JOIN UP på unghäst? Någon med erfarenhet?

milly

Trådstartare
Jag har visserligen gjort en lyckad join up på en yngre häst (3 ½år) men han var redan inriden och mycket hanterad. Har inte stor erfarenhet av Join up, det är två hästar totalt jag testat det på hittills (lyckade båda två till min stora glädje! den andra hästen var ett äldre sto) och det va långt över ett år sen (har vart mammaledig och inte aktiv inom "hästandet").

Nu funderar jag på att pröva det på dels ett 5årigt nsv-sto som är väldigt cool i temperamentet och inriden (dock ej mycket riden!) och dels på hennes lillebror som är 2år. Det är mest den sistnämnde som jag funderar mest på om jag kan lyckas... Han har inte ens avvants från sin mamma än! (går med sin syster o mamma i hagen o har alltid gjort det)
Han är jättego´men blir väldigt gnäggig och orolig då man tar honom ifrån sina "tjejer"... han protesterar dock INTE nåt speciellt (typ vägrar att gå med elelr så) bortsett från att han blir lite tveksam och orolig och gnäggar mycket.

Vad tror ni om att göra Join up på honom? Är det dumt att testa? Risker?

Han ska separeras från "tjejerna" nu snart, så fort ägarna får till det (bestämma med vilken annan häst och vilken hage osv).

Sv: JOIN UP på unghäst? Någon med erfarenhet?

hej!
Först av allt brukar jag tänka på VARFÖR man ska göra markarbetet. Vad vill jag med det? Och vilken personlighet hästen har....
Jag jobbar ju med Parellis metoder. Och jag tycker nog de är bättre då Parelli lär ut att invänta svar från hästen mera, ger hästen tid att tänka osv..

så 1. Varför vill du göra markarbete?
2. hur är hästen? dominant? underlägsen? fryser fast och blir inbunden? eller blir den som en fladdrande påse?

utifrån hästens personlighet så jobbar man på det sättet som passar just den!

Join up har ju ingen åldersgräns. Dock så anser inte jag att det är den bästa vägen att gå.

Varför vill du jobba med joinup?

Jag undrar också varför du vill "göra joinup"?
Vad jag förstått är syftet att få hästen att få förtroende för människan och vilja följa denne. En vuxen och inriden "tam" häst lär väl ganska sällan ha behov av att man "gör joinup"?

När vi nyligt skaffat vår ohanterade unghäst blev han väldigt osäker på människor, det gick inte att få ta på honom eller sätta på grimma. Det var ett riktigt kaosläge. Då gjorde vi "joinup" enligt Parelli, som har en mycket mjukare och stillsammare approach än tex Monty, tex satte vi aldrig hästen i trav, utan hela "joinupen" gjordes i skritt.
När han fattade läget så blev han ganska snart ett plåster, och då började vi ju jobba vidare med markarbetet, att ge honom uppgifter.

Tror det är viktigt att tänka efter innan man får för sig att göra joinup på en häst, och framförallt ska man INTE göra det själv utan hjälp av en MYCKET bra tränare.
När vi fick problem med unghästen försökte jag själv "följa" Montys metoder i hagen för att få en joinup, kan säga att jag bara förvärrade läget då jag inte hade "set it up for success".

Så, ta hjälp!
Lycka till!

Är den inte intresserad nu då?

Jag tycker att den enda reaktion man får fram från hästen är stress.

Mitt förslag är du jobbar med hästen i ett mindre utrymme tex 11x11m. Använd ett rep som du skickar iväg ett par meter framför dig under tiden som du vandrar runt inom området utan att bry dig om hästen. Titta inte på hästen utan bara markera din väg via repet hela tiden och tveka inte gå bara på hela tiden. Hästen kommer så småning om att acceptera att det är ditt utrymme och att du är ledaren vilket den kommer att visa genom att följa dig. När den följer dig kan du gå vidare med andra saker som vill att den ska göra.

