Follow along with the video below to see how to install our site as a web app on your home screen.
OBS: This feature may not be available in some browsers.
En av mina vänner, som är en synnerligen kritisk person till olika metoder och som har jobbat med hästar (hon har varit stallchef på flera stora stuterier i Sverige, men även utomlands) har träffat Monty och sett hans metoder på nära håll. När hon beskrev hur han gör och var helt lyrisk över hans lugna sätt så känner jag att Monty nog är rätt ok. Det är dom som tror att de kan härma honom som jag är lite mer skeptisk till. Min vän är en person som är *ytterst* svår att imponera på kan jag säga.
Med det sagt så är inte allt Monty gör av yppersta kvalitet.
Från 1999 och några år framåt var jag väldigt inne på NH och träffade en person som var oerhört imponerad av Monty Roberts. Jag tränade endel för honom och lärde mig väldigt mycket om hästar. Efter ett par år flyttade jag pga jobb och började ta hjälp av en annan person med liknande tankesätt som den förste. Han var en mycket erfaren vad gäller häst och jag som då köpt min första häst använde mig av hans kunskap. Tyvärr fungerade det inte eftersom han missförstod min häst totalt. Ungefär här började jag ifrågasätta hela konceptet. Jag såg så mycket skit runt omkring mig och så många knäckta hästar som med död blick vandrade genom livet.
Min åsikt om Join up (och nu talar jag om Monty Roberts join up) är att den kan vara användbar i mycket speciella fall. Att använda den på en normal trevlig häst anser jag vara mental misshandel. Vad man gör när man genomför en join up är att straffa hästen. Man tar ett flockdjur som för sin överlevnad måste få tillhöra flocken och talar om för den att den betett sig som skit och därför inte får vara med längre. Hästen har ingen aning om vad den gjort för fel, eftersom den faktiskt inte gjort något fel, utan tigger förtvivlat om att bli tillåten att tillhöra flocken och få leva. Englit mig är en join up, i annat än mycket speciella fall, lika konstruktivt som att ställa sig och piska upp en häst bara för att. Om man knäcker hästen genom fysisk terror eller psykisk terror är enligt mig rätt egalt. Jag vill inte ha någon knäckt häst alls.
Så mina erfarenheter är felaktiga? Vem är du att förkasta dem? Visst är det bra om du sett något annat men jag vet vad jag sett.Det här är helt fel enligt mina erfarenheter. Den döda blicken du pratar på har jag endast sett på dyra fina tävlingstall där hästarna inte får vara häst. Där alla gör samma på alla hästar inga undantag, ingen häst får ''bara vara sånn'' utan då är det fel på den och sen ska vänja sig.
Kom ihåg att jag heller inte förespåkar NH. Nh är skit på en häst som inte tycker om det tänket, men klassikt är också skit på en häst som inte gillar klassik hantering.
Jag har också sett rädda hästar som varit nh hanterade, men även klassikt hanterade hästar.
Varför måste man välja? Varför kan man inte ta en del NH och en del klassikt och göra det bäst för hästen?
Det här är helt fel enligt mina erfarenheter. Den döda blicken du pratar på har jag endast sett på dyra fina tävlingstall där hästarna inte får vara häst. Där alla gör samma på alla hästar inga undantag, ingen häst får ''bara vara sånn'' utan då är det fel på den och sen ska vänja sig.
Kom ihåg att jag heller inte förespåkar NH. Nh är skit på en häst som inte tycker om det tänket, men klassikt är också skit på en häst som inte gillar klassik hantering.
Jag har också sett rädda hästar som varit nh hanterade, men även klassikt hanterade hästar.
Varför måste man välja? Varför kan man inte ta en del NH och en del klassikt och göra det bäst för hästen?
Typ: http://dogma.nu/artiklar/den-missuppfattade-dominansen/Man gör en join up för att man inte kan läsa hästen, av osäkerhet, av okunskap, av dominanstänk eller tusen andra orsaker. En join up är alltid helt på människans villkor och visst, hästen har valet att sparka ihjäl den provocerande människan men få hästar väljer det eftersom hästar inte är lagda åt det hållet så nej, de har inget val.
