Enligt min mening skapar man stressen eftersom man bestraffar hästen trots att den inte gjort något fel. Ja Join Up är en bestraffning och ingenting annat eftersom man driver bort en varelse vars överlevnad bygger på tillhörighet med en flock. I min värld är det värre att knäcka hästar mentalt än att ställa sig och oprovocerat rappa dem fysiskt med ett spö eftersom mental mobbing i min värd är värre än fysisk. De som känner mig vet exakt hur illa jag tycker om den senare metoden och kan därmed lista ut hur hårt jag avskyr den första.Jag vet inte om du studerat hästars språk i det vilda, i så fall, all respekt till dig. Men vad jag har uppfattat när jag läst om detta är att i det vilda blir hästen bortjagad ur sin flock tills den just beter sig och "respekterar" flockledaren. En häst väljer inte efter vilka den vill vara vän med, och när en häst ger sig på en annan häst så är det för att göra upp med den hierarkiska ordningen i flocken. Den blir bortkörd, ibland till och med jagad och utstött. Att bli bortkörd är också vad Join-up går ut på, det handlar om att komma i kontakt med hästen genom att visa förståelse av hästens språk. Jag förstår att det är en dominans-grej, men då hästen är van vid det som djur så blir inte det ett problem. Så klart kan man diskutera om det är upp till människan att försöka sig på denna metod som är baserad på hästens naturliga språk, men jag tror det är en väg som inte bara fungerar utan som skapar minst stress hos hästar. Sen kan jag verkligen hålla med dig om att Join-up ofta skapar stress hos hästar men det är ofta på grund av att man pushar hästen utan att veta riktigt vad man håller på med eller att man fortsätter att "köra bort" hästen allt för länge, då har man gått ifrån den ursprungliga idéen om Join-up.
För mig är för övrigt bestraffning den sista utvägen när inget annat fungerat. Beröm och uppmuntran är betydligt bättre metoder att nå målet tillsammans med hästen. När man har hästen som vän är behovet av dominans ganska litet. Det som behövs är väl ungefär att man lär hästen att matte inte är lika hållbar som hästkompisen.