Join-up, oavsett om det är Parelli´s eller Monty´s skola kräver stor erfarenhet att läsa hästen (vilket är jätte bra om man kan) vilket man får via bra handledare och många olika typer av hästar (båda skolorna är bra och rekommenderas).

Kom ihåg att det alltid finns flera sätt att göra en sak på. Vill du bara ha kontakt med hästen, så tänk på hur du själv vill att en okänd person ska bemöta dig för att du ska känna dig trygg. Vill du bli ledare över hästen så titta på hur hästarna gör i hagen (flyttar på varandra m.m.) och försök att efterlikna sätten.

För att få hästen att VILJA samarbeta med mig och lita på mig.

Det finns MASSOR av mycket bättre sätt att få hästen att vilja vara med en.

1. Visa att det finns belöning i änden på det du vill. Lägg äppelbitar på hinder/leksaker/staketet, skicka sedan hästen till de olika godisställena. Ibland skickar du till en leksak som inget godis har, och ibland till där det är godis. De flesta hästar fattar snabbt är du är RIKTIGT smart som vet var det finns gott, och snart har du en häst som kutar dit du pekar varesig du vill eller inte ;)

2. Hjälp hästen igenom något svårt, gör det i hästens takt och BERÖM och få den att känna sig stolt och duktig när den klarar det du ber om. En grej kan vara att kliva upp på ett däck eller en pall, det är lite läskigt i början, men en otrolig självförtoendehöjare för dem när de står där högt uppe med frambenen och vinden i manen. :love: Man kan se hur coola de känner sig för att de kan stå så högt :bow:

3. En del hästar älskar att utforska nya stigar, se till att hästen regelbundet får lov att böka runt lite på egen hand i skogen med dig som passagerare (alt på marken)

4. En del unghästar tycker att det är skitkul att vara med som handhäst, så gör det om möjligt. Vår Baldur blev helt vild när jag började sadla min ridhäst och han fattade att han skulle få följa med ut och galoppera i skogen :love:

Om du bara hittar på roliga saker som hästen kan känna att det klarar av, en del hästar vill ha svårare utmaningar än andra, så kommer du snart ha en häst som möter dig vid grinden :idea:

Men gör ingen joinup... absolut inte själv eftersom du inte är van, du kan i värsta fall sabba ert förhållande istället. Det kan du inte göra med tipsen ovan.

Lycka till!

*KL*

Jag undrar varför ni alla verkar så NEGATIVA mot Join up??? För mig har det iaf fungerat finfint och jag tycker inte att det är speciellt svårt. :confused: Det jag var osäker på var om jag skulle ge mig in i det med en väldigt ung häst... pga min oerfarenhet.

Det verkar som ni tror att jag är någon slags nybörjare som inte förstått (eller missförstått?) grejen med Join up/follow up?

Självklart finns det andra sätt men detta tycker jag verkar enklast och passar MIG. Jag ska dock sätta mig in i Parellis metoder lite mer också så får vi se vad jag tycker!

Är den inte intresserad nu då?

Jag tycker att den enda reaktion man får fram från hästen är stress.

:confused:

Då har du nog inte gjort rätt! Och har du provat på flera olika hästar eller är det bara en hästs erfarenhet som ge dig den uppfattningen?

Jag har inte ens gjort det själv utan har tittat på olika tränare samt Monty Robets himself.

Join Up har ju visat sig vara stressfaktor många gånger istället för att ge den effekten man vill ha. Det finns säkerligen hästar det inte är rätt metod för. Någon klok människa någonstans i hästvärlden hade också författat text om detta.
Men join up är ju inte heller lika med join up. Jag tror inte att många joinar på samma sätt. Gränsen är hårfin och kan man inte ska man nog försöka på ett annat sätt eller ta hjälp av en kunnig instruktör på plats...

Jag har inte ens gjort det själv utan har tittat på olika tränare samt Monty Robets himself.

På vilket sätt menar du att hästarna blir stressade? Jag tycker att de ser väldigt lugna o trygga ut då de följer Monty (baserat från en klinik med honom 2006 i Linköping och på filmen Join up) i en follow up strax efter join up uppnåtts...

Join Up har ju visat sig vara stressfaktor många gånger istället för att ge den effekten man vill ha. Det finns säkerligen hästar det inte är rätt metod för. Någon klok människa någonstans i hästvärlden hade också författat text om detta.
Men join up är ju inte heller lika med join up. Jag tror inte att många joinar på samma sätt. Gränsen är hårfin och kan man inte ska man nog försöka på ett annat sätt eller ta hjälp av en kunnig instruktör på plats...

Ja det förstår jag ju att det finns hästar som kanske inte join up är den bästa metoden för och att med svårare hästar ska man ta hjälp av erfaren instruktör (i detta fall finns dock, mig veterligen, bara EN enda godkänd MR-instruktör i Sverige och hon bor i Skåne så var menar ni att man ska få tag i en instruktör i MRs metoder om man bor i övriga landet?).

Men varför skulle man inte kunna testa om man kan på en normal, tamhäst? tror knappast att en sådan häst skulle bli farlig på nåt sätt om man testar...

testa på du, men jag menar inte att du tvingandes behöver en MR tränare. Det finns gott om andra vettiga hästmänniskor med metoder som liknar hans men som inte har tjänat sig en guldnäsa på dem genom rätt marknadsföring ;
Bara för att det inte står ett stort namn bakom behöver inte betyder att själva sättet inte fungerar.
vart i landet håller du till? finns säkert goda träningsmöjligheter för NH där också... Annars kanske en helgkurs med din häst/ lånad häst av tränaren kan vara något?

Jag har aldrig, med någon av mina hästar, gjort join-up, men ALLA har litat på mig och samarbetat med mig utan några som helst undantag. Jag personligen har aldrig förstått vitsen med join-up, tycker det finns mkt bättre och mkt enklare sätt att få en följsam, uppmärksam och samarbetsvillig häst med fullt förtroende för sin människa...

Vill han inte det, då?

Visar han att han inte litar på dig?

För mig låter det som att du vill ha en quick fix. Min erfarenhet är helt enkelt att om man ägnar sig åt hästen och koncentrerar sig på den och på vad man håller på med, så blir det en rätt bra kontakt ganska snart. Om man ser blir verkligt tät med hästen har med personkemi och sådant att göra också, inte att man gör vissa övningar, som jag ser det.

De flesta hästar man kommer i kontakt med är ju med god marginal "grundtämjda" och har varit "tama" hela sina liv och bör alltså inte vara i behov av så extrema metoder som "join up".

Jag har aldrig, med någon av mina hästar, gjort join-up, men ALLA har litat på mig och samarbetat med mig utan några som helst undantag. Jag personligen har aldrig förstått vitsen med join-up, tycker det finns mkt bättre och mkt enklare sätt att få en följsam, uppmärksam och samarbetsvillig häst med fullt förtroende för sin människa...

Precis! Man kan ju börja med att ge hästen av sin egen tid! Umgås med den, alltså.

Jag har inte och kommer inte använda mig av denna metod utan jag grundar det på de Join ups jag har sett. Då hos MR samt hans elever.

Liknande trådar

Hästhantering Hej! Jag är lite hjälplös och vet varken in eller ut hur jag ska göra... Har en 12 årig valack som jag tävlat i hoppning med upp...
2 3
Svar
52
· Visningar
11 902
Senast: liiinnea
·
Hästvård Hej! Jag har ett tolvårigt D-Ponny sto som jag tävlar dressyrklasser på, det finns nog några som sett mina inlägg här på Buke. Jag har...
2
Svar
21
· Visningar
4 417
Senast: mackan
·
Hästhantering För snart 4 veckor sedan köpte jag ett 12 årigt sto, som mig veterligen inte gått på lösdrift innan. Hon är rätt ranghög och testar en...
2 3
Svar
55
· Visningar
6 022
·
Hästhantering Hej jag är ny här på buke och vet inte riktigt hur det fungerar än.. men jag blev medlem av en andledning, mitt problem. Det är så att...
10 11 12
Svar
222
· Visningar
31 025
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar