Jo men fortfarande ser du inga vildhästar idag springa mycket på volt.Samling finns ju faktiskt till en viss del naturligt hos hästen men vi kräver mer för att den ska hålla under ryttare.Sen har vi olika syn på hur mycket träning det krävs för att få en häst stark och balanserad på volt , detta även inviduella från häst till häst tycker jag
Vad skulle de springa på volt för? Klart de inte gör det.
Och om en vildhäst springer på volt springer den inte sunt på volt heller. Men med det inte sagt att de går i bra balans öht ens när de springer rakt fram.
Men i det vilda så selkteras liksom de klena ut på ett brutalt sätt.
Det görs inte här. Vi har en hel del riktigt dåliga exemplar som vi ska försöka få att hålla.
Och att vi har olika åsikt om hur lång tid det tar att utbilda en häst till balans och samling beror nog på att vi jobbar helt olika. Det är vad jag sysslar med främst idag, dressyr och rehab.
Hästar är mer atletiska än vad vi människor är. Det är därför tex mycket lättare att behandla hästar. De svarar lika bra som elitidrottsmän för att deras muskler är igång mer än våra.
Har man bara ett signalsystem som är utformat för att skola hästar till samling och balans så kan man få dem rätt fort att bara ligga i jämnvikt och lära dem att skjuta balansen i manken utåt vid longering tex.
På den nivån, när det bara handlar om jämnvikt behöver få ridraser någon mer styrka än de redan har per natur. Däremot måste de lära sig balansera sig och använda rätt muskler. De flesta system tar det rätt lång tid att komma igenom det. Och man tror de behöver styrka. Det handlar om att man inte kan påverka rätt muskler.
Och nej, samling om du snackar i dess riktiga termer finns inte naturligt. Det är helt en fråga om utbildning.
Men där delar inte olika grenar åsikt om vad som är samling. För mig borde ju samling oavsett gren vara dess ursprungliga betydelse. Det finns tydligt defenierat vad det är. Och det finns inte i naturen.