H

HungrigGet

Vad säger ni, funkar det ?
Någon som kan dela med sig lite av erfarenheter av just Join-up?
Skulle vara kul att höra, där finns säkert både dem som har lyckats o de som har misslyckats. Intressant att höra lite olika uppfattningar om detta.

Sv: Join-up ?

Det funkar! Utan tvång utan corall (även om de underlättar) utan våld. Det är en fantastisk känsla var gång de fungerar! Men de gäller att man har tålamod. Men de vet väl alla som har med häst att göra att de krävs oavsett vad man gör.

//Camilla

Jo, det är sant :) Men tycker du det är effektivare än vanlig hästhantering vid tex. inridning och så?

sk Join up / mark arbete fungerar helt klart!

Under inridning har du ju en stor fördel om din häst är 100 % från marken innan du eller din cowrider hoppar upp.. Då kan ju redan din häst alla komandom från marken..

Jag kan bara hålla med föregående talare! Har du en trevlig relation från marken kommer de säkerligen gå bättre vid inridningen oxå.
//Camilla

Kan någon förklara hur en join up utförs? Vet att jag såg Monty Roberts göra en sån på en häst i Hästliv, tv4+ för länge sen. Gick dock lite för fort för att kunna snappa upp och lära sig. Ska man träna nh eller på annat sätt förbereda sig innan, eller kan en join up vara början till ett nh-tänkande mellan min häst och mig?

Man börjar med att leda in hästen i inhägnaden när du ska utföra Join-Upen. Orientera sig genom att du vrider den åt alla¨håll så att den ser omgivningen. Sen lossar du linan och spänner ögonen i hästen direkt, driv den bort från dig med hjälp av ögonkontakt, amrar, och ett släng med linan. Titta hästen hotande i ögonen hela tiden och driv den runt dig, för att byta varv slänger du linan framför den och visar med ditt kroppsspråk att du vill att den ska byta varv. Hästar sägs springa ca 400 m innan den söker sig tillbaka till flocken, men varven det tar innan hästen visar tecken kan variera. Det första tecknet du ska titta efter är örat, det ska riktas emot dig. Detta är ett tecken på att hästen respekterar dig och är uppmärksam på vad du gör. Andra tecknet är tuggandet och halsen som sänks ner till en mycket låg nivå nära marken, detta betyder i hästens synvinkel: "Jag ger mig, jag låter du bestämma och visa vägen." Hästen kommer att sakta av tempot och dra sig emot mitten. Det är nu som du ska visa hästen att han är välkommen in till dig igen, genom att vrida dig 45 grader och stå avslappnat med hängande axlar och vinklade armar innåt. Du ska visa att du inte längre är hotande och är lugn. Hästen kommer att stanna och gå fram till dig med mulen bara några centimeter ifrån din nacke. Var noga med att det ska vara du som kelar först, stryk hästen i pannan, titta den inte i ögonen. Gå sedan rakt fram, och sedan runt i cirklar med hästen tätt förljande bakom dig. Detta kallas Fallow-Up.
Hoppas att du förstod.. annars står allt i Montys bok: Från mina händer till dina.

Ska inte NH eller all hantering gå ut på samförstånd och respekt mellan häst och människa?

När jag läser här hur du beskriver en "join up" så går den ut på att du först ska vara hotande som ett rovdjur, driva iväg hästen, vara farlig mot den för att sedan bjuda in den vänligt.

Det här tycker jag inte är något samspelt utan mer ett rovdjursbeteénde där människan är rovdjuret som hästen är rädd för.

Nu är det ju inte du som kommit på den här iden men förklara gärna hur ni ser på saken...varför använder ni den här metoden.....är den bra?

En häst behöver en ledare det säger jag inte emot fast den ska komma genom respekt inte skrämsel som jag tycker "join up" går ut på.

Läste Montys bok, Mannen som lyssnar till hästar, eller vad den heter. Och han har lärt sig denna metod genom att studera hur vildhästar beter sig. Om till exempel en unghäst trotsar sig så driver ledaren ut den ur flocken och låter den inte komma in igen förrän den visar underkastelse.

Typ, det var längesen jag läste boken.

lakrits skrev:
Ska inte NH eller all hantering gå ut på samförstånd och respekt mellan häst och människa?

När jag läser här hur du beskriver en "join up" så går den ut på att du först ska vara hotande som ett rovdjur, driva iväg hästen, vara farlig mot den för att sedan bjuda in den vänligt.

Det här tycker jag inte är något samspelt utan mer ett rovdjursbeteénde där människan är rovdjuret som hästen är rädd för.

Nu är det ju inte du som kommit på den här iden men förklara gärna hur ni ser på saken...varför använder ni den här metoden.....är den bra?

En häst behöver en ledare det säger jag inte emot fast den ska komma genom respekt inte skrämsel som jag tycker "join up" går ut på.

Jag har för övrigt inte, eller extremt sällan en lina med mig för att kasta mot hästen. Det är extremt små signaler som egentligen behövs för att "kommunicera" med hästen.

Det jag gör är istället för att stirra hästen hotfullt i ögonen är att placera blicken, långt fram för ökad fart. Vill jag att hästen ska slappna av låter jag blicken hamna längre bak, kanske inte alls på hästen.

Tittar man på var rovdjur i vilda livet anfaller är det ju just över manke/rygg eller bog/halsparti. Jag tror inte rovdjur/häst har så mycket ögonkontakt med varandra.

Just "bortdrivandet" är inte så våldsamt och elakt som de kan låta. Jag har provat join up både i corall och i hage (stor sommarhage)

Tar jag det med att fånga en häst i sommarhage tex, massa gräs och gott som lockar mer än att komma med in. Hästen springer ifrån oss och vill inte va med. Vi går och svär och blir mer och mer irriterad.

Istället för att de är hästen som bestämmer när den ska springa så är de du som tar kommandot. Du bestämmer när hästen ska springa, det är du som motar bort den från dig. Kan låta konstigt när du är där för att fånga hästen. Hästen gjorde något som du som ledare inte gillde och får på så sätt inte vara med i din gemenskap.

Du kommer snart och märka att hästen kommer springa på en volt runt dig, inga staket, inget våld, den gör de frivillig. För att söka kontakt. Så småningom blir volten mindre,hästen ber om lova att få vara med igen. Här har du nu fått en join up (lätt förklarat) utan att slänga saker efter den, utan corall. Det som behövs är tålamod!

Jag kan hålla med om att texten i MT bok,inbjuder till missförstånd, det kanske är jag som missförstått hans "metod" men för mig fungerar det, och de viktigaste är att jag inte tvingat min häst till något. Jag har bara bytt roll.

Hoppas ni förstod hälften iallafall....
//Camilla

Senast ändrad av en moderator:

Men det jag reagerar på är att man ska beteè sig som ett rovdjur.
Hästarna är ju rädda för rovdjur och tar då till en flykt.
Vill man ha den relationen mellan sig och sin häst?
När hästen kommer till dig så är ju ditt uppförande som ett rovdjurs och om då hästen ändå kommer fram till dig så gör den ju det för att den är kuvad,,,,,,,,,inte för att den vill.

I naturen är det väl inte direkt vanligt att hästen leker med sin fiende?

Förstår ni hur jag menar?

Jag håller precis på att läsa boken Från mina händer till dina...men har mååånga sidor kvar..Jag har oxå funderat kring detta med att jaga iväg hästen..på detta sätt.....Varför ska man jaga iväg den för det första...skulle kunna förstå detta om hästen gjort nåt som den inte ska göra...men enligt boken ska man jaga iväg den bara sådär utan vidare...Kanske bara en metod som funkar ......Men tvivlar med min egen häst....han skulle bara ställa sig i ett hörn eller så långt bort som möjligt från mig....

Det är just det jag menar.
Kontakten mellan häst och människa blir ju inte på en nivå som handlar om förtroende och respekt om människa ska leka rovdjur.
Hästen lyssnar ju då på en av rädsla för rovdjuret vilket jag inte tycker är rätt.

Jag vill ju att hästen ska se mig som sin ledare men då av respekt och samtidigt förtroende och tillit.
Hästen ska komma till mig när jag lockar på den för att den vill vara med mig, leka med mig och lyssna på mig inte för att den är kuvad och ser mig som en ledare i form av ett rovdjur.

