Jobbsök - hur viktigt är det med utbildning resp. kontakter? (utbruten från Vad gör vi? Del CXLIII)

Status
Stängd för vidare inlägg.
Så ditt tips @Voeux är att bli nära vän med chefen, korrekturläsa min ansökan lite till men än vad jag redan gör, inte utbilda mig, och vad? Hålla tummarna?

Det är väl ingen hemlighet att det är bra att nätverka? Har fått flertalet jobb genom att folk kommit ihåg mig från tex ett event eller liknande. Eller för att man känt ngn som känner ngn.

Inte för att man ska se jobbtillfällen överallt men ofta dyker de ju upp på det sättet. Spontant genom en tillfällighet
 
Det är väl ingen hemlighet att det är bra att nätverka? Har fått flertalet jobb genom att folk kommit ihåg mig från tex ett event eller liknande. Eller för att man känt ngn som känner ngn.

Inte för att man ska se jobbtillfällen överallt men ofta dyker de ju upp på det sättet. Spontant genom en tillfällighet
I min värld ska man få ett arbete för att man är rätt person för det, inte för att man känner rätt person.
 
Hur ser ditt cv ut, vilken stil kör du? Testat kompetensbaserat cv istället för traditionellt cv där man bara rabblar upp arbetsplatser och utbildningar.
Googla för exempel.
Canva har både gratisvarianter och betalversioner som man kan använda för att snygga till sitt cv.

Jag tror absolut inte att det är hopplöst.

Låna boken What Color is Your Parachute. Tips för folk som vill byta inriktning.

Fundera på alla arbetsuppgifter du haft, lista för dig själv vad du gillat, vad du ogillat och vad som är neutralt. Försök sen ringa in vad som är gemensamma faktorer i de här jobben/uppgifterna.
 
I min värld ska man få ett arbete för att man är rätt person för det, inte för att man känner rätt person.

Men så enkelt är det ju inte. Du har lättare att ”sälja in dig” under andra former än att du mailar in ett cv där du listar sina arbetsplatser. Där är det lätt att försvinna i mängden speciellt om du på pappret kanske inte har det starkaste cvt
 
Hur ser ditt cv ut, vilken stil kör du? Testat kompetensbaserat cv istället för traditionellt cv där man bara rabblar upp arbetsplatser och utbildningar.
Googla för exempel.
Canva har både gratisvarianter och betalversioner som man kan använda för att snygga till sitt cv.

Jag tror absolut inte att det är hopplöst.

Låna boken What Color is Your Parachute. Tips för folk som vill byta inriktning.

Fundera på alla arbetsuppgifter du haft, lista för dig själv vad du gillat, vad du ogillat och vad som är neutralt. Försök sen ringa in vad som är gemensamma faktorer i de här jobben/uppgifterna.
Jag har gjort flera olika CV, men ofta vill ag att man skickar in via deras hemsida (inte en egen fil) och då är det ju bara att plocka russinen ur kakan och skriva direkt på hemsidan.
Fått tips om den boken innan men inte fått tag i den.
 
Men så enkelt är det ju inte. Du har lättare att ”sälja in dig” under andra former än att du mailar in ett cv där du listar sina arbetsplatser. Där är det lätt att försvinna i mängden speciellt om du på pappret kanske inte har det starkaste cvt
Nähä så varför ens söka då? Om det bara handlar om vems rumpa man vill vara närgången med?
 
I min värld ska man få ett arbete för att man är rätt person för det, inte för att man känner rätt person.
Kan det vara så att du söker "fel" arbeten? Vi får in en del ansökningar, vissa av samma person som söker alla tjänster vi lägger ut, men de har inte i närheten av den kompetens vi efterfrågar.

Om du får så dåligt gensvar på dina ansökningar eller inte får förlängt på korta vik - vad är det som är fel? Du kanske ska söka dig till en annan bransch?
 
Kan det vara så att du söker "fel" arbeten? Vi får in en del ansökningar, vissa av samma person som söker alla tjänster vi lägger ut, men de har inte i närheten av den kompetens vi efterfrågar.

Om du får så dåligt gensvar på dina ansökningar eller inte får förlängt på korta vik - vad är det som är fel? Du kanske ska söka dig till en annan bransch?
Jag är inte i nån speciell bransch. Jag söker extremt brett, allt från miljöhandläggare till brevbärare och privatchaufför. Jag har erfarenheter och/eller utbildning på det jag söker. Jag får bra referenser från tidigare arbetsgivare. Men vad hjälper det? Tydligen hänger allt på att man känner rätt personer...
 
Jag är inte i nån speciell bransch. Jag söker extremt brett, allt från miljöhandläggare till brevbärare och privatchaufför. Jag har erfarenheter och/eller utbildning på det jag söker. Jag får bra referenser från tidigare arbetsgivare. Men vad hjälper det? Tydligen hänger allt på att man känner rätt personer...
Det där är inte sant. Jag har sökt och fått massa olika jobb fram tills för tio år sedan när jag tog examen. Visst, vissa saker är lättare om man har kontakter, men det är inte avhängigt på det, de flesta av mina jobb innan examen har jag INTE fått genom kontakter.
Så frågan är vad som felas? Är det att du aldrig blir kallad eller är det att du inte blir kvar på arbetet av någon orsak?
 
Det där är inte sant. Jag har sökt och fått massa olika jobb fram tills för tio år sedan när jag tog examen. Visst, vissa saker är lättare om man har kontakter, men det är inte avhängigt på det, de flesta av mina jobb innan examen har jag INTE fått genom kontakter.
Så frågan är vad som felas? Är det att du aldrig blir kallad eller är det att du inte blir kvar på arbetet av någon orsak?
Jag har gått på lite intervjuer, men av ena eller andra anledningen har det inte blivit något. Vad menar du med att jag inte blir kvar på arbetet? När ett vikariat eller spring är slut så är det slut, välkommen tillbaka nästa år typ.
 
I min värld ska man få ett arbete för att man är rätt person för det, inte för att man känner rätt person.

Det kan ju faktiskt vara så att någon en känner bekräftar att en är rätt för jobbet...

Nätverkande är inte rövslickeri. Det är just det, utvidga sitt kontaktnät för att öka sina chanser. Jag fick ett av mina jobb för att jag pratar med allt och alla. Det var i kön på återvinningen... och personen jag pratade med där började jag prata med eftersom det var skittråkigt att vänta och hon var trevlig. Det är liksom så det fungerar.
 
Jag fick mitt senaste jobb efter en praktik. Skulle ALDRIG ha fått det om dom inte lärt känna mig innan. Blev också erbjuden ett jobb på ett företag där jag skrev min c-uppsats. Hade aldrig fått erbjudandet om de inte känt mig innan. Mitt första sommarjobb som senare gav en fast tjänst fick jag då chefen på sommarjobbet hade häst i samma stall.

Kontakter är verkligen en fördel. Jag har haft massor av extrajobb, och genom det skaffat kontakter. Och det är inom sjukt olika branscher, men folk känner varandra och det gör mycket.

Sen har jag inte fått jobben bara för att jag känner folk, utan på grund av intrycket de fått av mig. Hade de känt mig och tyckte att jag var en idiot hade jag aldrig blivit anställd. Sen verkar jag göra hyfsat ifrån mig på intervju, har fått en del jobb helt utan kontakter också. Tror inte mitt CV är så bra faktiskt, jag har i princip inte ändrat på det på tio år. Har till och med en tio år gammal bild. :laugh:
 
Jag har gått på lite intervjuer, men av ena eller andra anledningen har det inte blivit något. Vad menar du med att jag inte blir kvar på arbetet? När ett vikariat eller spring är slut så är det slut, välkommen tillbaka nästa år typ.
Fast beroende på hur stor arbetsplatsen är så kan det ju finnas olika möjligheter till förlängning/fast jobb efter ett vik. På större arbetsplatser och där det är större omsättning på personal än på ett litet företag så är det ju inte sällan någon har hunnit säga upp sig, blivit gravid osv under tiden för ens vik så att man kan fortsätta. En del fular ju sig och låter en jobba på olika vik fram till risken då man blir LASasd, men då har man ju i alla fall haft två år på sig att hitta nån annan lösning.
 
Fast beroende på hur stor arbetsplatsen är så kan det ju finnas olika möjligheter till förlängning/fast jobb efter ett vik. På större arbetsplatser och där det är större omsättning på personal än på ett litet företag så är det ju inte sällan någon har hunnit säga upp sig, blivit gravid osv under tiden för ens vik så att man kan fortsätta. En del fular ju sig och låter en jobba på olika vik fram till risken då man blir LASasd, men då har man ju i alla fall haft två år på sig att hitta nån annan lösning.
Till exempel kan det vara mer strategiskt att söka ett extrajobb på ica maxi än i ett litet företag med tre anställda. På hemtjänsten jämfört som personlig assistent åt nån som kör sitt egna bolag osv. Dvs att bredda sina möjligheter till vidare anställning, även om just den tjänsten "försvinner".
 
Ok, jag är helt enkelt en person som ingen tycker om. Bra att få det bekräftat. Inget av mina jobb har lett vidare, så tydligen är det bara glada att bli av med mig. Ingen jag känner har någonsin erbjudit mig ett jobb, så jag är väl inte pålitlig nog.

Lika bra jag ringer chefen och säger upp mig. De vill säkert ändå bli av med mig, speciellt med tanke på att jag är sjukskriven "så ofta".
 
Status
Stängd för vidare inlägg.

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

  • Hiss och diss del 5
  • Parfym
  • Sytråden del 4

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Stil på bostad för uthyrning.
Tillbaka
Upp