Sv: Join-up ?
lakrits skrev:
Ska inte NH eller all hantering gå ut på samförstånd och respekt mellan häst och människa?
När jag läser här hur du beskriver en "join up" så går den ut på att du först ska vara hotande som ett rovdjur, driva iväg hästen, vara farlig mot den för att sedan bjuda in den vänligt.
Det här tycker jag inte är något samspelt utan mer ett rovdjursbeteénde där människan är rovdjuret som hästen är rädd för.
Nu är det ju inte du som kommit på den här iden men förklara gärna hur ni ser på saken...varför använder ni den här metoden.....är den bra?
En häst behöver en ledare det säger jag inte emot fast den ska komma genom respekt inte skrämsel som jag tycker "join up" går ut på.
Jag har för övrigt inte, eller extremt sällan en lina med mig för att kasta mot hästen. Det är extremt små signaler som egentligen behövs för att "kommunicera" med hästen.
Det jag gör är istället för att stirra hästen hotfullt i ögonen är att placera blicken, långt fram för ökad fart. Vill jag att hästen ska slappna av låter jag blicken hamna längre bak, kanske inte alls på hästen.
Tittar man på var rovdjur i vilda livet anfaller är det ju just över manke/rygg eller bog/halsparti. Jag tror inte rovdjur/häst har så mycket ögonkontakt med varandra.
Just "bortdrivandet" är inte så våldsamt och elakt som de kan låta. Jag har provat join up både i corall och i hage (stor sommarhage)
Tar jag det med att fånga en häst i sommarhage tex, massa gräs och gott som lockar mer än att komma med in. Hästen springer ifrån oss och vill inte va med. Vi går och svär och blir mer och mer irriterad.
Istället för att de är hästen som bestämmer när den ska springa så är de du som tar kommandot. Du bestämmer när hästen ska springa, det är du som motar bort den från dig. Kan låta konstigt när du är där för att fånga hästen. Hästen gjorde något som du som ledare inte gillde och får på så sätt inte vara med i din gemenskap.
Du kommer snart och märka att hästen kommer springa på en volt runt dig, inga staket, inget våld, den gör de frivillig. För att söka kontakt. Så småningom blir volten mindre,hästen ber om lova att få vara med igen. Här har du nu fått en join up (lätt förklarat) utan att slänga saker efter den, utan corall. Det som behövs är tålamod!
Jag kan hålla med om att texten i MT bok,inbjuder till missförstånd, det kanske är jag som missförstått hans "metod" men för mig fungerar det, och de viktigaste är att jag inte tvingat min häst till något. Jag har bara bytt roll.
Hoppas ni förstod hälften iallafall....
//Camilla