ForeverYoung
Trådstartare
Jag jobbar sedan knappt ett år tillbaka som beridare på ett stall i Tyskland. Jag trivs egentligen bra här, men det finns ett problem som för min del bara blir större - chefens dotter. Att hon var en tyrann som gärna lekte chef själv förstod jag från början, men mot mig var hon alltid bättre än mot alla andra. Det beror delvis på att jag är beridare och inte hästskötare, vilket just här anses vara en väsentlig skillnad, men jag har också trott att det delvis är för att jag verkligen gör mitt jobb så bra jag kan och en massa därtill. Jag har egentligen 48 timmars vecka precis som de andra i stallet, men jag jobbar tills jag är färdig vilket innebär att mina veckor sällan understiger 65 timmar (något som jag inte får extra betalt för). Jag vet att chefen uppskattar det (även om hon inte heller skulle säga det rakt ut) och har trott att även hennes dotter gjort det. Men de sista veckorna har allting ändrat sig. Plötsligt är allt jag gör fel i hennes ögon. Det har varit saker som att jag ställt min häst i den skötspiltan som hon 2 sekunder senare tvunget skulle använda, att jag använt ett schabrak som tydligen var "hennes" (fastän det var exakt likadant som alla de andra vi använder och låg bland de andra), eller att jag kommit in i ridhuset vid en tidpunkt där jag stört hennes ridning. Och rider som en kratta gör jag ju också, det är hon alltid väldigt snabb med att påpeka så fort hon ser mig rida. Konstigt att jag faktiskt får jobba här som beridare då?
Det där med ridningen har i alla fall blivit en väldigt ond cirkel för min del. Jag kan över huvud taget inte rida när hon är där, utan försöker se till att vara färdig tills hon kommer (ofta eftermiddag/kväll). Men ibland lyckas jag inte och då måste jag ju ändå rida färdigt mina hästar. Självklart blir jag då spänd och försöker göra allting på hennes sätt när hon kommer, vilket även gör mina hästar spända och får dem att gå dåligt. Och då klagar hon ju ännu mer... Pga det har jag delvis tappat min lust att rida, något jag förut kunde göra 12 timmar om dagen utan att tröttna.
Det finns ungefär tusen saker att tillägga men då kan det här sluta som en roman istället för som ett diskussionsinlägg, och det var inte min tanke. Min fråga till er är helt enkelt; Hur mycket ska man stå ut med? Jag ser mig själv som en relativt stark människa som är bra på att göra folk till lags, men hon fick mig senast idag till att börja gråta med sina patetiska kommentarer (givetvis såg hon dock inte det..). Och jag är långt ifrån den enda som gjort det. Tilläggas bör också att personalen på grund av chefens dotter byts ut mycket ofta. Sen jag kom har här varit över 20 olika hästskötare på 4 tjänster.
Om det är något ni undrar så fråga gärna. Jag hoppas för övrigt att jag placerat tråden i rätt forum.
Det där med ridningen har i alla fall blivit en väldigt ond cirkel för min del. Jag kan över huvud taget inte rida när hon är där, utan försöker se till att vara färdig tills hon kommer (ofta eftermiddag/kväll). Men ibland lyckas jag inte och då måste jag ju ändå rida färdigt mina hästar. Självklart blir jag då spänd och försöker göra allting på hennes sätt när hon kommer, vilket även gör mina hästar spända och får dem att gå dåligt. Och då klagar hon ju ännu mer... Pga det har jag delvis tappat min lust att rida, något jag förut kunde göra 12 timmar om dagen utan att tröttna.
Det finns ungefär tusen saker att tillägga men då kan det här sluta som en roman istället för som ett diskussionsinlägg, och det var inte min tanke. Min fråga till er är helt enkelt; Hur mycket ska man stå ut med? Jag ser mig själv som en relativt stark människa som är bra på att göra folk till lags, men hon fick mig senast idag till att börja gråta med sina patetiska kommentarer (givetvis såg hon dock inte det..). Och jag är långt ifrån den enda som gjort det. Tilläggas bör också att personalen på grund av chefens dotter byts ut mycket ofta. Sen jag kom har här varit över 20 olika hästskötare på 4 tjänster.
Om det är något ni undrar så fråga gärna. Jag hoppas för övrigt att jag placerat tråden i rätt forum.