Tack för ett långt och intressant svar
En relativt kort men intensiv utbildning då. Det tar flera år att bli ridinstruktör den svenska vägen, både med teori och praktik samt inträdeskrav som är såpass höga att det krävs många års erfarenhet för att komma in..
Ja, som sagt, jag känner mig inte färdiglärd på något sätt, det är fortfarande en del som jag inte lär ut själv.
Jag tror ärligt talat inte det spelar någon större roll hur man bär sig åt så länge man är schysst mot hästen och kan sin sak. En den NH folk är verkligen ute på hal is enligt mig och skapar någon slags kuvade robotar som inte får ta ett steg utan tillstånd typ, nu tror jag mest det är folk som missuppfattat hela iden med NH som kör med en stilen. Du förskönar dock i mina ögon din ridstil, all ridning går ut på att få hästen att utföra det man önskar, hittills har jag inte sett någon ridstil som går ut på att låta hästen bestämma vad man gör, i så fall är det smartast att inte rida hästen alls, den har inget behov av det. Vad man sedan önskar få ut av umgänget/ridningen och vilken "skola" man väljer styr utrustningen. Önskar man hoppa är det praktiskt med martingal sadel och träns. Sporrar har jag inte mycket till övers för, de används allt för ofta fel..
Jag tror som du säger också, klart man måste ha något mål, men vad jag syftade på är sånt som dressyr, hoppning och trav. Jag har ändrat min tanke om att jag vill ha något sådant syfte med de hästar jag möter, jag använder Natural Riding mer som en metod för att människan ska lära sig förstå sin häst bättre och hästen har större möjlighet att bli lyssnade till, jag tycker att den metoden helt enkelt ger större möjlighet till det i alla fall. Men jag är såklart införstådd med att om man vill hålla på med sådant så är säkerligen den utrustningen nödvändig, det är inget jag säger emot.
Får man ha ett grimskaft som hjälpmedel att rida hästen? Jag klarade alldeles utmärkt att rida min helt traditionellt tränade islandshäst (har sålt henne nu) i alla gångarter (ja inte flygande pass) både på ridbana och ute med endast ett trasig grimskaft om halsen och ja vi fixade att styra alla vanliga vägar rida skänkelvikning och öppna också och hade jag vågat hade hon gärna hoppat också. Nu red jag inte ut utan träns av säkerhetsskäl mer än att ta hästen till och från hagen och någon enstaka gång för att visa och för att ta foto. Det krävdes några vändor till hagen för att få till signalerna när det gällde att styra. Jag är övertygad om att kan göra det samma med många traditionellt svenskt skolade hästar. De flesta har inget intresse eller vågar inte testa. Hästar är välmenande och snälla varelser och det är inte genom styrka och skräck vi styr dem utan de låter oss snällt styra och ställa. Vad vi använder för verktyg är underordnat. Sen vill åtminstone jag av bekvämlighetsskäl ha sadel på många hästar, det är inte alla som är sittvänliga.
Ja en häst kan för all del välja att attackera människan, men det är det få som gör över huvudtaget, det ligger inte i deras natur så vad du än säger är valen för flertalet hästar att springa eller underkasta sig. Jag har inga illusioner, det är så det är i ridning i stort. I joinup är det bara så utstuderat. Det går ut på att hästen ska underkasta sig. Klart man kan förfölja hästen ute i det fria om man gör det till häst eller med något motorfordon, men då går valfriheten bort så länge hästen inte lyckas skaka av sig förföljaren.
Grejen för mig är att jag inte kan se varför joinup skulle vara mer naturligt än andra metoder, mer hästvänligt och utnyttja hästens språk mer/bättre. En duktig hästmänniska kommunicerar med hästen och "tämjer"/rider in hästen på ett positivt och trevligt sätt oavsett metod. Jag irriterar mig på att många som håller på med NH (oavsett inriktning inom det) slår sig för bröstet och talar om hur hästvänliga de är och hur de kommunicerar med hästen, lite underförstått att alla som inte håller på med NH inte klarar att kommunicera. Du kör lite med den stilen själv - när du tidigare skrev:
"Men Natural Riding innebär inte att träna en häst till att utföra en massa saker som människan sagt är rätt. Natural Riding har som mål att kunna rida sin häst utan att har några hjälpmedel som spö, sporrar, martingal eller ens träns och sadel."
Har ni inte något mål i träningen i mänskliga termer utan bara att hästen ska göra vad den vill så är det bortkastad tid, det gör den så bra utan en enda människa i sin närhet.
Jag ser inget egenvärde i att använda carrotstick (Parelli), rep, repgrimma, dually grimma, bettlöst träns, långpisk eller träns med bett. I joinup använder man ett rep och kastar mot och på hästen, för hästens del är det skitsamma om man har det istället för en långpisk eller en carrot stick. Det som spelar roll för hästen är hur man använder verktygen. Jag är övertygad om att M-R kunnat göra en joinup lika väl med en longpisk eller en carrot stick.
Får och får, man får använda grimma om man vill. Men tanken med hela med den metoden är att den skapar sådan synk mellan människa och häst att du inte längre ska behöva känna att du ska behöva säkra med all extra utrustning. (Jag är dock ganska säker på att bettlöst minskar smärta mot hästen i jämförelse med repgrimma och bettlöst. Sen är ju inte Join-up något man håller på med en längre tid vilket gör att du inte alls/eller få gånger har med rep/långlina att göra. M-R hade säkert kunnat använda andra verktyg eller helt utan. En häst som inte redan har haft med annan typ av träning att göra innan brukar inte behöva rep eller liknande för att kunna utföra Join-up.) Men absolut spelar det roll hur du använder dig av verktygen och därför spelar det ofta ingen roll vilket verktyg du använder så länge du använder det fel. Du får ursäkta om jag lät nedvärderande mot alla andra hästmänniskor som inte kör NH. Jag kan inte tala för hur du jobbar med din häst och hur det går, men utifrån den erfarenhet jag har så finns det inget annat jag kan rekommendera än NH.
Min tränare som har jobbat med otaligt många olika hästar på mer än heltid i 14 år har och även jag under 4 år har inte ramlat av eller varit med om några skador eller oanade överraskningar. Jag kan inte säga annat än det är något jag kommit att tro på. Men jag är öppen för någon annan metod om det finns någon som visar på samma resultat och lika välmående hästar både psykiskt och fysiskt. Ingen träning jag prövat innan har känst så säker och inlyssnande på hästens vilja och språk som Natural Riding/Join-up, det vill säga om man verkligen kan sin sak.
Jag tror säkert att andra lyssnar på sina hästar och de tror ju på sin grej för att de ser något önskat resultat. Som du säger är hästar lojala och snälla djur vilket gör att det är lätt att fortfarande få ett önskat resultat men som du också säger är inte hoppning och dressyr något naturligt för hästen att hålla på med, och därför är det inget jag supportar som jag gjorde förut, inget jag kan tala för. Alla hästar jag jobbat med som tidigare tränats enligt traditionell träning har jag sett både bli lugnare och tryggare i sitt sätt och må bättre fysiskt sätt, för mig är det ett resultat jag är nöjd med. Jag säger inte att jag är någon mästare men jag hoppas att hästfolk vågar ge Join-Up och Natural Riding en chans och möter människor som kan det de håller på med.
Jag tror du behöver läsa på om positiv och negativ förstärkning (edit- läs vad
@tuaphua skriver). Det du skriver här tyder inte på att du har särskilt mycket koll i ämnet men det kanske snarare har med uttryckssättet än verkligt kunskap.
Alla skickliga ryttare rider sina hästar med "hållning" och "energibalans" även om terminologin skiljer sig.
Jag må uttrycka mig på ett sätt som inte låter helt korrekt men jag är ganska säker på att jag vet vad jag håller på med vad det gäller positiv och negativ förstärkning.