Sv: Join-up ?

Allmänt.

Det är sådant här som är nackdelen med NH! Att personer ger sig på att använda metoder utan att ha varken kunskaper, förståelse eller inställning först. Vilket givetvis inte är NH:s fel.

Join up är ett skarpt hanteringssätt eller snarare verktyg för något speciellt man eftersträvar. Det är inget träningssätt!

Att läsa Rebbecahs förklaring (jag ser att du bara återger ur boken) gör mig faktiskt lätt illamående i all sin mekaniska redovisning. Jag orkar inte gå in på detaljer, den som läser och funderar hittar säkert själv vad jag menar.
Den som tror att man får hästens respekt av att driva den runt runt i en roundpen har tyvärr missuppfattat något. Får mig osökt att tänka på hustrumisshandel och orsakerna till att dessa kvinnor trots allt stannar kvar.

Join up är/kan vara en bra metod för den som vet vad och hur man h*n gör och som vet vad h*n vill åstadkomma. Inte annars! Och absolut inte i st f "vanlig NH-hantering".

Läs gärna dom inlägg igen som Lakrits gjort!

LIA

Glimfeather skrev:
Läste Montys bok, Mannen som lyssnar till hästar, eller vad den heter. Och han har lärt sig denna metod genom att studera hur vildhästar beter sig. Om till exempel en unghäst trotsar sig så driver ledaren ut den ur flocken och låter den inte komma in igen förrän den visar underkastelse.

Typ, det var längesen jag läste boken.

Så fungerar en stark ledare i en vanlig tamflock också. Många missförstår och börjar "ställa tillrätta" för att hästarna ska "acceptera" varandra. Men om hästen redan ser mej som ledare varför ska man då enligt Monty driva iväg den bara för att "leka" join-up? Vad är vitsen då?
Har inte läst hela tråden och tänker inte gå in i nh-diskussioner men jag bara undrar.

*kl*

Jag som ledare vill att min häst ska följa mig och lyssna på mig för att hästen vill det, för att hästen vill vara med mig, för att hästen vill leka med mig och för att hästen respekterar mig.

Respekten vill jag få genom ömsesidig förståelse.
Det kan man inte få om man ska leka rovdjur,,,tycker jag.
Jag ska inte behöva spänna ögonen i min häst och jag skulle inte vilja att min häst stod och tuggade för mig heller.

En häst tuggar när den känner sig underlägsen. Jag vill inte att min häst ska känna sig underlägsen heller.
Min häst ska känna sig trygg och bekväm med mig och det gör den om man har en bra förståelse för varandra.

Jag kan vara ledare för hästen i alla fall...........

LIA skrev:
Allmänt.

Det är sådant här som är nackdelen med NH! Att personer ger sig på att använda metoder utan att ha varken kunskaper, förståelse eller inställning först. Vilket givetvis inte är NH:s fel.

Join up är ett skarpt hanteringssätt eller snarare verktyg för något speciellt man eftersträvar. Det är inget träningssätt!

Att läsa Rebbecahs förklaring (jag ser att du bara återger ur boken) gör mig faktiskt lätt illamående i all sin mekaniska redovisning. Jag orkar inte gå in på detaljer, den som läser och funderar hittar säkert själv vad jag menar.
Den som tror att man får hästens respekt av att driva den runt runt i en roundpen har tyvärr missuppfattat något. Får mig osökt att tänka på hustrumisshandel och orsakerna till att dessa kvinnor trots allt stannar kvar.

Join up är/kan vara en bra metod för den som vet vad och hur man h*n gör och som vet vad h*n vill åstadkomma. Inte annars! Och absolut inte i st f "vanlig NH-hantering".

Läs gärna dom inlägg igen som Lakrits gjort!

LIA

Jag håller med!