När en människa kommer in och "skriker" så som många människor gör, stora rörelser, obegripliga krav, total oförmåga att läsa hästens signaler, jagande osv. så är det jobbigt för hästen. Hästar kommunicerar med små små tecken och det är först när en häst inte kan tyda hästspråk, eller om det kommer en människa som inte kan tyda hästspråk som de måste stå och vråla. Det är jobbigt att alltid behöva vråla för att göra sig förstådd. Jag vill inte att mina hästar ska tycka att jag är jobbig. Jag vill att de ska vilja vara med mig. Därför jagar jag aldrig en häst eller kastar mig över den, en häst som inte vill komma (händer ibland med nya hästar innan vi har lärt känna varandra) väntar jag helt enkelt på. När hen är redo så kommer hen. Jag ställer aldrig krav som hästen inte kan, vill eller förstår utan ska vi lära nytt så visar jag på ett schysst sätt så att hästen har en ärlig chans att förstå. Vill eller kan inte hästen så tar jag reda på varför, jag tar inte fram ett spö och tvingar.
Jag vet egentligen inte vad som menas med klassisk hantering eftersom det är så enormt brett. Jag tror iallafall på att lära sig läsa hästen, lyssna på hästen och respektera dess gränser. Jag tror också på att lära hästen att respektera mina gränser genom att vara tydlig, konsekvent, rättvis och snäll och att aldrig kräva orimligheter. Jag skulle t ex aldrig kräva av en häst att hen ska tillbringa sin hagtid ihop med någon häst som hen inte gillar eller stå i en box bredvid en häst hen inte gillar. Jag skulle heller aldrig kräva att hästen på andra sätt ska leva så som hen inte trivs. Så långt det bara är möjligt hanterar jag hästen på ett sätt som är okej med hästen och måste jag utsätta hästen för något hen tycker är jobbigt (att kolla tänderna och fixa dem t ex) så är det självklart att det görs under sedering. Annat tränas på så att hästen förstår grejen med att göra det hen tycker är jobbigt eller konstigt som att lyfta hovar t ex. På vissa hästar har sedering även vid skoning haft sin givna plats om hovarna måste göras vid innan träningen har kommit så långt att hästen tycker att den behandlingen är okej.
Jag har inget behov av att låtsas vara någon ledare. Jag vill vara mina hästars vän, någon de lärt sig lita på och vill vara med precis som jag lärt mig lita på dem och vill vara med dem. Jag ser det som min skyldighet att ge mina hästar det bästa liv jag möjligtvis kan och där ingår inte att kuva, skrämma, tvinga eller hota.
Så mina erfarenheter är felaktiga? Vem är du att förkasta dem? Visst är det bra om du sett något annat men jag vet vad jag sett.
Nästa fråga. Var har jag tagit upp att man ska använda den klassiska hanteringen? Det är rätt fult att lägga ord i munnen på folk.
Hur man nu ska definiera den klassiska hanteringen är dock lite svårt med tanke på hur mycket den förändrats de senaste 10-15 åren. Det jag sett av NH är att man behandlar alla hästar enligt samma mall medan den hästhantering som jag sett på den ridskola jag tidvis besökt de senaste åren lägger stor vikt vid hur individen fungerar. Själv hanterar jag mina två hästar på helt olika sätt eftersom de är så olika. Min tanke är att utgå från individen och försöka möta den.
Då tycker jag du ska fundera över ditt ordval. När du förklarar vad du menar kan jag läsa det men inte innan det. Din första mening kunde kanske sett lite annorlunda ut. Som exempelvis "Mina erfarenheter är annorlunda" eller "Det jag har sett är tvärtemot dina erfarenheter" när du användet ordet fel på det sättet så är det mycket lätt att tolka det just som om mina erfarenheter är felaktiga.Men hallå? Var sa jag att dina upplevelser var fel? Du gav dina upplevelse och jag gav mina
Herregud tagga ner. Du lägger lika mycket ord i min mun.
Det lät på dig som att du föredrog klassiska hanteringen, det var därför jag skrev så. Jag tror du vet vad jag menar när jag skriver NH/klassisk.
Jag skrev ju också att jag hanterar alla hästar efter vad som passar dom, ingen ide att vara snäsig om det när vi håller med varandra.
Men mina erfarenheter är tvärtemot dina och det betyder inte att mina eller dina är felaktiga.
Om du läser om mitt senaste inlägg kan du läsa om mina erfenheter istället för att bli arg.
Då tycker jag du ska fundera över ditt ordval. När du förklarar vad du menar kan jag läsa det men inte innan det. Din första mening kunde kanske sett lite annorlunda ut. Som exempelvis "Mina erfarenheter är annorlunda" eller "Det jag har sett är tvärtemot dina erfarenheter" när du användet ordet fel på det sättet så är det mycket lätt att tolka det just som om mina erfarenheter är felaktiga.
Tack så mycket! Får ta mig en tur till bibblan.Boken heter Shy boy tror jag han har fler böcker som nog också förklarar det närmare!
Vilken spännande upplevelse. Det vore något att få se det hela med egna ögon.Jag har 2 böcker av Monty. Den ena heter "Från mina händer till dina" och beskriver hans träningsmetoder. Sedan har jag även "Hästarna i mitt liv".Personligen är jag ganska imponerad av Monty. En av mina vänner, som är en synnerligen kritisk person till olika metoder och som har jobbat med hästar (hon har varit stallchef på flera stora stuterier i Sverige, men även utomlands) har träffat Monty och sett hans metoder på nära håll. När hon beskrev hur han gör och var helt lyrisk över hans lugna sätt så känner jag att Monty nog är rätt ok. Det är dom som tror att de kan härma honom som jag är lite mer skeptisk till. Min vän är en person som är *ytterst* svår att imponera på kan jag säga.
Med det sagt så är inte allt Monty gör av yppersta kvalitet.
I vilka fall skulle en join up vara användbar enligt dig? Trevligt med svar från någon med egen erfarenhet. Vad var det som hände när hästen din blev missförstådd? Vilka var konsekvenserna? Jag håller förresten med dig om att inte vilja ha någon knäckt häst. Tyvärr verkar många eftersträva just det oavsett filosofi och disciplin. Enkelt och smidigt att ha en radiostyrd maskin.Från 1999 och några år framåt var jag väldigt inne på NH och träffade en person som var oerhört imponerad av Monty Roberts. Jag tränade endel för honom och lärde mig väldigt mycket om hästar. Efter ett par år flyttade jag pga jobb och började ta hjälp av en annan person med liknande tankesätt som den förste. Han var en mycket erfaren vad gäller häst och jag som då köpt min första häst använde mig av hans kunskap. Tyvärr fungerade det inte eftersom han missförstod min häst totalt. Ungefär här började jag ifrågasätta hela konceptet. Jag såg så mycket skit runt omkring mig och så många knäckta hästar som med död blick vandrade genom livet.
Min åsikt om Join up (och nu talar jag om Monty Roberts join up) är att den kan vara användbar i mycket speciella fall. Att använda den på en normal trevlig häst anser jag vara mental misshandel. Vad man gör när man genomför en join up är att straffa hästen. Man tar ett flockdjur som för sin överlevnad måste få tillhöra flocken och talar om för den att den betett sig som skit och därför inte får vara med längre. Hästen har ingen aning om vad den gjort för fel, eftersom den faktiskt inte gjort något fel, utan tigger förtvivlat om att bli tillåten att tillhöra flocken och få leva. Englit mig är en join up, i annat än mycket speciella fall, lika konstruktivt som att ställa sig och piska upp en häst bara för att. Om man knäcker hästen genom fysisk terror eller psykisk terror är enligt mig rätt egalt. Jag vill inte ha någon knäckt häst alls.
Man gör en join up för att man inte kan läsa hästen, av osäkerhet, av okunskap, av dominanstänk eller tusen andra orsaker. En join up är alltid helt på människans villkor och visst, hästen har valet att sparka ihjäl den provocerande människan men få hästar väljer det eftersom hästar inte är lagda åt det hållet så nej, de har inget val.
När en människa kommer in och "skriker" så som många människor gör, stora rörelser, obegripliga krav, total oförmåga att läsa hästens signaler, jagande osv. så är det jobbigt för hästen. Hästar kommunicerar med små små tecken och det är först när en häst inte kan tyda hästspråk, eller om det kommer en människa som inte kan tyda hästspråk som de måste stå och vråla. Det är jobbigt att alltid behöva vråla för att göra sig förstådd. Jag vill inte att mina hästar ska tycka att jag är jobbig. Jag vill att de ska vilja vara med mig. Därför jagar jag aldrig en häst eller kastar mig över den, en häst som inte vill komma (händer ibland med nya hästar innan vi har lärt känna varandra) väntar jag helt enkelt på. När hen är redo så kommer hen. Jag ställer aldrig krav som hästen inte kan, vill eller förstår utan ska vi lära nytt så visar jag på ett schysst sätt så att hästen har en ärlig chans att förstå. Vill eller kan inte hästen så tar jag reda på varför, jag tar inte fram ett spö och tvingar.
Jag vet egentligen inte vad som menas med klassisk hantering eftersom det är så enormt brett. Jag tror iallafall på att lära sig läsa hästen, lyssna på hästen och respektera dess gränser. Jag tror också på att lära hästen att respektera mina gränser genom att vara tydlig, konsekvent, rättvis och snäll och att aldrig kräva orimligheter. Jag skulle t ex aldrig kräva av en häst att hen ska tillbringa sin hagtid ihop med någon häst som hen inte gillar eller stå i en box bredvid en häst hen inte gillar. Jag skulle heller aldrig kräva att hästen på andra sätt ska leva så som hen inte trivs. Så långt det bara är möjligt hanterar jag hästen på ett sätt som är okej med hästen och måste jag utsätta hästen för något hen tycker är jobbigt (att kolla tänderna och fixa dem t ex) så är det självklart att det görs under sedering. Annat tränas på så att hästen förstår grejen med att göra det hen tycker är jobbigt eller konstigt som att lyfta hovar t ex. På vissa hästar har sedering även vid skoning haft sin givna plats om hovarna måste göras vid innan träningen har kommit så långt att hästen tycker att den behandlingen är okej.
Jag har inget behov av att låtsas vara någon ledare. Jag vill vara mina hästars vän, någon de lärt sig lita på och vill vara med precis som jag lärt mig lita på dem och vill vara med dem. Jag ser det som min skyldighet att ge mina hästar det bästa liv jag möjligtvis kan och där ingår inte att kuva, skrämma, tvinga eller hota.
Jag gillar ditt sunda tänk. Jag är inne på samma spår som du. Men jag bara undrar, om du stöter på motstånd, hur går du till väga. Om du önskar att till exempel rida över en stock i skogen och hästen vägrar. Låter du då hästen slippa och rider runt eller kompromissar du med hästen på något vis? Det är väldigt enkelt när häst och människa vill samma sak, det är ju när viljorna går åt olika håll det allt som oftast blir trubbel och somliga tar till tvång, hot osv. Hur gör du?
Jag kan inte säga säkert när en join up kan vara vettig men kan tänka mig att det kan vara ett verktyg när saker gått över styr totalt. Nu talar jag altså om hästar där det som gäller är lös problemet eller skjut den. Dessa hästar ska hanteras av proffs och jag anser att join up är en metod som om den ska användas enbart ska användas av just proffs. Det finns säkert andra bättre metoder men det är ungefär där jag tror den kan var rimlig iom att den är så stark.I vilka fall skulle en join up vara användbar enligt dig? Trevligt med svar från någon med egen erfarenhet. Vad var det som hände när hästen din blev missförstådd? Vilka var konsekvenserna? Jag håller förresten med dig om att inte vilja ha någon knäckt häst. Tyvärr verkar många eftersträva just det oavsett filosofi och disciplin. Enkelt och smidigt att ha en radiostyrd maskin.
Jag tycker join Up är bra. Man läser hästens signaler och reagerar på dom. Resultatet blir en avslappnad häst som vill vara med dig. Fungerar bäst på hästar med problem, vanliga hästar känns inte riktigt lika intresserade tycker jag. Min rädda ponny med mycket bagage har det gett massor med. Man belönar egentligen avslappning och fokus, inte så att man jagar dom värre än longering. Dessutom är det en perfekt metod att använda om hästarna inte går att fånga i hagen.Nykomling här på Buke, var lite hyggliga
Jag har lite funderingar gällande den träningsmetod (?) som kallas join up. Efter mycket googlande och även rotande här på detta forum har jag fortfarande inte fått svar på mina frågor, därför startar jag en ny tråd.
Join up beskrivs i många sammanhang som ett kontrakt mellan häst och människa, har jag rätt? Vad jag fått se på diverse YT-klipp exempelvis skickas hästen ut på spåret i en rundcorall. När hästen funnit avslappning och fokuserar på människan bjuds den sedan in till mitten för att sedan följa människan. Detta är vad jag kan se med blotta ögat, beskrivet kortfattat.
Frågorna är då. Varför gör man join up? Vad är poängen och på vems villkor egentligen? Har hästen något annat val än att skriva en kråka på kontraktet i slutändan?
Eller är denna metod som jag misstänker? En metod som går ut på att till sist bryta ner hästen såpass att man till slut får sin egen vilja igenom? Att stressa fram hästen i ett begränsat utrymme där den inte har någon möjlighet att komma undan obehaget OM hästen inte väljer den undergivna vägen in till människan. Är detta ömsesidigt?
Tro mig, jag är mer öppensinnad än vad jag verkar. Söker enbart en välutvecklad förklaring. /Lucifer