodligen. Men jag ser inte att det i så fall skulle vara något tokigt? Jag sparar kvitton och drar bara av för sådant som har med gården att göra. Meningen är att vi ska (inom snar framtid) ta ner några träd = inkomst...

Förmodligen. Men jag ser inte att det i så fall skulle vara något tokigt? Jag sparar kvitton och drar bara av för sådant som har med gården att göra. Meningen är att vi ska (inom snar framtid) ta ner några träd = inkomst...

Nej alltså det värsta som kan hända är ju att du nekas avdrag.

Fast moms får man tillbaks (på t.ex. material för att renovera ladugård/stall) även om man inte har några inkomster. Förluster får man ju spara tills man ev. går med vinst, t.ex. om man skogar och säljer träd vid ett senare skede.Jag fick några tusenlappar tillbaks i år trots att vi inte hade någon vinst.

Jag har förstått det som att man visserligen får göra momsavdrag, men enbart gentemot intäkter som kommer från jordbruksverksamheten.

Momsavdrag innebär ju att man äskar skatteavdrag, att göra avdrag kräver ju att man har beskattade intäkter.

Själv väljer jag att varje år dra ut en NE-blankett, fylla i en förfärlig massa nollor och skriva en kort kommentar.

I TS fall, som har avelsverksamhet (jag tolkar åtminstone @Narcissa som att aveln bedrivs som näringsverksamhet) så går det säkert att med stor framgång hävda att jordbruksfastigheten och avelsverksamheten hör ihop. Så att underhåll av jordbruksbyggnaderna, obs inte bostadshuset, får kvittas mot plus i aveln.

Jag har förstått det som att man visserligen får göra momsavdrag, men enbart gentemot intäkter som kommer från jordbruksverksamheten.

Momsavdrag innebär ju att man äskar skatteavdrag, att göra avdrag kräver ju att man har beskattade intäkter.

Själv väljer jag att varje år dra ut en NE-blankett, fylla i en förfärlig massa nollor och skriva en kort kommentar.

I TS fall, som har avelsverksamhet (jag tolkar åtminstone @Narcissa som att aveln bedrivs som näringsverksamhet) så går det säkert att med stor framgång hävda att jordbruksfastigheten och avelsverksamheten hör ihop. Så att underhåll av jordbruksbyggnaderna, obs inte bostadshuset, får kvittas mot plus i aveln.

Nej, "normalt" sett får man dra av all moms. Men det har alltså börjat luckras på en del.

Liknande trådar

Relationer Jag har en nära anhörig, pensionerad sedan drygt tio år, som ibland har så extremt hårda övertygelser om hur saker ÄR. Jag skriver milda...
2
Svar
36
· Visningar
4 055
Senast: skiesabove
·
Relationer Jag och pojkvännen har börjat prata om att flytta ihop, det i sig är inget stort eller konstigt. Men vi bor 18mil ifrån varandra och med...
Svar
0
· Visningar
648
Senast: Myzan87
·
Juridik & Ekonomi Anonymt nick. Väldigt långt inlägg, då jag delvis behövde skriva ner mina tankar för mig själv också ;) Jag är i 30-års ålder och lever...
2 3
Svar
50
· Visningar
6 667
Kropp & Själ Jag behöver få läsa om hur andra haft det när de diagnostiserats med förtjockad slemhinna. Så hjälp mig, snälla. Jag var på gyn (fr o m...
Svar
2
· Visningar
821
Senast: malumbub
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka