jobbig i hagen..

U

Uddatyp

vet inte om de e rätt tråd men endå..

min häst är jättepigg och glad och lekfull i hagen..sparkas inte eller så men exakt hela tiden ska han hålla på och valla runt dom andra och leka med dom..de e inte de att dom inte gillar varandra för dom står och kliar varandra o sånt...e de att han är så pigg...förutom när han äter då..då står han still..annars kan han inte stå still 1 sekund.

inget problem så igentligen men dom som har dom andra hästarna tycker de är lite jobbigt när deras också börjar springa och inte kan stå still i lugn o ro..

att han ska gå ensam är inget alternativ..ham älskar att umgås med dom andra och dom är ju enda bra kompisar..

rider 6 dagar i veckan, så att han har sån överskottsenergi kan de väl inte vara?
han står lugnt o stilla inne i stallet och är väldigt lugn i all hantering annars.

han verkar bara så glad..vilket e kul..men lite jobbigt...så finns de nånting man kan göra för att han ska lugna sej lite i hagen?
 
Sv: jobbig i hagen..

släpp honom med ett äldre sto, som inte går med på att bli "vallad runt" :angel: ;)
 
Sv: jobbig i hagen..

Jag håller med Hillevie! Släpp din häst med ett äldre sto som inte tål att vallas omkring. Min häst går med ett äldre sto som hjälper mig att fostra upp honom. Hon tolererar inget om hon själv inte har startat det;) .Hon kan bli lite uppspelt ibland så min häst kan göra av med sin energi.

Jag skulle även vilja veta hur du hanterar hästen från marken. Vad du låter den gör och inte. Typ om den knuffar till dig, säger du då ifrån hästen och visar att det är fel?? (Det är inte kärlek hästar visar när de gör så, det är för att tänja gränserna och se hur mkt de kan göra utan att få skäll och så, men många kan tro att de buffar poå hen för att det är kärlek, men till sist blir det värre och de buffar hårdare och hårdare till de inte kan stoppas alls.) skrev det bara ifall du inte vet. Men duvet säkert det redan;)
 
Sv: jobbig i hagen..

:love: :love: :love: :love: :love: :love: Min DAMPhäst är också väldigt aktiv,. Till slut, när han varit allt för jobbig, blev han satt på plats av en liten elak shettis. Nu räcker det med att shettisen ger honom ett elakt getöga, för att han ska coola ner. Då kan han gå och leka för sej själv en stund, istället för att terrorisera de andra. Låt han gå med ett elakt shettissto eller nåt annat väldigt dominant och gammalt sto, som inte ger sej.
 
Sv: jobbig i hagen..

han är hur go som helst att hantera..knuffas aldrig eller nåt..är väldigt noga med de..han skulle aldri komma på tanken att vara bufflig eller nåt sånt...så han är väldigt väluppfostrad...bara i hagen han är såhär..

han har gått med ett sto som va sån..som inte tillät att bli runtvallad o så..gick bra i början..trodde de hade löst sej..men efter 3 veckor så va de han som bestämde över allt i hagen igen..och stoet va inte så hög i rang längre.

kanske bara att acceptera att han är en aktiv häst..är som om han kräver att dom andra ska leka när han vill.
 
Sv: jobbig i hagen..

han är hur go som helst att hantera..knuffas aldrig eller nåt..är väldigt noga med de..han skulle aldri komma på tanken att vara bufflig eller nåt sånt...så han är väldigt väluppfostrad...bara i hagen han är såhär..

han har gått med ett sto som va sån..som inte tillät att bli runtvallad o så..gick bra i början..trodde de hade löst sej..men efter 3 veckor så va de han som bestämde över allt i hagen igen..och stoet va inte så hög i rang längre.

kanske bara att acceptera att han är en aktiv häst..är som om han kräver att dom andra ska leka när han vill.


En fråga hur gammal är din häst ? Han kanske kan gå med en häst i samma ålder som han.Då kanske dom leker tills dom inte orkar gå längre hehe nee men det var bara ett förslag :smirk:
M.v.h /Frida
 
Sv: jobbig i hagen..

ok! Då får man acceptera att den är sådan i hagen.Det är väl bättre att den gör av med sin energi i hagen på de andra hästarna istället för att göra det med dig när du rider och bara ska krångla! Hoppas att de andra snart vänjer sig.
 

Liknande trådar

Hästmänniskan Jag behöver hjälp! Det är en lång text men om någon orkar läsa och ge mig lite stöttning så skulle det uppskattas enormt! För er...
2
Svar
29
· Visningar
1 919
Senast: Hedinn
·
R
Skola & Jobb Nu skulle jag vilja ha jobb tips! Det är nog ganska så många år kvar förmig men det gör ju inget att börja tänka nu iallafall! Plus att...
5 6 7
Svar
129
· Visningar
5 976
Senast: Gunnar
·
Hästhantering Hej, jag har en unghäst som nyligen blivit inriden och det har verkligen gått jättebra, vi har haft hjälp av en underbar tjej som...
Svar
13
· Visningar
2 017
Senast: MiniLi
·
Skola & Jobb Någon som är mer insatt än vad jag är nu för tiden? Om det är ok för PA att jobba dygn, och om det får fortsätta vara ok? Jag har i...
Svar
8
· Visningar
860
Senast: Stekspaden
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Tvättstugedrama
Tillbaka
Upp