Det är lite det som är grejen, den SKA ge sig av. Läs på om hur en join Up går till.Förutom att det är en helt annan grej. Risken är uppenbar att hästen bara ger sig av.
Follow along with the video below to see how to install our site as a web app on your home screen.
OBS: This feature may not be available in some browsers.
Det är lite det som är grejen, den SKA ge sig av. Läs på om hur en join Up går till.Förutom att det är en helt annan grej. Risken är uppenbar att hästen bara ger sig av.
Jag vet hur det går till det är därför jag har problem att se att det upplevs på samma vis för hästen.Det är lite det som är grejen, den SKA ge sig av. Läs på om hur en join Up går till.
Det är samma princip, bara med ett hjälpmedel för människan. Jag förstår inte vad som är så "hemskt"? Det är i princip samma som som att longera men utan lina, och hästen får beröm när den slappnar av och vill vara med dig. Och belönas genom att man slutar driva och den väljer att komma till dig.Jag vet hur det går till det är därför jag har problem att se att det upplevs på samma vis för hästen.
Om hästen ska ge sig av varför stänga in den så den inte kan ge sig av? Den kan som bekant inte ge sig av då och därmed blir det inte samma grej att springa i en rundcorall där den inte kommer en cm längre bort.
Det är samma princip, bara med ett hjälpmedel för människan. Jag förstår inte vad som är så "hemskt"? Det är i princip samma som som att longera men utan lina, och hästen får beröm när den slappnar av och vill vara med dig. Och belönas genom att man slutar driva och den väljer att komma till dig.
Skillnaden är att en häst som kan hästspråk och kommer in i en ny flock där hästarna kan hästspråk vanligtvis inte beter sig på ett sådant vis att den blir bortkörd. En häst som blir bortkörd blir inte heller jagad tills den ger sig utan just bortkörd och sedan ignoreras den. Problemet med bråk i flockar beror inte på hästarna utan på oss människor som inte ser de subtila signalerna. Vi tvingar dem att leva i små hagar med individer de aldrig hade levt med om de hade haft ett val och vi låter inte hästarna få vara hästar och ge dem en chans att utveckla sitt hästspråk i lugn och ro.
Att som människa med den dåliga tajmingen vi har, med den dåliga hästspråkkunskapen vi har, försöka sig på att likna det en hästflock gör skapar bara stress. Stressen ligger inte i att bli bortkörd utan att hästen inte kan ta sig därifrån. Jag har aldrig sett en häst som inte blir stressad och det helt i onödan av en join-up. Det finns så enormt många andra mycket bättre sätt att få bli vän med en häst än att bete sig illa mot den vilket är vad man gör när man gör en join-up.
Hela den där ledartankegrejen får mig att må fysiskt illa. Det är så typiskt människor med maktlystnad. Att tro att tvång kan ge en ärlighet är helt absurt.
Jag vet inte om du studerat hästars språk i det vilda, i så fall, all respekt till dig. Men vad jag har uppfattat när jag läst om detta är att i det vilda blir hästen bortjagad ur sin flock tills den just beter sig och "respekterar" flockledaren. En häst väljer inte efter vilka den vill vara vän med, och när en häst ger sig på en annan häst så är det för att göra upp med den hierarkiska ordningen i flocken. Den blir bortkörd, ibland till och med jagad och utstött. Att bli bortkörd är också vad Join-up går ut på, det handlar om att komma i kontakt med hästen genom att visa förståelse av hästens språk. Jag förstår att det är en dominans-grej, men då hästen är van vid det som djur så blir inte det ett problem. Så klart kan man diskutera om det är upp till människan att försöka sig på denna metod som är baserad på hästens naturliga språk, men jag tror det är en väg som inte bara fungerar utan som skapar minst stress hos hästar. Sen kan jag verkligen hålla med dig om att Join-up ofta skapar stress hos hästar men det är ofta på grund av att man pushar hästen utan att veta riktigt vad man håller på med eller att man fortsätter att "köra bort" hästen allt för länge, då har man gått ifrån den ursprungliga idéen om Join-up.
Sen är jag helt med dig i att vi idag ofta hanterar hästar på ett fruktansvärt sätt, vi sätter dem i små hagar, ofta ensamma där det i sig pågår på tok för mycket stress. De får varken stimulans att röra på sig eller får nytt anpassat bete som de mår som bäst av. Jag tror egentligen inte att hästen alls är menad till att hanteras av människor och därefter tränas. Själv tränar jag aldrig en häst till dressyr, hoppning, och när jag rider använder jag bettlöst träns. Men om vi ska prata om att överhuvudtaget ha att göra med hästar så tror jag att ledartanken är så illa tvungen för att man ska kunna känna sig någolunda trygg med sin häst. Det betyder inte att ledarskapet behöver vara på ett sätt som stressar hästen eller gör den illa, utan ett sätt att skapa tillit.
Vad har du annars för förslag som är helt utan dominans och ledarskap vad det gäller hantering av hästar?
Hur lång är utbildningen till instruktör?
På vilket sätt bryter de klassiska metoder du syftar på ner hästar, eller rättare sagt fokuserar på att bryta ner hästar? Jag trodde alla metoder handlade om att träna hästar. En del är hårda och brutala medan andra är mer mjuka. Den gängse metoden i Sverige tillhör de mjukare.
Jag ser det mest som en förevändning, jag har svårt att se de likheter som du pekar på. Hästar jagar bort nya hästar som närmar sig, de är på stora ytor och accepterar så småningom den nya medlemmen.
I joinup stänger man in hästen som inte är där frivilligt och driver den tills den gör som man vill, vad är likheterna?
Positiv förstärkning = Hästen gör något för något
Negativ förstärkning = Hästen gör saker för att slippa ifrån något.
Du bör nog läsa på om du anser blick, energibalans eller hållning är positiv förstärkning, de kan givetvis vara det som man använder dem som "klicker" men då behöver man lära in det skulle jag tro.
Jag vet inte om du studerat hästars språk i det vilda, i så fall, all respekt till dig. Men vad jag har uppfattat när jag läst om detta är att i det vilda blir hästen bortjagad ur sin flock tills den just beter sig och "respekterar" flockledaren. En häst väljer inte efter vilka den vill vara vän med, och när en häst ger sig på en annan häst så är det för att göra upp med den hierarkiska ordningen i flocken. Den blir bortkörd, ibland till och med jagad och utstött. Att bli bortkörd är också vad Join-up går ut på, det handlar om att komma i kontakt med hästen genom att visa förståelse av hästens språk. Jag förstår att det är en dominans-grej, men då hästen är van vid det som djur så blir inte det ett problem. Så klart kan man diskutera om det är upp till människan att försöka sig på denna metod som är baserad på hästens naturliga språk, men jag tror det är en väg som inte bara fungerar utan som skapar minst stress hos hästar. Sen kan jag verkligen hålla med dig om att Join-up ofta skapar stress hos hästar men det är ofta på grund av att man pushar hästen utan att veta riktigt vad man håller på med eller att man fortsätter att "köra bort" hästen allt för länge, då har man gått ifrån den ursprungliga idéen om Join-up.
Sen är jag helt med dig i att vi idag ofta hanterar hästar på ett fruktansvärt sätt, vi sätter dem i små hagar, ofta ensamma där det i sig pågår på tok för mycket stress. De får varken stimulans att röra på sig eller får nytt anpassat bete som de mår som bäst av. Jag tror egentligen inte att hästen alls är menad till att hanteras av människor och därefter tränas. Själv tränar jag aldrig en häst till dressyr, hoppning, och när jag rider använder jag bettlöst träns. Men om vi ska prata om att överhuvudtaget ha att göra med hästar så tror jag att ledartanken är så illa tvungen för att man ska kunna känna sig någolunda trygg med sin häst. Det betyder inte att ledarskapet behöver vara på ett sätt som stressar hästen eller gör den illa, utan ett sätt att skapa tillit.
Vad har du annars för förslag som är helt utan dominans och ledarskap vad det gäller hantering av hästar?
För mig var den intensiv, jag har en instruktör-utbildning inom Natural Riding vilket dock inkluderar Join-up. Den varade i 40 timmar praktik i veckan i fyra månader samt utöver det att studera och läsa material som krävdes under den tiden. Men jag tror inte att jag som instruktör någonsin blir färdig. Alla hästar är ju unika på sitt sätt och jag skulle fortfarande kalla mig nybörjare ett bra tag till.
Jag tror ärligt talat inte det spelar någon större roll hur man bär sig åt så länge man är schysst mot hästen och kan sin sak. En den NH folk är verkligen ute på hal is enligt mig och skapar någon slags kuvade robotar som inte får ta ett steg utan tillstånd typ, nu tror jag mest det är folk som missuppfattat hela iden med NH som kör med en stilen. Du förskönar dock i mina ögon din ridstil, all ridning går ut på att få hästen att utföra det man önskar, hittills har jag inte sett någon ridstil som går ut på att låta hästen bestämma vad man gör, i så fall är det smartast att inte rida hästen alls, den har inget behov av det. Vad man sedan önskar få ut av umgänget/ridningen och vilken "skola" man väljer styr utrustningen. Önskar man hoppa är det praktiskt med martingal sadel och träns. Sporrar har jag inte mycket till övers för, de används allt för ofta fel.Jag har bara ridit in hästar genom Join-up. Men jag har dock tidigare ridit 9 år på vanlig ridskola och anser att man bryter ner hästar när man använder sig av metoder som tillfogar någon typ av smärta för att pusha en häst till att göra något vilket man gör inom de allra flesta metoder som används i Sverige. Jag tror inte att man bryter ner en häst genom bara inridning men under hela den tid som man tränar sin häst mer eller mindre, eller som du skriver på ett hårdare eller mjukare sätt. Jag förstår att i Sverige är metoden mjukare än på många andra håll i världen, men jag kan inte säga så mycket mer än att jag tror den är nedbrytande i jämförelse hur jag har upplevt att den kan vara inom Natural Riding. Join-up är den del som kanske handlar om mest tvång inom denna metod och jag tror inte den bryter ner på samma sätt som andra metoder då den låter hästen vara häst.
Du och jag kanske har lite olika syn på syftet med att ha en häst och vad man vill få ut av det. Men Natural Riding innebär inte att träna en häst till att utföra en massa saker som människan sagt är rätt. Natural Riding har som mål att kunna rida sin häst utan att har några hjälpmedel som spö, sporrar, martingal eller ens träns och sadel.
Ja en häst kan för all del välja att attackera människan, men det är det få som gör över huvudtaget, det ligger inte i deras natur så vad du än säger är valen för flertalet hästar att springa eller underkasta sig. Jag har inga illusioner, det är så det är i ridning i stort. I joinup är det bara så utstuderat. Det går ut på att hästen ska underkasta sig. Klart man kan förfölja hästen ute i det fria om man gör det till häst eller med något motorfordon, men då går valfriheten bort så länge hästen inte lyckas skaka av sig förföljaren.Jag tror någon annan svarade på denna fråga också men jag skriver min tanke. Join-up skulle kunna utföras varhelst. Monty Roberts gjorde det i vildmarken sittandes på en annan häst vilket funkade. Det är lite svårt för mig att skriva hur det hela fungerar här. Om du är intresserad så skulle jag rekommendera dig att läsa de böcker av honom där hela hans studie står förklarad. Enligt mig låter det efter att ha läst dem rimligt att Join-up baseras på hur det sker ute i det vilda, men sen skulle det absolut vara ultimat att faktiskt låta varje Join-up ske där hästen har en möjlighet att välja bort kommunikationen med människan på ett mer aktivt sätt. Dock har hästen lika stor möjlighet att välja bort människan i även en liten inhängnad. Detta genom att vända sig bort från människan, sparka eller på att sätt ge sig på den människa som försöker med Join-up. Jag är ganska säker på att flera Join-ups har utförts utan ett gott resultat. Däremot tror jag att Monty har ett väl upptränat sätt att kommunicera med hästar och därför har han också fått svåra och avvisande hästar att faktiskt söka kontakt med honom trots att många andra har försökt på flera olika sätt utan resultat.
Jag tror du behöver läsa på om positiv och negativ förstärkning (edit- läs vad @tuaphua skriver). Det du skriver här tyder inte på att du har särskilt mycket koll i ämnet men det kanske snarare har med uttryckssättet än verkligt kunskap.Jo men precis. Det är lite så det fungerar. Ens blick, hållning eller energibalans används just som en klicker. Och likadant är detta något hästar använder sig i kommunikationen med varandra. Jag tror att klicker kan vara smart om man har svårt att använda sig av de jag nämner. Men är man väl tränad i hur man använder blicken exempelvis så är det absolut en positiv förstärkning i många delar av Join-up exempelvis, och efter det i annan markträning eller senare när man vill applicera detta när man sitter på hästen. Energibalansen är exempelvis ett viktigt verktyg att ta med sig upp på hästryggen, har man koll på sig själv så behöver man inte mycket mer än hållning och energibalans när man rider, det är min erfarenhet. Jag använder mig även av verbal kommunikation, alltså ord som associeras med olika signaler. Men även detta kan ju bli till negativ förstärkning om man inte vet riktigt vad man håller på med, vilket jag tror inte så gör som också skapar missförstånd kring metoden.
Har själv inte tyckt att det är svårare att lära hästarna olika ord än hundarna, eller så säger det mer om hundarna hemma.FÖ har hästar rätt begränsad förmåga att lära sig ord. Hundar kan lära sig det betydligt snabbare och fler ord, även andra raser än Border Coliies som där är överlägnsa.
Så vill man träna på "hästens vis" använder man kroppen.
Jag använder också vissa ljud och ord. Men jag vet om att det inte är mer hästvänligt än något annat.
Däremot är det för mig praktiskt.
Har själv inte tyckt att det är svårare att lära hästarna olika ord än hundarna, eller så säger det mer om hundarna hemma.
Hästar kan ju ändå lära sig 200 ord och skillnad mellan höger/ vänster och upp/ ner.
Tycker 200 ord både räcker och blir över i överflöd.Det finns studier på det där jag hört för hundra år sen typ. Men med kroppen får du direkt gensvar. Du upprepar ett par ggr och de fattar.
Ord tar längre tid. Det går. Jag använder det ju själv som sagt. Men det är inte överlägset bästa metoden om man vill ha snabba resultat eller minimera risk för missförstånd.
Men det är bra ibland om man vill ha effekt på håll, när man inte syns, uppsuttet om man inte vill/kan använda sig av fysiska hjälper.
Det fanns någon Border collie som lärde sig namn på över 1000 olika leksaker. Det har jag svårt att se en häst göra. Och speciellt under rimlig tidsspann.
Tycker 200 ord både räcker och blir över i överflöd.
Våra kroppar är inte heller optimala då vi sänder ut en massa vi inte är medvetna om, så båda är trubbiga för oss att använda men huvudsaken är att vi är medvetna om det.
Har aldrig tränat retrivet utan bara stövare och jaktspets och på häst sidan ponny och fullblod, även om jag är intresserad av swb mot hop avel har jag aldrig begripit mig på dom rent mentalt om jag bortser från swb hästar som har magin blodet nära.Det är ju inte bara mängden ord som jag tycker talar för skillnad. Utan om man kan lära sig så många ord har man förmodligen en större förmåga öht. De studierna minns jag inte. Men jag har för mig att det finns. Och jobbar man med hästar och laborerar lite så märker man skillnad.
Kroppen är tydligare för hästen. Men vi människor är bättre på ord idag, oftast.
De flesta skulle göra gott i att träna sin kroppskontroll och sluta sända ut en massa skit som hästarna antingen reagerar oönskat på eller måste stänga av. Båda resulterar i att man riskerar problem. Och så får hästen betala..