Jobba som PA åt släkting/familjemedlem?

Tack för alla svar!

Så det är mest nackdelar att vara PA till en familjemedlem? :( Jag vill ju hemskt gärna hjälpa denna personen, men samtidigt så har jag ingen erfarenhet alls hur det är att jobba som PA. Har gjort en lista med för- och nackdelar:

Fördelar:
  • Jag känner personen och personen känner mig.
  • Jag vet vad det är för arbetsuppgifter jag ska hjälpa till med.
  • Kommer troligtvis vara flera assistenter på denna arbetsplats.
  • Jag får testa på ett nytt yrke och samtidigt göra det jag brinner för - att hjälpa andra!
  • Personen vill gärna ha mig som assistent då den känner mig, känner sig trygg med mig etc.
  • Jag får närmare till stallet än i dagsläget då personen bor på gångavstånd till stallet.

Nackdelar:
  • Jag har ingen erfarenhet av yrket.
  • Det är som sagt en familjemedlem, kan uppstå konflikter etc.
  • Svårt att skilja på jobb och privatliv.
  • Längre till jobbet från min bostad.
  • Bil + körkort krävs. Det har jag redan, men till mitt nuvarande jobb går det att cykla/promenera med viss planering.

OM jag väljer att ta jobbet så lät det som på personen att jag kommer vara anställd via ett företag (?) som ordnar med löner osv.

Jag har ju en viss betänketid på mig, då jobbet troligtvis inte kommer starta förrän efter sommaren någon gång när allting är klart och de har fler assistenter som kommer hjälpa till.
@elfi

En kompis till mig är pa åt en syster. Det funkar bra för dem. Hon jobbar åt ett företag. Jag har okså jobbat som pa, och ser både + och -.

Fördelar som jag ser det:
man törs säga vad man tycker
Man får ob på jul o nyår
Man kan säga till att idag är jag hängig, kan vi ta det lugnt?
Husdjur är välkomna kanske

Nackdelar:
Brukaren törs också säga vad den tycker ;):p
Vissa kan hämmas av det och inte vilja be om allt, medan andra kanske blir helt ohämmade och rent av tar ut frustrationer på en eftersom de känner sig bekväma med att man har personliga band.
Du kommer få se din släktings ev dåliga sidor, morgonhumör, otålighet etc. fundera noga på om det kan försämra er relation.
 
Åh, vad många kloka inlägg. Jag tycker också att det är viktigt att se till brukaren i första hand och då är det för mig inte tänkbart att föräldrarna är det bästa alternativet som personlig assistent tex. Alla människor måste få möjlighet att bli vuxna!

TS: I ditt fall har ju brukaren uttryckligen bett dig jobba hos denne, så då får ju det delvis vara dens ansvar om hen vill testa att ha dig som anställd. Utifrån din egen synvinkel så tycker jag att det är bra att du tänker ett extra varv (som du uppenbarligen gör i och med den här tråden). Vad skulle jobbet innebära för dig? är du bekväm med att hjälpa någon du känner med personlig hygien osv.? Är det fysiskt tungt? skulle du behöva jobba skift? mycket OB-tider?

Jag har arbetat som personlig assistent (och på vården på massa sätt) och jag tyckte det var riktigt påfrestande psykiskt. Man måste liksom vara närvarande hela tiden under rätt långa pass (det är ju sällan man har regelrätta raster och så). Man måste vara någons armar och ben och vara extremt lyhörd. Även om man själv skulle bäddat sängen på ett annat sätt måste man anpassa sig till någon annans detaljer och försöka förstå och komma ihåg.
Jag tycker mig ha gott tålamod och gillar att jobba med människor. Personen jag arbetade med var enbart fysiskt funktionsnedsatt och hur trevlig som helst. Ändå tycker jag det var ett väldigt tungt jobb. Jag är glad att jag inte hade den erfarenheten med någon som jag hade en tidigare relation med, tex. släkt.
Med det sagt så är jag dock en känslig själ och känner inte väldigt mycket känslor och stämningar och är extremt mån om att göra ett bra jobb så jag påverkas kanske på ett annat sätt än vissa andra.

Fundera på hur det skulle vara OM ni skulle bli osams. Om du skulle behöva säga upp dig om några veckor? eller om du skulle få sparken?
Om hur relationen skulle bli till de andra assistenterna osv.

Bra tips också att förhandla upp lönen allt du kan.
 

Liknande trådar

Skola & Jobb Någon som är mer insatt än vad jag är nu för tiden? Om det är ok för PA att jobba dygn, och om det får fortsätta vara ok? Jag har i...
Svar
8
· Visningar
849
Senast: Stekspaden
·
Relationer Jag och pojkvännen har börjat prata om att flytta ihop, det i sig är inget stort eller konstigt. Men vi bor 18mil ifrån varandra och med...
Svar
0
· Visningar
562
Senast: Myzan87
·
Skola & Jobb Ni vet när man hela tiden får höra att ”du är så stark” och hela kroppen och själen skriker ”jag orkar inte mer”. Hela livet har jag...
5 6 7
Svar
120
· Visningar
13 960
Senast: malumbub
·
Kropp & Själ Jag har på senare tid fått upp en hel del reklam för menstrosor i mina sociala medier. Det som står att läsa på deras egna hemsidor är...
2 3
Svar
44
· Visningar
2 472
Senast: Svartkatt
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Tvättstugedrama
Tillbaka
Upp