Och en sak till att tänka på är:

1. Vad är syftet med flockbeteendet i flocken?

2. Vad är syftet med flockbeteendet i flocken (dvs blandflocken, människa och häst).

3. Ingen människa är så snabb som en häst, varken fysisk eller psykiskt.
Genom att "hålla på med/träna med hästen" på det sättet som NH - tänkandet går ut på, så har man tagit rollen som "en annan häst" eller som ett rovdjur på jakt.
Hästen måste ju uppleva oss något "fördröjda" i vårt sätt att vara, för till en del så beter vi oss plötsligt begripligt men med tidernas fördröjning.
Och snacka om att vara okonsekvent, först så ger vi signal till attack som genom den fysiska och det långsamma tänkandet vi människor besitter alltid uteblir.

4. Om jag nu skall ta på mig rollen som ett rovdjur (ingen som skrivit här innan skall ta detta som kritik, så försvara er inte), hästen reagerar instinktivt genom att fly. Då hindras den av ett staket som människan så smidigt till sin egen fördel har tänkt ut skall vara rund, alternativt så beter sig rovdjuret på ett icke rovdjurs sätt och tillåter hästen att komma fram efter den visat att den har gett upp (underkastelse)och dessutom kanske tom blir smekt av rovdjuret.
Och hur många påbörjade rovdjursattacker uteblir egentligen?

5. Finns det en möjlighet att hästar kan se oss människor som en aning, ja skall vi säga schizofrena.

Missförstå mig inte nu, jag är inte ute efter en debatt om nh:s vara eller icke vara (diskusionerna om vad NH är kan vi också lämna, för det är ju ändå "bara" två bokstäver).

Utan över hur vi verkligen skall nå hästen på det allra bästa sättet.

Jag vill bara säga en sak, det blir lite galet när ni börjar disskutera en metod och inte vet riktigt hur den fungerar. Och det är väl sådant som ger vissa metoder dåligt rykte.

Jag är ingen expert och jag håller som bäst på att läsa boken "Från mina händer till dina" jag har ganska mkt kvar i den men ändå det står på flera ställen att detta med att man driver iväg hästen aldrig får vara det samma som att man förorsakar hästen smärta. Våld får aldrig förekomma. Sen kan ju ordvalet att vi ska vara rovdjuret låta lite tufft förståss men vaddå vi är ju rovdjuret inget vi kan göra åt det lika lite som hästen kan göra något åt att den är ett flyktdjur, så är ju naturen skapt. Jag tycker att det bästa ni som undrar över join up kan göra är väl att läsa boken, låna den på bibblan om ni inte vill köpa den så får ni ett korrekt svar. Egentligen handlar ju inte boken om att man ska göra si eller så utan det är mera en förklaring till hur hästen läser av vårat kroppspråk eftersom den gör det hur vi än beter oss så är det väl bra att man blir lite mer medveten om vad det jag gör betyder för hästen. Det var någon som skrev om Schitzofreni (vilket är en helt annat sak men ändå) hur tror du att hästen uppfattar en människa då som gör en sak med sin kropp men ändå menar något helt annat? Här handlar det ju om att göra en sak enligt ett mönster och det har en mening i sig det man gör.

Jag kan berätta om en grej som kändes bra för mej som jag praktiserade efter att ha läst en bit i boken. Min häst kan vara lite knepig i boxen (minst sagt) och ibland när jag ska sätta på henne grimman så får hon bara för sig att hon ska kasta sej undan och eftersom hon inte är att lita på i boxen så vågar jag inte kasta mej efter henne (oftast vänder hon baken till också) i går morse när hon gjorde så då tänkte jag att jag provar lite av det jag läst i boken så när hon vände sig om så schasade jag på henne och viftade med handen uppspärrad (som en lejontass:crazy: ) och hon blev väldigt förvånad för annars har jag ju lockat och pockat för att hon ska komma till mej. Jag gjorde detta ett par ggr sedan vände jag mej halvvägs bort och drog in armen mot kroppen och tittade inte på henne och vips så stod hon brevid mej och stoppade huvudet i grimman :idea: Ja då blir man ju nästan religiös och utomhus har jag inga problem alls med henne men när jag har läst klart boken och kanske läst den en gång till och övat mej på våran gammla ponny (det står så i boken att man ska öva med en äldre häst) så tänker jag prova att göra join up med henne för det kanske kan ändra hennes attityd till mej hoppas jag.

Jag har svårt att se att det skulle vara något dumt med metoden, det går ju absolut inte ut på att man ska skrämma hästen eller att den ska galoppera runt som en galning. Man motar ju helt sonika bara bort den som jag har fattat det hela och sedan när den kommer efter att man har bjudit in den så gosar man och är kompisar. Men det är väl som med mycket annat att någon har läst någonting lite halvdant och sedan praktiserat det inför några förvånade åskådare och sedan hävdat att det ska vara på det viset och sen sprider det sig som ringar på vattnet.

Till er som är intresserade -Läs boken, den är klart intressant.

Senast ändrad av en moderator:

Jag vill bara säga en sak, det blir lite galet när ni börjar disskutera en metod och inte vet riktigt hur den fungerar. Och det är väl sådant som ger vissa metoder dåligt rykte.

Det är helt sant.

Jag är ingen expert och jag håller som bäst på att läsa boken "Från mina händer till dina" jag har ganska mkt kvar i den

Det du skriver här är så vanligt förekommande, genom att läsa en bok och precis som du skriver dessutom inte läst hela boken så blir många så nyfikna och får så mycket aha upplevelser och sedan är det dags att frälsa världen.
Sedan levereras det så mycket sanningar beroende på VEM det är som har tolkat boken. Been there done that.
Funderar lite på hur många det är som genom att läsa en faktabok om hur man utför en piaff tillsammans med en häst verkligen klarar av det genom att läsa en bok, och oavsett hur mycker författaren har försökt beskriva känslan av att rida en piaff med alla nyanser verkligen kan få en läsare att känna hur det skall kännas.

Det var någon som skrev om Schitzofreni

Schitzofreni, Borderline, Manodepressiv osv = personlighetsförändring.

hur tror du att hästen uppfattar en människa då som gör en sak med sin kropp men ändå menar något helt annat? Här handlar det ju om att göra en sak enligt ett mönster och det har en mening i sig det man gör.

Där kan jag inte hålla med dig mer.

Jag kan berätta om en grej som kändes bra för mej som jag praktiserade efter att ha läst en bit i boken. Min häst kan vara lite knepig i boxen (minst sagt) och ibland när jag ska sätta på henne grimman så får hon bara för sig att hon ska kasta sej undan och eftersom hon inte är att lita på i boxen så vågar jag inte kasta mej efter henne (oftast vänder hon baken till också) i går morse när hon gjorde så då tänkte jag att jag provar lite av det jag läst i boken så när hon vände sig om så schasade jag på henne och viftade med handen uppspärrad (som en lejontass:crazy: ) och hon blev väldigt förvånad för annars har jag ju lockat och pockat för att hon ska komma till mej. Jag gjorde detta ett par ggr sedan vände jag mej halvvägs bort och drog in armen mot kroppen och tittade inte på henne och vips så stod hon brevid mej och stoppade huvudet i grimman :idea: Ja då blir man ju nästan religiös och utomhus har jag inga problem alls med henne men när jag har läst klart boken och kanske läst den en gång till och övat mej på våran gammla ponny (det står så i boken att man ska öva med en äldre häst) så tänker jag prova att göra join up med henne för det kanske kan ändra hennes attityd till mej hoppas jag.

Skall du göra det, eller någon med mer erfarenhet än "bara" läst en bok?

Jag har svårt att se att det skulle vara något dumt med metoden, det går ju absolut inte ut på att man ska skrämma hästen eller att den ska galoppera runt som en galning. Man motar ju helt sonika bara bort den som jag har fattat det hela och sedan när den kommer efter att man har bjudit in den så gosar man och är kompisar. Men det är väl som med mycket annat att någon har läst någonting lite halvdant och sedan praktiserat det inför några förvånade åskådare och sedan hävdat att det ska vara på det viset och sen sprider det sig som ringar på vattnet.

Detta håller jag med om, det är livsfarligt när det går till på detta viset.

Jag har sett människor i denna situation som du beskriver, som har fått kastat sig ut från den inhängnad de har hästen i när hästen bestämt sig för att denna människan inte är att lita på. Den pratar så många språk så det bara snurrar i huvudet på hästen (ofta en häst med dålig erfarenhet med människan) och den bestämmer sig för att göra proceduren kort och helt enkelt jaga iväg människan som med svansen mellan benen kastar sig under staketet.

Jag vill också säga en sak, jag är helt FÖR att jobba hästen på hästens språk.

Men än så länge kan jag inte ta in det här med Join Up, men en dag kanske jag messar jag med om det. Men just nu kan jag inte se vad som är så bra med det.

Allmänt igen.

Använder man sig av NH-filosofin i sitt umgänge med hästar behövs inte join-up annat än i något enstaka fall någon enstaka gång.
Dom som här påstår sig "hålla på med det", varför gör ni det?

Rovdjurssnacket förstår jag inte heller. Jag strävar inte efter att hästarna ska se mig som varken rovdjur eller häst! Dom ska se mig som människa som kommunicerar med dom på ett språk som vi båda begriper (även om dom gör det tusen ggr bättre, som GWS är inne på) och dom ska se mig som ranghögre- om jag gör mig förtjänt av det.

Hästarna begriper, dom klarar ju tom av (förr eller senare) alla människor som inte ens har hum om hästspråk utan bara ångar på med kommandom och div attiraljer för att genomdriva sina viljor. Så naturligtvis förstår dom oss ännu bättre, om vi anstränger oss att använda hästspråk så mycket vi nu kan. Vi har ju inte ens alla fysiska förutsättningar. Jag kan t ex inte vinkla öronen. ;)

Det funkar ändå ganska bra, tack vare hästarnas förmåga och vilja att förstå och vara oss till lags.

Om jag väljer att göra en join-up så ska hästen se mig som flockledare för den just då lilla flocken på två individer, inte som rovdjur!

LIA

Du skriver att ordet "rovdjur" kan låta tufft och att vi inte kan rå för att vi är "rovdjur" och att hästen inte kan rå för att den är ett "flyktdjur".
Vi människor behöver inte vara rovdjur....men ska vi beteè oss som rovdjur så är det klart att vi blir det för dom i slutändan men jag har svårt att tro att hästen uppfattar oss som rovdjur innan.

Du skriver också att det hela inte går ut på att skrämma hästen men det är ju precis det går ut på.
Om vi beteèr oss som rovdjur så skrämmer du ju hästen.
Om du höjer din hand och låtsas vara ett lejon så blir ju hästen rädd för dig....inte tror den att du är en vän.

Jag är också ny på det här med NH men mitt förnuft säger mig att ska jag vara som ett rovdjur så kommer jag inte få det förtroende från min häst som jag vill.

Jag har inte läst så mycket om det här men försöker tolka hästens signaler den skickar till mig och jag försöker tänka hur en häst hade "pratat" tillbaka i olika situationer.

Kan man inte tänka bort allt det här om rovdjur, är vi inte, liksom grisen allätare? Istället tänka att vi, som vill vara ranghögre än hästen kan få för oss att jaga bort hästen. Har provat join-up, och inte behövdes det några aggressiva rörelser från mig, endast signaler som hästen uppfattar som drivande.
Det som möjligen kan vara dubbelt i M Roberts rsonemang är väl just detta att han både talar om rovdjur och ledarsto...

