"Bara göra". Ta in, på med grimma, longera, på med sadel, upp med ryttare. Inte speciellt komplicerat. Fungerar bra på dom flesta hästar. Ett shyst sätt. Men en ponny som är skickad från Irland utan historia som garanterat inte har haft en bra erfarenhet av människor, dessutom extremt introvert, nej, den metoden tror jag inte hade fungerat på henne. Och det utan att påstå att en helt vanlig inridning är dåligt på något sätt. Bara att i hennes fall gjorde joinup en otrolig skillnad och montys metoder hjälpte henne få självförtroende och förtroende för människor.Och vad är traditionellt svenskt sätt?
Det handlar inte om metod utan om tålamod och för många att anpassa sig och läsa hästen. Se på första filmen som länkats. Tror du den killen lyckats med din ponny med den strategin?
Tålamod och lära sig läsa hästen, självklart är det en oerhört viktig pusselbit. Tycker joinup är ett bra verktyg. Påstår inte att andra metoder behöver vara sämre, det passade bara oss bra.
Har inte sett filmen, har dock förstått på kommentarerna här att det inte var bra. Vilket inte förvånar mig heller, inte alla gör rätt, oavsett metod. Mitt sätt att jobba med joinup fungerar, för oss.