Kan någon kunnig i detta förklara ...
Kan ju tillägga att min häst inte skulle reagera och bli rädd för mig och börja springa...han skulle mest troligt fundera vad tusan jag håller på med..;) och lufsa iväg på behörigt avstånd och ställa sig och titta...

Senast ändrad av en moderator:

Jag undrar bara hur ni longerar era hästar, antagligen använder ni longerspö, kroppsspråk, röst för att få igång hästen... Gör samma sak för att få hästen igång i en corall, men utan spö. De behöver ju inte betyda att ni ska skrämma hästarna. Skit i de med rovdjurstänket, bara prova o se vad ni får för reaktioner?
//Camilla

Men vi människor ÄR rovdjur. Ändå vill vi rida och ha våra hästar till olika saker. Vi måste lära oss att kommunicera trots att det är rovdjur och bytesdjur tillsammans.

bigganl skrev:
Men vi människor ÄR rovdjur. Ändå vill vi rida och ha våra hästar till olika saker. Vi måste lära oss att kommunicera trots att det är rovdjur och bytesdjur tillsammans.

Det jag ville säga med "skit i rovdjurstänket" är nog mer att de är i få andra samanhang man tänker att man är ett rovdjur för hästen. Men de blir så påtagligt i NH samanhang.Många utav oss har "väl fungderande" hästar och vi,eller jag kan ju bara tala för mig själv, men haden på hjärtat klart att jag gör saker som skulle kunna uppfattas som hotfullt tillsammans på min häst som han inte reagerar på och ännu mindre tar till flykt.

Jag är mycket medveten om att vi tillhör rovdjuren för en häst. Och jag är hemskt nyfiken på hur ni skapar en sådan kontakt som ni säger att ni eftersträvar. Vad har ni andra för "metoder"

Jag har valt join up för att de fungerar för mig,men nyfiken på andra metoder, och jag anser inte att jag tvingar, kuvar hästen när jag jobbar med den. Den har stora chanser att komma undan i en stor sommarhage tex...
//Camilla

Har testat med min Ponny, som jag annars bara rider "vanligt" på. Helt otrolig känsla :love: efter det följde han mig överallt, han litade verkligen på mej :)

men jag var varken hotfull eller stirrade honom i ögonen, jag var mer bestämd.

lakrits skrev:

Jag har själv aldrig utförst Join-Up, dels för att jag är så osäker på vad det går ut på och om det verkligen är rätt metod att skapa en ralaktioen, och dels för att jag inte har tillgång till en rundcorall eller paddock eller liknande. Jag har bara läst Montys böcker och beskrev Join-Upen direkt från böckerna. Inget jag själv kommit på.
Vad tycker ni andra om Join-Up? Är det en BRA metod?

Hallå
Jag provade att göra detta på min häst igår. Allt började bra. Hon sprang iväg från mig, jag kunde byta håll på henne utan problem. Hon vände örat mot mig, sänkte hubudet och började tugga. När jag sänkte armarn och vände mig stnnade hon och bara...stod. Hon vände huvudet mot mig ett par gånger, men inget hände...vi stod så länge. Hon rörde sig inte ur fläcken....Vad blev fel?

Liknande trådar

Trädgård & Växter Jag håller på att anlägga en trädgårdsdamm, och jag tänkte höra om det är någon dammägare här som vill dela med sig av erfarenheter...
Svar
2
· Visningar
357
Senast: cassiopeja
·
Hemmet Våra gamla fönsterlås börjar ge upp och brista. De är av modell 280, är vad jag har lyckats klura ut (det är i alla fall samma modell)...
Svar
9
· Visningar
387
Senast: co-SMAD4
·
Mat Min första reaktion här var att säga att du har fel, det smakar inte alls neutralt! Men vem är jag att avgöra hur du uppfattar saker...
2 3
Svar
46
· Visningar
1 382
Senast: co-SMAD4
·
Övr. Barn Jag är lite rådvill... dottern vill ju ha ett husdjur, och jag har tittat på massor av olika djur som kanske kunde funka men jag vet...
2 3
Svar
42
· Visningar
5 043
Senast: Amha
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar