Jordärtskockor sorter

Kapar lite med en fråga..
Jag är ganska grön på det här med odling men har i år tänkt att grönsakslandet enbart ska bestå av saker som går att skörda efter september. Anledningen är att grannens katt ofta uträttar behov i landet och jag som gravid bör undvika risken för toxoplasma, men i september har bebis kommit och då kan jag njuta fullt ut av det jag odlat 😬

Jordärtskocka känns som ett bra alternativ att prova att sätta denna säsongen, och kanske då i en av pallkragarna eftersom jag i tråden förstått att de är bra på att föröka sig.
Är Bianca en bra sort att börja med?
 
Kapar lite med en fråga..
Jag är ganska grön på det här med odling men har i år tänkt att grönsakslandet enbart ska bestå av saker som går att skörda efter september. Anledningen är att grannens katt ofta uträttar behov i landet och jag som gravid bör undvika risken för toxoplasma, men i september har bebis kommit och då kan jag njuta fullt ut av det jag odlat 😬

Jordärtskocka känns som ett bra alternativ att prova att sätta denna säsongen, och kanske då i en av pallkragarna eftersom jag i tråden förstått att de är bra på att föröka sig.
Är Bianca en bra sort att börja med?

Vi har lagt ett lastnät över sandlådan av samma anledning, det kan inte funka med något sådant?
20201003_124450~2.webp


Här alltså undanvikt, men tänker att något sådant borde funka över landet.
 
Vi har lagt ett lastnät över sandlådan av samma anledning, det kan inte funka med något sådant?
Visa bifogad fil 66402

Här alltså undanvikt, men tänker att något sådant borde funka över landet.
Provade förra året med nät men det blev inte bra, och när en koltrast fastnade ledsnade jag på det. Kommer förmodligen oroa mig för toxoplasma ändå eftersom jag inte grävt ut all gammal jord i landet så det får bli saker att höstskörda i år.

Men bra tips till sandlådan här hemma! Tack :)
 
Hurra! Har även lagt ut ett "kom och hämta"-nödrop på Facebook med åtminstone en intresserad så här långt, så i år kanske jag lyckas omsätta en tiondel av produktionen! (inklusive att jag lagar och äter så mycket jag orkar, och fryser in en del soppa) :banana::laugh:
 
Hurra! Har även lagt ut ett "kom och hämta"-nödrop på Facebook med åtminstone en intresserad så här långt, så i år kanske jag lyckas omsätta en tiondel av produktionen! (inklusive att jag lagar och äter så mycket jag orkar, och fryser in en del soppa) :banana::laugh:
Skulle gärna köpa några också om du har över?:)
 
Om du får ont i magen så är det tydligen hyggligt normalt. Finns instruktioner om att man ska slänga bort kokvatten osv (tex om man gör soppa, koka dem, släng vattnet, på nytt vatten vrr), de har tydligen en speciell sorts stärkelse som iofs är nyttig men kan ge ont i magen om man slukar stora mängder när man är ovan.

Har någon sort jag fått, antagligen Bianca som sägs vara den enda sorten som hinner blomma i zon 3-4. Och jag har den för blommorna, fast i en pallkrage :D de har inte smitit trots att den är bottenlös.

Kommer inte ihåg hur mkt jag åt sist, men det var inga mängder. Blir illamående, inte ont i magen, men kan kanske vara något annat med är känslig mot mkt i matväg ^^ bra tips med kokvattnet, ska testa det bästa gång å hoppas d blir bättre, tycker juh det är gott 😁🤞
 
Hurra! Har även lagt ut ett "kom och hämta"-nödrop på Facebook med åtminstone en intresserad så här långt, så i år kanske jag lyckas omsätta en tiondel av produktionen! (inklusive att jag lagar och äter så mycket jag orkar, och fryser in en del soppa) :banana::laugh:
Jag köper också gärna om du har några över :)
 
Det är jordärtskockornas lyckodag. Här har de kämpat i flera år (med viss framgång) för att ta över grusgången, resten av odlingsytan och en del av hönsgården. Och nu får de hjälp att sprida sig ut över halva riket! De hade klappat i händerna av glädje, om de haft några. 😄
Och jag ska försöka (ha ha ha ha) utrota den sort jag har för att ersätta den med godare Lillgrådis-skockor.
Wish me luck :rofl:
 
@tanten Det är nog säkrast att du smakar någon av mina innan du planterar, för säkerhets skull! Det vore ju rätt snopet om det visar sig vara samma sort, och att vi bara har olika uppfattning om det delikata med Bianca-sorten! (Lite onödigt jobb i så fall menar jag...) :laugh:
 
@tanten Det är nog säkrast att du smakar någon av mina innan du planterar, för säkerhets skull! Det vore ju rätt snopet om det visar sig vara samma sort, och att vi bara har olika uppfattning om det delikata med Bianca-sorten! (Lite onödigt jobb i så fall menar jag...) :laugh:
Jag tror inte ett ögonblick att det går att å bort mina på bara en säsong :rofl:

Mioa blommar inte. Och det gör väl dina? Mina blir typ tre meter höga, utan blommor.
 

Liknande trådar

Kropp & Själ Först så vill jag på peka att dethär är känsliga ämnen så ni kan ju tänka på det både om ni ska läsa det och hur ni svarar ifall ni vill...
2
Svar
32
· Visningar
2 399
Senast: Amha
·
  • Artikel Artikel
Dagbok Jag är mitt inne i första sommaren med att försöka odla ätbara grejer på min plats. Visst har jag pysslat mycket med trädgård tidigare...
Svar
2
· Visningar
428
IT & mobiler Jag är så otroligt missnöjd med hur både Gmail och Outlook sorterar mail! Fattar inte om det bara är kassa inställningar (tycker jag...
Svar
16
· Visningar
626
IT & mobiler Vänder mig hit igen eftersom det blev så bra hjälp förra gången och för flera användare 😆 Har försökt googla men inte hittar något...
Svar
14
· Visningar
967
Senast: Cattis_E
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

  • Dressyrsnack 17
  • Födda -21
  • Årets foderstater

Omröstningar

  • Tvättstugedrama
Tillbaka
Upp