Jordbruksfastighet

Narcissa

Trådstartare
Jag och min man är spekulanter på en gård som är taxerad som jordbruksfastighet. Jag blir inte riktigt klok på vad det innebär. Måste man ha det i firma? Jag hade önskat att den var taxerad som småhus men det är över 5 ha mark till så det är nog svårt att omtaxera.
Är det så att man på jordbruksfastigheter inte får rot men man får dra moms tex? Jag vet inget om det.

Det är näringsfastigheter, men i princip innebär det bara en eller två extrablanketter vid deklarationen, om det inte bedrivs någon aktiv verksamhet på gården.
Revisor är tydligen the shit om man vill sätta sig in i hur det "verkligen" funkar, men jag har inte behövt det än för min gård, så jag kan inte uttala mig om det :)

Det är näringsfastigheter, men i princip innebär det bara en eller två extrablanketter vid deklarationen, om det inte bedrivs någon aktiv verksamhet på gården.
Revisor är tydligen the shit om man vill sätta sig in i hur det "verkligen" funkar, men jag har inte behövt det än för min gård, så jag kan inte uttala mig om det :)
Det låter betryggande. Vi har ju uppfödning av hästar så det är mest förluster. :grin:

• Gilla
Reactions: Laa
Ja det är alltid näringsverksamhet. Om du får dra moms beror på om du tjänar pengar eller ej, krasst sett.

Rot funkar på huset som vilket hus som helst.
Fast moms får man tillbaks (på t.ex. material för att renovera ladugård/stall) även om man inte har några inkomster. Förluster får man ju spara tills man ev. går med vinst, t.ex. om man skogar och säljer träd vid ett senare skede.Jag fick några tusenlappar tillbaks i år trots att vi inte hade någon vinst.

Jag och min man är spekulanter på en gård som är taxerad som jordbruksfastighet. Jag blir inte riktigt klok på vad det innebär. Måste man ha det i firma? Jag hade önskat att den var taxerad som småhus men det är över 5 ha mark till så det är nog svårt att omtaxera.
Är det så att man på jordbruksfastigheter inte får rot men man får dra moms tex? Jag vet inget om det.

Det är bara att kontakta skatteverket o tala om att ni inte vill ha den som jordbruksfastighet utan som vanlig villa. Det gjorde vi. Vi har inget jorbruk o har inget intresse i att ha det som jordbruk.

Det är bara att kontakta skatteverket o tala om att ni inte vill ha den som jordbruksfastighet utan som vanlig villa. Det gjorde vi. Vi har inget jorbruk o har inget intresse i att ha det som jordbruk.
Fast är det verkligen en fördel? Har du jordbruksfastighet kan du ju dra moms på ex virke för underhåll av fastigheter, färg, grus, ev traktor/4-hjuling och underhåll av dessa.

Skatteverket brukar ha gratis informationskvällar, om hur man deklarerar och vad som kan dras av osv. Då blir det mesta enklare. Och man behöver ingen revisor. :)

Fast moms får man tillbaks (på t.ex. material för att renovera ladugård/stall) även om man inte har några inkomster. Förluster får man ju spara tills man ev. går med vinst, t.ex. om man skogar och säljer träd vid ett senare skede.Jag fick några tusenlappar tillbaks i år trots att vi inte hade någon vinst.

Det är inte alls säkert. Jag har några fall på mitt jobb just nu kring detta där skv nekat momsavdrag för det de kallar "jordbruksdelen" eftersom ingen avsalu sker utan den enda intäkten är det momsfria EU-stödet.

Om man bara går minus år efter år, så lär inte skv godkänna avdrag till slut, helt oavsett hur en fastighet är klassad, tanken är ju att man åtminstone ska få sitt jordbruk/företag att gå ihop, men det finns ändå fördelar med att ha det klassat som jordbruksfastighet om det är vad det är. Inte minst om man nån gång vill sälja och sånt vet man ju aldrig, vad framtiden bär med sig i det avseendet.

Googla, läs på, snacka med revisor som kan det här med skogs/jordbruk.

Om man bara går minus år efter år, så lär inte skv godkänna avdrag till slut, helt oavsett hur en fastighet är klassad, tanken är ju att man åtminstone ska få sitt jordbruk/företag att gå ihop, men det finns ändå fördelar med att ha det klassat som jordbruksfastighet om det är vad det är. Inte minst om man nån gång vill sälja och sånt vet man ju aldrig, vad framtiden bär med sig i det avseendet.

Googla, läs på, snacka med revisor som kan det här med skogs/jordbruk.

Alltså avdrag får man alltid göra eftersom jordbruksfastighet alltid klassas som näringsverksamhet. Det är inte lika självklart med momsen.

Om man inte har några vidare utgifter och inkomster är det inga konstigheter.
Deklarationsblanketterna är tydliga. Man använder förenklad bokföring och för helt enkelt bara in total inkomst och total utgift. Har man inga sätter man 0.

Som vanligt måste man ha kvitton och fakturor att uppvisa vid en kontroll.

Fast är det verkligen en fördel? Har du jordbruksfastighet kan du ju dra moms på ex virke för underhåll av fastigheter, färg, grus, ev traktor/4-hjuling och underhåll av dessa.

Skatteverket brukar ha gratis informationskvällar, om hur man deklarerar och vad som kan dras av osv. Då blir det mesta enklare. Och man behöver ingen revisor. :)

För oss ja. Man får inte dra av för eget stall där våra egna hästar står. Huset är räknas som privat o vi har ingen verksamhet. Ingen skog finnes.

Det kan ju även vara värt att kolla hur det ser ut med EU-stöd osv, innan man bestämmer sig för om man vill försöka koda om eller ej.
För betesmark kan man i vissa fall få betesstöd, t ex för att era hästar håller markerna öppna.

Liknande trådar

Relationer Jag har en nära anhörig, pensionerad sedan drygt tio år, som ibland har så extremt hårda övertygelser om hur saker ÄR. Jag skriver milda...
2
Svar
36
· Visningar
4 055
Senast: skiesabove
·
Relationer Jag och pojkvännen har börjat prata om att flytta ihop, det i sig är inget stort eller konstigt. Men vi bor 18mil ifrån varandra och med...
Svar
0
· Visningar
648
Senast: Myzan87
·
Juridik & Ekonomi Anonymt nick. Väldigt långt inlägg, då jag delvis behövde skriva ner mina tankar för mig själv också ;) Jag är i 30-års ålder och lever...
2 3
Svar
50
· Visningar
6 667
Kropp & Själ Jag behöver få läsa om hur andra haft det när de diagnostiserats med förtjockad slemhinna. Så hjälp mig, snälla. Jag var på gyn (fr o m...
Svar
2
· Visningar
821
Senast: malumbub
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka