Jag har jobbat administrativt i nästan 15 år (på några olika arbetsplatser) och rekommenderar det inte av flera anledningar;
Det är ofta ett ganska själadödande jobb. I princip all administration som inte kräver specifik utbildning inom ekonomi eller liknande har åtminstone delvis kundtjänst som arbetsuppgift. Det är ofta roligt, men det är också till stor del ett jobb där du får lite till ingen uppskattning för det du gör, där det positiva inte uppmärksammas men skulle något vara negativt får du höra det direkt. Man måste vara bra på att medla, ha ett stabilt temperament och förmågan att kunna skaka av sig skit folk säger om man inte ska må väldigt dåligt efter ett tag. Många uppgifter är repetitiva och tråkiga och det är sällan man får se "utsidan av kontoret". Kollegor är ofta allt, bra kollegor så trivs man.
Detta är såklart min personliga åsikt men jag vet att den delas av många inom yrket, och det är ett typiskt jobb där folk "fastnar". Man drömmer om något annat men tar sig inte för att lämna en fast anställning för ovisshet. Anledningen till det är ofta för att "administratör" ofta inte är ett jobb som kräver utbildning (även om det finns sådana) och varje arbetsplats får in hundratals eller kanske tusentals sökande när de lägger ut en tjänst. Vilket leder till det med rekrytering..
Alla administrativa jobb jag haft har jag fått genom kontakter eller rekommendationer. Med tanke på söktrycket jag nämnde så är det få "bra" arbetsplatser som ens annonserar för tjänster om de inte måste. Du ska förresten inte hänga upp dig på att en väldigt kort tjänst eller ett vik inte kan leda någon vart. Mitt nuvarande jobb blev jag headhuntad för.
Kedjan såg ut så här: En släkting till mig blev tvungen att plötsligt sjukskriva sig mitt i semestern pga olycka, hen rekommenderade då mig då jag tidigare jobbat administrativt och jag fick det då arbetsplatsen behövde någon redan nästa dag. Det var 5 veckor och de var väldigt nöjda med min insats (jag trivdes också enormt bra med gruppen), de skulle anställa någon till hösten men tyvärr var jag inte aktuell för det då chefen inte gillade tanken på att ha släktingar som jobbade ihop.
Samtidigt är det en kollega där som blir headhuntad till ett annat jobb hos en konkurrent, hon ville inte sluta då hon trivdes men rekommenderade mig som skulle bli arbetslös om ett par veckor, chefen på nya stället checkade med min vik-chef och jag fick en bra rekommendation där också, jag visste inte ens att allt detta hände utan fick reda på detta händelseförloppet först när den "nya" chefen ringde mig, frågade om jag ville jobba och komma på en intervju. Den "intervjun" var mer typ ett informationsmöte om när jag började, han hade liksom redan all info om mig han behövde, jag lämnade inte ens ett CV. Det är JÄTTESVÅRT att få den här typen av jobb utan tidigare erfarenhet och genom rekommendationer och ska man söka nytt är det en fördel att göra det när man redan är anställd.
Om du ändå vill jobba som administration bör du också vara beredd på att din lön troligtvis aldrig kommer bli jättebra, det är svårt att avancera då admin ofta ses som "bottenskiktet". Inte omöjligt såklart beroende på arbetsplats men det är absolut inget jag skulle räkna med. De bästa egenskaperna du kan ha är att vara snabblärd och ha relativt god kunskap om datorer i min erfarenhet.
Jag skulle personligen rekommendera någon form av KY-utbildning där det är goda chanser till jobb. Har du en attraktiv yrkesutbildning blir det enklare dels att få ett nytt jobb men också söka dig vidare om du inte trivs. Jag håller själv på att läsa upp mina skolbetyg för att vidareutbilda mig, för om det är något jag kommit fram till under mitt yrkesliv om "vad jag vill bli när jag blir stor" så är det att det iaf INTE är administratör.
Sorry för lång novell