Jobbigt träningspass

*Gotlandsrusset*

Trådstartare
Vad är riktigt jobbigt och krävande för hästen? red min häst idag och hon var verkligen ÖVER pigg. Tittade på allt och inget. Hoppade åt sidan för minsta lilla. Jag red ganska långt och krävde ganska mkt men hon var lika pigg efter som innan för det.

Så nu vill jag veta något som är JOBBIGT. Klättra? galoppintervaller? travintervaller? Hon blir ALDRIG trött. Nu är det ju eg inte syftet att hon ska komma in o vara helt slut men jag vill att hon ska få ut all sin överskottsenergi.
Så tips?
 
Sv: Jobbigt träningspass

Långa galopper är det enda som tröttar ut min häst någorlunda. Ha ett stort fält och värm upp ordentligt innan, sen är det bara att rulla på i några varv.
 
Sv: Jobbigt träningspass

Hmmm fast med en del hästar upplever jag att ju mer man låter dem "rasta av sig" ju hetare och piggare blir de!! Har du testat att ta ett helt pass och bara träna på att hästen ska "tänka" hela tiden. Typ "smyga" fram övergångar, som kommer tätt tätt tätt efter varandra halt - skritt - trav - halt - trav - halt - skritt - halt ev med ryggn. inlagt emellanåt... Sidvärds 2-3 steg - rakt fram några steg och halt. Kanske inte galoppera alls detta pass.
De flesta hästar blir faktiskt tröttare av en sån här ridtur än av att få rulla på i de snabbare gångarterna - de blir trötta i hjärnan också så att säga, dessutom tränar man ju på att de ska vänta på dina signaler så det blir ju två flugor på smällen :D

Det där med att just smyga fram övergångar är effektivt tycker jag eftersom en del hästar annars tar hjälpen som en signal att häva sig iväg i fullfart!! Smyger du får hästen verkligen använda huvudet dvs gå och lyssna efter hjälpen och förhoppnings vis glömma bort att gå och leta efter annat att koncentrera sig på i vägkanten - den har fullt upp att lyssna efter om du ger en signal snart så att säga!!
 
Sv: Jobbigt träningspass

ja, de var ett bra förslag. kanske borde klättra med henne, för att göra det måste jag rida ganska långt. Då kan jag ju passa på att göra det du tipsar om samtidigt.
 
Sv: Jobbigt träningspass

Hmmm fast med en del hästar upplever jag att ju mer man låter dem "rasta av sig" ju hetare och piggare blir de!! Har du testat att ta ett helt pass och bara träna på att hästen ska "tänka" hela tiden. Typ "smyga" fram övergångar, som kommer tätt tätt tätt efter varandra halt - skritt - trav - halt - trav - halt - skritt - halt ev med ryggn. inlagt emellanåt... Sidvärds 2-3 steg - rakt fram några steg och halt. Kanske inte galoppera alls detta pass.
De flesta hästar blir faktiskt tröttare av en sån här ridtur än av att få rulla på i de snabbare gångarterna - de blir trötta i hjärnan också så att säga, dessutom tränar man ju på att de ska vänta på dina signaler så det blir ju två flugor på smällen :D

Det där med att just smyga fram övergångar är effektivt tycker jag eftersom en del hästar annars tar hjälpen som en signal att häva sig iväg i fullfart!! Smyger du får hästen verkligen använda huvudet dvs gå och lyssna efter hjälpen och förhoppnings vis glömma bort att gå och leta efter annat att koncentrera sig på i vägkanten - den har fullt upp att lyssna efter om du ger en signal snart så att säga!!


Du har helt rätt :banana:
 
Sv: Jobbigt träningspass

Klättra är jättebra det stärker hästen på sikt!! Tänk bara på att det ger mycket mjölksyra i musklerna och då ska du nog inte göra det jag föreslog på hemvägen utan bara jogga i långsam trav för att låta blodet skölja genom musklerna och undvika träningsvärk så mycket det är möjligt.

Övergångar och klättring kan väl nästan sägas ha samma effekt muskulärt fastän olika kraftigt - typ olika mycket tyngd på skivstången för att använda en liknelse Så att göra båda delarna samma pass blir ju att göra samma sak fastän olika kraftigt, beroende hur tränad hästen är från början får man ha risken för överansträngning i bakhuvudet.

Jag menar inte att inte DIN häst klarar det jag vet inte alls hur väl tränad den är utan mer som en generell tanke bara :D
 
Sv: Jobbigt träningspass

Jo, jag vet. Snackar ju inte en massa svåra saker när jag precis klättrat. Tar de lugnt men håller henne ändå igång. Skrittar i princip bara efter klättring men man kan ju göra mkt i skritten med :)
 
Sv: Jobbigt träningspass

Håller med stranger, en del hästar laddar upp ju längre ridpasset varar.... Då tror jag också mer på hjärngympa med massor av tempoväxlingar, sidförande några steg, en volt mitt i övningen, övergångar i massor mellan gångarterna osv. En häst som är psykiskt trött av att tänka blir ofta lugnare att ha att göra med.
Lycka till!
 
Sv: Jobbigt träningspass

Jag har också en sån häst som aldrig blir trött.
En gång blev jag så trött på att hon studsade runt, så jag tänkte nu får hon gå hur fort hon vill, och så red jag ut på travbanan.
Hon galopperade 8 varv (= 8 km) i full fart sen var jag tvungen att sakta av för att JAG inte orkade mer. Hon har aldrig blivit trött fysiskt, inte ens efter värsta hopp och dressyrpass.
Psykiskt går det att få henne trött, det har jag varit med om men hon skulle nog kunna springa ihjäl sig den hästen.
 
Sv: Jobbigt träningspass

Min erfarenhet säger mig att det har stor betydelse hur ofta hästen får jobba. Kan det vara så för din del oxå?

Jag tror att "pigga" hästar (egentligen de flesta hästar)mår bra av att få jobba regelbundet ca 5 dagar/ vecka. Det kan vara ridning, tömkörning, promenader osv.varvat med varandra. Hjärngympa många dagar i veckan. Det tröttar ut dem mer än en lång galopp! Eller vad tror du om din häst?
 
Sv: Jobbigt träningspass

Håller med Stranger.
hjärngympa brukar vara väldigt effektivt. Min förra medryttarhäst var lite likadan med mycket överskottsenergi. Hon kunde trava 2 mil utan att bli trött. Vi var ute på 2-3 timmarsrundor utan att det märktes nåt på henne. Däremot blev hon trött av att gå intensivt på ridbanan i ca 30 min bara det hände något hela tiden. inte bara harva runt på stora mittvolten, utan mycket halter, länga och korta sig, lägga flera små volter efter varandra, sidvärtsrörelser några steg, gå över en cavalettiserie emellanåt, studsa över ett litet hinder och göra halt direkt efter osv osv. Huvudsaken var att hon fick koncentrera sig hela tiden. då hade hon ingen tid över till att titta på allt annat heller.
hon behövde egentligen få jobba med huvudet lika mycket som med kroppen varje dag för att vara riktigt harmonisk och inte stressa för mycket.

prova att lägga ut lite hinder i form av presenning att gå över, något hållbart som kan duga till träbro, öppna och stänga en grind rygga mellan bommar i olika vinklar osv.
 
Sv: Jobbigt träningspass

Håller med...
Försökte en gång (sic!) samma sak med en terrier som jag tyckte behövde bli av med energi... Gissa vem som blev trött?
 

Liknande trådar

R
Skola & Jobb Nu skulle jag vilja ha jobb tips! Det är nog ganska så många år kvar förmig men det gör ju inget att börja tänka nu iallafall! Plus att...
5 6 7
Svar
129
· Visningar
5 976
Senast: Gunnar
·
Ridning Har ridit och tävlat med egen häst i princip hela mitt liv, är en glad amatör som tävlat t.o.m. 135 cm i hoppning och genom åren alltid...
2 3 4
Svar
67
· Visningar
10 356
Senast: Sesca
·
Hästhantering Precis som rubriken säger har jag en häst som är svår/jobbig att sko. Jag vet varför - en hovslagare har varit dum mot honom en gång -...
2
Svar
29
· Visningar
2 689
Senast: Askur2017
·
Hästhantering Hej! Jag har sedan ett tag tillbaka varit medryttare på ett äldre sto som trots sin ålder är väldigt pigg och glad i ridningen. Hon går...
Svar
6
· Visningar
1 011
Senast: tessan.g
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Tvättstugedrama
Tillbaka
Upp