Join up i ridhus 20x40 m ?

Sv: Join up i ridhus 20x40 m ?

Dessutom tycker jag man ska passa sig för att använda löslongering som ett medel för att nå nåt sorts ledarskap, däremot är det ett underbart verktyg för att vidareutveckla kommunikationen med hästen.
Jo förvisso. På sätt och vis håller jag med, på sätt och vis inte! :p
Ska man hantera en häst som har tidigare erfarenheter av människor kan det vara bra att göra vissa grundläggande grejer i grimma först, för att stämma av hästen. Man vill ju inte riskera att bli anfallen!
Jobbar man däremot med en helt "grön" häst (typ unghäst) eller en som redan kan ledarskapet i grimma, så är det ett utmärkt verktyg till ledarskap och kommunikation.

Vad jag tycker om joinup ska vi dock inte gå in på... ;)

Jo snälla! Låt höra! :D
 
Sv: Join up i ridhus 20x40 m ?

Jag tycker att det är skit. :D Helt enkelt. Om du använder sökfunktionen kan du hitta en hel del trådar om det.
 
Sv: Join up i ridhus 20x40 m ?

Join-Up är som du säger en basic-övning, där du försöker vinna ledarskap. Som du säkert vet går det ju i kort ut på att man driver hästen runt, till den visar tecken på intresse för människan.
Just för att man sätter ett tryck på hästen, genom att driva den, kan vissa hästar känna sig hotade och trängda- vilket kan leda till att de går till anfall antingen genom sparkar eller attack.
Riskerna är ännu större om området man är på har hörn som hästen kan ställa sig i med rumpan mot människan- klart för spark!

Det dominanta; ja det är den dominanta individen som flyttar på de andra. Dvs när man driver hästen runt visar man dominans.

Ok, har inte tänkt så.
Alltid ranghög så just join-up känns inte särskilt dominant för mig.

"Oskolad" häst är lämplig att använda lina på om inte rejäl rundkorall finns tillgänglig. Lägg till tajming så är det i regel inte särskilt dramatiskt eller farligt.

Sidospår. Inte alltid fungerar det att driva runt. En häst som är "döv" får man driva till döddagar, den kommer inte att vilja kommunicera. Den stänger av ännu mera.
Join-up kan vara så enkelt och stilla som att få hästen att vilja vända huvudet och titta på dig när står ett par meter snett bakom den. Till en början.

Mitt mål är att hästen skall vilja välja mig med de medel som krävs, no more, no less.

/P Döben
 
Sv: Join up i ridhus 20x40 m ?

Alltid ranghög så just join-up känns inte särskilt dominant för mig.
Utveckla är du snäll....

"Oskolad" häst är lämplig att använda lina på om inte rejäl rundkorall finns tillgänglig. Lägg till tajming så är det i regel inte särskilt dramatiskt eller farligt.
Jag skulle snarare säga att en häst som inte tidigare är spec mkt hanterad är mkt mer mottaglig för löslongering/join-up. Inga männsikor som "trubbat av " hästens naturliga förmåga att ta emot signaler.

Sidospår. Inte alltid fungerar det att driva runt. En häst som är "döv" får man driva till döddagar, den kommer inte att vilja kommunicera. Den stänger av ännu mera.
Join-up kan vara så enkelt och stilla som att få hästen att vilja vända huvudet och titta på dig när står ett par meter snett bakom den. Till en början.
Självklart kan det vara så!
 
Sv: Join up i ridhus 20x40 m ?

Join-Up är som du säger en basic-övning, där du försöker vinna ledarskap. Som du säkert vet går det ju i kort ut på att man driver hästen runt, till den visar tecken på intresse för människan.
Just för att man sätter ett tryck på hästen, genom att driva den, kan vissa hästar känna sig hotade och trängda- vilket kan leda till att de går till anfall antingen genom sparkar eller attack.
Riskerna är ännu större om området man är på har hörn som hästen kan ställa sig i med rumpan mot människan- klart för spark!

Det dominanta; ja det är den dominanta individen som flyttar på de andra. Dvs när man driver hästen runt visar man dominans.

Håller med.

Om join up dessutom görs av någon som bara sett hur man gör, eller som inte kan läsa av hästens signaler kan man dessutom bryta ner hästen, hästen skickar signalerna att den "ger med sig" (<--missförstå mig inte här) men människan reagerar inte med den rätta responsen (att ge eftergift) utan försätter att driva i all oändlighet, antingen till hästen ger upp helt (mentalt) eller den går till attack.
 
Sv: Join up i ridhus 20x40 m ?

Håller med.

Om join up dessutom görs av någon som bara sett hur man gör, eller som inte kan läsa av hästens signaler kan man dessutom bryta ner hästen, hästen skickar signalerna att den "ger med sig" (<--missförstå mig inte här) men människan reagerar inte med den rätta responsen (att ge eftergift) utan försätter att driva i all oändlighet, antingen till hästen ger upp helt (mentalt) eller den går till attack.

Självklart är det så
 

Liknande trådar

Träning Jag kunde inte hitta någon tråd med bara bettlös ridning/körning/hantering. Så jag startar en! :laugh: Tanken med tråden är att den kan...
Svar
1
· Visningar
224
Senast: Lavinia
·
Hästhantering Hej alla, långt inlägg och jag ber om ursäkt men har mycket att skriva. Jag har redan ett konto här på buke, men då detta känns alltför...
Svar
19
· Visningar
1 597
Senast: Freazer
·
Hästvård Hej, har ett litet bekymmer som jag försökt att lösa. Min d-ponny trycker rumpan mot bakbommen när man kör transport så hon får sår...
Svar
9
· Visningar
647
Senast: misswilma
·
Träning Jag bytte stall för ett par veckor sedan och i det nya stallet så får hästarna vatten via vattenkopp när de är ute. Min häst har aldrig...
Svar
9
· Visningar
1 070

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Tvättstugedrama
Tillbaka
Upp