Sv: Join-up ?

Kan du berätta för oss hur du gick till väga för att bli ledare för din ponny?

Det var jag som skrev att en häst som tuggar är underlägsen och det är den.
Jag tror också att man behöver vara ledare för sin häst men det är de olika metoderna till hur man blir ledare som jag sätter mig emot lite grann,,men det är mina åsikter.

Jag tycker som jag skrivit tidigare att om jag ska "skrämma" hästen till att se mig som ledare är fel. Jag gillar inte det här "rovdjursnacket och rovdjursbetendet" som en del använder sig av.
Som jag skrev tidigare så blir ju inte hästen vän med något som är hotande,,,följer den dig då så är det av rädsla eller tvungenhet, inte för att den vill, inte för att den respekterar dig.

Givetvis måste man vara bestämd och det är du om du är konsekvent.

alltså, handlar inte join-up om att man försöker "imitera" en ledarhästs roll i flocken? hästar är ju flockdjur och vill sluta sig till dig om man bara visar att man är en starkare individ. varför måste man använda en korall man kan väl lika gärna använda metoden när man tex tar in sin häst från hagen, det gör jag iaf. försöker min häst gå förbi mig får de backa istället för jag är ledaren och då ska jag gå först om jag vill det. det handlar ine om nått rovdjursbeteende utan att man tar en ledarroll. det spelar ingen roll att hästen väger 10 ggr mer än en själv bara man inte släpper efter och tillåter något man precis sagt nej till. är man ledaren så är man. jag har aldrig märkt att jag behöver agera som ett rovdjur när jag håller på med hästar, utan jag försöker hellre tänka på vad ledarhästen hade gjort i hagen eller i det vilda åxå för den delen och imitera det på bästa sätt. sen har man ju inte förutsättningarna att röra sig eller ens tänka och reagera lika snabbt som en annan häst hade gjort men man kan jobba med det och få det att fungera som en reflex ibland.
man måste bara anpassa sig lite efter den häst man jobbar med. har man en häst med stark vilja, då krävs det kanske lite mer tydliga signaler och mer konsekvent arbete än en häst som är underlägsen från förr. det är bara så jag tänker och det har fungerat för mig och de hästar som jag hanterat, det har bara tagit längre tid att bli accepterad som ledare hos vissa men det har alltid gått. tycker det är lite fel att säga att man jagar hästen när man egentligen bara försöker få en kontakt med dem och nyttjar det en ledarhäst. gör hästen väljer ju att komma och söka kontakt, man drar den inte till sig med våld. det går aldrig att få en hästs förtroende med våld.

Precis jag håller med dig, jag har alltid haft koll på mina hästar långt innan det fanns en massa namngivna metoder. Nu har jag råkat köra fast med den här hästen som är ett hår av hin men samtidigt väldigt personlig och härlig på många vis men jag måste få henne att respektera mej och därför läser jag några böcker i ämnet bl.a. M Roberts och jag har läst Hempfling och så har jag gått en kurs för Jana Heinola tidigare med mamman till den här hästen som också hade mkt egen vilja men som skiljer sej från sin dotter på en väsentlig punkt, hon accepterade mej som sin ledare det gör inte dottern. Allt är frid och fröjd så länge som vi är sams men så fort vi vill olika saker så blir det en maktkamp. Jag har planer på att ta ut en tränare som har gått i lära hos Hempfling men jag har inte haft någonstans att vara än så länge nu väntar jag på att det ska torka upp. Men boxproblemet verkar ha löst sej ganska bra med hjälp av vad jag läst i M Roberts bok.

Egentligen tycker jag inte att det är något nytt och konstigt det här jag tycker att man alltid har hållit på så fast man har inte reflekterat över det förut. Det enda är väl att det numera är lite vänligare mot hästarna förr var det mer hårda tag och det är skönt att det håller på att försvinna men för den skull så kan man ju inte låta hästarna bete sej hur dom vill.

Men det var ju skönt att höra att någon har samma inställning som jag.

Det här med tuggandet förstår jag inte heller varför det skulle vara något negativt. Det är ju ett av hästens sätt att meddela sej med oss eller med andra hästar. Så gör dom ju i hagen mot den som bestämmer varför kan dom inte göra det mot oss utan att för den skull vara kuvade, rädda, skrämda.
Jag tycker inte att man ska förmänskliga hästarna utan dom har sitt kroppspråk och vi har vårat och det är vi som kanske behöver finslipa vårat.

Håller med de två som har skrivit innan här;) det är så man ska tänka liksom... Skippa "rovdjurssnacket" om du tycker det är fel... Sen ska man ju inte skrämma/slå hästen på ngt sätt, men man måste visa att man bestämmer! Säger jag att hästen ska göra så, då ska den göra det också, den får inte göra som den vill!
Jag började träna min ponny hemma på gräsmattan, med grimma å lååångt grimskaft, vi började med att han skulle gå undan för tryck, gjorde han inte det, så backa. Ville han inte backa så- upp med händerna å skrik:crazy: (tränare som va min handledare sa detta!) för det är så hingstarna gör... Låter kanske fel, men min ponny va verkligen högst i flocken å såna är mkt speciella... iaf, detta funkade! då började vi sen typ "longera", men utan spö... Så länge jag höll mig bakom hans "mittenlinje", dvs man drar en lodrät linje vid manken, skulle han gå framåt, snurrade jag på repändan skulle han öka... Hans inneröra skulle hela tiden vara vänt in mot mig, då lyssnar han, och målet va att han skulle gå med huvudet sänkt, lätt tuggande (inte hela tiden dock) och med innerörat vänt mot mig.
Så fort han blev ouppmärksam - snurra med repet, öka tempot... När han skulle sakta av: använd det kommandot för avsaktning som man använder i vanliga fall.. obs, när man saktar av ska de vända sig in mot dig och komma fram, men huvudet sänkt, tuggande... Då lyssnar hästen på dig och då respekterar han att du är ledaren... Sen tränade jag när jag gick till/från hagen.. Han skulle hela tiden gå snett bakom mig, annars fick han backa... Allt det här låter kanske dumt, taskigt mot hästen, men vi som har provat och vet vad man vill uppnå och som får det att fungera - har en annan åsikt. Kan också tillägga att en häst som följer sin ledare utan grimma/grimskaft, eller annat som binder fast den med ledaren, gör inte det av rädsla... ;)

Precis.. hästar är inte dumma varelser, de vet att följer man ledaren så överlever man och ledaren är den som skyddar. varför skulle de följa efter någon de var rädda för, det ger väl inget skydd? man ska ju undvika fara inte följa efter den. så varför följer då en häst som man arbetat med på detta sätt efter en även utan grimma och grimskaft utan av fri vilja? det skulle jag vilja veta. jag har 3 väldigt olika hästar (en istadig, ung fjording, en fd. ridskolehäst arabkorsning och en liten shettis som varit vanvårdad) som jag använder mig av nh på. jag försöker att göra som en ledarhäst hade gjort i olika situationer och det har fungerat på alla 3 och jag har både märkt själv och fått höra att stoet som stått på ridskola har blivit mkt. lugnare och mer harmonisk. man kunde tex. inte ens skritta ut på henne i 10 min utan att hon var svettig och helnervig. nu när vi var ute sist gick hon mellan 2 andra hästar som började bocka och hon stod bara lungt och väntade. henne har jag bara arbetat med i drygt ett år och redan fått drastiska förändringar på många sätt. ska tom. tävla henne så lugn har hon blivit. så jag skulle vilja säga att "join-up" och alla andra liknande metoder, oavsätt vad man kallar det, fungerar bara man arbetar på hästarnas villkor..

Bra inlägg!
Idag efter ett markpass med min häst, så kopplade jag lös henne och gick runt i hagen, med henne nyfiket strosande efter mig. Huvudet lågt och öronen mot mig.
Hade egentligen tänkt att göra en join-up med henne, men det kändes helt fel att jaga iväg henne då hon betedde sig så. Har en känsla av att join-up är ett korrektionsinstrument. Alltså om hästen inte "lyder", eller gör farliga saker, eller inte respekterar mig - då är det läge för en join-up, men att göra det bar för att...
Bara en tanke...

Ja så tror jag också att det ska vara inget man ska göra i tid och otid eller för att man tycker att det är kul (då finns det andra övningar man kan hålla på med)

Liknande trådar

Trädgård & Växter Jag håller på att anlägga en trädgårdsdamm, och jag tänkte höra om det är någon dammägare här som vill dela med sig av erfarenheter...
Svar
2
· Visningar
357
Senast: cassiopeja
·
Hemmet Våra gamla fönsterlås börjar ge upp och brista. De är av modell 280, är vad jag har lyckats klura ut (det är i alla fall samma modell)...
Svar
9
· Visningar
387
Senast: co-SMAD4
·
Mat Min första reaktion här var att säga att du har fel, det smakar inte alls neutralt! Men vem är jag att avgöra hur du uppfattar saker...
2 3
Svar
46
· Visningar
1 382
Senast: co-SMAD4
·
Övr. Barn Jag är lite rådvill... dottern vill ju ha ett husdjur, och jag har tittat på massor av olika djur som kanske kunde funka men jag vet...
2 3
Svar
42
· Visningar
5 043
Senast: Amha
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar