jobbig väntan

Sv: jobbig väntan

den här tråden har jag glömt bort :p
tänkte bara säga att jag INTE är gravid än ;) har fått flera förfrågningar via PM haha.

men jag har snart ägglossning, typ inom dom närmsta dagarna :devil:
vi tar det inte lika hårt längre, vi har sex när vi vill och inte för att vi "måste" :)
 
Sv: jobbig väntan

Väntar in nionde försöket nu i januari. Skönt att mensen verkar komma som den ska efter det lilla uppehållet. Vill ju helst gå ner i vikt för såhär mkt har jag aldrig vägt innan. Det får jag panik över.
 
Sv: jobbig väntan

jag måste också gå ner i vikt, helst 10 kg innan jag kan känna mig nöjd..
är 168 lång och ~74-75 kg tung.. jag har slutat väga mig för jag blir så ledsen varje gång :(
hoho, självdicipliiiin var äääär duuuuu... :smirk:
 
Sv: jobbig väntan

jag måste också gå ner i vikt, helst 10 kg innan jag kan känna mig nöjd..
är 168 lång och ~74-75 kg tung.. jag har slutat väga mig för jag blir så ledsen varje gång :(
hoho, självdicipliiiin var äääär duuuuu... :smirk:

Fast du är ju inte direkt överviktig :crazy:

En normal kropp med muskler väger ju mer, glöm inte det
 
Sv: jobbig väntan

jo, enligt BMI så ligger jag precis på övervikt. BMI stämmer inte på alla, men jag gissar på att det gör det på mig iom att jag inte tränar.. muskler väger mer än fett och jag skulle gladeligen väga lika mycket fast vara mer vältränad.
och jag har en MASSA daller även om jag kanske inte är riktigt tjock..
 
Sv: jobbig väntan

Innan pillerstoppet för snart ett år sen vägde jag några kilo under tresiffrigt. Nu väger jag tyvärr lite mer än tresiffrigt. Julmaten har väl också gjort sitt, men det är skrämmande!
 
Sv: jobbig väntan

Innan pillerstoppet för snart ett år sen vägde jag några kilo under tresiffrigt. Nu väger jag tyvärr lite mer än tresiffrigt. Julmaten har väl också gjort sitt, men det är skrämmande!

Men då är det väl jättebra om du lyckas gå ner en del före en ev. graviditet, annars får du ännu mer att släpa på och det blir svårt att bli av med överskottskilona efteråt. Testa atkinsmetoden, den ger snabbt resultat.
 
Sv: jobbig väntan

Apropå gå ner i vikt så kan det vara bra med ett sånt projekt just nu, så får man tankarna på någonting annat än att bli gravid, och kroppen brukar må bra om man går ner i lite lagom takt. Nu menar jag inte att du väger mycket eller så, det vet jag inget om, men det brukar uppta tankarna att gå neråt :p Plus att man brukar bli än mer glad i sänghalmen :D
 
Sv: jobbig väntan

Vill helst inte köra nån metod eller diet. Vill hellre ändra livsstilen, men det är så himla svårt. Har aldrig lyckats. Deprimerande att man gått upp mer än man nånsin trodde trots en redan stor övervikt.

Jo, jag väger grymt mycket. Är bara 1,70 lång.
 
Sv: jobbig väntan

Vill helst inte köra nån metod eller diet. Vill hellre ändra livsstilen, men det är så himla svårt. Har aldrig lyckats. Deprimerande att man gått upp mer än man nånsin trodde trots en redan stor övervikt.

Jo, jag väger grymt mycket. Är bara 1,70 lång.

Det finns många du kan ta hjälp av. Jag har god erfarenhet av Itrim som finns på lite olika platser i Sverige. Sjukhusen brukar ha överviktsenheter också. Jag tycker absolut att du iaf ska börja med livsstilsförändrigen nu och fokusera på det snarare än att bli gravid. Det låter på dina inlägg som om du inte är helt i balans psykiskt (inget taskigt, jag vill dig bara väl!) - ibland tror jag att mammarollen kan fungera som lite som en verklighetsflykt från problem som man inte orkar ta tag i. Men om du ska orka göra det är det nog enklast - misstänker jag som inte har barn - att lägga ner den energi och den tid som en viktnedgång/livsstilsändring kräver nu, innan du skaffar barn. Efteråt lär du alltid komma i andra hand. Så mitt råd - låt 2008 bli året då du satsar på dig själv och att hitta din trivselvikt.
 
Sv: jobbig väntan

Curly - Tycker du ska följa Sara-Idas råd. Jag har gjort en jäkla förändring av mitt liv nu det senaste när det gäller livsstil och livssyn. Barn vill jag ha men jag vill må bra först. *Kram*
 
Sv: jobbig väntan

Hur menar du angående "inte är i balans psykiskt"?

Det är svårt att svara på det.
 
Sv: jobbig väntan

Hur menar du angående "inte är i balans psykiskt"?

Det är svårt att svara på det.

Du verkar inte må bra psykiskt, helt enkelt. Om det har med att du vill ha barn att göra, eller att du är överviktig, eller om det finns ytterligare bakomliggande orsaker, vet jag inte. Men jag tror du skulle vinna mycket på att reda ut det.
 
Sv: jobbig väntan

Jag mår tillräckligt bra psykiskt för att få barn. Sen är man ju inte direkt överlycklig över att vara överviktig och alltid ha haft svårt för att gå ner i vikt. Har varit hos dietist och nån läkare som kollade hormonerna, men det förstnämnda hjälpte inte så mycket. Hormonerna var i sin ordning iaf. Det är klart man har saker med sig i bagaget, men det är nog inget som påverkar mig angående viljan att få barn. Har man väl bestämt sig för att man vill är det nog svårt att känna att man vill det direkt såklart. Men jag har accepterat att det kan dröja och jag jobbar ju hela tiden på vikten. Tyvärr känns det ju nästan som man har nån slags ätstörning ibland för man tänker nästan på vad man äter hela tiden. Får lätt ångest för det "kanske var onyttigt" även om det inte direkt är onyttigt (som godis t ex). Det enda som jag känner är jobbigt är just övervikten, men det är mest för att jag vill öka mina chanser att BLI gravid och att underlätta graviditeten osv.

Helst vill jag ju gå ner i vikt en del innan april för då har vi försökt i ett år ungefär. Som jag hela tiden har påpekat så har vi inte försökt väldigt väl många månader, men det är klart att vi försöker "hinna" få till det och vi kör oskyddat. Jag känner ingen ärlig panik på det sättet att jag vill ha barn nu nu. Mer att jag vill gå ner i vikt så jag utökar chanserna. Jag har tid på mig då jag är rätt ung, men med tanke på hur länge man försökt gå ner i vikt utan resultat så känner man liksom ingen direkt förbättring och det är då man blir lite nere.
 
Senast ändrad av en moderator:
Sv: jobbig väntan

Men jag har accepterat att det kan dröja och jag jobbar ju hela tiden på vikten. Tyvärr känns det ju nästan som man har nån slags ätstörning ibland för man tänker nästan på vad man äter hela tiden. Får lätt ångest för det "kanske var onyttigt" även om det inte direkt är onyttigt (som godis t ex). Det enda som jag känner är jobbigt är just övervikten, men det är mest för att jag vill öka mina chanser att BLI gravid och att underlätta graviditeten osv.
QUOTE]

Du säger något väldigt viktigt här, tror jag, att du tänker på mat hela tiden. Så gjorde jag också förut, mat styrde hela mitt liv, vad jag skulle äta, när jag skulle äta, hur mycket jag skulle unna mig, vad var gott, vad är inte gott etc etc. Man kan säga att hela mitt liv kretsade kring mat. Det var hemskt. Häromdagen kom jag på mig själv att jag inte ätit på fem timmar, och inte tänkt på mat en enda gång. Inte en enda!! Nuförtiden sysselsätter jag mig med annat än mat.
Men det är en lång process, jag skulle inte få provrörsbehandling om jag inte gick ned till BMI 30. Punkt slut. Idag har jag BMI 28. Jag har gått ned närmare 20 kg, och hållt den vikten i 2 år. Jag är fortfarande överviktig, och jobbar nu på att hitta lusten till att träna så jag kan gå ned ytterligare.
Jag tror att du måste jobba på varför du äter, vilka känslor etc du bedövar med mat. Sån't är jobbigt och svårt och man behöver mycket stöd under tiden. Men det är inte omöjligt på något sätt. Försök fundera ut var du kan hitta det stödet, så att du kan lägga om din livsstil. Jag menar inte att låta hurtfrisk, jag vet vad du går igenom. Dessutom har du ju fördelen av att vara så ung, så du har alla förutsättningar att låta det ta den tiden det behöver. Önskar dig ett varmt lycka till.
 
Sv: jobbig väntan

Tack för det varma inlägget.

Jag menar inte att jag direkt tänker på mat hela tiden i den meningen. Alltså att jag inte kan motstå sötsaker och liknande. Jag menar mer att jag är orolig för att det jag äter är onyttigt eller att det blir för mycket just för att man försöker så mycket och egentligen inte för att man inte kan motså saker. Har INGA som helst problem med att välja bort snabbmat och pizza och vitt bröd etc. Har valt bort så mkt saker nu att jag börjar bli lite orolig på vad jag kan göra mer. Visserligen vet jag väl saker jag kan bli bättre på, men så fort jag en dag inte orkar göra grönsaker till lunch (t ex steka) osv och tar två smörgåsar med mager ost istället får jag väldigt dåligt samvete. Hade jag inte äcklats så mkt av att spy och haft så svårt för att stoppa fingrar i halsen så hade
det säkert varit en utväg många ggr.

Har iaf köpt en träningsmaskin som jag försöker använda några gånger i veckan och jag går varje dag med hunden. Sen måste jag byta jobb för det suger all must ur mig. Försöker att äta mycket grönsaker för jag vet att det funkar. Har testat en gång tidigare. Tyvärr tänker jag lite för annorlunda när jag väl är hungrig ibland och äter pasta... visserligen är det väl inte förbjudet och jag tar alltid bara en portion (inte för stor heller)..

Har accepterat att jag är en av de olyckligt lottade som har svårt för att gå ner i vikt. Nu har jag iaf gått ner ett par kilo sen jul så det är ju skönt iaf. Med tanke på att jag gick upp så mycket under 2007 efter pillerstoppet. Hemma försöker vi äta gott mest på helgerna också och jag äter inga dyra onyttiga "taxiluncher" utan försöker äta frukt och måltidsersättning oftast på jobbet. Å andra sidan... även fast jag haft oturen med att inte gå ner så lätt i vikt är jag väldigt frisk i övrigt. Övervikt kan ju dock föra med sig mycket annan skit, särskilt uppåt i åldrarna. Man ska vara rädd om sina knän också.

Jag är ingen sån som måste ha kesella och såna saker till varje mellanmål, det räcker med frukt.

Önskar att dietisten kunde kommit med nåt förslag om nån överviktsenhet eller liknande efter flera resultatlösa besök hos henne.
 
Senast ändrad av en moderator:
Sv: jobbig väntan

Min kompis som verkar väga ungefär lika mycket som dig (å ni är nästan lika långa) har lyckats bli gravid 2 ggr när hon gjort ett ryck och gått ned i vikt. Ca 10 kg har räckt för hennes del och hon har kört någon liten hemmasnickrad Atkins. Hon har hoppat över pasta och potatis etc. och ätit mycket grönsaker.

Hon har heller inte haft problem med vikten under sin graviditet utan gått upp mindre än 10 kg. Då har det sista 5 kilorna kommit under de allra sista veckorna. Dvs. mycket vätska.

Jag tror att det kommer att gå bra för dig! Lycka till!
 

Liknande trådar

Gravid - 1år Innan ni läser, mitt tangetbrd är krångligt, så det finns en hel del stavfel!!! so, here we go..... Fredag 20/11...
2
Svar
37
· Visningar
5 173
Senast: sweet_extraa
·
G
  • Låst
Övr. Barn Hua....är så himla nervös! Ska göra ett graviditetstest i dag eller imorgon bitti.....för att göra en lång histora kort; För ung 7...
Svar
8
· Visningar
5 176

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

  • Födda -21
  • Sadelpadd eller inte?
  • Stötdämpning -sits

Omröstningar

Tillbaka
Upp