Tycker inte heller vi ska vara rovdjur men när folk skriver här om join-up så säger dom att dom beteèr sig som det och då tycker jag att det inte är rätt.

Varför jaga iväg hästen när man kan be den gå iväg?

*kl*

Jag tänkte berätta vad som hände häromdagen med min 1 åring.

Vi var på stallplanen och umgicks lite. Vi gick lite över bommar och lite ledövningar.
Vår transport stod även där och på plåten över däcken så hade jag lagt min longerlina.
Vi gick fram och nosa på transporten och han tyckte den var lite otäck men inte jättemycket.
Han gick fram och nosade på linan och då råkade den röra på sig lite och det lät lite mot plåten.
Han ryckte bakåt men inte så att han ville springa därifrån.
Vi gick runt lite till och gick sedan tillbaka för att nosa igen.
Denna gång var han lite modigare men istället för att blir rädd och rycka till så gick han och ställde sig bakom mig.

Det här tycker jag är bevis på förtroende och ledarskap.
Han ser mig som sin ledare och även sin trygghet.
När han ställde sig bakom mig så visade han att kände sig trygg bakom mig och kunde titta på det på håll och skulle något hända så visste han att jag fanns där.
Han tog alltså inte till flykt här.

Mårran skrev att hon "jagat" iväg hästen i boxen för att sedan bjuda in och då kom den fram till henne.
Vad hade hänt om hon istället bjudit in hästen direkt utan att "jaga" iväg den?
Antagligen samma sak.

Nu är detta ingen kritik till enskilda personer på nåt vis utan själva hanteringsformen,,som många utövar.
Så Morran...även om jag tog upp ditt namn så var det inte mot dig personligen utan bara ett exempel.
Hoppas du förstår.:)

Mårran skrev att hon "jagat" iväg hästen i boxen för att sedan bjuda in och då kom den fram till henne.
Vad hade hänt om hon istället bjudit in hästen direkt utan att "jaga" iväg den?
Antagligen samma sak.

Nej jag skrev inte att jag jagade iväg henne jag schasade och med det menar jag att jag motade bort henne anledningen till det skrev jag också, hon hade börjat tjafsa när jag ska sätta på henne grimman och vänder baken till och eftersom detta inte är en häst som är snäll i boxen så rantar jag inte efter henne in i boxen utan andra dagar innan jag hade läst nämnda bok har jag stått där och lockat och pockad för att få henne att komma till mej. Vilket ibland har tagit ganska lång tid.
Jag gjorde den här lilla "grejen" med att mota bort henne två ggr första dagen, en gång i går och i morse stod hon stilla och lät mej sätta på grimman.

Det här är säkert lite svårt att förstå om man inte har haft en ilsken häst som inte drar sej för att sätta tänderna i en, då behöver man några bra tips hur man ska hantera situationen och jag måste då säga att för mej och min häst tror jag att det kommer att fungera.

Till LIA vill jag bara säga att jag har inte för avsikt att göra någon join-up titt som tätt jag har tänkt följa rådet i boken och göra det i fyra dagar innan jag ska börja rida in min häst och sen hoppas jag att vi är på det klara med vad som gäller i vår lilla flock. Jag gillar nämligen inte när 600 kg häst försöker sätta mej på plats :crazy:

Till "hajen" vill jag säga att ja jag tänker göra det själv för dels har jag gått en NH-kurs med mamman till min häst så jag vet lite vad det rör sej om ändå och dels så är det liksom inte några konstigheter och väldigt utförligt beskrivet i boken så jag tror säkert att jag kan klara det. JAg är nog bara lite dålig på att ha koll på mitt kroppspråk och därför känns boken bra för mej där det är utförligt beskrivet hur man ska göra. Jag har dessutom hållit på med hästar i snart 40 år och det mesta av alla olika metoder hit och dit har man ju gjort i alla tider men det hette inget speciellt då. Men nu har jag kört fast lite med min lilla illbatting och känner att jag behöver någonting att luta mej på. Och jag ska inte ut och frälsa världen efter det jag tycker att var och en kan göra som den själv vill jag brukar inte råda någon eller så, jag vill bara få det att fungera med min häst.

Senast ändrad av en moderator:

Till LIA vill jag bara säga att jag har inte för avsikt att göra någon join-up titt som tätt jag har tänkt följa rådet i boken och göra det i fyra dagar innan jag ska börja rida in min häst och sen hoppas jag att vi är på det klara med vad som gäller i vår lilla flock. Jag gillar nämligen inte när 600 kg häst försöker sätta mej på plats
Jag undrar fortfarande vad du vill åstadkomma med din join up? Och i 4 dagar???
Mitt råd är att du tar det lugnt och lär dig mer innan du ger dig på den här typen av avancerade övningar. Att ha läst en halv bok i ämnet räcker inte.

Att du måste göra klart rangen mellan dig och din häst förstår jag men till det finns andra metoder.
Se i övrigt mina svar.

LIA

Ja jag tänker som Lia här, att läsa en bok och sedan gått på någon kurs räcker inte i de flesta fall för att kunna lösa problemen som finns genom ett så kraftfullt verktyg som Join up verkligen är.

Och det spelar ingen roll om det finns 40 års erfarenhet bakom hästkunnandet, för just detta är ju ett nytt tänkande.

Får jag fråga dig mårran hur du skulle göra om hästen verkligen ser dig på det sättet som du vill och faktiskt bestämmer sig för att du är ett hot, tex genom en kroppsignal du har valt att använda men visar den lite fel och hästen faktiskt går till anfall.

Jag har sett den mest snälla och oförargliga häst som plötsligt fått en ny värld av språk som hon förstod, men något blev galet och hästen gick till anfall och det var ett snabbt utfall och det slutade illa på alla sätt.
Ingen och jag menar ingen kunde i sin vildaste fantasi tro att detta skulle hända för det hade egentligen inte varit problem med hästen (sett ur människans synvinkel).

Varför jag frågar en massa och kanske kan tyckas som jobbig beror inte på mer än att det går nu mode i "NH" tänkandet och det skrivs så mycket artiklar och böcker i ämnet och det är så lätt att tro att det är så enkelt.

Jag önskar dig och din häst lycka till :)

Jag tycker att NH fungerar bra:) ! Jag har en bättre relation med min häst sen jag & min mamma började "jobba" enligt NH (iallafall vad jag tycker!)

lawendel skrev:
Jag tycker att NH fungerar bra:) ! Jag har en bättre relation med min häst sen jag & min mamma började "jobba" enligt NH (iallafall vad jag tycker!)

Jag tycker också att "NH" fungerar bra, och utifrån "mitt NH" tänkande så går det bara frammåt.

Men för mig är inte Join up = NH.

Inte utifrån de böcker jag läst i ämnet och framför allt inte utifrån många diskussioner som har varit kring ämnet.

Fast det är väl som det mesta här i livet, allt görs med egen erfarenhet i ryggen och en förmåga att vilja analysera det "nya" man hör, att inte köpa allt pga av någons förmåga att kunna prata för sitt.

Jag tror fortfarande inte att man kan lära sig och sin häst att utföra tex en levad eller en passage bara genom att läsa en bok och gå på någon kurs.

Det finns säkert de som är så lyhörda och så känsliga så de kan göra en början, men utan en "mentor" så tror i varje fall inte jag att det blir bra i slutändan.

Sedan måste jag säga att det där två bokstäverna NH har verkligen snurrat till det för många.

Jag anser att min mormor och morfar levde med NH, när de använde sina arbetshästar så gott som varenda dag tills hästarna blev så gamla så när det var dags så blev det trotjänaravlivning.

Men vad roligt att det fungerar bra för din mamma och dig :)

bigganl skrev:
Men vi människor ÄR rovdjur. Ändå vill vi rida och ha våra hästar till olika saker. Vi måste lära oss att kommunicera trots att det är rovdjur och bytesdjur tillsammans.

Det är ungefär vad jag anser att NH går ut på. Ändra hästens inställning från att koppla människa-rovdjur till människa-ledare.
Det går inte att uppnå om man beter sig som ett rovdjur.
När jag har testat "join up" har jag använt dom signaler som en dominant häst har.
Dock har resultatet inte alltid blivit så lyckat men detta beror mest på att jag behöver slipa på mitt kroppsspråk.

Ok jag får väl tänka till lite mer då med tanke på hur min häst är också. Man får ju kanske känna sej för lite försiktigt. Men jag kan ju se redan nu på det lilla jag har åstadkommit i boxen att det fungerar.
Men jag ska tänka på det du sagt här.

Hm... har läst lite olika åsikter som ni har om join-up... har själv inte läst boken, men har använt mig av samma teknik med min ponny. Alltså de flesta tycker ju att man ska va på "lika nivå" med sin häst å att man inte ska göra det å det... men ärligt, nu menar jag inte att man ska slå eller skrämma sin häst, men tycker ni att man ska "be" en dominant ledarhäst på 600 kg att låta en vara ledare, bara sådär? det funkar liksom inte så ens naturligt... har ni nånsin hört talas om att en ledarhingst/sto låter en tvåårig unghinst ta över kommandot i flocken bara för att han ber om det??? :smirk: eh, tror inte det.... när jag fick gå igenom det här med min ponny gällde det verkligen att visa vem som bestämde och att jag var värdig att ta över ledarskapet... jag bad inte om det... hade aldrig fungerat. Min ponny var flockens ledare och jag fick jobba tålmodigt och hårt, tills han ansåg mig vara värdig som ledare, han började lyssna, vara uppmärksam, tuggade osv. nu såg jag att nån här hade skrivit att dom va rädda å underlägsna när dom tuggade å att det skulle vara fel, för att man ska va på samma nivå å allt det där. Men det visade bara att han såg mig som ledare, det betydde inte att han va rädd för mig, eftersom att vara ledare innebär att vara en trygghet för flocken, det är ledaren som ska skydda flocken och det är ledaren som flocken ser upp till. Den relationen jag utvecklade med min ponny var/är helt outstanding, han blev min följeslagare och bästa vän. Han litade fullständigt på mig och vi kunde göra allt ihop. Vi busade och lekte å höll på, som man ska kunna göra, men det gick aldrig överstyr, han visste var gränsen gick och tur det, för det är inte kul att "leka" med en häst som ser sig själv som ledare, det är farligt... Jag behövde bara upprepa "min variant av en join-up" vid nått enstaka tillfälle, men det funkade direkt och så var det bra med det...
Meningen med det här inlägget är inte att klaga på någon eller så, utan att ge en version som kanske förtydligar för vissa, fråga gärna om du undrar över nått eller har åsikter;)

Liknande trådar

Trädgård & Växter Jag håller på att anlägga en trädgårdsdamm, och jag tänkte höra om det är någon dammägare här som vill dela med sig av erfarenheter...
Svar
2
· Visningar
357
Senast: cassiopeja
·
Hemmet Våra gamla fönsterlås börjar ge upp och brista. De är av modell 280, är vad jag har lyckats klura ut (det är i alla fall samma modell)...
Svar
9
· Visningar
387
Senast: co-SMAD4
·
Mat Min första reaktion här var att säga att du har fel, det smakar inte alls neutralt! Men vem är jag att avgöra hur du uppfattar saker...
2 3
Svar
46
· Visningar
1 382
Senast: co-SMAD4
·
Övr. Barn Jag är lite rådvill... dottern vill ju ha ett husdjur, och jag har tittat på massor av olika djur som kanske kunde funka men jag vet...
2 3
Svar
42
· Visningar
5 043
Senast: Amha
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar